Menn som slår

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.856
Torget vurderinger
1
Endel kvinner er tiltrukket av voldelige menn. Det betyr ikke at de får som fortjent.
Det finnes voldelige menn. De fleste menn er det ikke. I debatten burde det kanskje være litt mer fokus på kvinners valg; det er fremdeles slik at kvinnene stort sett har valget ;). Ingen kvinner behøver å være sammen med voldige menn dersom de ikke ønsker det.

Når en mann er sammen med et rivjern av et kvinnfolk blir han latterligjort. Hvis en kvinne er det samme, er hun et offer. Et tema er hvor offerollen begynner og hvor den slutter; på hvilket stadium ansvaret for eget liv starter. Kvinner er ikke frittatt for "common sense". I forsikringsbransjen brukes det begreper som uaktsomhet; slik som å parkere bilen med nøklene i tenninga i et tvilsomt strøk. Da får du forkortning i erstatninga. Dette gjør ikke tyven til mindre tyv; men gjør deg til idiot. Kvinner, hvis alle kjærester og samboere har banket dem (de finnes!), har et problem med sin vurderingevne av menn.
Det er klart vi bør gjøre noe med disse menna, men kvinnene det gjelder trenger terapi de også. ;D

O

Omar

Gjest
HC skrev:
Håvarhede skrev:
Nei fordi kanskje poenget mitt ligger skjult inn i en først ekstrem påstand, men med ett litt uklart poeng. Deretter veeenter jeg med å forklare meg. Selve poenget mitt ganske langt og mot slutten av stormen.
Ja du er en riktig smarting, clever boy. Det er ingenting uklart med poenget ditt bortsett fra 1000 skrivefeil i den hjelpeløse formuleringen av det himmelropende åndssvake poenget. Sentralens mest idiotiske post så langt, gratulerer..
Hva?? skrivefeil. Det er det ikke!!!! Det kan du ikke bevise over hodet! 8)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.010
Torget vurderinger
16
Håvarhede skrev:
HC skrev:
Håvarhede skrev:
Nei fordi kanskje poenget mitt ligger skjult inn i en først ekstrem påstand, men med ett litt uklart poeng. Deretter veeenter jeg med å forklare meg. Selve poenget mitt ganske langt og mot slutten av stormen.
Ja du er en riktig smarting, clever boy. Det er ingenting uklart med poenget ditt bortsett fra 1000 skrivefeil i den hjelpeløse formuleringen av det himmelropende åndssvake poenget. Sentralens mest idiotiske post så langt, gratulerer..
Hva?? skrivefeil. Det er det ikke!!!! Det kan du ikke bevise over hodet! 8)
Det er ufint å påpeke skrivefeil, jeg tar selvkritikk :)

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.919
Torget vurderinger
3
Tenk å være en så åndsvak patetisk nedsnødd knehøne
at du tyr til å slå damer hjelp.
skjønner ikke at det er mulig å synke så lavt.
Nesten alt er mulig å løse uten vold :)
Å slå damer på toppen av det hele finns det ingen unnskyldning for.
Da er du bare svak i hue.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Håvarhede skrev:
Men jeg syns at damer som har en voldelig samboer ektefelle eller kjæreste får som fortjent juling selv om hun er totalt uskyldig.
Dette er vel å regne som et hovedargument for rettferdiggjøring for de menn som slår. Hva med deg, har du sluttet å slå dama di?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Det er ingen grunn til å si slik...
Dette er enkelt, hvis vi oppdager at noen slår dama, så kan vi som ansvarsfulle menn ta affære.
En mann som slår... det er da ingen mann, det er da en taper!!!

Dette er vriene saker, og jeg sier ikke at svara kommer lett...
Men slår du dama, er du IKKE mann...

Det er desverre slik at avskum som slår får makt over offera sine, det er slik, og damene trenger hjelp for å komme ut av slike forhold.
Det blir en slags psykologisk nedbryting som ender med at man ikke tør bryte ut. Dette er kjente ting rundt dette.
Problemet er jo at det er alltid noen som vet noe, men de gjør ingenting... det er dette som er problemet egentlig...

Så da har vi jo også dette, hva med de dassrullene som skjønner hva som skjer men ikke hjelper, jeg sier, de er like ille de!!!

Og så er jo spørsmålet, du vet hva som skjer, og så nå da, hva gjør du?
Du vet at naboen f.eks banker på dama, hva gjør du da? Det er ikke enkelt!
Du kan da ta deg gift på at om man sier noe så sier dama som blir slått at hun gikk på døra, datt, eller hva som helst...
Det er tonnevis med filmer om dette, masser og kilometervis med film som omtaler dette emnet...
Det er ett utrolig vanskelig emne, nettopp fordi det å banke naboen ikke er svaret!!! Det er ikke svaret! Man må nå offeret!
Det må begynne der, ellers finner dama seg bare en annen som slår... det er utrolig dette altså, hvordan de som blir misshandlet nesten alltid ender opp med samme type jævel igjen!
Og det er ikke ønskelig for noen...

mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Imperial skrev:
Dette er enkelt, hvis vi oppdager at noen slår dama, så kan vi som ansvarsfulle menn ta affære.

mvh
tror du neppe på selv, min erfaring er at hi-fi-nerder er relativt lost in space om sånne ting oppstår.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
*ser på psykologdiplomet sitt*

*vurderer å skrive noe*

*kommer på hvorfor han ikke til vanlig beveger seg på off-topic*

Hva med å snakke med eller sjekke ut Alternativ til Vold?

Grunnen til at kvinner som blir slått blir i forhold hvor de blir slått er kompliserte og vanskelige og det å ansvarliggjøre dem i forhold til det at de velger å bli er.... ja... jeg har nesten ikke ord. Hvis noe er forbanna respektløst og komplett ignorant så er det å postulere at de "bare kan gå ut av forholdet" og at hvis de velger å bli er det deres jævla problem. Vold kan aldri og skal aldri tolereres.

Til sist, Håvarhede: har du noensinne snakket med kvinner som har vært i voldelige forhold over tid? Det har jeg.

Nå skal jeg pile meg ut av tråden før jeg blir altfor aggresiv. Og la være å bevege meg inn i slike tråder igjen. Makan til møl.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Mbare skrev:
*ser på psykologdiplomet sitt*

*vurderer å skrive noe*

*kommer på hvorfor han ikke til vanlig beveger seg på off-topic*

Hva med å snakke med eller sjekke ut Alternativ til Vold?

Grunnen til at kvinner som blir slått blir i forhold hvor de blir slått er kompliserte og vanskelige og det å ansvarliggjøre dem i forhold til det at de velger å bli er.... ja... jeg har nesten ikke ord. Hvis noe er forbanna respektløst og komplett ignorant så er det å postulere at de "bare kan gå ut av forholdet" og at hvis de velger å bli er det deres jævla problem. Vold kan aldri og skal aldri tolereres.

Til sist, Håvarhede: har du noensinne snakket med kvinner som har vært i voldelige forhold over tid? Det har jeg.

Nå skal jeg pile meg ut av tråden før jeg blir altfor aggresiv. Og la være å bevege meg inn i slike tråder igjen. Makan til møl.
ja du passer best i innavlstrådene. ala toppen beck (bech ?9) nå skal vi kose oss dere. haleluja

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Imperial skrev:
Det er ingen grunn til å si slik...
En mann som slår... det er da ingen mann, det er da en taper!!!

Dette er vriene saker, og jeg sier ikke at svara kommer lett...
Men slår du dama, er du IKKE mann...
Tiltredes!!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mbare, du fikk akkurat nok en stjerne i boka. Jeg er så enig som det i det hele tatt er mulig å bli. Men så er vi på sett og vis i samme bransje, og jeg har også snakket med voldsutsatte kvinner. Det er noe som ikke slipper så lett.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.503
Torget vurderinger
4
"Du heiter Håvard Hedde og er'kje svært te kar"

....fritt etter Ivar Aa....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Vet at mange ikke vil tro på det, men det finnes faktisk kvinner som mishandler familien sin også. Ikke bare barna men også fysisk mishandling av husbonden! Rent fysisk kunne sikkert mange av disse mennene sikkert banke kona sett ut fra rent fysisk styrke, men de gjør det ikke, de bryter heller ikke ut av forholdet.

Hvorfor??

Jeg har ikke noe psykologdiplom å se på, og jeg inrømmer at jeg ikke forstår alt som skjer i verden, men jeg kan tenke meg at det er noen av de samme "mekanismene" som virker her som hos kvinner som blir hos voldelige menn.

Det jeg dog virkelig ikke fatter er hvorfor kvinner, og sikkert også menn, som kommer seg ut av et voldelig forhold stuper på hodet inn i nye forhold med en ny voldelig partner. DET forstår jeg faktisk ikke, men likevel mister jeg vel ikke respekten for dem.

Man kommer liten vei ved prinsippiellt å ikke respektere de/det man ikke forstår!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Mbare skrev:
Vold kan aldri og skal aldri tolereres.
Ikke engang hvis det er mot noen breiale bærumsfolk med skjerf på hodet og en stripete v-genser rundt halsen?
Tolerer ikke vold men jeg gjør visse unntak.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvor gammal er du egentlig, anonym?? Jeg bare lurer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ser ikke hvorfor alder skal være så relevant her.
Nå du skal fortelle meg at du ble støtt av et innlegg som er skrevet med et glimt i øyet?
Forøvrig har jeg ikke noe problem med å se hvorfor folk langs sørlandet har problemer med å godta hyttefolket.
Bård og Harald tok den typen på kornet i Lille Lørdag.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser glimtet i øyet i og for seg. Synes bare å kødde med vold det var ganske "out of place" i en tråd som denne. Mulig jeg er mer hårsår enn du er.

Og for all del, jeg er oppvokst på Majorstua og har sett langt flere oppblåste, vemmelige og totalt uspiselige pappagutter enn godt er. Både på sørlandet og andre steder.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ser poenget mitt men hensikten min med tråden var strengt tatt å lage en avsporing av denne tråden. I og for seg har jeg jo også klart det.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Som nevnt av en tidligere i tråden her, så er kjennskap til Stockholm-syndromet vesentlig om en skal forstå de mekanismer som gjør at kvinner eller menn blir i forhold der de utsettes for fysisk og psykisk vold. Lært hjelpeløshet som følge av at ingenting nytter, en er like fanget uansett hva en gjør, livet ditt er 100% i voldsmannens hender .. til slutt resignerer vedkommende og tar til å tro på og adoptere hans oppfatning av en selv og menneskene utenfor osv..
Det som kanskje overrasker mange mer, er at en del personer som har kommet ut av voldelige forhold ofte igjen får en tilsvarende voldelig partner neste gang og neste osv... Den gruppen har gjerne opplevd vold (og gjerne også alkoholmisbruk) også i oppveksten, og har et erfaringsgrunnlag med voldelige menn helt fra begynnelsen av. Det betyr ikke at de nødvendigvis finner slike menn mer attraktive, men at de har en måte å kommunisere på i "oppvartningsfasen" som disse jentene er trygg på og vet hvordan de skal forholde seg til/kommunisere med. Andre menn kan for dem fortone seg som vanskelige å kommunisere med og disse jentene blir da enda mer usikre på seg selv og opplever at de "faller igjennom" og ikke klarer se seg selv som en attraktiv og passende partner for vedkommende.
Når det gjelder psykopater, så kan de være svært så sjarmerende og oppvartende og og lure noen og enhver til å tro at de er fantastiske og snille mennesker. Det kommer gradvis mer og mer bruk av kontroll og makt og en tilsvarende gradvis nedbryting av selvtilliten og selvet til de berørte (naboer og venner vet i mange tilfeller heller ingenting selv om kone og barn lever i et helvete, dersom han (eller hun) er smart nok).
Godt det er mange her som tar til motmæle mot de holdninger trådstarter fremviser. Samtidig er det også viktig å ikke dømme og idioterklære folk som har unyanserte og tildels skremmende holdninger. Dialogen blir dårlig og muligheten for å nå frem med fornuft tilsvarende liten. Jeg var selv inne på tanken at tråden bør stenges da jeg startet å lese den, men den beste vei mot dårlige holdninger er vel heller opplysning enn fortielse ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes å øyne en profesjonell forståelse av problematikken fra ron-hi.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det var en grenseløst naiv,stigmatiserende og tendensiøs påstand. Les ron-his innlegg en gang til! Minst!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Det var en grenseløst naiv,stigmatiserende og tendensiøs påstand. Les ron-his innlegg en gang til! Minst!
Slapp av, ganske artig innslag fra Åpen post. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ron-hi har vel sagt det som trengs å sies i denne tråden, og enkelte andre fremstår som ganske uopplyste i sin fordømmelse av de som utsettes for vold uten å klare å bryte ut.
Det er ikke sånn at de som slår drar til en dame på byen, for så å invitere henne med seg hjem, dette med vold er ofte noe som kommer etter en tid hvor man først har bygget opp tillit og revet ned selvtillit.
I mange tilfeller trues også ofte offeret med drap om hun bryter ut, og hun ser ingen løsning på å klare å holde voldsmannen unna, noe vi har sett en del eksempler på de siste årene, hvor voldsutsatte kvinner som har brutt ut er oppsøkt og drept av sin tidligere mann eller kjæreste.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Nå er det ingen tvil om at dette er et meget alvorlig problem for de som er utsattt for det. Hvor mange de er spiller egentlig liten rolle, uanset er nok mørketallene svært store, og en som får bank er faktisk en for mye. Hva skal man gjøre da som nabo eller venn? I likhet med dere alle så kjenner ikke jeg noen som banker kona, ingen av mine venner gjør noe slikt! Det er slik det er, ikke? Jo det er nok det. Konemishandling er, heldigvis, ikke noe man kan skryte av i Norge. Ulempen er da at man ikke vet så mye om det.

Det jeg tror man kan gjøre er at man hver gang temaet dukker opp i bekjentskapskretsen markedfører at dette er bånn i bøtta! At den som banker kona er det laveste kryp man kan tenke seg. Enhver fleiping og spøking med temaet vil nok tas til inntekt for det han driver med, den kompisen din som banker kona uten at du og de andre vet noe om det. Og hvis en oppbanket nabokone dukker opp på døra og ber om hjelp så slipper du henne inn og ringer Politiet med en gang, selv om hun ber deg la det være. Av og til bare MÅ man engasjere seg, selv om det sikkert er ubehag knyttet til det.

Og til slutt en klar melding til "menigheten" her på HFS:
Vi er så mange at rent statistisk er det flere av "oss" som mishandler partner og eller barn. Du som gjør det, ja DU ja!, søk hjelp for det med en gang! Det finnes en gruppe som heter noe slikt som "Alternativ til vold", evt ring Kirkenens SOS, de har sikkert nummer til disse selvhjelpsgruppene for menn som slår. Du er ikke tøff når du banker de som er svakere enn deg, men tar du konsekvensen av problemet ditt og søker hjelp for det så skal du i allefall få min respekt!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å ta en slik kar på fersk gjerning. Takken var en overhøvling fra overgriperen og politiet. Jeg holdt faktisk på å havne i fengsel grunnet overdreven maktbruk. Det inspirerer ikke akkurat til gjentagelse, selv om den mishandlede takket meg i etterkant. Hun flyttet naturligvis tilbake til svinet to dager senere, og fikk mer juling.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Stiller man spørsmålstegn ved menneskers valg av partner og "valg" om å bli i forhold man blir misbrukt i, håper jeg man stiller seg ett par kontrollspørsmål i etterkant.

mvh

Ø

ØivindJ

Gjest
oddgeir skrev:
Det inspirerer ikke akkurat til gjentagelse, selv om den mishandlede takket meg i etterkant.
Det må en jo vurdere, selvsagt.
Hvor stor konsekvens det egentlig er å sitte inne litt avhenger jo av ens egen situasjon.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Jeg er enig i at temaet er relevant og alvorlig nok, men tenker uansett at vi bør begynne å tenke litt videre rundt vold og andre overgrep.

Tråden heter "menn som slår", når det nevnes vold tenker vi automatisk at den begås av menn. Sannheten er, for det første, at det finnes masse skjult vold, også psykisk og at kvinner står for mye av den. Ja dette gjelder også seksuelt misbruk (som kanskje blir en liten digresjon, shit heller!) Det er mange barn som blir utsatt for dette, fra begge kjønn altså.

Nyere forskning, husk på at det er store mørketall her, viser for eksempel at så mye som 35 % av seksuelle overgrep mot barn begås av kvinner.

JT

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Jada JT d har helt rett. De fleste barn som blir slått i oppveksten blir slått av mor og ikke av far. Kvinner er ikke snilere enn menn, det er bare ikke helt "politisk korekt" å si det høyt! Det viser seg også et vold i perforhold er mer utbredt i lesbiske forhold enn i heterofile forhold og i forhold melom homofile menn.

Det at far slår og mor "kun" driver pykisk terror er kun en myte! Men vi kommer kanskje dit en dag at likestillingen også omfatter overgripere av ymse slag slik at man sier overgriper uten å tenke "mann", - kanskje?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.619
Torget vurderinger
4
Mon tru om de som vil ha denne tråden slettet er de samme som roper ytringsfrihet når den islamske verden blir sure når noen tråkker på profeten? ;D
Ikke meninga å gjøre dette til nok en "muslimtråd", men synes sammenligninga er helt relevant.
Har vi ytringsfrihet så har vi det enten vi liker ytringen eller ikke.

Topp Bunn