Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Stemningsrapport fra Fredrikstad

Ikke at jeg er i Fredrikstad nå, men jeg har nå trasket forbi dette bygget noen ganger i de 12–13 årene jeg bodde der. Aarumgården, som fremdeles huser Odds konditori – som tydelig bærer preg av tidens tann – og hvor den eksklusive herrekonfeksjonsforretningen Ferner Jacobsens Fredrikstad-filial tidligere holdt til på hjørnet, hvor det nå er bingo. Bingo har det alltid vært i bygget, men i andre etasje, mener jeg. Byggets nikotingule farge passer godt. Ellers et absolutt grusomt bygg.

1731784600655.jpeg

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    788
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Synes egentlig ikke det er så ille jeg. Men hadde vært bedre med skikkelige butikker.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Stemningsrapport fra Fredrikstad

Ikke at jeg er i Fredrikstad nå, men jeg har nå trasket forbi dette bygget noen ganger i de 12–13 årene jeg bodde der. Aarumgården, som fremdeles huser Odds konditori – som tydelig bærer preg av tidens tann – og hvor den eksklusive herrekonfeksjonsforretningen Ferner Jacobsens Fredrikstad-filial tidligere holdt til på hjørnet, hvor det nå er bingo. Bingo har det alltid vært i bygget, men i andre etasje, mener jeg. Byggets nikotingule farge passer godt. Ellers et absolutt grusomt bygg.

Vis vedlegget 1074958
    Husker jeg og brodern var med fatter på Ferner Jacobsen der på tidlig åttitallet og kjøpte Millet dunjakker, vi hadde jobba litt med å pakke smultringer for Hans og Kari, men fatter måtte sponse litt for at vi skulle komme i mål. Tier det...

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Synes egentlig ikke det er så ille jeg. Men hadde vært bedre med skikkelige butikker.
    Det er kanskje ikke så halvgalt, isolert sett, men det har ingenting i et bysentrum å gjøre, mener jeg. I hvert fall ikke i 2024. Dessuten er det nå et rimelig dødt bygg og trenger sårt oppussing.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Jakten på akustikkpaneler fortsetter

Panelene i forrige post falt ikke i smak hos fruen. Nei, vel. Vi leter videre, og jeg fant et polsk nettsted med enormt utvalg av paneler med trykk. Alt fra kjip AI-«kunst» til standardfoto og reproduksjoner av kjente kunstverk med mer med mer. Her skal jeg bla meg gjennom. Foreløpig synes jeg disse var kule:

1731790920842.png
    1731790958570.png

De finnes i 60x30, 120x60 og 180x90 cm.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    788
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Det er kanskje ikke så halvgalt, isolert sett, men det har ingenting i et bysentrum å gjøre, mener jeg. I hvert fall ikke i 2024. Dessuten er det nå et rimelig dødt bygg og trenger sårt oppussing.
    Enig i det, gården ble bygget i 1964 så det burde nok vært en 60-års renovering.
    Men kan ikke si jeg synes f.eks Barcode er bedre.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Litt humor på morrakvisten

Viste denne sketsjen til guttene mine, og opptrinnet rundt ca. 1:08 og utover falt spesielt i smak (se gjerne hele sketsjen). Nå går guttene rundt og roper på Dan.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Det ene fører med seg det andre

Oppdaget den norske trompetisten Mathias Eick på ECM-platen med Jacob Young som jeg kjøpte nylig. Kikket og hørte på noen av utgivelsene til Eick og likte det jeg hørte. Så da er denne på vei:

1731862540570.png

Føler meg nesten litt hektet nå. Må innføre kjøpestopp. Er ikke snakk om så mange kronene, men jeg liker å bli godt kjent med musikken jeg kjøper, før jeg skaffer mer. Nå går det litt for fort i svingene 🌪

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Så vakkert

Jeg har i mange år vært svak for amerikansk «folkemusikk». Driver fortsatt å øver i det små på bluegrass, fiddle tunes o.l. på gitaren. Forholdsvis enkle melodier, men teknisk krevende å få til å flyte og låte rent, særlig de raske.

Her er et par mestere, Darol Anger på fele og multiinstrumentalisten Mike Marshall på gitar. Så uanstrengt, så lekent, så følsomt.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Det ble gitarbonanza x 3 i kveld

Først ut:

1731972924270.png

Egentlig en dobbel-CD utgitt i 1987 som inneholder to LP-er som Russ Barenberg ga ut tidligere på 80-tallet. Barenberg er sikkert ukjent for mange på Sentralen og for folk som ikke er så bevandret innen amerikansk instrumentalmusikk. Han var mest aktiv på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, men manglende kommersiell suksess gjorde at han måtte ta seg jobb utenfor musikkbransjen. Synd, for han er utrolig dyktig både som gitarist og komponist. Svært melodisk, ikke bare en masse «hot licks». For de som kjenner til «musikkserien» Transatlantic Sessions, var han altså fast inventar i husbandet der.

Dernest:

1731973363511.png

DS' beste. Da de ennå var et band. Da Mark Knopfler ikke hadde begynt å legge bånd på gitarspillingen sin. Altså det han fremviser her av gitarferdigheter ... Det er ikke Steve Vai-teknisk eller Malmsteen-kjapt, men det er bare så smakfullt, elegant og lekent. Også snakker vi om fingre, Stratocaster koblet rett i en Fender-forsterker med kompressor, romklang og tidvis litt ekko som eneste effekter (samt chorus på kompet noen plasser). Jeg spiller jo nå på de nye hodetelefonene mine og graver frem smådetaljer jeg ikke har lagt merke til før. Trommingen, den enkle, men effektive bassingen, koringen av de øvrige bandmedlemmene, bruken av romklang osv. osv. Også den analoge, varme lyden. Det er bare så bra. Og at de samlet de beste sporene til side B, da gitt. Det er ikke det at DS, og Knopfler solo, er dårlig på noe vis – på langt nær – men i takt med økende berømmelse, rikdom og dyktighet i studio forsvant spontaniteten og lekenheten. Dessverre.

Så til slidekongen:

1731974288315.png

Min absolutt favoritt på slidegitar. Det finnes andre, f.eks. Sonny Landreth og Derek Trucks, med langt større repertoar og tekniske ferdigheter, men feelingen og oppfinnsomheten til Cooder synes jeg er uovertruffen. Soloene kan faktisk ofte være ganske enkle, men grooven og driven han har i spillingen, gjør at du kan ikke unngå å trampe takten. Det svinger noe så sykt. Denne plata er kanskje ikke verdens beste. Litt utdatert produksjon på noe, og noen låter er smått corny. Men Cooder er i toppform, og det er bandet hans også. Jim Keltner på trommer er bare helt fantastisk.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Howlin' Wolf – Howlin' Wolf

Nå i det litt mer primitive hjørnet, med litt tvilsom kilde overført til CD (knitring og støy), men det er bare så bra og rått.

1732017189279.png

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Spilles nå: The Jayhawks – Tomorrow The Green Grass

Jeg ble nysgjerrig på musikken som presenteres i tråden til Rega brother-in-arms @espendo. Veldig mange artister jeg enten aldri har hørt eller hørt om, så da lagde jeg like godt en spilleliste i Tidal. Veldig mye likandes.

1732090429634.png

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Da fikk vi jammen meg bestilt akustikkbilde også

Dim. 120 x 80 cm, og det skal henge på motsatt side av rommet, over sofaen. Vi har faktisk alltid hatt lyst på noe abstrakt i blått til stua, men aldri fått ut fingeren. Dette likte vi begge to, PLUSS at det skal ha lyddempende virkning. Vinn-vinn. Får håpe det funker, da 🤭

1732132483115.png

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Polen
    Filmanbefaling: Tinker Tailor Soldier Spy

Så akkurat denne på Netflix. Kanskje et lite hakk for lavmælt og dempet, men et stjernegalleri av skuespillere, topp regi og en nydelig tidskoloritt veier opp i stort monn. Filmmusikken er også veldig bra. Ser at den ligger på strømmetjenestene. Topp lyd. Anbefaler både filmen og musikken (y)

1732145822751.png

• Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn