Mentor2

T

Thomas1

Gjest


Her er den nye elektronikken...

Har desverre ikke plass/anledning til å stappe ting inn i rack, da jeg har en liten en som er meget nysjerrig av natur for å ikke glemme klåfingret.
Ønsker ikke maria kjeks i cd spilleren ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Gratulerer. Nydelige høyttalere, som jeg har forstått skal låte råbra. God jul
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.822
Antall liker
36.202
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Heldig, har hørt dem selv, låter helt utrolig til den prisen.. Grattis
 
T

Thomas1

Gjest
Takk..

De låter meget bra, selv rett fra esken.

Regner med at de åpner seg helt etter 50-100 timer med innspilling.
 
B

bamsemann

Gjest
De var jo kjempelekre...



Grattis....

bamsemann.. :)
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Gratulerer så mye!
Skulle nesten postet et bilde med det nye hjemmet til de "gamle" M700ene dine :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kjekt med nye ting. Hvordan samspiller I21 med Daliene? Har hatt I21 selv.
 
T

Thomas1

Gjest
Hadde på forhånd lest i et engelsk hifi blad at Dali Ikon var en kjempematch med Primare. Det høres ut som det er noe i det med Mentor serien også.Er meget fornøyd, men mangler muligens " det lille ekstra" med i21
 
U

utgatt60135

Gjest
men mangler muligens " det lille ekstra" med i21
Mitt inntrykk var at den var god til prisen. Nøytral men ikke noe spesielt "ekstra" som du sier. Manglet litt "renhet/glatthet" i mellomtonen.
 
T

Thomas1

Gjest
Med andre ord: Krever litt mer kraft.
Med andre ord, ja...
Kan ikke få nok pulver. Går nok for en effektforsterker fra Primare som neste på listen.

Den er ikke så effektiv: 86.5 db
6 ohm

Men etter mye lytting på "moderate" volum, må jeg si meg meget fornøyd inntil videre.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.357
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nye høyttalere. Farlig vei du er ute på nå. Først nye ht og snart nytt effektrinn...... ;)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
gratulerer !

hadde gleden av en kort demo av desse forleden.veldig åpent lydbilde.forhandleren hadde spurt hos produsenten hvor mye effekt desse burde trenge : mest mulig :)

dessverre ligger desse høyttalerene utenfor min økonomiske rekkevidde for tiden, men jeg har Primare's I20 så det hadde vært hyggelig og hørt hvordan denne kombo'en låter.

mvh. s,
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Dali Helicon 300W er jo ikke så veldig mye dyrere. Sammenliknet du med disse før du kjøpte?
 
T

Thomas1

Gjest
Dali Helicon 300W er jo ikke så veldig mye dyrere. Sammenliknet du med disse før du kjøpte?
Nei, jeg gjorde ingen sammenligning. Hadde ikke lyst til å kjøpe den nåværende Helicon, og hadde ikke tid/lyst til å vente på mk2 utgaven. Det er usikkert når den kommer.
Stikker innom og lytter da. Måtte også ha kjøpt stativene til Helicon, og da hadde det blitt en helt annen sum samlet.
 
J

Jurassic

Gjest
Ser utvilsomt bra ut dessuten tror jeg de spiller svært bra. Gratulerer så mye med 2 nye "barn".
 

espenf

Fersking
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Gratulerer! Jeg bestilte selv et par i går og gleder meg til de kommer.

Fikk disse demonstrert av Dali-sjefen da han var innom HFK i Tromsø. Han snakket selvsagt meget varmt om høyttalerne, men uten at han av den grunn ble skrytende. Han fortalte bl.a. at mange av de ansatte i HFK-butikkene nå lurte på hvordan de skulle klare å selge Helicon.

Ellers fikk jeg et tips om at jeg burde skaffe meg stativer på 50 cm dersom jeg kjøpte Mentor 2. Grunnen var at diskantseksjonen er vinklet litt bakover, slik at disse bør være under ørehøyde når man sitter og lytter.
 
T

Thomas1

Gjest
Det er rart du nevner 50 cm stativer. Jeg har nemlig hørt at 6.5" elementet skal være i ørehøyde. dvs stativer på rundt 70 cm.
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Hadde på forhånd lest i et engelsk hifi blad at Dali Ikon var en kjempematch med Primare. Det høres ut som det er noe i det med Mentor serien også.Er meget fornøyd, men mangler muligens " det lille ekstra" med i21
Gratulerer!

Har selv i21 men da i kombinasjon med Dynaudio Focus 140, og er du like fornøyd som meg, så vet jeg at du er godt fornøyd :)

Synes dog at i21 har mer enn nok kraft, men det er jo bare min vurdering.

Tar nå frem plater som tidligere har hatt en noe kjip lyd med tidligere oppsett, men som nå våkner til liv. Solid Ether med Nils Petter Molvær var en ganske så "hard" sak på gammelt oppsett (EC og B&W), men nå er det nesten som å sitte på gulvet foran NPM på natthuset under balejazz i 2001.

.. og fortsatt gjenstår cd-spiller oppgraderingen..
 
T

Thomas1

Gjest
Skal være enig at den har "nok" krefter og en grei strømforsyning, Men det er nok et skritt i den riktige retningen å skaffe litt mer krefter.
Min cd spiller kjøpte jeg simpelten fordi den kan spille sacd. Den er også lii mer detaljfokusert enn Xindaken jeg tidligere hadde. Regner med å kjøpe en rørbasert dac eller lignende seinere, men alt til sin tid.
 

espenf

Fersking
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Det er rart du nevner 50 cm stativer. Jeg har nemlig hørt at 6.5" elementet skal være i ørehøyde. dvs stativer på rundt 70 cm.
På HFK i Tromsø hadde de Mentor 2 på 60 cm høye stativer. Dali-sjefen påpekte at de var for høye og at de burde ha vært 50 cm for å få diskanten under ørehøyde. Men slike stativer var de utsolgt for akkurat da.
 
T

Thomas1

Gjest
Ok. Da må jeg ta en AEG senk på stativene mine. hehe
Tror jeg likevel beholder mine 57.5 cm stativer. Hvis jeg har de for lave, koliderer lyden i sofaen på venstre høytaler.
 

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
17
Antall liker
0
Gratulerer så mye med nye høyttalere :)

Har hørt disse selv senest på fredag før helga (og har hørt disse tidligere også) og disse imponerte meg. Spesielt forskjellen til Ikon 2 og Ikon 6 var stor, selv når man tar prisen i betraktning. Det som var spesielt deilig var at de var åpne selv ved lave lyttenivåer. Fint at man slipper å "vrenge til" før man får et akseptabelt lydbilde av høyttalerne.

Hadde tenkt å låne et par selv på hjemlån (fra HiFi klubben Trondheim), men har det litt travelt før jul.

Har dog et par spørsmål.
1. Stativene du kjøpte, er det Soundstyle? Hvordan unngår du merker på parketten i gulvet?

2. Ser at avstanden til bakvegg ikke er den aller største, og i mitt tilfelle kommer den til å bli enda mindre. Hvordan merker du forskjellen i lydbildet når den kommer nærmere bakvegg og/eller sidevegg?

Vennlig hilsen
Tom Paris
 
T

Thomas1

Gjest
Har dog et par spørsmål.
1. Stativene du kjøpte, er det Soundstyle? Hvordan unngår du merker på parketten i gulvet?

2. Ser at avstanden til bakvegg ikke er den aller største, og i mitt tilfelle kommer den til å bli enda mindre. Hvordan merker du forskjellen i lydbildet når den kommer nærmere bakvegg og/eller sidevegg?
Merker i parketten?
Kjøpte meg Granitt fliser. 2 stk Disse har jeg limt 4 knottbeskyttere under. Spikesene under soundstyle stativene er livsfarlig spisse og ville mest sannsynlig gått tvers gjennom parketten uten!

Min korte erfaring med disse høytalerene tilsier at jeg godt kunne hatt de nærmere bakvegg! De kunne ha godt av litt mer "kropp" og kanskje du får det v å ha de nærmere bakveggen.
Jeg må ha denne avstanden pga praktiske årsaker, ikke pga lydmessig gevinst.

mvh
Thomas
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Gratulere med nye høyttalere! Viktig å unne seg noen førjuls-gaver, ja.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Gratulerer med nye høytalere!
Ser jo meget bra ut. Har lyst til å sammenligne dom med mine Concert 8.
Blir vel en tur til Oslo en dag..

PK
 
Topp Bunn