Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Hæ?!

Uansett: Parafinoksen er oppstanden etter noen tids dvale. Følte for en aldri så liten digital avrusning i høst, men nå fikk jeg lyst til å delta litt her igjen. Ikke at jeg har så voldsomt mye å bidra eller briefe med – jeg spiller fortsatt på Rega og Troels Gravesen – men det er jo artig å diskutere litt lyd og musikk og bare slarve litt. Den største lærdommen jeg har gjort meg etter noen år med hifi-interesse og forumdeltakelse, er at det finnes ingen fasit. Vi liker det vi liker. Til og med den virkelige virkeligheten oppfatter vi forskjellig. Noen hører en lyd og putter fingrene i ørene; andre igjen gliser fra øre til øre.

Det har jo skjedd litt siden sist, da. Noen av dere husker kanskje at jeg nevnte at min mor hadde vært dårlig lenge. Det endte med sykehjem og raskt nedadgående helse, og i februar i år gikk hun bort. Syttifem år ble hun – et forholdsvis langt liv med masse spennende innhold, masse glede, en del sorger og en litt kjip utgang på livet. Dog ingen grusom eller tragisk utgang sammenlignet med så mange andre på denne kloden. Jeg må bare rette en stor takk til alle de flotte helsearbeiderne hun var i kontakt med. Tålmodige, flinke og snille folk. (Skjønt fastlegen hennes kan dra dit pepperen gror.) En sitter jo igjen med tanken «hva om hun ikke hadde tatt den cellegiftkuren?» Kanskje hadde hun levd kortere, men likevel hatt bedre livskvalitet de siste årene? Hvem vet.

For min del ser det ut til at jeg må omskolere meg. Oppdragsmengden for oversettere har blitt drastisk redusert de siste halvannet til to årene (kunstig intelligens, anyone?), og det er rett og slett ikke liv laga lenger. Så i år blir det sesongarbeid i Norge, fra mai til oktober/november. Å bli arbeidsinnvandrer i sitt eget land hadde jeg ikke sett for meg, men sånn er det nå. Mye sannsynlig blir det veiarbeid – fra translatør til asfaltør! Og da i Oslo. Og når sant skal sies, ser jeg litt fram til ikke å måtte sitte foran PC-en 8–10 timer i døgnet. Hvor veien (...) går videre, får vi nå se. Kanskje jukser jeg meg til en master eller noe.

Avslutter med en fin instrumentallåt med den australske trioen Coolangubra. Gitaristen i bandet, Stephen Berry, var et av barna i familien min mor var au pair hos i England på 60-tallet. Det var av henne Stephen lærte sine første grep på gitaren.

 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.967
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Dette er en tråd jeg skal følge. Trist å høre om din mor (kondolerer). Forventer nå at dette blir en tråd fylt av polsk frijazz, Zubr og andre underfundigheter 😁
 

iGran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2022
Innlegg
270
Antall liker
1.907
Sted
Makrokosmos
Velkommen tilbake @parafinoksen 2.0 ! For kort tid siden spurte jeg en annen forummedlem om du hadde forsvunnet. Håper du fortsatt nyter musikken og spiller litt gitar. Er Rega-anlegget ditt helt intakt*?
 
Sist redigert:
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Velkommen tilbake @parafinoksen 2.0 ! For kort tid siden spurte jeg en annen forummedlem om du hadde forsvunnet. Håper du fortsatt nyter musikken og spiller litt gitar. Er Rega-anlegget ditt helt borte?
Nei, nei. Nevnte Rega i åpningsinnlegget. Både Elex-R og DAC-R er på plass. Jeg hadde en Audio-GD-dac en liten stund i fjor, men skaffet meg DAC-R igjen. Begge låter fint (litt likt egentlig, mener jeg), men DAC-R er mer praktisk i bruk (fjernkontroll). Dessuten lager Audio-GD en «poppelyd» når Chromecast kobler inn. Det var ikke noe særlig.

Nyter musikk og spiller masse gitar (y)
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Hjertelig velkommen tilbake Thomas og kondolerer med mor ❤ mellom asfaltstipene er du veldig velkommen til å besøke nye Casa Vipa i Tistedalen 😁
Takk for det, Vidar. Tar gjerne turen ved anledning. I alle fall må jeg jo ned å ta tempen på dagsenteret i Ski, så vi kan jo treffes der for et stykke fyrstekake om ikke annet :ROFLMAO:
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.967
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Takk for det, Vidar. Tar gjerne turen ved anledning. I alle fall må jeg jo ned å ta tempen på dagsenteret i Ski, så vi kan jo treffes der for et stykke fyrstekake om ikke annet :ROFLMAO:
Døren står på gløtt her også, om du skulle være i tvil. 🤣
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.729
Antall liker
35.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Velkommen tilbake. Trist å lese om din mor. Kreft kan dra til helvete....
Min gamle nabo har også jobbet som oversetter i alle år, hun står også uten noen oppdrag og er 62 år. Ikke lett å bare finne ny jobb... Viktigste en kan gjøre er å gjøre noe med det, noe du gjør. Det står det respekt av.
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Velkommen tilbake. Trist å lese om din mor. Kreft kan dra til helvete....
Min gamle nabo har også jobbet som oversetter i alle år, hun står også uten noen oppdrag og er 62 år. Ikke lett å bare finne ny jobb... Viktigste en kan gjøre er å gjøre noe med det, noe du gjør. Det står det respekt av.
Takk for det, HoJ. Ja, kreft er noe drit. Nå døde ikke mamma direkte av sykdommen, men tatt i betraktning hvor skrøpelig og lite motstandsdyktig hun var, skulle han aldri ha begynt på cellegift. Situasjonen er en helt annen når en er ung og sterk.

Jeg har mange kollegaer som sier det samme som meg og din nabo. Det er fullstendig oppdragstørke. Det er en ting når en ser en langsiktig kontur av noe, men dette med KI har jo eksplodert, og mange av oss har blitt tatt på senga. Det er ikke bare, nei, å finne noe (helt) annet å gjøre. Å begynne på en ny og lang utdannelse i godt voksen alder er jo ikke så enkelt det heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.815
Antall liker
10.763
Sted
London
Takk, og grattis med nye høyttalere! Jeg har ennå til gode å høre PMC. Hvis jeg blir værende i Oslo fremover, må jeg legge turen innom NAT og få en demo.
Anbefaler en lytt til PMC - som sagt i egen tråd, så tok det 6 uker fra lytting til handel :eek:
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Døren står på gløtt her også, om du skulle være i tvil. 🤣
Takker, og gratulerer med nye høyttalere til deg også! JBL har jeg heller aldri hørt, så det, hilse på deg og teste klinkekulemaskinen lokker meg til å ta en tur ut i distriktet :D
 
  • Haha
Reaksjoner: TT.
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Anbefaler en lytt til PMC - som sagt i egen tråd, så tok det 6 uker fra lytting til handel :eek:
Oi, det kan bli en dyr lytt. Sånn jeg har forstått det, har de god bass uten at de metter rommet slik bassrefleks gjør. DET er en fordel når du bor i leilighet.
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
70-talls-Clapton? Jadda!

Så nettopp en dokumentar på Netflix om den perioden av Claptons karriere. Sånn helt grei dokumentar med så og si null musikk eller deltakelse fra Clapton selv. Men den fikk meg nå til å høre på noen av albumene fra den perioden, særlig 461 Ocean Boulevard og There's One In Every Crowd. Sløy, deilig musikk med en lyd som er som smør i øregangene. Ekte meierismør selvsagt. Spesielt likte jeg There's One In Every Crowd. Mange ukjente sanger for min del, og balladene er særlig fine, for eksempel disse:

Eric Clapton – Better Make It Through Today

Eric Clapton –Pretty Blue Eyes (koringen her altså!)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.805
Antall liker
8.176
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Veldig hyggelig å se at du er tilbake Parafinoksen! Må innrømme at jeg lurte på hva som hadde skjedd når jeg plutselig så at din bruker var slettet. Dine muntre bidrag har vært savnet.

Ser frem til dine videre krumspring med Rega, akustikktiltak og La Cris på 1,53m ;)
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Takk for det, @Eirik84 . Ja, det «forsvinningsnummeret» ble litt teit. Men på den annen side hadde jeg ikke noe behov for å liksom utbasunere det heller.

Morsomt at du husker La Cris :D Når det gjelder mitt eget oppsett, har jeg rett og slett gått tilbake til medfølgende lakris. Ikke at jeg hadde jålekabler av noe slag – det var DIY metervare – men for det første var kablene veldig tunge på grunn av tykk kappe, og for det andre var ikke støpslene kapslede/lufttette. Jeg likte ikke hvordan kablene hang fra brønnen på apparatene, og tanken på at det kan oksidere inni støpslene, irriterte meg. Jeg hører selvfølgelig ingen forskjell, og jeg vet jo at det ikke er der skoen trykker.

Ellers blir det lite musikkanlegg fremover. Bygg og anlegg, derimot ... Førstkommende mandag blir jeg å se i refleksvest og arbeidssko (forhåpentligvis ikke bare det) et sted mellom Sandvika og Hønefoss. Skal legge asfalt i seks måneder, mye sannsynlig på nye E16 🤠
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.805
Antall liker
8.176
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for det, @Eirik84 . Ja, det «forsvinningsnummeret» ble litt teit. Men på den annen side hadde jeg ikke noe behov for å liksom utbasunere det heller.

