Medlemsanlegg: RoDa

L

Ludo

Gjest
Dette er en utrolig artig tråd - det som er enda mer artig er faktisk å se og høre dette anlegget. Jeg hadde gleden av å besøke Rolf igår, og må si at jeg hadde mine forventninger når jeg skulle høre på et av de mer omtalte budsjettanleggene her på forumet.
Og jeg ble slett ikke skuffet. Gliset ble vel bare større og større, for her var det utrolig mye musikkglede og engasjement ! Arstiene fikk kjøtt på kroppen, stemmene var meget gode og ikke minst soundstage - her kunne man lett 'peke' på de forskjellige musikerne...

Noen vi kanskje mene at det er et problem at man ikke når helt ned i 15 Hz på bassen og at man ikke kan overstige 120dB. Ei heller var det superdetaljert - men du verden som det svinger...!!! Som en annen har sagt - This thing can really boogie !!

Utrolig artig å se hva man kan få til uten å bruke en million milliarder på kabler, magiske stener og sinnsyke rør med japser på kjøpet...!

Rolf har klart på en meget bra måte å holde fatt i det som er nerven i hobbyen vår; nemlig musikken...

Tusen takk til Rolf for en berikende opplevelse !!

Legger ved noen bilder :

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg fikk hørt dem på Horten-messa i år da vi kobla dem opp på DIY-rommet vårt. Det som overrasket meg mest var bassen, og hvor fyldig disse høyttalerne kunne gjengi den. Lyden for øvrig var jeg ikke skuffet over, for dette låt over all forventning :)

Mvh.

Vidar

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Liiiten oppdatering i tråden min........ :)

Anlegget består nå av følgende:

CD-spiller [glb]SONY XA-50ES[/glb]

Via Dikemark ned til....

Forforsterker [glb]MING DA MC-7R[/glb]

Via DP-sort med dempeplugger (midlertidig løsning, takk BHO  :) ) ned til........

Effektforsterker [glb]DOXA 70B[/glb]

Via Silspeak STD til.........

Høyttalere [glb]HFLS-1[/glb] selvfølgelig.......

De står nå forresten på holfi-puter og tema isolator lever lykkelig som føtter på Sony'en.

Satser på å komme med helhetsbilder snart, men mest av alt satser jeg på at høvdingen kommer med en bilde-avdeling  :D ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Satser på å komme med helhetsbilder snart, men mest av alt satser jeg på at høvdingen kommer med en bilde-avdeling  :D ;D
Hei, fint å ha deg tilbake igjen  :)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.382
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Lekre bilder som vanlig, tror jeg må hjem å rydde og rigge opp blitzanlegget !

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
5

Må ha det...... :)
ser du er her igjen.
ALLE ønsker deg og dine meddelelser velkommen tilbake..... ;)

mvh
jensolav

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Velkommen hjem, Rolf. :)
Du har vært savnet, for Sentralen er ikke den samme uten en billedtråd fra deg.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Takker, det er kos å komme "hjem" til så hyggelige mennesker!!

Tok noen bilder i dag  8)

HFLS-1 med "riggen" i bakkant:

Akustikkplatene på bakveggen:
Ga en flott forbedring ift tepper!

I signalets retning fra topp til bunn  :)

Noen med råere DIY kabel-bukker?  ;D

Måtte ha såpass klaring over Ming Da'en sånn at ikke racket skal ta fyr  :eek:

Hele greia. Legg merke til "puck-hviler'n" som min eldste datter har laget  :-*

Ja, det var dagens bilder.
Er ikke usannsynlig at det kommer flere engang i fremtiden  ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.582
Jøss, har du kabelløftere Rolf ?! :eek: , du må jo være en skikkelig hifi freak ;D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jøss, har du kabelløftere Rolf ?! :eek: , du må jo være en skikkelig hifi freak  ;D
Han er vel litt redd for kablene, så det er sikkert bare det at teppet er møkkete. :D
Man støvsuger ikke så ofte på et HiFi-rom, må tenke på akustikken vet du. ::) ;D ;D ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.582
..selvfølgelig, det er nok sånn det er, dumme meg.. ::) ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
He-He, ikke kødd med kabel-bukkene mine! :mad: :D

Har børstet litt støv av kameraet, og da måtte jeg ta noen bilder igjen........... :-[

Min eneste fjernkontroll ;) :

En spillekåt høyttaler titter frem......

En flokk kabelbukker på beite 8)

Lurer på om jeg skal søke patent på denne...? ::)

Litt svart-hvit fra siden:

Sånn ca fra sweet-spot:

Bare ett til nå...... :

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Meget pene bilder rolf! Men som tilhenger av lave rack, å kunne jeg ikke la være å lage en (noe amatørmessig) tegning av et alternativt oppsett på DIY racket ditt. Tenkte også på at du måtta ha stor avstand på hyllene for at det ikke skulle ta fyr. Tenkte også på best mulig plassering med tanke på inn/utgangene på preampen...

Here goes :)

Dine hyller har 3 hull, og tenke da at det beste hadde nok vært at sidene med 2 hull utover, og et mot midten... Hva syns du Rolf?

mvh Kai

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Takker, Kai

Jo, jeg har tenkt på noe ala det du har tegnet.

Nå går jeg rundt og tenker på forsterkeri som matcher bedre med Doxa'en så........... ::)

Venter litt før jeg gjør noe i alle fall.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Nå går jeg rundt og tenker på forsterkeri som matcher bedre med Doxa'en så........... ::)
Vil du røpe hva du har i tankene? :p

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Skal du ha ny forforsterker allerede? Droppet tanken om å tilpasse ingangsimpedansen i Doxaen?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Nei,nei , ikke bytt Doxaen ...bytt prèen!
Stemmer i med Ludo : ikke hold oss på pinebenken lengre ;)

mvh André

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Bytte ut doxaen? går e an det a? :):)
Nå er jeg spent

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Tenk dere om da gutter !
Det ligger vel i nicket det.....CJ... ::)
Har du fått klapp på skulder`n av PD Rolf ? Kjøpt å betalt heter det kanskje. ;D ;D ;D

R

Rojoh

Gjest
Ikke dumt med CJ som Doxa-alternativ. Hadde en hyggelig aften hos Ellef, og hørte bl.a. en Premier 11 tror jeg. Absolutt noe å legge ørene til, ja! Gjenstår jo bare å bytte HFLS ut med noen Snell'er eller AudioNote'r... ;D

Mvh. Johan.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Jøss!
EN kommentar, så er pinadø hele anlegget byttet ut snart?! :D

Sakte i bakkene, folkens.
Det er morsomt å prøve ut andre/nye ting, og nå har jeg jo hatt Doxa'en i snart 2 år. (I alle fall 1 1/2)

HFLS-1 er nok ikke aktuelle for utbytting.
Dels fordi det er hjemmebygg og ikke noe penger å få igjen for dem, men mest fordi jeg er så himla fornøyd med dem!

Preampen liker jeg lyden av, så den forsvinner ikke med det første. (Nå er det også dempeplugger på vei, så den blir kompatibel med det meste)

Sony'en synes jeg også låter bra.
Den er nok nøytral, dvs ikke laid-back eller tilgivende.
Men bassen og stå-på'en er vanedannende.
Har lyst å prøve noen flere DAC'er etterhvert, men foreløpig er det bra.

Da er det Doxa'en igjen.
Det er det eneste leddet i anlegget som har vært konstant lenge. Jeg har ikke fått prøvd noen andre effekt-amp'er i anlegget.
Liker ikke å skyte i blinde, så når jeg får anledning til å prøve annet i eget anlegg, så slår jeg til.

Har jo fått prøvd noe flott utstyr i anlegget over tid, og det er jo utdanning innen hobbyen og lærerikt.
EMC-1up, MF Nuvista, Audioprism pre, Audible Illusions M3A, OnTech DAC, Harm tech Pro9, Harm tech Pro Silway MKII, Audion pre, Sony XA-50ES og Ming Da MC-7R.

Bare Sony og Ming Da som har blitt kjøpt som et resultat av dette, men det er heller grunnet økonomi....

Vel.
Jeg får som sagt prøve en annen effektforsterker i anlegget. Rapport kommer, og hvem vet, kanske er det en pent brukt Doxa til salgs om en stund?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ferdig?

Nå har jeg bestillt den foreløpige siste delen til anlegget.......... ::)

Er faktisk veldig godt fornøyd med lyden nå, og ser ingen gode grunner til å bytte noen komponenter.

De siste tester og utprøvinger av annet utstyr i anlegget i det siste, har faktisk bare gjort meg overbevist om at det jeg har nå er gode komponenter.

Kommer tilbake med en oppsummering når siste delen har ankommet, og lurer på hva jeg nå skal ta meg til............?

Kjøpe mer musikk? :)

R

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei RoDa!
Lurte litt på hva for noen 6,5 tommere du har i dine HFLS-1 er? Vifa ett eller annet?

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ja.......

Da har jo siste delen i anlegget ankommet. :)

Det ble som vist i en annen tråd, disse:

[glb]Silk MkI m/Furutech FP-162[/glb]

Ferdig, ja...... ::)

Spørsmålet er jo om jeg er frisk nå?
Har jeg kjøpt min siste komponent?

Neppe, men jeg har en avtale med meg selv om å ta det med ro en stund.

Noen tanker rusler jo rundt i topplokket:

- Ny finish på HFLS-1. Ny lakk pluss eikesider?

- Sub? En liten tass, eller to, med aktiv deling?

- Mere akustikk-regulering. Absorbenter, diffusor?

- Ny DIY-rack?

- Inngrep i Doxa eller MingDa for å bedre samspill?

.................Time will show 8)

L

Ludo

Gjest
Fortell litt om kabelen da ? Er det bare noe kobberskrammel med fancy innpakking laget for å lure oss hifi-nerder eller har den noe fornuftig å komme med ??? ;)

Pussig at du nevner sub - synes du skal få deg en Velodyne DD18 i bua ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fortell litt om kabelen da ? Er det bare noe kobberskrammel med fancy innpakking laget for å lure oss hifi-nerder eller har den noe fornuftig å komme med ??? ;)
Kablene er jo metervare terminert av fru PM Audio.
Kunne (kan?) kjøpes fra Ljudmakarn i Sverige.
Nå kan det sikkert diskuteres hvor mye termineringen har å si for lyden, men det føles betryggende at det er profft utført.

Jeg betalte 750,- for denne 1m, så jeg føler meg på ingen måte lurt.

Silk kablene er jo kjent for å være "ingen" kabel.
Dvs at de slipper gjennom det som er, uten å legge til eller trekke fra.

Når Petter Dale kan bruke dem i sitt anlegg, så er det "svært nok for meg"  ;D

Disse Silk MkI er nok litt mer "løsslupne" enn MkII, men det synes jeg kun er en fordel. MkII kan nok bli FOR kjedelige.... ;)

Jeg er faktisk litt skeptisk til disse nyvinningene, black magic, når det gjelder å være nøytrale.....?
Kan det spille frodigere og varmere uten å legge til?  ::)

Har ikke kjørt noen direkte "tester", men i forhold til den DP-sort jeg lånte av Birger så spiller denne Silk MkI:

- Bedre definert og dypere bass.
- Åpnere.
- "tøffere", mer "rett i trynet".

(Hadde hørt den fra før, så jeg kjøpte ikke helt "uhørt")

Med DP-sort, så foretrakk jeg AM Air i stedet for Dikemark.
Nå med Silk, så blir det FOR i trynet med AM Air.
Derfor er det nå Dikemark og Silk som spiller sammen.
(Kampen er ikke over, og AM Air er ikke ute ennå...Det må testes litt mer. Har tenkt å prøve Duelund-metoden)

Mvh
Rolf

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Et lite spørsmål Conrad ;D
Høre du like stor forskjell på kabler nå, som du har fått rør pre i hus, i forhold til da du hadde embla pre? Har opplevd at forskjellen på kabler ikke er like stor etter at jeg selv fikk et effkettrinn med rør i hus. Kan ikke si at mine Wireworld atlantis 5 signalkabler er vanvittig mye bedre enn de selvlagde Belden kablene mine.

Morsomt å høre din erfaring.

Håvard

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
Hvis en kabel forbedrer lyden i et system, tenk på hva man kan "hente" ved å skifte ut komponenter som FAKTISK påvirker lydbildet.............!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Haavard:

Nei, jeg må si jeg har fått et mer avslappet forhold til dette med kabler etterhvert.
Vet ikke om det er rør-pre'en, eller bare meg. ::)

Allikevel gjør kabler de små endringene som kan tippe enten hit eller dit når man er kjent med lyden i anlegget.
DET kommer jeg dessverre ikke fra...

Har noen EKKJ som jeg tenkte å prøve igjen for å sjekke om jeg hører forskjeller ift mine Silspeak.
Det at jeg ikke har prioritert dette tyder nok på at jeg ikke venter de store forskjellene.

Flagerborg:

Mine største lydmessige endringer er:

1. vegg-til-vegg teppe
2. akustikkplater på førsterefleksjoner

Mvh
Rolf

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
RoDa: Glem "'r'n" midt inne i navnet, ellers er det utrolig hvordan en enkel ting som Doxa kan løfte lyden til et himmelsk nivå.

I dag kan jeg velge mellom:

Doxa 70 signature Series Mk II
Doxa Signature Series Model 140
Doxa 70 Dual Mono Mk II

Dette forsterker-fabrikatet betyr MER for lyden enn noe annet som er tilgjengelig i markedet i dag.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Sorry, vet ikke hvor jeg fikk den r'en fra.......

Ja, jeg også er fornøyd med Doxa.

Vanskelig å finne bedre "value for money" på bruktmarkedet i dag.

R

Topp Bunn