Med for mye DSP blir balansen bedre og "lyden" dårligere

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.578
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Med for mye DSP blir balansen bedre og "lyden" dårligere, eller? Legg merke til det ...

Eller blir alt mye bedre? I alle fall en kort stund ...

• Liker
Reaksjoner: KMR

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.909
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
"For mye" DSP er vel et litt ullent begrep, men det er fullt mulig å bruke DSP på en måte som gir negativt resultat ja, enten balansen blir riktigere eller ikke.

Det er også en fordel om høyttalerne naturlig gir ganske riktig tonal balanse i rommet. Så vil det ofte være nødvendig med noe justering i bassen.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.578
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Ja. Interessen for DSP utløses av balanseproblemer spesielt under schroederfrekvensen.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.443
Torget vurderinger
1
Ja. Interessen for DSP utløses av balanseproblemer spesielt under schroederfrekvensen.
Anbefaler å prøve, evnt. dra innom noen for en demo. Her kan man skru av og på on the fly med og uten korrigering bare med et trykk på fjernkontrollen, lett å høre forskjell og man finner ut at med høres bedre ut (litt avhengig av hvordan utgangspunktet er, så kan det også være som natt og dag). De fleste DSPer lar deg velge hvilket frekvens område man ønsker å fikse på.
Har også korrigert ganske langt opp i frekvens med påtrengende høyttalere med godt resultat.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.909
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Mja, det er vel snarere ujevnheter enn balansen, om vi ikke snakker forbi hverandre.

Balanse er for meg den tonale balansen i hele frekvensregisteret, typ er det nok bass, mellombass, diskant ...

Mens det som ofte skjer i rom er at det er ujevnt spesielt under schroeder. Så det handler ikke nødvendigvis om å endre balansen mellom registerne, men å jevne ut responsen.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.578
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Anbefaler å prøve, evnt. dra innom noen for en demo. Her kan man skru av og på on the fly med og uten korrigering bare med et trykk på fjernkontrollen, lett å høre forskjell og man finner ut at med høres bedre ut (litt avhengig av hvordan utgangspunktet er, så kan det også være som natt og dag). De fleste DSPer lar deg velge hvilket frekvens område man ønsker å fikse på.
Har også korrigert ganske langt opp i frekvens med påtrengende høyttalere med godt resultat.
Jeg har jobbet med korreksjoner i 6 kannaler med XO via AL i 4 år. Så lenge du bruker PC for avspilling er dette det beste jeg har testet. Her har du full styring,.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641

zikraaudio

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
1.337
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hvis man har brug for dsp er udgangspunktet dårligt og vil aldrig blive rigtig godt.
Dsp kan med fordel bruges op til 160Hz hvis man har problemer med rummet
Analog filter med ordenlige enheder vil altid lyde bedst
Lyden bliver grumset og grå uden overtoner med dsp
Der er ingen genvej til god lyd desværre

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
22.102
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvis man har brug for dsp er udgangspunktet dårligt og vil aldrig blive rigtig godt.
Kan du underbygge disse påstandene?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.469
Sted
Langesund

Er ikke enig, og det på grunnlag av mitt eget oppsett som er dsp styrt. Hørte også nylig et annet system basert på horn og dsp som setter en standard.

Påstandene dine er gyldig for deg men helt sikkert ikke for alle andre

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.501
Handler om å korrigere det man bør og ikke korrigere det andre. Minimum fase er stikkordet.

Godt å se at flere som tidligere virket litt blind på området har skjønt det 👍 Men du verden det tok tid! Mangel på en god AB test tror jeg har forledet flere.

Som alltid, DSP er ikke synonymt med "romkorreksjon". Det må folk begynne å forstå (hint til zikaaudio). En DAC er f.eks en form for DSP.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641
Med for mye DSP blir balansen bedre og "lyden" dårligere, eller? Legg merke til det ...

Eller blir alt mye bedre? I alle fall en kort stund ...
Man skal ikke skrue for højt op for DSPEAKER så bliver der forvrængning.

• Liker
Reaksjoner: oct

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.260
Torget vurderinger
96
For meg er jevn frekvensgang noe som trumfer det meste. Lyden blir mye mer balansert og naturlig. Har man diverse topper på flere dB, la oss si mellom 3 og 5 kHz, så er det ganske ødeleggende. Den ekstra energien freser oppå alt av instrumenter i dette området. Det må ned med EQ. Om man ikke har klart det akustisk da, men jeg stiller meg tvilende til at man får til det nøyaktig nok i et vanlig rom. Selv ganske smale topper og peaker er hørbare i de kritiske områdene.

phaselineær

Fersking
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
3
Sted
Sjælland
[/CITAT]
Man kan også påstå at man ikke har ordentlig lyd hvis man ikke korrigerer.
De fleste rum ødelægger en hel del
Elektronikken er i dag så transparent at en dsp ikke høres når den sættes ind i kæden.
Og forsvinder overtonerne og bliver lyden grå, så bruger du enten noget elendigt grej, eller dine impedanser er helt i skoven eller også kan du bare ikke finde ud af at korrigere ordentligt.
Analoge filtre er i min verden en udgået ting da de netop kun kan "dele" og ikke meget andet.
Jeg har hørt mange mene at de havde fremragende lyd med analoge delefiltre, ingen korrektion og en frekvenskurve som lignede en bjergetape i cykling.
En del af dem er blevet klogere,

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.501
For meg er jevn frekvensgang noe som trumfer det meste. Lyden blir mye mer balansert og naturlig. Har man diverse topper på flere dB, la oss si mellom 3 og 5 kHz, så er det ganske ødeleggende. Den ekstra energien freser oppå alt av instrumenter i dette området. Det må ned med EQ. Om man ikke har klart det akustisk da, men jeg stiller meg tvilende til at man får til det nøyaktig nok i et vanlig rom. Selv ganske smale topper og peaker er hørbare i de kritiske områdene.
For mye nivå i 3-5 KHz området skyldes som regel mer en svakhet med høyttalerkonstruksjonen enn rommets påvirkning.
Som regel vil en slik korreksjon av dette området føre til nye artefakter, så sant det ikke utelukkende skyldes dårlig tuning av høyttalerne. Det kan selvsagt hende man synes totalen allikevel er bedre, men det kommer altså med en bieffekt.

hifiEivind

Fersking
Ble medlem
19.01.2025
Antall liker
4
Sted
tønsberg
Et veldig åpent spørsmål om dsp, "bedre" og "balansert" er noe man tilpasser med bruken av dsp.
Men jeg sier generelt at dsp gjør mer godt enn vondt.

Jeg har ingen god erfaring med auto eq/dsp, dirac kalibrering med umik 1 i mitt tilfelle.
Derfor anbefaler jeg å lage egne filter som for eksempel tids korrigering, delefilter og parametrisk equalizer.
Det er bare viss jeg har har mange filter med høy verdi det blir en liten negative hørbar effekt.
Man kan jo bare høre på hvordan lyden er uten filter, så legge til en og en, høre om det blir værre eller bedre.
Justere de værste feilene først, jeg gjør alt med min hørsel fra lytte posisjon. det er jo lytteren som bestemmer hva man ønsker å høre.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.993
Sted
VestBredden
På et sett, så er jeg forundret over at vi fremdeles har denne diskusjonen om "DSP".....
Men jeg vet og at det ikke er lett og få gamle hunder til og lære nye triks.....

• Liker
Reaksjoner: KMR

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.233
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stereoanlegget mitt er konstruert med DSP, og det er over 15 år siden det spilte første gang. Her blir det ingen lyd uten DSP. Høyttalerne er treveis dipoler der bass og mellomtone arbeider under dipolpeaken i hele sitt område. Diskanten begynner å beame ved 6 kHz. I tillegg er det lukkede subwoofere.

DSP. Alt gjort med PEQ unntatt 5:
  1. Lineær frekvensgang (innenfor +/- 1 dB) i nærfelt til en oktav eller mer utenfor hvert elements arbeidsområde.
  2. Delefiltere. Det er IIR fireveis. 4. ordens Linkwitz-Riley unntatt mellom bass og sub der det er Butterworth. Delefrekvenser 45, 300 og 1800 Hz.
  3. Manuell romkorreksjon. Legges til sub, bass og nedre del av mellomtonens arbeidsområde for subjektivt flat frekvensgang i lytteposisjon 1,5 m fra høyttalerne.
  4. Global EQ. Smakssetting liknende Harman-kurven pluss en bred og grunn dal i 1,5-4 kHz. Det er slik jeg liker lyden min.
  5. Faselinearisering med FIR over 100 Hz (MiniDSP har ikke nok tapper til å gå lavere). Dette "pusser" lyttevinduet.
Man kan vel si at jeg har et digitalt lydprosessert stereoanlegg. Det er ikke lett å gjøre disse tingene analogt i alle fall. Ikke en gang Siegfried Linkwitz gjorde alle disse punktene analogt.

Det går an å overkorrigere. Høy Q-korreksjoner i mellomtone og diskant pleier ikke å låte særlig godt. De av dere som bruker automatisk romkorreksjon bør ikke gå høyere enn 500 Hz, heller ikke prøve å få høyttaleren til å spille dypere enn den er konstruert for, og boost på mer enn 3 dB fører sjelden til gode resultater.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.260
Torget vurderinger
96
For mye nivå i 3-5 KHz området skyldes som regel mer en svakhet med høyttalerkonstruksjonen enn rommets påvirkning.
Som regel vil en slik korreksjon av dette området føre til nye artefakter, så sant det ikke utelukkende skyldes dårlig tuning av høyttalerne. Det kan selvsagt hende man synes totalen allikevel er bedre, men det kommer altså med en bieffekt.
Eksempelet er fra eget rom. Hos meg skyldes det nok mest en kamfiltereffekt eller refleksjon. Men det har vært interessant å justere inn forskjellige høyttalere. Problemet var størst med høytt. med dome og elektrostater i toppen. Nå har jeg horn, og fenomenet minsket en god del men er allikevel til stede. Alle høyttalere jeg har hatt her, har hatt gode målinger å vise til. Det kan også være at jeg er svært sensitiv for unoter i nevnte frekvensområde. Foreløpig har jeg vært for lat til å gjøre akustiske forandringer utover de absorbentene og diffusorene jeg allerede har. Jeg er godt fornøyd med lyden og får en fin frekvensgang med bruk av manuell EQ.

Sist redigert:

phaselineær

Fersking
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
3
Sted
Sjælland
Man skal ikke skrue for højt op for DSPEAKER så bliver der forvrængning.
Den kan tåle 5 v ind og kan give 7 v ud (ubalanceret) , så du må korrigere ekstremt hvis den klipper signalet.
Giver den "klip advarsel" ?
En anden strømforsyning vil ikke ændre på det.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641
Læser om en masse på udenlandske forums som har problemer. Prøver å skru ned - anede ikke at the culprit lå der.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641
Den kan tåle 5 v ind og kan give 7 v ud (ubalanceret) , så du må korrigere ekstremt hvis den klipper signalet.
Giver den "klip advarsel" ?
En anden strømforsyning vil ikke ændre på det.
Jeg må eksperimentere med det. Har faktisk ikke brugt tid på det. Tager fat på det når den nye forsyning kommer.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641
Har en ide om at den ikke har det godt med overførsel trafoerne I PS Audio Dacen. Har haft problem med det ind i andre kredsløb. Måtte sætte en buffer på indgangen af mine aller største Holton med 16 stk Mosfets Dual Die.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.123
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Noe av det morsomste jeg har lest på lang tid.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.641
Balanceret ud giver den det dobbelte (14 v) og det kan være det er alt for meget for næste apparats input
Næste apparat er p.t. En Holton 800 med 3000 W transformer. Spændingen er så vidt jeg husker 2 x 85 . Det lyder fint uden DSP. Jeg vil starte med at skrue ned for DSP. Tak for din mening. 😃

phaselineær

Fersking
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
3
Sted
Sjælland
De skriver intet om udgangsimpedansen på den DSP og er den høj kan den have svært ved at trække den Holton.
Jeg ville helt sikkert have en forforstærker mellem DSP og Holton :)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.830
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Makan til snodig påstand. Men hvis utgangspunktet er god blir det bra? Selvfølgelig er det lettere og bedre hvis utgangspunktet er bra, dvs att rommet er riktig behandlet. Noe som burde være en selfølgelig.

Topp Bunn