Aner faktisk ikke helt hva endringene fra GX til Gold innebærer.
Men jeg liker ikke den prisstigningen. Sånn sett likte jeg André -du fikk alltids et tilbud og sånn jobbet jeg også da jeg var under vingene der. Men til gjengjeld ser ting ut til å være litt mer tilgjengelige.
Jeg lovet å komme tilbake til deg når høyttalerne (Gold 200) var innspilt angående bass-kvaliteter. Jeg har testet litt forskjellig, og jeg må konkludere med at bassen i G200 er avhengig av litt romhjelp for å få nok trøkk.
Står de nærmere bakvegg enn rundt 70 cm kan man med fordel bruke de medfølgende skumpluggene for å hindre at bassen blir for dominerende, i det minste i mitt rom. Ca en meter ut og uten plugger får jeg trøkk nok til at barten flagrer.
Mitt rom er rektangulært (7,5m x 4m) og jeg må spille på tvers, altså med ca 3m fra høyttalerne til vegg bak sofa. Jeg eksperimenterte med å sette høyttalerne fritt på gulvet og spilte i rommets lengderetning med ca 2,5m til bakvegg og 5m til frontvegg, og da forsvant mer eller mindre all basstrøkk.
Diskanten ble også fryktelig ubehagelig når jeg gjorde det slik, så det er ingen tvil om at akustikken har (alt) mye å si.
Konklusjonen foreløpig er at man må ha større membran-areal dersom høyttalerne skal stå mer eller mindre fritt, men i de fleste normale rom vil Gold 200 ha såpass trøkk at man må ha plassering til bakvegg i tankene.
Forøvrig er bassen utrolig detaljert, spiller med mye nyanser og variasjoner i bass- noe som gjør at man hører tydelig forskjell på forskjellige bassnoter
I mitt rom med min akustikk ville Gold 300 rett og slett blitt for mye av det gode, så anbefaler alle å teste hjemme for å avgjøre hva som er best.