Verktøy Mekkebod i boden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spekulerer på om det kunne vært en god ide å rydde skikkelig i kjellerboden der jeg bor, for å kunne gjøre plass til å rigge opp en slags universell mekkebod i den indre delen av boden min.
    Jeg har ikke noe veldig konkrete oppgaver jeg tenker å løse, men ser for meg at det vil være praktisk å ha et sted å herje med småting som jeg skulle få lyst til å ordne. I dag gjør jeg sånt på kjøkkenbordet, og det er ikke helt gunstig, spesielt for prosjekter som tar litt tid (f.eks maling eller lim som skal tørke/herde over lengre tid) eller krever litt utstyr.

Så, hvordan gjøre dette til et vellykket prosjekt uten at det koster spesielt mye?

Jeg har laget en skisse av hvordan boden min ser ut nå. Etter å ha kastet nesten alt jeg har av tomesker fra høyttalere og sånt, bør det være oppnåelig å få klarert hele den indre delen av boden om jeg legger litt skikkelig innsats (og noen gode hyller istedenfor en haug med pappesker) i opprydning i den ytterste delen av boden.
    I den indre delen av boden er det i dag bygget noen hyller som i dag er integrert i veggene. Disse bør ikke være et spesielt stort problem å fjerne.
    De er markert med den lysegrå streken.

mekkebod.jpg

Det som blir hjertet i prosjektet tror jeg blir en skikkelig arbeidsbenk. Den bør kunne brukes til saging, hamring og herjing, samt å ha muligheter for å klemme fast ting i selve benkeplata ved behov.
    Plassen over og under benken bør kunne brukes til oppbevaring, siden plassen ellers er svært begrenset som dere ser ut fra målene.
    Alt av verktøy man vanligvis har permanent montert på benken må sannsynligvis gjemmes bort på ulike steder og heller tas frem ved behov, siden maksimalt benkareal blir ganske begrenset.
    Litt usikker på hvordan det skal gjøres på best mulig måte. Det samme blir bruk av vegg og tak.
    Taket er betong, og det samme er kortveggen på høyre side på tegningen. De andre veggene er tullevegger av tre som skiller de ulike bodene fra hverandre.

Forslag? Innspill? Erfaringer?

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spenstig prisnivå!

Men sånn ellers, vil en høvelbenk faktisk være egnet som en generell mekkebenk? Jeg synes de ser ut til å ha veldig begrenset med arbeidsflate. Om jeg f.eks trenger et sted å sette en skrutvinge eller en liten båndsag eller slipemaskin for eksempel. Jeg vil ikke ha plass til både en høvelbenk og et mer generell mekkebenk (med mindre noen kommer på noen ekstra smarte tetrisløsninger)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Du får de også på Finn - mye billigere.
    Evt. på Biltema: https://www.biltema.no/verktoy/verkstedutstyr/arbeidsbenker/hovelbenk-2000023379

Ja, de har litt begrenset arbeidsflate, så jeg kombinerer den med to store benkeplater som er festet langs veggen og med bein.

Høvelbenken brukes når jeg skal lime, bore osv - den skal jo se litt brukt ut :)

I rommet ditt ville jeg f.eks hatt en benkeplate langs veggen på venstre side når du kommer inn, og langs endeveggen - så det blir en L-formet stor arbeidsflate.
    Høvelbenk ville jeg da enten hatt under* benkeplata langs endeveggen, eller på høyre vegg.

* forutsatt at du monterer den benkeplata såpass høyt at høvelbenken går under

Alt verktøy opp på veggen i kroker, evt. i verktøy-skinner/oppheng

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Whups!

Jeg tror muligens ikke jeg var tydelig nok på ambisjonene mine. Femti tusen for en kommode med verktøy var ikke helt hva jeg hadde planlagt. Jeg har allerede en del verktøy, men jeg trenger et godt sted å jobbe med de små fjolleprosjektene mine. Og har jeg et godt "verksted" så blir det sikkert litt tilførsel av nye verktøy også av typen som tar såpass med plass at jeg må ha et egnet sted til det. Som f.eks en stor skrustikke. Det er ikke noe som er særlig hendig å bare ha slengende i verktøykassa, men trenger et relativt fast sted å bo.

