Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Var HDMI-kabel tilkoblet hele tiden og ikke SCART, kun innstillingene som var feil. Det var et stort løft med bedre nettverkskabel, det kan du ikke motsi. Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Jo det kan mann motsi, fordi det gir null og niks mening som folk her inne har forklart om og om igjen. Du kan like gjerne benekte at elektrisitet eksisterer, det er like absurd.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Tror det er du som ikke har peiling på elektrisitet og kabler... Og «man» skrives med én m!
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    «Folk» her inne skriver så mye rart uansett så tar ikke deres meninger for sannhet. Holder meg til egne erfaringer og kunnskap om hvordan kabler skal lages bra.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er helt enig i at folk her inne skriver mye rart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.088
    Antall liker
    7.474
    Sted
    Kongsberg
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    De som følger med Altiboxen er nok ikke av topp kvalitet og jeg det kan fint hende at noen av de kan gi redusert båndbredde og redusert hastighet. Men å påstå at alt masseprodusert er dårlig er tullprat.
    Ta denne laget av Molex f.eks: https://no.rs-online.com/web/p/cat5e-cable-assemblies/4498855/

    Den koster 30 kroner, har garanterte data på crosstalk og er testet i henhold til etablerte standarder utviklet av en industri som samlet installerer milliarder av kabler i datasentre over hele verden. Er det ingen av de som vet hva de driver med? Jeg bare spør...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg også bestillt in-akustik cat6 kabler. Og jeg som ikke klarer å høre forskjell en gang. Men de var så sykt billige og så så fine ut.
    Flott å pynte routeren litt :) Og dagens nettverkskabel har stått i veggen siden 1998, så tenker jeg kan gjøre dette med god samvittighet :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.634
    Antall liker
    12.254
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis bytte av nettverkskabel gir bedre bilde og lyd, har man mest sannsynlig ikke forstått en dritt hverken av nettverk eller digitalteknikk.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nå har jeg også bestillt in-akustik cat6 kabler. Og jeg som ikke klarer å høre forskjell en gang. Men de var så sykt billige og så så fine ut.
    Flott å pynte routeren litt :) Og dagens nettverkskabel har stått i veggen siden 1998, så tenker jeg kan gjøre dette med god samvittighet :)
    Bra! Du vil bli positivt overrasket. in-akustik Premium gir mye for pengene, også med HDMI-kabler for eksempel. Ikke store beløpene :)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hvis bytte av nettverkskabel gir bedre bilde og lyd, har man mest sannsynlig ikke forstått en dritt hverken av nettverk eller digitalteknikk.
    Det er vel nettopp det in-akustik, Chord Company, Nordost og alle seriøse Hi-Fi aktørene nettopp har forstått og gjort noe med. Og: det virker.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    12
    Tykkere ledere på cat-kabler? Renere kobber? Altså er cat standard 6a godt nok til en båndbredde på 500MHz, men ikke til 20kHz? Gibberish?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    De som følger med Altiboxen er nok ikke av topp kvalitet og jeg det kan fint hende at noen av de kan gi redusert båndbredde og redusert hastighet. Men å påstå at alt masseprodusert er dårlig er tullprat.
    Ta denne laget av Molex f.eks: https://no.rs-online.com/web/p/cat5e-cable-assemblies/4498855/