Morsomt at du husker La Cris :D Når det gjelder mitt eget oppsett, har jeg rett og slett gått tilbake til medfølgende lakris. Ikke at jeg hadde jålekabler av noe slag – det var DIY metervare – men for det første var kablene veldig tunge på grunn av tykk kappe, og for det andre var ikke støpslene kapslede/lufttette. Jeg likte ikke hvordan kablene hang fra brønnen på apparatene, og tanken på at det kan oksidere inni støpslene, irriterte meg. Jeg hører selvfølgelig ingen forskjell, og jeg vet jo at det ikke er der skoen trykker.

Ellers blir det lite musikkanlegg fremover. Bygg og anlegg, derimot ... Førstkommende mandag blir jeg å se i refleksvest og arbeidssko (forhåpentligvis ikke bare det) et sted mellom Sandvika og Hønefoss. Skal legge asfalt i seks måneder, mye sannsynlig på nye E16 🤠
Nei ingen har meldeplikt her, så er bare hyggelig å få gamle kjente tilbake 😊
Har bare noen enkle Isotek-kabler selv, dog er de 3cm for korte til å være optimale siden de bare er 1,50 m 🥺

Anlegg kommer og går, eventuelt bare består - hverdagen må man gjennom uansett (y)
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Siste nytt fra asfaltjungelen

Tiden flyr, gitt! Så er jeg da endelig installert i en leilighet med to asfaltørkollegaer, rett ved Tyrifjorden, bare noen få km fra Utøya. Nydelig område, og jeg har allerede utforsket marka her. Gikk en tur på 25 km på lørdag. Helt herlig, men kjente det i beina på mandag.

Litt av en overgang, får man si, fra å være selvstendig næringsdrivende oversetter med fleksitid og fri tilgang til espressomaskin og sofa-til-å-duppe-litt-på til å måtte stå opp i otta, samles på basen med en gjeng andre morratrøtte ærbeskællær og bale med varm og klissete asfalt i mange, lange timer. Jeg er helt grønn, så det blir skuffing og «skyving» av asfalt nå. Etter hvert blir det nok kjøring av vals. Du blir ikke lært opp i noe – du må bare spørre og grave og observere og henge på så godt du kan. Kroppen er selvfølgelig mørbanket når du kommer hjem, og da blir det en dusj, litt medda og mer eller mindre rett i loppekassa i nitiden. Det blir greit med penger av det, men å dele leilighet med to fremmede (som heldigvis er veldig ålreite fyrer) og være borte fra familien i flere måneder er ikke ideelt. Nå skal jeg hjem en tur i pinsen, og det skal bli veldig koselig.

Hifi, ja.

Nei.

Det blir ikke til det. Nesten ikke til musikklytting en gang. Jeg bruker et sett med trådløse ørepropper (Bluetooth), som det er overraskende god lyd i, og så har vi et kjipt Philips-som-prøver-å-ligne-på-B&O-anlegg med AUX-inngang. Litt musikk blir det, men det blir bakgrunnslyd. Men 70-talls Clapton fenger fremdeles!

Jeg var forresten en kjapp tur nedom Østfold rundt Himmelfartsdag for å besøke et par kompiser. Vi satt på Rich. Bar gatekjøkken (overpriset som fy!) i Sarpsborg og fikk et innfall om å ringe til ei som vi hadde kontakt med i ungdomsårene og ikke hadde sette på drøyt 20 år. Joda, det var bare å komme. Jeg var ikke helt fornøyd med situasjonen fordi jeg hadde kjørt ned med en asfaltørkollega, og han hadde ikke vært tydelig på at han skulle kjøre nedover rett etter jobb. Ergo ankom jeg Østfold udusjet og med arbeids-t-skjorte, -sokker og -undertøy. På vei til vår felles bekjente tørket jeg over (nesten) hele kroppen med våtservietter med aloe vera, noe som må ha vært et litt underlig skue for andre trafikanter.

Men her ble det faktisk litt hifi. Ektemannen til venninna vår hadde et flott anlegg, får en si. Stor Hegel-forsterker, NAD strømmeboks og B&W høyttalere (husker ingen modellbetegnelser) – var i godt-over-100k-klassen. Måtte jo teste litt, da, og spilte et par standard testlåter fra Tidal. Stort lydbilde og masse detaljer, men bass i XXXL-størrelse. Det er mulig jeg er blitt for vant til slank og kjapp bass hjemme, men dette var voldsomt. Som om noen bare hadde skrudd BASS-knotten på fullt. Jeg spurte om han hadde stilt en equalizer noe sted, men hadde ikke det. Det var sånn han likte det og følte var en troverdig gjengivelse av innspillingen. Det var en forholdsvis stor stue, og jeg satt på et sted hvor det ikke skulle være noe romforsterkning. Høyttalerne stod ganske godt ut fra side- og bakvegger. Ja, ja. Hver sin smak. Det der kunne ikke jeg ha trivdes med i alle fall.

NAI! Klokka er rett over åtte. Tid å få seg en dusj og legga seg vel? 👷‍♂️ 🤣
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.967
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Helt herlig beskrivelse. Er ikke så lenge siden jeg selv var på Rich.Bar (satt inne) og der er det er jo ikke akkurat gratis lenger. Mulig pølse i mos er overkommelig, mens egg & bacon tallerken med drikker nærmer seg kr300,- pr pers. Vi får skylde på regjeringen, strømpriser, valuta, kriger og Norges Bank 🤣
Flott med rapport. Tusen takk! 👍
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Ja, det var frisk prising. Og det var ikke mer mat enn det absolutt måtte være. Omtrent samme pris som en dagens med drikke og dessert på Furulund Kro i Vestfold :D Men der må du omtrent bæres ut på båre etterpå, så mett blir du.

(De med litt mer kresne ganer her inne får bare bære over med meg :ROFLMAO: )
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.957
Antall liker
14.201
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Godt å se deg her igjen @parafinoksen 2.0 !
Ble lei meg da du ble borte. Er glad igjen nå.
mvh

Edit: Forresten: Kom gjerne innom om du er i Øssfoll igjen. Bare minutter unna Mosseporten her.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.729
Antall liker
35.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da skal jeg IKKE besøke Rich. Bar i sommer... Har egentlig ikke gjort det før heller noe særlig, tipper tre/fire ganger på 21 år.... Da var det potetstappe som gjaldt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.967
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Da skal jeg IKKE besøke Rich. Bar i sommer... Har egentlig ikke gjort det før heller noe særlig, tipper tre/fire ganger på 21 år.... Da var det potetstappe som gjaldt.
Tror ikke det blir noe sjokk med en pølse i mos, som dem er kjent for. 😁
Men det var kanskje ikke det denne tråde skulle handle om...
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Godt å se deg her igjen @parafinoksen 2.0 !
Ble lei meg da du ble borte. Er glad igjen nå.
mvh

Edit: Forresten: Kom gjerne innom om du er i Øssfoll igjen. Bare minutter unna Mosseporten her.
Hadde vært trivelig å hilse på og høre på anlegget ditt. Synes anlegget virker spennende. Også liker vi begge Mark Knopfler og Dire Straits (selv om Knopfler på gamle dager begynner å bli vel daft og sidrumpa ...). Har litt begrensede transportmuligheter (ingen bil), men hvis jeg får til noe, gir jeg gjerne lyd fra meg (y)
 
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
22
Antall liker
74
Sted
Polen
Litt smådaff start på asfaltsesongen

Vi har ikke kommet ordentlig i gang ennå – selskapet venter på noen kontrakter – så da blir det litt ad hoc-arbeid og korte arbeidsdager (med full lønn selvsagt). I dag har vi kjørt frem og tilbake på Drammensveien og flyttet bedriftens møbler til nye lokaler. Ferdig halv tolv i dag, og hjem for å duppe litt og deretter legge ut på en lang tur i skauen igjen.

I morgen blir det også kort dag, og etter det skal jeg sose rundt i Oslo noen timer, treffe halvbroderen og ta en pizza, campe hos han til 17. mai, og ta et tidlig fly til Polen. Er et par små gutter der som venter på pappaen sin.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.967
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Litt smådaff start på asfaltsesongen

Vi har ikke kommet ordentlig i gang ennå – selskapet venter på noen kontrakter – så da blir det litt ad hoc-arbeid og korte arbeidsdager (med full lønn selvsagt). I dag har vi kjørt frem og tilbake på Drammensveien og flyttet bedriftens møbler til nye lokaler. Ferdig halv tolv i dag, og hjem for å duppe litt og deretter legge ut på en lang tur i skauen igjen.

I morgen blir det også kort dag, og etter det skal jeg sose rundt i Oslo noen timer, treffe halvbroderen og ta en pizza, campe hos han til 17. mai, og ta et tidlig fly til Polen. Er et par små gutter der som venter på pappaen sin.
Tipper det også er en pappa som venter på å se guttene sine! God tur hemattatte og ha en fin helg! 😬👍
 
Topp Bunn