Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Ikke at det er min sak, men hvorfor det?

Har du først fått rippet det til en harddisk, er det egentlig bit-perfect både i teori og praksis, og det blir avspilt bit-perfect. Ingen korreksjonskretser nødvendig, ingen riper eller sleng i CD-en å plages med.

Ville heller bruke pengene på en topp DAC.

I beste mening. Mvh
    En CD-spiller hadde egentlig mest vært for å ha en grunn til å ha CD-ene fremme :ROFLMAO: Og for ritualets skyld. Men ellers er det deilig å slippe å tenke på mekaniske problemer som kan oppstå. Og ikke minst rot. Det har en tendens til å hope seg opp bunker med CD-er på gulvet ...

En bedre DAC hadde nok vært et mer fornuftig skritt å ta. Men så er jeg så glad i den Rega-en, da. Kanskje bedre høyttalere først? Skjønt aller først skal kronene gå til oppussing og akustikkbehandling av stua (y)

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    920
    Sted
    Kristiansand
    Så hyggelig! Er Marcin Wasilewski Trio nytt bekjentskap for deg? Ha en ellårs strålandes da' på Sørrlande' :)
    Nei. Har lånt øre, som det heter, til disse gutta i lang tid. Er noe med hvordan de de får frem en hørverdig musikalitet ut fra en miks av tonal jazz og mer eksperimentell jazz uten at det trekkes over i fri form. Kryr jo av trioer der ute… Synes Tord Gustavson kan bli noe ensformig og likelydende selv om jeg liker det og.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Nei. Har lånt øre, som det heter, til disse gutta i lang tid. Er noe med hvordan de de får frem en hørverdig musikalitet ut fra en miks av tonal jazz og mer eksperimentell jazz uten at det trekkes over i fri form. Kryr jo av trioer der ute… Synes Tord Gustavson kan bli noe ensformig og likelydende selv om jeg liker det og.
    Ja, enig. De minner litt om Tord Gustavsen Trio, men har liksom det ekstra piffet som gjør at de, for min del, er mer spennende å høre på. Live-albumet synes jeg er veldig bra. Der går de fra det helt stillferdige til det eksplosive.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.765
    Torget vurderinger
    23
    Jeg fikk tre Gustavsen CD'er i gave for noen år siden - er ikke i stand til å skille de fra hverandre, og jeg har beviselig sovnet under avspilling av hver av de! Vakkert lydbilde dog. Og gode innspillinger.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Tord Gustavsen = musikalsk sovepille :cool:
    Det er nesten så man heller foretrekker en musikalsk stikkpille!

Tord Gustavsen Trio blir litt intellektuell taffeljazz. Det har sin plass det òg, men hvis en har litt mer hang til høyoktan svart amerikansk jazz som SWINGER, blir det ganske så blodfattig. TGT passer fint til bakgrunnsmusikk, da.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    En fin fredagskveld til ende

Etter at kone og barn gikk og la seg, la jeg meg på sofaen med hodetelefoner og hørte gjennom et og et halvt album fra Marcin Wasilewski Trio, January og Faithful. Dette er virkelig en bra trio, altså. Har ikke giddet å lese noe om dem før i kveld, og jeg ser nå at gutta i trioen har lang fartstid. De begynte å spille sammen i tenårene, på 90-tallet, og holder på ennå. På begynnelsen av 2000-tallet ble de hyret inn som bandet til den legendariske polske jazztrompetisten Tomasz Stańko og utga sammen med ham tre album på ECM. Etterpå har det fulgt flere album i trioformatet og sammen med andre bidragsytere. Det er musikk som krever lytting. Noe kan bli litt diffust og abstrakt og krever konsentrasjon, mens andre ting er melodiøst og til tider skikkelig groovy. Dette er en trio jeg skal dykke dypere ned i, helt klart. Tror faktisk de skal spille i byen her i november. Det må jeg prøve å få med meg.

Ha en strålende helg, folkens. Tror jeg logger av og tar litt internettfri et par dager.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Mandag med platefangst

Tok toget til nabobyen, Katowice, for en liten byvandring. Fant denne butikken med brukt LP og CD. Ordentlig bakgårdssjappe.

Record shop.jpg

Fikk med meg en liten bunke jazz. Flere Miles-klassikere og noen for meg helt ukjente ECM-artister:

CDs.jpg

Ligger an til en fin mandagskveld.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.765
    Torget vurderinger
    23
    Hva koster noe slikt der nede?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Hva koster noe slikt der nede?
    MD-platene betalte jeg 20 zloty for stykket, ECM 40 zloty for stykket. Alt pent brukt.

MD-platene koster nye fra alt ifra 25 til 45 zloty, og ECM mellom 55 og 90 zloty (polske ECM-artister kan ligge på så lite som 35 zloty), gjerne 75 zloty.

1 zloty = ca. 2,7 kroner

Ikke akkurat grisebillig sammenlignet med f.eks. Jorwed, men så er det jo hyggelig å støtte opp om noen ildsjeler også.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.538
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en ikke klarer å skille albumene fra TGT fra hverandre, ja da har en problem... Til og med forskjellig klangkarakter i flyglene som er i bruk.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Hvis en ikke klarer å skille albumene fra TGT fra hverandre, ja da har en problem... Til og med forskjellig klangkarakter i flyglene som er i bruk.
    Nå skal ikke jeg snakke på vegne av Sluket, men sånn for egen del synes jeg TGT-platene glir litt i hverandre. Du må lytte nøye for å bli kjent med dem. Men akkurat det gjelder flere andre ECM-artister, særlig pianotrioer og hvor musikken er litt flytende og diffus.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.538
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal ikke jeg snakke på vegne av Sluket, men sånn for egen del synes jeg TGT-platene glir litt i hverandre. Du må lytte nøye for å bli kjent med dem. Men akkurat det gjelder flere andre ECM-artister, særlig pianotrioer og hvor musikken er litt flytende og diffus.
    De har absolutt sin "greie" spillearten til Tord Gustavsen f.eks, er det bare han som har - selv om andre kan likne litt. Det er jo det som gjør slike trioer utrolig gøy å følge.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    De har absolutt sin "greie" spillearten til Tord Gustavsen f.eks, er det bare han som har - selv om andre kan likne litt. Det er jo det som gjør slike trioer utrolig gøy å følge.
    Det står og faller på musikksmak, og der er vi forskjellige. Jeg synes for eksempel Marcin Wasilewski Trio har et langt mer spenstig uttrykk enn TGT, men det betyr jo ikke at TGT er dårlig. Det sier bare mest om preferansene mine.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Miles Davis – Birth of the Cool

1730742075840.png

Må ærlig innrømme at dette ikke helt «tickles my pickle». Blir litt for smoking-og-cocktailparty-preg over det. Litt gammelmodig. Jeg vet det er et av jazzhistoriens viktige album og «fortjener respekt» – og bør sikkert finnes i enhver jazzfans samling – men rent musikkmessig gjør det lite for meg, altså. Jeg beklager.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Mats Eilertsen – And Then Comes the Night

1730743756345.png

Dette var spennende greier! Pianotrio (nok en :ROFLMAO: ) med norske Mats Eilertsen som leder og bassist. Nydelige «lydlandskaper» og fantastisk kreativ perkusjon.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Ligger på sofaen og spiller Mats Eilertsen-albumet på hodetelefoner. Her hører du virkelig hvordan rommet bidrar! Det er spilt inn i et auditorium i Sveits, og det er tydelig at det ikke er spilt inn i et tørt studio pluss den sedvanlige «ECM-romklangen» (som jeg for øvrig liker veldig godt). Minner litt om plater utgitt av WaterLily Acoustics. Fascinerende.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Akkurat spilt: Matthieu Bordenave – The Blue Land

1730757653013.png

Du verden. Dette var vakre saker. Det svinger ikke og gir på ingen måte fot; det heller nok fort mot frijazzen (om enn ikke den polske he-he). Men klangene, og komposisjonene, er virkelig flotte. Saksofonlyden til Bordenave minner meg om Paul Desmond og Stan Getz. Veldig behagelig og tre-aktig. Nesten så det bikker over i klarinettlyd mer enn saksofon. Har du tålmodighet til denne typen musikk, anbefales albumet på det sterkeste. Topp innspilling også.

Og med det tar jeg kvelden.

Edit: Retting av feilstaving av saksofon. To ganger til og med :rolleyes:

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Finner stadig mer glede i headfi

Det å slippe å forholde seg til rommet og omgivelsene er svært befriende og gir meg stor ro når jeg hører på musikk med hodetelefoner. Ingen støy utenfra (trafikk osv.) eller fra naboer, du slipper å tenke på at du plager andre naboer i blokka, ingen sweetspot-problematikk, ingen irriterende dipper eller gainområder, og kanskje best av alt: Jeg kan ligge å høre på musikk og ha ideell lyd, på hvilket som helst volum, når som helst på døgnet.

Alt dette er helt selvfølgelig for HFS' garvede lesere, men det får meg til å tenke at jeg som bor i blokkleilighet, med vanskelig rom og begrensede akustikkbehandlingsmuligheter, kanskje i mye større grad kan senke skuldrene og bare nyte musikken ved å gi slipp på jaget etter bedre lytteforhold? Anlegget, med høyttalere, får heller brukes til «bakgrunnsmusikk», mens den ordentlige lyttekosen får skje via hodetelefoner.