Tanken nå er å finne en løsning for å starte å bygge en slags arbeidsplass. Sannsynligvis starter det med en benk, men siden det er så mye ressurssterke folk her inne tenkte jeg det var lurt å legge ut tegning og mål på rommet slik det er i dag i håp om å kunne få litt forslag til løsninger. Og kostnadene bør holdes til et minimum. Jeg har blåst alt for mye penger på andre morsomme ting, så det er egntlig ikke penger til dette. Så femti tusen for et fett verktøysett eller tjue tusen for en høvelbenk utgår med de berømte høye kneløftene og hornmusikk og alskens snadder, dessverre.

Når det er sagt; veggen mellom ytre og indre bod er ikke mer robust enn at den KAN rives eller flyttes om det virkelig gir mening, men jeg ser det som fordelaktig å kunne skille lagringsplass og verkstedplass en smule. Greit å ikke få mer metallspon eller spraymaling enn strengt talt nødvendig oppi alle tingene mine.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Brukt høvelbenk og to benkeplater og noen skruer/spiker til å henge opp verktøy på veggen = ikke allverdens kronasje :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville hvis mulig ha flytte døra mellom yttre og indre bod. Sett den midt på veggen så kan du utnytte de 1,92 i mye større grad til hyller. Slik det er nå mister du i prskasis en vegg på grunn av dørplasseringen. Er det ikke for mye jobb ville jeg ha gjort det samme også på den ytterste døra inn til de to bodene.

Et solid tungt og stabilt arbeidsbord på hjul er ikke dumt å ha. Du får slike til overkommelig pris fra Biltema og Clas Ohlson. Jeg har et på stua i andre etasje som benyttes som ladestasjon for patroner. Stort nok, tungt nok og stabilt nok. levert av Würh. Ulempen er at det er svinedyrt. Men kvalitet koster! Da jeg kjøpte det lå det på ca 11.000,- + moms. I dag får du det på tilbud/kampanje til ca 7,500,- + moms.

https://nettbutikk.wuerth.no/innredning-og-lagersystemer/skap-vogner-og-tavler/mobil-arbeidsbenk-wew6-rod"

Men du behøver ikke blåse så mye om du ikke ønsker det. Kjøp et tungt et fra en av billigbutikkene og sett solide hjul på det. Hjul får du fra "The Ususal Suspects" Biltema, Clas, Rusta, Europris etc.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Døra og veggen til ytre bod er teknisk sett ikke min (ansett som en del av felles infrastruktur), så den kan jeg ikke endre på. Døra inn til indre bod kan jeg nok gjøre som jeg vil med. Ser ikke hvorfor noen skulle bry seg om det.

Hva er fordelen med hjul på arbeidsbenken? Det er jo ikke så mye plass til å snurre rundt på den der inne uansett. Eller er det noe jeg ikke tenker på?

Wurth-vognbord-tingen så egentlig ganske fin ut. Og om den er robust nok til å kjøre ladepresse så holder det nok til mitt bruk også. Jeg kommer ikke til å kjøre noen ladepresse på min benk, men allikevel merker jeg at jeg blir nysgjerrig på hvordan du har festa pressa. Det ser jo ikke ut til å være veldig gode festemuligheter i den Wurthvogna. Eller har du skrudd alt rett ned i plata?

Titta litt på finn etter høvelbenker og fant denne som så praktisk ut, siden den hadde integrert lagringsplass i selve benken, samt at arbeidsflaten var litt større enn andre jeg har sett.
    https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=92557707
    Ville noe sånt gitt mening?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.563
    ^Den så for så vidt grei ut, men 16 kg? Muligens laget av balsa. En høvelbenk er egentlig ikke brukbar til annet enn trearbeid, men da er den til gjengjeld meget kjekk.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som at det er skapmodulen som veier 16 kilo.. Benken veier 32 kilo. Så totalen blir 48, ifølge teksten i annonsen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.563
    Ok, leste litt fort. Da blir det bedre. Hvis du da har en litt tykk stålplate til å legge oppå når du jobber med litt røffe ting begynner det å ligne noe. Hva med å rive midtveggen og montere hyller hvor du kan sette plastkasser med lokk til å oppbevare tingene du skulle ha i boden? Fåes på Europris i forskjellige størrelser. Da kunne for så vidt de eksisterende hyllene brukes. Slik som det er nå så har du minimalt med lagringsplass i boden hvis du skal ha adgang til furteboden. Du får også en lengde på nesten 4 meter istedenfor snaue to meter. Kjekt hvis du skal jobbe med ting litt større enn en skoeske. ;)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Der sier du noe...
    Nå hadde jeg jo egentlig ikke tenkt at behovet for å virkelig har stort armslag, for jeg jobber jo stort sett aldri med særlig store ting (se bort fra hjemmekinobyggetråden, det var unntaket som bekrefter regelen), men jeg ser jo absolutt appellen i å ha friheten til å ha ekstra boltreplass.

Når det gjelder lagringsplass av generisk bodstøff, så klarer jeg meg egentlig ganske bra med plassen tilgjengelig i ytterboden, om jeg får ordna litt skikkelige hyller og rydda unna en del unødvendig dritt.
    1,25m x 1,90m funker egentlig helt fint for mitt bruk. Og siden ikke alt jeg har passer nedi plastbokser som kan lukkes helt, så virker det jo litt fristende å kunne ha det moderat adskilt. Men jeg likte tanken om å bruke hele totallengden til en gigantisk hylle, og så ha veggen på motsatt side til en diger benk og generelt ha mulighet til å manøvrere ting.

Dette var på ingen måte det jeg planla, men jeg liker tanken.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Sjekk om veggen i mellom er bærende før du river den.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare en løs stripe med planker. Omtrent som en skillevegg. Null bæring.

laidback

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    38
    Bygg benken selv med 2x3 eller 2x4 toms. Skrustikke på høyreside av høvelbenkene som er foreslått har du ikke plass til?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Ladepressen er skrudd rett ned i benkeplata. Den er vel en knapp tomme tykk. Grunnen til at jeg vil ha et tungt bord er fordi jeg ønsker at den ikke skal vippe når jeg presser messinghylsene. Noen av de største behøver en viss kraft.

Fordelen med et bord på hjul er spesiellt når du har så liten plass som du nå har at det kan flyttes litt rundt omring etter behov. Har du festet en skrustikke i benkeplata er det ikke alltid at du kommer til med lengre arbeidsstykke. Murphy kan være litt slem i så måte! Men kan du flytte litt på bordet/skrustikka så kan det gjerne være slik at det går. Men "nedsiden" av det å ha et bord på hjul er at det MÅ ha en viss vekt!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    Et lite verksted/snikkarbod er helt genialt, og et skikkelig hopp i livskvalitet!

Mitt tips er å kle veggene med OSB plater slik at du enkelt kan skru og sprikre ting opp på veggene.
    Jeg har en sliten høvelbenk langs ene veggen og et gammelt malm skrivebord fra ikea med en kuttematte langs andre veggen for vanlig arbeid, og det er naturligvis denne arbeidsplassen som blir mest brukt.

Jeg synes et gammelt skrivebord funker kjempebra, og man trenger helt klart masse benkeplass med en gang man setter i gang med et prosjekt eller tre samtidig ;)

maxbo (og sikkert andre) har billige hyller som funker utmerket til lagring.

(blir fort rotete når man er midt oppi noe, men så lenge alt har sin faste plass så er det kjapt og enkelt å rydde det tilbake når man er ferdig)
    DSCN6330.jpg
    IMG_4348.jpg IMG_4346.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du ikke skal høvle lengre trelengder hadde jeg droppa høvelbenken. Du ma nesten se for deg hva du skal bruke benken til - universalbenk for div arbeid, eller tilrettelagt for litt mer spesielt arbeid. Sats på arbeidsbenk i full bredde ( 190) - min 60 dyp. Gjerne ramme på 2x4" - putt en eller to skuffeseksjoner under benken, og gjerne verktøytavler og hylle over benken.... Ei lita skruestikke som gjerne kan kobles av - kanskje er planstikke mot benkesida ( se bilde ) - som likevel kan brukes til høvling....

33487-06-1000.jpg

bessey-spannelement-317460-1a.jpg

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.112
    Du trenger et romslig arbeidsbord, med en skrustikke på av god kvalitet!
    Så slenger du på en verktøytavle på veggen over benken med en lysarmatur over slik at du får skikkelig lys over benken.
    Når det gjelder skrustikke, så er jeg litt opptatt av det.. Har en Heuer 160.. Den er helt rå, og faktisk rimelig priset spør du meg.
    https://verktoybutikken.no/produkt/brockhaus-heuer-orginal-skrustikke/

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Axminster er et helt OK engelsk firma, - kjenner flere engelskmenn som handler derfra. Hvordan de kan levere fraktfritt til Norge, vet jeg ingenting om.. blir interessant å høre om du kjøper noe derfra. Den bordstikka jeg viste bilde av kommer derfra - vet ikke om noen andre i Norge som leverer slikt. Ellers får vi tak i mye her til lands, - av litt forskjellige kvaliteter - det kommer an på bruken, og hvor mye kronasje en vil legge i det. Skrustikka som ble linket til er sikkert av svært god kvalitet, - men hva er egentlig behovet i et lite hobbyverksted? - På den annen side - eierglede gjelder så definitivt også på verktøysida.... :)

Her er forresten et tysk firma med myyye goodies... finn fram smekken...
    https://www.fine-tools.com/

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bygg en benkeplate i passende mål i kryssfinér, gjerne dobbel tykkelse som du limer sammen. Dra så på et mekanisk verksted og få laget en 1mm stålplate som brettes over kryssfinerplaten. Ole Henrik har gjort det i sitt verksted og det blir superbra. Vi hadde det samme på Sykkeldelisk. Lett å rengjøre og holder seg like bra til evig tid.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Bygg benken selv med 2x3 eller 2x4 toms. Skrustikke på høyreside av høvelbenkene som er foreslått har du ikke plass til?
    Det er hva jeg har gjort to ganger i ditto kjellerboder. Ikke bare enkelt og billig men da får du dimensjonene du trenger/ønsker. Kommer til å gjøre det samme med vårt nye hus, i redskaps- hageboden på 6m2 som følger med huset. Litt av poenget med en arbeidsbenk er jo å lage eller fikse ymse hobbyprosjekter, så hvorfor ikke starte med selve benken.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dra så på et mekanisk verksted og få laget en 1mm stålplate som brettes over kryssfinerplaten.
    For å gjøre det enklere, er det andre alternativer som vil funke akseptabelt til samme formål? Gulvvinyl for eksempel? Eller skipsmaling? Eller er litt av poenget at det er metall?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En metallbelagt overflate tåler selvsagt mye mer deng, og er på sin måte også lettere å rengjøre - det kommer mest an på hva du ser for deg av arbeid....
    I lab.området vårt har vi melaminbelagte arbeidsbord, hvorav noen har løse antistatmatter i tillegg, der hvor det er nødvendig.
    I et snekkerforum jeg er medlem av, bruker flere ei topplate av hård huntonitt - denne kan rives av og erstattes om den blir for lurvete.....
    Vinyl er også helt greit, dersom man ikke skal arbeide med tyngre mekanikk, - eller ganske enkelt ei kraftig benkeplate i bøk eller eik, - gjerne oljet litt på forhånd, så trekker ikke de verste søleflekkene helt inn.... så kan du jo ha ei tynn ståplate på lur til å hive oppå når behovet tilsier det....
    Jeg er mer opptat av tilstrekklig størrelse...på "kontoret" mitt på jobb har jeg også en Treston arbeidsbenk på 180x80 , - og den er ikke for stor....

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Skal dere kjøpe ambolt, kjøp svensk, fra Kohlswa.

De produserer kvalitet!

Er bare et fåtall produsenter som det!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dra så på et mekanisk verksted og få laget en 1mm stålplate som brettes over kryssfinerplaten.
    For å gjøre det enklere, er det andre alternativer som vil funke akseptabelt til samme formål? Gulvvinyl for eksempel? Eller skipsmaling? Eller er litt av poenget at det er metall?
    Dette koster en tusenlapp og det vet jeg du har råd til. Dessuten blir resultatet veldig bra. Og er fin når du skal skru på sykkelen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Har noen handlet her før? De hevder å sende gratis til Norge. Ambolter og støff som veier masse, og som koster lite. Dette virker for godt til å være sant. Eller er det bare søppel de selger, slik at frakta er det mest verdifulle?
    Har handlet der for noen år siden. Det var ikke gratis frakt, men den var rimelig gitt volum og vekt på pakken. Jeg kjøpte Festool så rask var det neppe...

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette koster en tusenlapp og det vet jeg du har råd til. Dessuten blir resultatet veldig bra. Og er fin når du skal skru på sykkelen.
    Er ikke prisen i seg selv som er problemet, men det å faktisk få gjort det.
    Når det gjelder penger, så har jeg jo allerede brukt de opp for lenge siden, så jeg -burde- nok tenkt mest mulig på pris også. Men det er stor forskjell å bare kunne svippe innom en kveldsåpen butikk og hente en meter gulvvinyl som jeg kan lime og tilpasse selv, fremfor å måtte oppsøke proffer innen deres spesielle arbeidstid og få de til å custommekke noe til meg.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    Og i oslo sentrum er det i alle fall bortimot umulig å få hjelp til sånne småjobber hos mekaniske verksted.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Og i oslo sentrum er det i alle fall bortimot umulig å få hjelp til sånne småjobber hos mekaniske verksted.
    Anders er i den heldige posisjon at han kan bruke motorisert vogn. Så dette kan man jo skaffe for eksempel i Fredrikstad. Jeg kan jo sette deg i kontakt med han som fikset for Ole H. Alle blikkenslagere med produksjonsverksted gjør dette.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Anders er også i den heldige posisjon at han har fast jobb på dagtid.

Om dette skal kunne bestilles for bare å hentes som et ferdig produkt kreves det litt planlegging, men det er ikke helt umulig selvsagt. Men jeg ser for meg at det kan være en fin start å rigge opp en benk uten stålplatetopp først og se hvordan den klarer seg, og heller oppgradere dersom behovet melder seg. "Det er greit med alt man slepper" lærte jeg for en del år siden. Og det er jo sant.

En robust treplate bør jo klare seg en god stund til relativt nøktern privatbruk skulle jeg tro, selv om det selvsagt høres ideelt ut med stålplate.
    Er det finerplate som fremdeles gjelder om jeg ikke skal sette på stålplate med det første? Eller bør jeg bruke noe annet? MDF? Bolte sammen bjelker til en bordplate?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.563
    Er ikke prisen i seg selv som er problemet, men det å faktisk få gjort det.
    Når det gjelder penger, så har jeg jo allerede brukt de opp for lenge siden, så jeg -burde- nok tenkt mest mulig på pris også. Men det er stor forskjell å bare kunne svippe innom en kveldsåpen butikk og hente en meter gulvvinyl som jeg kan lime og tilpasse selv, fremfor å måtte oppsøke proffer innen deres spesielle arbeidstid og få de til å custommekke noe til meg.
    Jeg ville ha styrt klar av vinyl. For mykt hvis man skal hamre litt. Hva med gulvlaminat av anstendig kvalitet? Hardt som fy og slitesterkt. Skal man bedrive litt varme arbeider som for eksempel lodding kan det kanskje være en ide å ha en metallkledd slakteblokk eller lignende?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha styrt klar av vinyl. For mykt hvis man skal hamre litt. Hva med gulvlaminat av anstendig kvalitet? Hardt som fy og slitesterkt. Skal man bedrive litt varme arbeider som for eksempel lodding kan det kanskje være en ide å ha en metallkledd slakteblokk eller lignende?
    Da strykes vinyl fra lista. Takk!
    Gulvlaminat er hardt som fy ja, men er det egnet til å hamres på? Jeg trodde det hadde lett for å sprekke.

Ville det enkleste bare være å kjøpe to sånne billige benkeplater fra ikea og lime de sammen til en tung og forhåpentligvis solid plate?
    https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50242723/

Eller kunne jeg da like gjerne bare ta en skikkelig MDF eller finerplate og akseptere at den blir litt stygg etterhvert som den brukes?
    Finerplate er muligens bedre mot søl enn MDF?

Skal man bedrive litt varme arbeider som for eksempel lodding kan det kanskje være en ide å ha en metallkledd slakteblokk eller lignende?
    En skiferplate eller noe lignende bør vel funke til sånt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikeaplate er helt OK... finerplate også - eller OSB og ei huntonittplate på toppen. Vinyl for industri eller næringsbygg, er betydelig hardere enn det som normal selges for hjemmebruk. sjek innom butikker og se hav de har... Ramme i 2x4 er også OK - har et slikt i garasjen med sponplate på toppen.. lakk, maling, olje etc tar unna for det verste sølet...

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.112
    Har limt dobbel møbelplate og kledd denne med vinyl/gulvbelegg/linolium. Det holder kjempebra og det viktigste - enkelt å holde rent.
    Sålenge benken er "død" og står støtt, så fjærer ikke linolium nevneverdig, og skal man banke til noe, så er skrustikka helt rette redskapen å banke mot.

Platene er skrudd i tyskproduserte verkstedbenkmoduler fra Bauhaus.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn