Skal prøve meg på en systematisk gjennomgang av prosessen jeg har hatt for å få et par T6050 middbasshorn integrert i systemet. Har lært mye underveis av Kvålsvoll, og håpet mitt er at andre også kan dra litt nytte av mine erfaringer.
Problemstillingen er at i mitt dedikerte hjemmekinorom på 7m*4.45*2.45 (32kvadratmeter) får jeg kraftig dipp i både 60hz og 100hz området, se måling 1 under (alle målinger er uten smoothing og EQ så fremt ikke annet står spesifisert). Får ikke flyttet meg ut av problemet for frontene er låst der de er, hjelper ikke å flytte sitteposisjonen, og de to Seaton Sound Submersive får jeg heller ikke plassert slik at dippene forsvinner.
Så hva gjør man da? Fikk et glimrende tips her på sentralen om å flytte en sub rundt helt til jeg finner en posisjon hvor dippen ikke dukker opp. Hentet en nusselig liten sub (konas), flyttet rundt og så viser det seg at under lerretet i hver ende er det ingen dipp, se måling 2 under. Husk det er en liten sub så den faller kraftig i nivå i begge ender, men den faller jevnt som jeg tolket som at det ikke skjer utfasing i problemområdene.
Nå var jeg på jakt etter en mellombassløsning som får plass under lerretet. Utrolig flaks for meg, Kvålsvoll lufter ide om mellombasshorn i tråden sin. De ser ut til å være skreddersydd til mine behov og etter noen mail er to stk bestilt.
Spenningen var stor da jeg fikk plassert mellombasshornene T6050 og kjørte første måling! Hadde jeg tolket de små subbene riktig, ble det riktig plassering uten utfasing? Kort fortalt hadde jeg truffet blink med plassering, de målte glimrende i tiltenkt område fra 45-150hz, se måling 3.
Neste steg var å få mellombasshornene integrert med Seaton Sound Submersive i bunn og Klipsch KPT-535. Kjøpte en minidsp HD for anledningen som jeg koblet til subutgangen fra receiver. Deretter kom en svært frustrerende periode der jeg ikke klarte å få satt nok delay for å til en skikkelig integrasjon. Måling 4 viser utfasing rundt 80hz og stor topp mellom 100-200hz. Måling 5 viser problemet i tidsdomenet, det er ikke nok forsinkelse til subpakken kontra resten av høyttaleren. Denne målingen fikk jeg forklart av Kvålsvoll hvordan en skal tolke, jeg forstod den ikke før. Til de som ikke har fått med seg hvordan en kan bruke den skal jeg prøve meg på en kort forklaring. Til venstre viser den vertikale aksen tidsforsinkelse i millisekund. Jeg har 1/3 smoothing på grafen og en ser at fra 200hz og oppover (vi bryr oss ikke om de lyse frekvensene nå) så ligger det rundt 0 ms. Opp til 45hz er det ca 20ms forsinkelse, så kommer en topp rundt 80-90hz for deretter å flate ut ned mot 200hz. Det er ønskelig å få frekvensene under 200hz nærmere 0ms for at dette skal spille i fase. Den opplevde lyden på dette tidspunktet var massiv og tung med nok av kraft, men mangler snert og kontant spark.
Problemet var at prosessoren jeg hadde ikke kunne gi mer forsinkelse til subutgangen. Jeg lånte en receiver av en kamerat og den klarte det heller ikke. Kvålsvoll kunne meddele at han hadde suksess med blant annet Marantz, så jeg solgte prosessoren og kjøpte en Marantz receiver. Det var andre boller! På måling 6 med samme 1/3 smoothing kan du se at det nå er under 10ms forskjell, og toppen rundt 80-90hz er også lavere (har ikke løst gåten med den toppen enda). Jeg kunne sette enda mer delay i Marantz, men det ødela mye i frekvensresponsen så jeg lot det være med det.
Nå skjedde det mye med lyden. Mye fastere, mer kontant, men hadde forventet enda mer smekk. Klipsch KPT-535 har fire store bassreflekshull i hver høyttaler. Jeg tettet alle igjen med sammenrullete håndklær (det jeg hadde liggende). Det senket nivået noe i 100-200hz området som fremdeles er litt for høyt. Deretter la jeg inn noen EQ generert i REW og overført til minidsp for å senke toppen rundt 120hz ytterligere, se måling 7 som er uten smoothing. Dette ble så tørt og kontant at jeg kunne legge på et par db til subpakken i forhold til den målingen.
Nå spilte det som jeg hadde forventet! Tørt, kontant og med smekk og fart. Det jeg hadde vært på utkikk etter. I tillegg er det ingen begrensning på lydtrykk fra systemet innenfor mine øres smertegrense og en del til...
Jeg hadde ikke klart dette uten tålmodighet, høy grad av dyktighet og ikke minst uovertruffen kundeservice fra Kvålsvoll!!
Systemet:
Marantz receiver og subutgang ut med deling på 150hz. Signalet går til minidsp HD hvor signalet fra bunn til 45hz går til en Seaton Sound Submersive foran i høyre hjørne og en bak i midten av rommet. Signalet fra 45hz til 150hz går til T6050, en i hver ende under lerretet.