    Den koster 30 kroner, har garanterte data på crosstalk og er testet i henhold til etablerte standarder utviklet av en industri som samlet installerer milliarder av kabler i datasentre over hele verden. Er det ingen av de som vet hva de driver med? Jeg bare spør...
    Redigerte til seriøse Hi-Fi aktører. Selvfølgelig kan produsenter av masseproduserte kabler også være seriøse, men de er nettopp masseprodusert og ikke laget for høykvalitet. Alle standard kabler jeg har sett omkring i folks hjem har vært av den lave kvalitets-typen. Og de er laget nettopp for å være billige med billige materialer. Men de gir signal og det er nok til at de blir godkjent. Dog gir skikkelige kabler bedre signal.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    12
    Hva bidrar tykkere ledere til for de signalene som kablene benyttes til? Ovennevnte 20kHz var en felle forøvrig.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hva bidrar tykkere ledere til for de signalene som kablene benyttes til? Ovennevnte 20kHz var en felle forøvrig.
    Kan ikke det teoretiske hos digitale kabler her, men i analoge kabler gir tykkere ledere i hvert fall mer tyngde og fylde og dynamikk til lyden som jeg har erfart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.634
    Antall liker
    12.254
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettverkskabler skal følge en definert standard, og karakteristisk impedans er kritisk for å klare å holde standarden. Denne bestemmes av tvinningen, avstanden mellom lederne i paret og dielektristetskonstant på isolasjonen. Samme prinsipp gjelder for coaxkabler hvor lederne ikke er tvunnet men konsentriske. Dermed blir det bare pisspreik å snakke om tykkere ledere og bedre isolasjon. Hvordan en kabel ser ut visuelt har null betydning for funksjonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.185
    Antall liker
    16.323
    Sted
    Langesund
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva bidrar tykkere ledere til for de signalene som kablene benyttes til? Ovennevnte 20kHz var en felle forøvrig.
    Er det ikke slik at strøm går lettest ytterst på lederen?
    Da vil det bli større flate med tykkere kabler?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg skriver jo ikke innlegget om nettverkskabler (her av typene Excellence og Premium fra in-akustik) fordi jeg kjeder meg eller for å lage diskusjon, jeg la ut fordi både jeg og 7-8 personer med meg så (og hørte) klare og tydelig forskjeller hver gang vi satte inn en av disse kablene. Det var både pensjonister og vanlige folk som bemerket med én gang uten at jeg behøvde å spørre dem. Helt entydige forbedringer som flere burde kunne erfare og til en veldig lav investering. Så i stedet for å furte og sette seg til motmæle burde flere av dere teste ut selv og så ha et bedre utgangspunkt for hva dere tror etterpå!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tro om get bruker hifigodkjente kabler resten av veien? Hvordan kan man evt forbedre et signal som allerede er degradert før det når husveggen pga kjipe ledninger?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jo! Plastikk og billig kobber er dårlig kvalitet.
    Men det er jo dette som stort sett brukes i dyre kabler også. Plast og kobber.
    Renere kobber og ofte belagt med sølv, tykkere ledere og bedre dielektrikum (Nordost brukt FEP). Samt mer solide kontakter.
    Ingenting av det du nevner her behøver koste særlig mye penger. FEP er forresten en plast som er beslektet med PTFE, eller teflon som det ofte kalles. Det er helt vanlig å plettere kobber som skal PTFE-isoleres med sølv for å unngå en kjemisk reaksjon som kan oppstå mellom kobber og PTFE. Det er ikke noe high-end hokus-pokus, men helt vanlig også i ledninger som koster en liten fraksjon av det Nordost skamløst ber om for sine ledninger.

    https://www.elfadistrelec.no/no/tvu...r&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=90.22
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.088
    Antall liker
    5.050
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skriver jo ikke innlegget om nettverkskabler (her av typene Excellence og Premium fra in-akustik) fordi jeg kjeder meg eller for å lage diskusjon, jeg la ut fordi både jeg og 7-8 personer med meg så (og hørte) klare og tydelig forskjeller hver gang vi satte inn en av disse kablene. Det var både pensjonister og vanlige folk som bemerket med én gang uten at jeg behøvde å spørre dem. Helt entydige forbedringer som flere burde kunne erfare og til en veldig lav investering. Så i stedet for å furte og sette seg til motmæle burde flere av dere teste ut selv og så ha et bedre utgangspunkt for hva dere tror etterpå!
    Du har jo allerede fått en hypotese på en mulig årsakssammenheng for den opplevde forskjellen ved kabelbytte:

    De som følger med Altiboxen er nok ikke av topp kvalitet og jeg det kan fint hende at noen av de kan gi redusert båndbredde og redusert hastighet.
    Så for å kunne være sikker på at din påstand om at det er ekstra dyre nettverkskabler - og ikke usedvanlig dårlige nettverkskabler levert med Altibox - som var årsak til den opplevde forskjellen, bør du ta en ny sammenligningstest av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen og noen andre masseproduserte nettverkskabler. Her er en grei kandidat:
    Da vil du også følge opp din egen påstand om at
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    Alternativt kan du sende et par av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen til noen av målegutta, og så kan de kjøre sammenligningstester av disse opp mot andre masseproduserte nettverkskabler.

