Nå har det kommet mye usaklige innlegg i denne tråden, og jeg er fristet til å stenge tråden før det bare ender med flere unødvendige personangrep.
Jeg ser at Youtube videoen til Amir fra ASR allerede har blitt linket til i denne tråden, og den er et godt utgangspunkt med tanke på switcher og kabler. Her får en nokså saklige forklaringer på hva som skjer.
Jeg sier ikke at hans video skal tolkes som den absolutte sannhet, men han har et godt poeng når han sier at dette burde kunne måles i en eller annen sammenheng.
Men, selv om Amir forsøker å forklare, så vil en jo veldig enkelt kunne påstå at nettverkskabeler eller switcher fra andre fabrikanter vil utgjøre en forskjell, og han testet jo kun EtherRegen.
Vi ender da opp med to muligheter:
1. Tro på at målinger faktisk vil avsløre lydforskjeller
2. Enkelt og greit bare lytte og vurdere utifra hva en hører.
En kommer ikke noe lenger ved å kaste ballen frem og tilbake mellom å si "det er ikke forskjell" vs "det er forskjell".
Et poeng som de fleste bør være enige om - det bør være mulig for en fabrikant å legge frem saklig dokumentasjon. Hvis de ikke har mulighet til det - hvordan kom de da frem til produktet i utgangspunktet? De fleste fabrikanter ser ikke ut til å ha noe problem med å legge frem dokumentasjon på dac'er, forsterkere og høyttalere, og brukerne kan også via måleapparater bekrefte om dette stemmer eller ikke.
Jeg er admin, og min oppgave er å opprettholde reglene, så hvorvidt forskjeller eksisterer eller ikke er ikke opp til meg.
Men, jeg ser ingen stor grunn til at medlemmer skal bli uvenner pga. dette, og her tror jeg faktisk en må avgjøre selv hva en velger å tro på. Det blir nok ikke enkelt å forsvare evnt. lytteerfaringer med empiriske data, men hvis "du" er fornøyd så bør vel det være det som betyr mest.
Det er enkelte som sier at det ikke nytter å diskutere på Hifisentralen, men det er faktisk ikke så helt enkelt å diskutere et tema noe sted som ikke kan forsvares med vitenskap, og sånn er verden
Uansett, la oss forsøke å holde oss saklige, og usaklige innlegg eller personangrep kan i denne tråden bli fjernet uten varsel.