Headfi-anlegget per i dag:

1730793109332.jpeg

WiiM Pro-streamer til Rega DAC-R via koaks til Rega Elex-R, og fra Record Out til Little Dot hodetelefonforster til AKG K240. Jeg kunne droppet Elex-R-leddet (med hell?), men DAC-en har bare ett sett med linjeutganger, så det blir for knotete.

K240 kunne jeg tenke meg å oppgradere. Skjønt, trass i at de er plæstikk fæntæstikk, er de ganske komfortable ved langvarig bruk og låter slettes ikke verst, særlig med litt EQ-tweaking i WiiM. En liten bass- og diskantboost – mer smilekurve altså – gjør lyden riktig så grei. Men jeg tror det er mye mer å hente ved å oppgradere. I første omgang har jeg lyst til å teste AKG K702, så får vi se. Økt opplevd lydkvalitet per krone burde være langt lettere å oppnå innen headfi.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    jeg som bor i blokkleilighet, med vanskelig rom og begrensede akustikkbehandlingsmuligheter, kanskje i mye større grad kan senke skuldrene og bare nyte musikken ved å gi slipp på jaget etter bedre lytteforhold?
    Opplever det same sjølv.

Utfordringa mi er likevel mest sosial; eg deler huset med fem andre i familien, og tanken om at far skal sitja i godstolen og lytta til interessant musikk vanskeleg nok å få gjennomslag for - om det ikkje skal implisera at resten av familien må høyra på det same, også.

Headfi er definitivt den lettast tilgjengelege måten eg kan høyra på interessant musikk med god lyd, og eg reknar det som meir sannsynleg at eg kjem til å oppgradera og utvida i den retninga framover, enn at eg får gjort så mykje med «hovudanlegget».

Har K701, og liker lyden godt. Men eg kunne heilt ærleg tenkt meg å testa Stax elektrostatar.

Samtidig er det litt trist. Lyd i rommet er på mange måtar artigare og finare.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig at det fremdeles finnes mye å utforske i ECM katalogen. Spiller Mats Eilertsen her nå. ECM er bra materiale for en SET rørforsterker også 🎶

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Opplever det same sjølv.

Utfordringa mi er likevel mest sosial; eg deler huset med fem andre i familien, og tanken om at far skal sitja i godstolen og lytta til interessant musikk vanskeleg nok å få gjennomslag for - om det ikkje skal implisera at resten av familien må høyra på det same, også.

Headfi er definitivt den lettast tilgjengelege måten eg kan høyra på interessant musikk med god lyd, og eg reknar det som meir sannsynleg at eg kjem til å oppgradera og utvida i den retninga framover, enn at eg får gjort så mykje med «hovudanlegget».

Har K701, og liker lyden godt. Men eg kunne heilt ærleg tenkt meg å testa Stax elektrostatar.

Samtidig er det litt trist. Lyd i rommet er på mange måtar artigare og finare.
    Den sosiale utfordringen har jeg også. Jeg har jo litt, hva skal vi si, særere musikksmak enn familien for øvrig, og når min kone kommer hjem fra dagens lærervirke, er det siste hun ønsker, musikk i heimen. Og spesielt ikke frijazz :ROFLMAO:

Men jeg er enig i at lyd helst bør være i rommet. Når det spilles musikk som alle liker, og alle ønsker å høre musikk, er det stemningsskapende og givende. Til og med ti runder med Gris er utholdelig da :LOL:

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.502
    Sted
    Under stjernene
    Flott tråd dette her:)

Etter at lokal platebutikk forsvant for noen år siden er det lite plater som kjøpes. Det blir stort sett AP utgivelser på vinyl o. l.
    Har rippet alle CD'ene som du og har ikke hatt CD spiller de siste ca. 15 årene. Eventuelle nye CD'er får også samme behandling.

Særlig de siste 6 årene er det spilt i perioder bare på høyttalere eller hodetelefoner.
    Brukt samme platespiller og elektronikk til begge deler, bytter bare mellom effektforsterker og hodetelefon-forsterker. Etter hvert er det spilt mer og mer på hodetelefoner, så høyttalere og effektforsterker er solgt. Nei savner de ikke.

Må legge til at jeg bor i leilighet og bruker et rom med elendig akustikk selv etter betydelig med akustikk tilpasning. Fant fort ut for 40 år siden at skal det spilles mye musikk så var ikke stua plassen:)

Takk for at du deler godbiter, er et ECM hue sjøl.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Artig at det fremdeles finnes mye å utforske i ECM katalogen. Spiller Mats Eilertsen her nå. ECM er bra materiale for en SET rørforsterker også 🎶
    Gøy! Kan tenke meg det låter bra på SET, ja. Du nevnte muligens å skaffe en liten sub. Kanskje en sånn KEF som @_RoDa_ har, hadde vært noe?

Leste forresten at ECM har rundt 1800 utgivelser nå (en del out of print riktignok), så det burde være nok å oppdage :)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Flott tråd dette her:)

Etter at lokal platebutikk forsvant for noen år siden er det lite plater som kjøpes. Det blir stort sett AP utgivelser på vinyl o. l.
    Har rippet alle CD'ene som du og har ikke hatt CD spiller de siste ca. 15 årene. Eventuelle nye CD'er får også samme behandling.

Særlig de siste 6 årene er det spilt i perioder bare på høyttalere eller hodetelefoner.
    Brukt samme platespiller og elektronikk til begge deler, bytter bare mellom effektforsterker og hodetelefon-forsterker. Etter hvert er det spilt mer og mer på hodetelefoner, så høyttalere og effektforsterker er solgt. Nei savner de ikke.

Må legge til at jeg bor i leilighet og bruker et rom med elendig akustikk selv etter betydelig med akustikk tilpasning. Fant fort ut for 40 år siden at skal det spilles mye musikk så var ikke stua plassen:)

Takk for at du deler godbiter, er et ECM hue sjøl.
    Takk i like så for at du kikker innom og skriver noen ord.

Ja, med liten plass og akustikkutfordringer, med mer, blir det ganske mange skår i musikkgleden, på audiofilt plan. Tror headfi er riktig spor for folk i vår situasjon.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gøy! Kan tenke meg det låter bra på SET, ja. Du nevnte muligens å skaffe en liten sub. Kanskje en sånn KEF som @_RoDa_ har, hadde vært noe?

Leste forresten at ECM har rundt 1800 utgivelser nå (en del out of print riktignok), så det burde være nok å oppdage :)
    Da er det mye materiale å fråtse i når det kommer til ECM. Når det gjelder sub har jeg peilet inn en liten kruttønne som skal prøves ut. Mer om det senere i egen tråd.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Trygve Seim og Andreas Utnem – Purcor

Denne datt inn i pakkeautomaten i stad. Nydelig melodisk musikk for saksofon og piano, spilt inn i Tøyen kirke. Av og til godt med et hvileskjær blant det mer abstrakte.

1730809218689.png

Men nå må jeg se å få gjort noe her hjemme :ROFLMAO:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Spennende tider i møte

Disse bestilt som tidlig julepresang. (Åpnes og prøvekjøres nok i smug før jul, tenker jeg. Må jo være innspilt og innbrent til når de skal åpnes :devilish: :ROFLMAO:)

1730819797578.png

AKG K702
    Har sendt søknad til et firma i nabobyen Katowice som driver med kvalitetssikring av innhold i spill, inkludert korrekturlesing, testing osv. Mye av det jeg har drevet med som frilanser. De er ute etter folk med norskkompetanse, så da burde jeg jo ligge greit an. Lønnen skal være konkurransedyktig, skriver de. Vi krysser fingrene.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.538
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, det blir sikkert meget bra, jeg har hatt K701 i mange år. Noen synes de er litt kjedelige, men personlig så likte jeg k701 meget godt - og behagelige å ha på hodet.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Gratulerer, det blir sikkert meget bra, jeg har hatt K701 i mange år. Noen synes de er litt kjedelige, men personlig så likte jeg k701 meget godt - og behagelige å ha på hodet.
    Høres bra ut. Jeg er jo faktisk ganske fornøyd med K240, så med bedre komfort og lyd med K702 tror jeg dette blir en innertier.

Sist redigert:

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    920
    Sted
    Kristiansand
    Spennende tider i møte

Disse bestilt som tidlig julepresang. (Åpnes og prøvekjøres nok i smug før jul, tenker jeg. Må jo være innspilt og innbrent til når de skal åpnes :devilish: :ROFLMAO:)
    Har sendt søknad til et firma i nabobyen Katowice som driver med kvalitetssikring av innhold i spill, inkludert korrekturlesing, testing osv. Mye av det jeg har drevet med som frilanser. De er ute etter folk med norskkompetanse, så da burde jeg jo ligge greit an. Lønnen skal være konkurransedyktig, skriver de. Vi krysser fingrene.
    Gode nyheter! Krysser alt hva jeg finner og har for at dette går din vei👍😉

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn