Forsterkere Meninger om forsterkervalg?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Håpte noen her hadde relevante meninger om disse tre forsterkeralternativene;

-New Audio Frontiers 845 se
- Wall M 50 PSET monoblokker
- Amare Musica Trinity monoblokker

Per nu er pre’en min AudioValve Eclipse,
og jeg venter inn storebroren til dagens Ø Icon på høyttalerfronten..

Det er disse tre som er aktuelle grunnet innbytte, alle meninger er velkomne😊👍

mvh Kenneth

M

MarkusH

Gjest
Personlig ville jeg alltid gått for det alternativet med mest effekt/strømforsyning per krone, samt et utseende jeg hadde tolerert. Farge/utforming hadde også vært med i vurderingen, personlig favoriserer jeg rørforsterkere med bur/cover slik at rørene er litt gjemt, men det er vel individuelt. Hvordan monoblokkene passer inn med de kildene/ampene og høyttalerne du har ville også hatt noe å si, samt om monoblokkene har både xlr og rca (jeg kjøper ingenting med kun rca). Eventuelt hvilke merke som bruker best kontakter på iec, signal og høyttalerterminaler. Kanskje også ta med lyden av bestemte rør, jeg har ikke erfaring med noe annet enn rør i dac og CD-spiller som er skjult uansett. Match med det man har fra før og høyttalere er jo også greit å vurdere. Med de tre alternativene blir det vel forhåpentligvis bra uansett. :)

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Personlig ville jeg alltid gått for det alternativet med mest effekt/strømforsyning per krone, samt et utseende jeg hadde tolerert. Farge/utforming hadde også vært med i vurderingen, personlig favoriserer jeg rørforsterkere med bur/cover slik at rørene er litt gjemt, men det er vel individuelt. Hvordan monoblokkene passer inn med de kildene/ampene og høyttalerne du har ville også hatt noe å si, samt om monoblokkene har både xlr og rca (jeg kjøper ingenting med kun rca). Eventuelt hvilke merke som bruker best kontakter på iec, signal og høyttalerterminaler. Kanskje også ta med lyden av bestemte rør, jeg har ikke erfaring med noe annet enn rør i dac og CD-spiller som er skjult uansett. Match med det man har fra før og høyttalere er jo også greit å vurdere. Med de tre alternativene blir det vel forhåpentligvis bra uansett. :)

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Takk for innspill. Wall har både xlr og rca, New Audio Frontiers kun rca. Vet ikke om jeg kommer til å vektlegge det i særlig grad- men skjønner at det er et pluss at man har begge alternativene.

Utseendemessig synes jeg alle tre har noe ved seg. NAF er vel den som i størst grad vekker følelser hos meg, men skjønner at noen vil kunne synes den blir litt mye. Jeg liker det. Har hatt to forsterkere fra Mastersound, som er i samme gate hva gjelder design.

Dette er ikke forsterkere som selges i bøtter og lass (vil jeg tro), så regner ikke med at mange har sammenlignet i særlig grad mot hverandre, men hvem vet?😉

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.522
Torget vurderinger
2
Prøv å Finn ut ved hvilken forvregning og last i Ohm watten er oppgitt ved. Grassat mye jug ang dette . Har sett Rørforsterker oppgitt til 28 watt men en som forvrenger 1% allerede ved 1 watt. Tenk også på rørkostnadene ved bytte. Så en 30 watter kan i for alle praktisk formål være som en 1-5 watter. Videre bør du være klar over at frekvensgangen til rørforsterkere uten tilbakekoblinger er høyst variabel. Du må derfor prøve hjemme på høyttaler for å se om det går bra eller ikke

Legger merke til at en av forsterkerne krever 5 volt inn for maks effekt. Kan forforsterkeren din gi det ?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Prøv å Finn ut ved hvilken forvregning og last i Ohm watten er oppgitt ved. Grassat mye jug ang dette . Har sett Rørforsterker oppgitt til 28 watt men en som forvrenger 1% allerede ved 1 watt. Tenk også på rørkostnadene ved bytte. Så en 30 watter kan i for alle praktisk formål være som en 1-5 watter. Videre bør du være klar over at frekvensgangen til rørforsterkere uten tilbakekoblinger er høyst variabel. Du må derfor prøve hjemme på høyttaler for å se om det går bra eller ikke

Legger merke til at en av forsterkerne krever 5 volt inn for maks effekt. Kan forforsterkeren din gi det ?
5 volt inn sier ikke meg så mye. Hvilken av forsterkerne tenkte du på da?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Jeg får nye høyttalere inn en av dagene her nå; Horns FP12. Så en av de nevnte forsterkerne skal brukes på disse. Vil sjekke mulighetene for å få testet litt i eget oppsett før jeg bestemmer meg.

Tar likevel mer enn gjerne i mot erfaringer eller meninger om kandidatene☺

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.522
Torget vurderinger
2
5 volt inn sier ikke meg så mye. Hvilken av forsterkerne tenkte du på da?
Det var noen nydelige beist... Men du vet at to av disse er sluttforsterkere og krever en egen forforsterker?

Signalet fra kilden bør stemme omtrent med det forsterkeren krever for full ellekt, hvis ikke betaler du for watt du aldri får brukt. ( en kilde som gir 0.5Volt mens forsterker krever 5V feks vil gi svært svak lyd, mens 5V inn på en forsterker som krever 0.5 gjør et volumkontrollen blir på 7:15 og kilen å justere)

New Audio Frontiers 845 SE er en integrert forsterker og krever 0.7Volt inn for full effekt 25Watt. Er kilden din CD eller streamer gir den 2Volt ut maksimum. Dette er OK , du må altså ikke skru volumet helt opp for å få max volum og effekt. Har du en egen RIAA trinn kan den gi typisk 0.5-1-2v. Bør gå bra det og.

5%THD ved 25watt er ganske typisk for en 845 forsterker og det er godt hørbart og ikke nødvendigvis behagelig å høre på. Har du veldig lettdreve høyttaler 95-105db/2.83Volt = 1 watt i 8 ohm) trenger det ikke vær noe problem. Men om høyttalern dine er på 87dB er det ett problem. Ser at Ø er oppgitt til 93dB så vil du nok ligge rundt 0.5-3 watt. kommer det en større er nok den enda mer lettdreven så da har du en høyttaler som passer .dvs du spiller på ca 1watt og har antagelig under 1% forvregning, det kan man godt unngå å legge merke til .

Inngangsfølsomhet 0.7Volt er ganske typisk og og bør gå bra
1631424734169.png

1631424685443.png

Wall M 50 PSET monoblokker
'Detteer sluyttforsterker og ikke integrerte forsterker. Du trenger en forforsterker for å velge kilde og justere volum.
Inngangsfølsomhet 0.77Volt er ganske typisk og og bør gå bra. Ikke så dyre rør, men krever vissnok oftere bytte
De mest kjente forsterker som bruker disse rørene er BAT, testet her
Balanced Audio Technology VK-56SE power amplifier Measurements | Stereophile.com

1631426081111.png

1631425991827.png

Amare Musica Trinity . Dette er også en sluttforsterker Det er denne som krever en forforsterker som kan gi 5 volt ut. Har du det?
Det er bruket gode rør i denne, fra Emissions labs. Jeg hadde 300B derfra. det skal godt gjøre å få mer enn 8 watt ut av ett 300b, 2 rør i paralell gir det dobble,,,, så det 14 watt på 300bXLS som er kraftigere, men jeg er skeptisk når det oppgitt watt uten forvregning , det kan vær alt fra 3 til 5 til 10%.

Utgangsrøret gir 3-5% THD ved 14-17 watt så forsterkeren gir nok greit 28 watt men forvregingen kan være høyere elle lavere avhengig av konstruksjon
300B-XLS tube data sheet. Emission Labs Data Sheet
Med 2 rør i paralell blir frekvensgangen bedre og evnen til å drive høyttaler bedre. Men det koster jo en del (20-30 000kr ?) å bytte rør hvert 5 år

Hadde jeg fått litt mer info og hatt nok penger til rørbytte hadd jeg nok gått for Amare. MEN krever en forforsterker som gir 5V ikke alle gir det... Hadde jeg hatt mer begrenset med mider ville de blitt Wall Audio som antaglig er mest watt for pengene?

845 forsterker er litt oppskrytt syns jeg og noen av dem krever mer hyppig service pga meget høye spenninger( 1200volt) og temperaturer, og så forvrenger de ganske mye selv på få watt. Omtrent som en Alfa Romero tenker jeg, vakker fin ,men kranglete

1631426572596.png

1631426716489.png

Sist redigert:

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
440
Torget vurderinger
7
Takk for grundig gjennomgang😃

Jeg er absolutt klar over at dette er effektforsterkere. New Audio Frontiers 845 forsterkeren er også det, den ligner bare veldig på den integrerte du har funnet bilder på!

Har som skrev AudioValve Eclipse forforsterker.

Topp Bunn