    Jeg kjenner ikke til hvilke nettverkskabler som følger med Altibox, men det er iallfall viktig å få eliminert at det ikke skyldes usedvanlig dårlig kvalitet på disse før man eventuelt tilskriver den opplevde forskjellen ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke. Om resultatet blir at Altibox-kablene er like gode som andre masseproduserte nettverkskabler vil det jo styrke påstanden din om at ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke er bedre enn masseproduserte nettverkskabler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.771
    Antall liker
    38.118
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satte opp en Chromecast Ultra til Sonos og TV på hytta. Chromecast’en har nettverksinngang, så jeg plugget inn den nettverkskabelen som fantes der. Det er en noname Cat 5e UTP. Da ble det drop-outs og rebuffering. Jeg dro ut kabelen og hentet signalet over WiFi i stedet. Det ble tvert slutt på både dropouts og rebuffering, men billed- og lydkvalitet var ellers den samme. Man kan sikkert mene at dette skyldes for billig kabel, men jeg tror mer på at det skyldes at en eller annen har hamret kabelen fast til veggen med galvaniserte kramper. Fanden vet hvilken impedans den har etter den behandlingen. Jeg tenker at en liten rull med Belden Cat 6 og litt mer skånsom behandling holder lenge.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.088
    Antall liker
    7.474
    Sted
    Kongsberg
    Jeg skriver jo ikke innlegget om nettverkskabler (her av typene Excellence og Premium fra in-akustik) fordi jeg kjeder meg eller for å lage diskusjon, jeg la ut fordi både jeg og 7-8 personer med meg så (og hørte) klare og tydelig forskjeller hver gang vi satte inn en av disse kablene. Det var både pensjonister og vanlige folk som bemerket med én gang uten at jeg behøvde å spørre dem. Helt entydige forbedringer som flere burde kunne erfare og til en veldig lav investering. Så i stedet for å furte og sette seg til motmæle burde flere av dere teste ut selv og så ha et bedre utgangspunkt for hva dere tror etterpå!
    For å slippe katta ut av sekken: Vi tror ikke på deg. Det finnes ingen tekniske argumenter i verden for at det skal skje endringer i bildekvaliteten på grunn av en meter nettverkskabel av forskjellig kvalitet så lenge kablene virker. All kommunikasjon du kjører i Altiboksen er TCP/IP som benytter retransmisjon ved feil.
    For å ta et praktisk eksempel jeg nettopp kjørte i mitt eget hus (med bevis):
    I huset mitt har jeg brukt biltemas billigste drittkabel (CAT5e) som jeg har terminert selv med RJ45 plugger kjøpt på ebay for 10 øre stykket. Jeg bruker også billigste gigabit switcher jeg kan oppdrive på komplett.no.
    Her overfører jeg 2,4GB fra serveren via tre (3!) switcher og en router og til sammen minst 50 meter av nevnte kabel.
    Screen Shot 06-24-18 at 05.12 PM.PNG

    Screen Shot 06-24-18 at 05.15 PM.PNG

    Som du ser så ligger overføringen konstant på 975Mbps under hele perioden det tar å overføre denne filen, noe som gir 106MB/s i snitt.
    Det er nok til å streame over 30 kanaler med 4k video samtidig!!

    Dette er FAKTA. Dette skjedde nettopp "in real life" med altså det dårligste av kabler og plugger som omtrent er er å oppdrive.
    Du er bare nødt til skjønne at man stiller seg uendelig kritisk til det du påstår.

    Legg ut et bilde her eller del en videosnutt på dropbox eller lignende av de forskjellene som oppstår. Det hadde vært opplysende.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo allerede fått en hypotese på en mulig årsakssammenheng for den opplevde forskjellen ved kabelbytte:
    Det er jo rett og slett helt uaktuelt at data som sendes som pakker iht. IP-protokollen med feilkorrigeing og sjekking skal påvirke lyden eller bildet disse dataene brukes til å lage på noen som helst hørbar måte pga. kabelen fra switchen til streameren. Det er bare ikke sånn det fungerer. Jeg beklager hvis noen blir fornærmet eller synes jeg høres bedrevitende ut nå, men det er umulig. Kommer det sammenhengende lyd ut av høyttalerne, er det ingenting mer nettverkskabelen kan gjøre fra eller til med lydkvaliteten.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    12
    Hvis det en påvirkelig hørsel opplever skal trumfe vitenskapelige bevis så skjer nok det dessverre i en annen virkelighet. Den er trosbasert. Hva pokker er det med verden?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Monster solgte jo tidligere high end parallellkabel med forgylte plugger til printere også, så at «verden vil bedras» er nok helt sant.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du har jo allerede fått en hypotese på en mulig årsakssammenheng for den opplevde forskjellen ved kabelbytte:



    Så for å kunne være sikker på at din påstand om at det er ekstra dyre nettverkskabler - og ikke usedvanlig dårlige nettverkskabler levert med Altibox - som var årsak til den opplevde forskjellen, bør du ta en ny sammenligningstest av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen og noen andre masseproduserte nettverkskabler. Her er en grei kandidat:

    Da vil du også følge opp din egen påstand om at
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    Alternativt kan du sende et par av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen til noen av målegutta, og så kan de kjøre sammenligningstester av disse opp mot andre masseproduserte nettverkskabler.

    Jeg kjenner ikke til hvilke nettverkskabler som følger med Altibox, men det er iallfall viktig å få eliminert at det ikke skyldes usedvanlig dårlig kvalitet på disse før man eventuelt tilskriver den opplevde forskjellen ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke. Om resultatet blir at Altibox-kablene er like gode som andre masseproduserte nettverkskabler vil det jo styrke påstanden din om at ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke er bedre enn masseproduserte nettverkskabler.
    Litt teit å "pese" noen som har peiling og jobber med slikt og annet..
    Syns du gikk på en smell der :p
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.738
    Antall liker
    4.253
    Torget vurderinger
    1
    Der jeg jobber så kjøper vi inn endel tusenvis med billig noname drittkabel, tror jeg har byttet ut en eller to pga. feil med nettverket..
    Derimot så skjer det ofte på kontorer imot brukerne at det må byttes ut kabler, dette skyldes ofte at det er kontorstoler som ruller over kabler. Ellers så er det feil med kabler i vegg, og da spesielt morsomt når man blander skjermet kabler med uskjermede. Her snakker man om opp til 100 meter i spenn som også er maks med kobber, noe som er litt lengre enn de fleste kjører hjemme. Et annet morsomt problem er når man har mange hundre kabler liggende i bunter som skaper en induksjon som er morsom å feilsøke på, og her snakker man installasjonskabler. Renhetsgraden på kobber på nettverk er et ikke-tema, hvis man ikke bruker reneste grad av kobber så vil den rett og slett ikke fungere i slike lange spenn med kabel.
    Om de mange brukerne jeg drifter nettverket imot opplever dropouts på lyd eller at det er pakketap eller at vg-tv eller annen streaming ikke fungerer tilfredsstillende så hadde det blitt oppvask på jobben kan man si.. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, så har man funksjoner på switcher med feilsøking om man opplever pakketap. Der står pakketap i mange forskjellige former: FCS, CRC, TX-errors, RX-errors, Undersize, dropouts, collision... For å nevne noen. Ikke alltid det er kabelen som er problemet, av og til er det faktisk klienten også eller switch. Samme om det er kabler eller klient som er problemet så finner man det ut ved å kjøre litt kommando-linje på switchen imot den porten man feilsøker imot. Holder man seg til rett standard, eller bedre så får man ikke feil. Om man kjører cat6 sammen med cat5 så får man cat5 hastighet da cat6 er bakoverkompatibelt, det samme gjelder med øvrige høyere cat hastigheter. Med å bytte en kabel til cat8 i et cat5 nettverk så får man cat 5 hastighet da det er den laveste standarden som bestemmer. Det som er fint med standarder er at man trår ikke feil samme hva man bruker bare det man bruker holder den samme standarden, det er derfor det heter standard da det må oppfylles krav til f.eks. kabel til å holde kravet som standarden sier den skal holde. :) Om en cat6 kabel er rullet over av en stol, fått variabel temperaturer slik at plastikken er blitt hard, dratt hardt i under draging av kabel eller banket på med en hammer, da er den ikke cat6 standard lengre (dette står også i spesifikasjonene på standarden), i beste fall så kan den kanskje klare en cat 5 eller 3 standard om den da fortsatt fungerer uten brudd.
    Jeg har opplevd switcher som har stått på i 7-8 år uten å ha hatt et eneste pakketap på porter i bruk, og de bruker ikke nordost kabling.
    Alle som jobber med nettverk flirer ganske godt når de hører om audiofile nettverkskabler, men når de hører prisen så blir de egentlig mer forskrekket. Til samme prisen til en 2-3 meter "audiofil nettverkskabel" som i beste fall kjører 1gbit, så får man en switch med 10GB hastighet og noen kabler som også kjører det, i datasenter kategorien (prøv å gjett hvilket produkt som kjører med minst pakketap og størst hastighet)..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo allerede fått en hypotese på en mulig årsakssammenheng for den opplevde forskjellen ved kabelbytte:



    Så for å kunne være sikker på at din påstand om at det er ekstra dyre nettverkskabler - og ikke usedvanlig dårlige nettverkskabler levert med Altibox - som var årsak til den opplevde forskjellen, bør du ta en ny sammenligningstest av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen og noen andre masseproduserte nettverkskabler. Her er en grei kandidat:

    Da vil du også følge opp din egen påstand om at
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    Alternativt kan du sende et par av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen til noen av målegutta, og så kan de kjøre sammenligningstester av disse opp mot andre masseproduserte nettverkskabler.

    Jeg kjenner ikke til hvilke nettverkskabler som følger med Altibox, men det er iallfall viktig å få eliminert at det ikke skyldes usedvanlig dårlig kvalitet på disse før man eventuelt tilskriver den opplevde forskjellen ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke. Om resultatet blir at Altibox-kablene er like gode som andre masseproduserte nettverkskabler vil det jo styrke påstanden din om at ekstra dyre nettverkskabler fra et "audiofilt" merke er bedre enn masseproduserte nettverkskabler.
    Litt teit å "pese" noen som har peiling og jobber med slikt og annet..
    Syns du gikk på en smell der :p
    Rightbackatcha! ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.738
    Antall liker
    4.253
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt kan du sende et par av de nettverkskablene som fulgte med Altiboxen til noen av målegutta, og så kan de kjøre sammenligningstester av disse opp mot andre masseproduserte nettverkskabler.
    Jeg har endel nettverksutstyr og testutstyr på jobb og en shitload med noname drittkabler, så om noen vil teste en/to av sine "audiofile nettverkskabler" imot en annen kabel så kan jeg sikkert bruke noen minutter på det også.
    Kan teste de med fluke og i switch imot to klienter. med programvare for testing av hastighet og pakketap. Om man skal ha et valid testresultat så må man bruke to kabler av samme type (1 kabel i hver klient). Det er da 1gbit (base1000T) som blir testet, da det er annet grensesnitt imot 10gbit (SFP+) som ikke er kompatibelt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.237
    Torget vurderinger
    8
    Gidder ikke diskutere mer, for det har jeg skjønt ikke blir hørt uansett, men kommer kun med noen dagsferske opplevelser med Premium Ethernet CAT6 nettverkskabel fra in-akustik:

    Har de siste dagene hjulpet flere naboer og bekjente med TV-bilde og Spotify hjemme hos de enkelte. Det første jeg gjør er å stille inn riktig utgangsignal fra Altibox dekoder. Overraskende mange hadde standard RGB/Scart eller HDMI 576P med SD-oppløsning - hjelper lite med stor HD-TV da...! Stilte opp til 1080i og bildet ble brått 3-4 ganger bedre. Så gikk jeg inn på TV-innstillingene og slo av diverse fikse hjelpefunksjoner som egentlig ikke gjør stort nytte for seg. Stilte inn mest mulig nøytralt og naturlig, det også hjalp på bildet. Men så hadde jeg med en nettverkskabel av nevnte typen på 0,5 eller 1,0 m og koblet enten fra vegguttaket til Altibox sentral eller fra sentral til Canal Digital dekoder. Jeg sa ingen ting, men det første de andre sa var: «oi, det hjalp!». Fargene ble sterkere og bildet renere. Med standard grå nettverkskabel var bildet klart mattere. En av naboene slo på Spotify og hun sa med en gang: «lyden ble bedre også!». Det var klarere og friskere lyd på musikk som ble streamet. Kun ved å bytte nettverkskabel av plastikk-typen med en skikkelig skjermet kvalitetskabel fra in-akustik. 98 kr for 0,5 m og 118 kr for 1,0 m. Det samme gjentok seg 4 steder jeg byttet og alle de andre påpekte den samme forskjellen. Billig oppgradering!☝
    Hahahaha nå lo jeg godt hehehe at noen velger å komme med direkte løgn er så smålig at det nesten er kriminelt
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.088
    Antall liker
    5.050
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Litt teit å "pese" noen som har peiling og jobber med slikt og annet..
    Syns du gikk på en smell der :p
    "Pese"? Hva mener du? Innlegget mitt er en videreføring av denne diskusjonen:
    Alle standard masseproduserte kabler er av dårlig kvalitet.
    De som følger med Altiboxen er nok ikke av topp kvalitet og jeg det kan fint hende at noen av de kan gi redusert båndbredde og redusert hastighet. Men å påstå at alt masseprodusert er dårlig er tullprat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn