Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel snarere det gamle problemet. Så snart datastrømmen er over på et synkront format som S/PDIF eller lignende vil jitter føre til analog forvrengning i påfølgende D/A-konvertering. Jitter på TCP/IP inn til buffer har ingen betydning, jitter på S/PDIF ut av buffer har betydning. Om det blir hørbart er en annen historie. Kablingen påvirker ingen av delene.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    men støy som kan påvirke klokker og DAC-chip'er og timing som er feil når de perfekte dataene skal leses av fra minne i f.eks streamer.
    Støy kan være et problem hvis man kobler til skjermen på nettverkskabelen. Løsning: Ikke gjør det eller bruk CAT5e
    Annen støy er ikke et problem siden interface er galvanisk skilt med trafoer og båndbredden er justert til den frekvensen dataoverføringen går på. Hva slags støy er det kommer inn der da? Hvilken frekvens og amplitude skulle det være på denne? Hvorfor ødelegger ikke denne "støyen" dataoverføringen?

    Og for å gjenta til det kjedsommelige: Timing i dataoverføringen er ikke viktig Det er kun når dataene klokkes ut fra minnet at dette har noe å si. Og her er det kun kvaliteten på streameren som har noe å si. Hva som har skjedd med "timingen" av databitene tidligere er knekkende likegyldig så lenge dataene er korrekte.


    "Annen støy er ikke et problem siden interface er galvanisk skilt med trafoer "

    Vil ikke en trafo med galvanisk skille være en 1 : 1 trafo der sekundærsiden speiler
    hva som er på primærsiden?

    Som her hvor C leddetplassert på primærsiden forsterker støy?

    Primær

    nett1.jpg


    Sekundær

    skt1 (1).jpg




    Her,C ledd plassert på sekundærsiden


    st2.jpg


    Uten C ledd

    st5.jpg
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.014
    Antall liker
    12.653
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Asbjørn - Jo - men - med dagens kretsteknologi, og mer enn 30 års utvikling av dette, hvor jitter kanskje kunne være et problem - er det ikke mer et konstruert enn et reelt problem? OK - det er jo fortsatt mulig å gjøre en dårlig konstruksjonsjobb, og at en del apparater kanskje ikke er optimalt konstruert....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi lese litt fra den store klokebogen om hvordan de digitale formatene hånteres da [ikke ethernet men bla SPID]

    Reception And Playback Of Digital Audio Interface Format Signals

    1)
    The YM3623B is equipped with internal PLL circuit, which syncs with digital audio formats from an external source. As a result it automatically adjusts to the sampling frequency.

    2)
    Audio signals are output MSB first.The timing clock for D/A output sample holding and the L and R channel identifier symbols are output in sync with these signals.

    3)
    The YM3623B are equipped with a terminal for outputting sub codes, thereby enabling the extraction of sub codes.

    4)
    Sampling frequency, copy enable, emphasis-existence, and the existence of errors in the transmitted audio signals can be output.

    5)
    If an error is detected in the digital audio interface format signals, the preceding audio data is output again.
    Så da er det vel i orden da ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn - Jo - men - med dagens kretsteknologi, og mer enn 30 års utvikling av dette, hvor jitter kanskje kunne være et problem - er det ikke mer et konstruert enn et reelt problem? OK - det er jo fortsatt mulig å gjøre en dårlig konstruksjonsjobb, og at en del apparater kanskje ikke er optimalt konstruert....
    Det er fullt mulig å lage noe som tåler mye jitter, men problemet ligget i at klokkesignalet følger den synkrone datastrømmen i S/PDIF og dens slektninger. Gitt tilstrekkelig mye tidsvariasjon i datastrømmen må også mottakeren justere klokkehastigheten for ikke å miste «lock». De mest robuste løsningene er i prinsippet en liten buffer og reklokking i DAC-boksen, men det er nesten juks. :)

    https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/14949557-jitter-in-a-d-converters
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.014
    Antall liker
    12.653
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettopp - men hele poenget mitt er at pr 2019 så er logikkretser og design så billig at problemet i praksis skulle være ikke-eksisterende...:rolleyes:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig løser ikke galvanisk skille alt; den tar bare opp til et visst nivå - fortsatt ting som kommer gjennom her.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.158
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Forøvrig løser ikke galvanisk skille alt; den tar bare opp til et visst nivå - fortsatt ting som kommer gjennom her.
    Joda -og heldigvis får man si, ellers så hadde det ikke kommet så mye data gjennom heller. Men DC og lavfrekvenssignaler kommer ikke gjennom.

    Miljøet i et nettverkskort er ganske lagt fra det man ønsker seg i et audiokretsløp og de som lager streamere er nødt til å isolere disse kretsløpene fra hverandre. Hvis ikke ville støy også fra vanlig datatrafikk smittet over i audiokretsløpene. Man må ha noen rimelig kraftige støypulser før disse overstiger de 2,5V pulsene som er der hele tiden fra vanlig datatrafikk. Det er selvfølgelig mulig at dette kan oppstå hvis datakabelen ligger inntil andre ledninger med plutselige høye strømtrekk som f.eks når motorer slås av og på (fryser, kjøleskap etc.). Men da ville datatrafikken også få problemer. Dessuten vil ikke en "HiFi" datakabel kunne gjøre noe med dette. En vanlig CAT6 er allerede godt skjermet og laget for å motstå slik støy. Det er også tillatt å forlegge CAT6 sammen 230V i Norge. (https://www.nek.no/standarder/faq/)
    Det beste er imidlertid å ikke legge nettverkskabelen inntil andre ledninger da jeg har vært borti at nettopp et kjøleskap klarte å generere pulser på 4V på en CAT6 kabel. Denne kabelen var imidlertid ikke koblet til nettverkskort, men hadde kun 10kOhm pull-up i hver ende. I et datanetterk ville det nok ikke vært et problem.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.847
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket tidsrom (nominelt) dekker en pakkeforsendelse over TCP/IP
    Hva mener du med denne? En pakke er 1500 MTU (bits) til en klient, det vet du vel, etter diskusjoner i forrige tråder. Jumbo frames så er det 9000, men jumbo frames er mest lagring og servere. Nettverket er ikke avhengig av tid, som nevnt veldig mange ganger før her. Det er hastigheten på nettverket som avgjør hvor mange pakker som går i sekundet. 10, 100, 1000, 10000, 25000, 40000, 100000 mbit.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hvilket tidsrom (nominelt) dekker en pakkeforsendelse over TCP/IP
    Hva mener du med denne? En pakke er 1500 MTU (bits) til en klient, det vet du vel, etter diskusjoner i forrige tråder. Jumbo frames så er det 9000, men jumbo frames er mest lagring og servere. Nettverket er ikke avhengig av tid, som nevnt veldig mange ganger før her. Det er hastigheten på nettverket som avgjør hvor mange pakker som går i sekundet. 10, 100, 1000, 10000, 25000, 40000, 100000 mbit.
    Hvis vi tar utgangspunkt i 100MB/s nettverk og det faktum at hver pakke tidstagges ved mottak og settes i sammen i renderer, så var jeg bare opptatt av hvor stor del av bølgeformen som dekkes av hver pakke, gitt en samplingsfrekvens på 44.1kHz ved utklokking av bufferet. Hver bitflip inni hver pakke som mottas er jo ikke tidstagget, så jeg lurer på er om en skew mellom bits har noe å si, gitt at det brukes linær interpolasjon mellom bits (?) Etter det jeg forstår så vil ikke dette spille noen rolle så lenge sender opererer med 44.1kHz og mottaker klokker ut bufferet med den samme frekvensen. Da vil reproduksjonen av det analoge signalet etter mottak stemme overens. Vil også fase og nullgjennomgang være identisk, mao. irrelevant?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.847
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Først, slutt å bland inn nettverket inn i tidsdomenet. Tid og nettverk og klokking har ingenting med hverandre å gjøre!

    Man har derimot en klokke innebyggd i DAC. Fordelen med DAC nå idag er at den kan kjøre 4 ganger 44.1KHz, grunnteorien for DAC er at man må kjøre MINIMUM 2x frekvensen som skal samples. Streamen av data (samme om det er nettverk eller spdif) kan være en låst frekvens, dette er det som skjer steget senere rett før analog utgangen. Jo flere ganger x DAC kan prosessere jo mindre sjangse er det for at man får feil 0 eller 1. Å konvertere digital til analog (DAC), krever (minst) 2x hastigheten av den digitale pulsen for å få et perfekt signal. Dette er kun for å detektere om det er topp (1) eller bunn (0). Man kan dividere signalet på 2 eller hvilken som helst annen frekvens man kjører på i etterkant for å få ut 20KHz-20KHz som er den hørbare lyden i den analoge utgangen man er ute etter.

    Gidd å sett dere inn i datablad for hvordan en DAC med streamer fungerer før dere skal diskutere kablingen. Om man ikke forstår et datablad og hvordan dataflyten er så har man kanskje ikke så mye å diskutere? At man har dårlig strøm og jording hjemme blir en helt annen problemstilling, da må man over på et helt annet fagfelt enn å tro at man kan fikse dette med en nettverkskabel på et forum..
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Er faktisk veldig glad vi har onkel Asbjørn her, spart mye kr.

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi tar utgangspunkt i 100MB/s nettverk og det faktum at hver pakke tidstagges ved mottak og settes i sammen i renderer, så var jeg bare opptatt av hvor stor del av bølgeformen som dekkes av hver pakke, gitt en samplingsfrekvens på 44.1kHz ved utklokking av bufferet. Hver bitflip inni hver pakke som mottas er jo ikke tidstagget, så jeg lurer på er om en skew mellom bits har noe å si, gitt at det brukes linær interpolasjon mellom bits (?) Etter det jeg forstår så vil ikke dette spille noen rolle så lenge sender opererer med 44.1kHz og mottaker klokker ut bufferet med den samme frekvensen. Da vil reproduksjonen av det analoge signalet etter mottak stemme overens. Vil også fase og nullgjennomgang være identisk, mao. irrelevant?
    Jeg forstår ikke hva du mener med "om en skew mellom bits har noe å si, gitt at det brukes linær interpolasjon mellom bits." Det er ingen interpolasjon i dette grensesnittet. Hvis pakken ikke mottas korrekt (checksum) vil den bli forkastet og sendt på nytt. Pakkene som kommer inn til bufferen har ingen annen tidsinformasjon enn at en header for filen sier at dette er to-kanals audio med 16 bits oppløsning og 44.1 kHz samplerate. I hvilken rekkefølge pakkene kommer inn til bufferen og eksakt tidspunkt for hver pakke og hver bit har ingen ting å si, på samme måte som om du kopierer filen fra en mappe til en annen på en PC. Dette er fortsatt en asynkron overføring av en fil, ikke en synkron overføring av et audiosignal.

    Et klokkesignal oppstår først i overføringen på S/PDIF fra streamer til DAC. Den datastrømmen er synkron og skal helst holde eksakt den takten som er angitt, 16 bits pr kanal 44100 ganger i sekundet. Tidsvariasjon der kan bli til analog forvrengning i DAC hvis denne ikke er i stand til å ignorere jitteret. Det vil ikke vise seg som "time smearing" eller lignende, bare som uharmonisk forvrengning av den analoge bølgeformen hvis samplepunktene blir forskjøvet sidelengs fra riktig tidspunkt.

    Det analoge signalet ut av DAC er en tredje ting. Det er først der det oppstår et "tidsdomene" i en form vi kan høre. Det påvirkes ikke av noe av dette.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.158
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Etter det jeg forstår så vil ikke dette spille noen rolle så lenge sender opererer med 44.1kHz og mottaker klokker ut bufferet med den samme frekvensen.
    Det er muligens her du har misforstått noe Distinktive. I et Router/Streamer oppsett så betyr det ikke noe om det er en pakke med 44.1kHz lyd eller om det er albumcoveret eller lyrics som sendes over. De kommer sågar i tilfeldig rekkefølge og Streamer plasserer dataene der de hører hjemme.
    Dette er har blitt gjentatt noen ganger nå. Troller du eller?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt korrekt; 44.1kHz har ingen relevans i nettverk. Det er pakker som sendes; feiler noe så sendes de på nytt. Så 44.1Khz avspilling skjer fra buffer i streamer etter at alle pakkene er mottatt (ikke nødvendigvis i rett rekkefølge). Så over TCP/IP er data garantert å komme over korrekt - skjer mange nok feil; eller overføringshastighet er for lav så vil avspilling stoppe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hvis vi tar utgangspunkt i 100MB/s nettverk og det faktum at hver pakke tidstagges ved mottak og settes i sammen i renderer, så var jeg bare opptatt av hvor stor del av bølgeformen som dekkes av hver pakke, gitt en samplingsfrekvens på 44.1kHz ved utklokking av bufferet. Hver bitflip inni hver pakke som mottas er jo ikke tidstagget, så jeg lurer på er om en skew mellom bits har noe å si, gitt at det brukes linær interpolasjon mellom bits (?) Etter det jeg forstår så vil ikke dette spille noen rolle så lenge sender opererer med 44.1kHz og mottaker klokker ut bufferet med den samme frekvensen. Da vil reproduksjonen av det analoge signalet etter mottak stemme overens. Vil også fase og nullgjennomgang være identisk, mao. irrelevant?
    Jeg forstår ikke hva du mener med "om en skew mellom bits har noe å si, gitt at det brukes linær interpolasjon mellom bits." Det er ingen interpolasjon i dette grensesnittet. Hvis pakken ikke mottas korrekt (checksum) vil den bli forkastet og sendt på nytt. Pakkene som kommer inn til bufferen har ingen annen tidsinformasjon enn at en header for filen sier at dette er to-kanals audio med 16 bits oppløsning og 44.1 kHz samplerate. I hvilken rekkefølge pakkene kommer inn til bufferen og eksakt tidspunkt for hver pakke og hver bit har ingen ting å si, på samme måte som om du kopierer filen fra en mappe til en annen på en PC. Dette er fortsatt en asynkron overføring av en fil, ikke en synkron overføring av et audiosignal.

    Et klokkesignal oppstår først i overføringen på S/PDIF fra streamer til DAC. Den datastrømmen er synkron og skal helst holde eksakt den takten som er angitt, 16 bits pr kanal 44100 ganger i sekundet. Tidsvariasjon der kan bli til analog forvrengning i DAC hvis denne ikke er i stand til å ignorere jitteret. Det vil ikke vise seg som "time smearing" eller lignende, bare som uharmonisk forvrengning av den analoge bølgeformen hvis samplepunktene blir forskjøvet sidelengs fra riktig tidspunkt.

    Det analoge signalet ut av DAC er en tredje ting. Det er først der det oppstår et "tidsdomene" i en form vi kan høre. Det påvirkes ikke av noe av dette.
    Jeg mente linær interpolasjon etter at bits har blitt konvertert til det analoge domenet. Da vil bølgeformen være sensitiv for skew hvis ikke bits som genererer analog bølgeform kommer i rett takt.
    Men som det blir sagt her, tidsdomenet over TCP/IP virker ikke å ha betydning.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    All respekt, du er dårlig selger...eller drit sur for at du har blitt lurt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.158
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Hurra.
    Da kan vi begynne å diskutere neste tema. Hvor mye jitter skal til før det er hørbart? Det er åpenbart at for mye jitter vil bli hørbart på et tidspunkt og personer med godt trenet hørsel hører det garantert før andre. Men når man har kommet ned på femtosekunder så må det vel være bra eller? Finnes det noe forskning på det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mente linær interpolasjon etter at bits har blitt konvertert til det analoge domenet. Da vil bølgeformen være sensitiv for skew hvis ikke bits som genererer analog bølgeform kommer i rett takt.
    Men som det blir sagt her, tidsdomenet over TCP/IP virker ikke å ha betydning.
    Den interpolasjonen skjer i så fall i det øyeblikket D/A-konverteringen skjer, via upsampling etc. Det du kaller "skew" er tydligvis effekten av jitter (tidsvariasjon) i datastrømmen på dette punktet, hverken før eller etter. Dette er det eneste punktet i kjeden hvor jitter har noen betydning. Det fører fortsatt bare til at de enkelte samplepunktene forskyves med noen nanosekunder til siden for hvor de skulle ha vært, og at den rekonstruerte analoge bølgeformen for litt analog forvrengning. På analog side viser det seg som ekstra frekvenser som ikke var i det opprinnelige signalet og som heller ikke har noe harmonisk forhold til dette. Hvis det blir hørbart låter det som gammeldags "digital hardhet", "digitalitis" og hva vi nå enn kalte det da dette var en ting på sent 1980-tall. Dette er ikke en ting i moderne digitale signalkjeder.

    Det finnes forresten en del forskning på hørbare jitternivåer, men det er avhengig av både spektrumet på jitteret og sårbarheten av DAC'en som brukes. Studiene viser gjerne at jitter på noen ti-talls nanosekunder ikke er hørbart. Noen picosekunder burde være godt nok i massevis.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hurra.
    Da kan vi begynne å diskutere neste tema. Hvor mye jitter skal til før det er hørbart? Det er åpenbart at for mye jitter vil bli hørbart på et tidspunkt og personer med godt trenet hørsel hører det garantert før andre. Men når man har kommet ned på femtosekunder så må det vel være bra eller? Finnes det noe forskning på det?
    Jeg skal finne kilden jeg brukte for dette (fra en annen tråd). Jeg er ikke så sikker på at følsomheten til en dirigent’s øre mhp. ‘tidsavvik’ lå i ms-området, slik det rapporteres.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Pakkene som kommer inn til bufferen har ingen annen tidsinformasjon enn at en header for filen sier at dette er to-kanals audio med 16 bits oppløsning og 44.1 kHz samplerate.
    Hvor hentes denne infoen fra (som renderer bruker)?
    Vil kilden (trenger ikke være en dedikert streamer) i alle sammenhenger kunne gi denne informasjonen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor hentes denne infoen fra (som renderer bruker)?
    Vil kilden (trenger ikke være en dedikert streamer) i alle sammenhenger kunne gi denne informasjonen?
    Det ligger i filformatet som en header. Hvis header mangler er filen korrupt og kan ikke spilles av.

    https://xiph.org/flac/format.html#metadata_block_streaminfo
    <20> Sample rate in Hz. Though 20 bits are available, the maximum sample rate is limited by the structure of frame headers to 655350Hz. Also, a value of 0 is invalid.
    <3> (number of channels)-1. FLAC supports from 1 to 8 channels
    <5> (bits per sample)-1. FLAC supports from 4 to 32 bits per sample. Currently the reference encoder and decoders only support up to 24 bits per sample.
    <36> Total samples in stream. 'Samples' means inter-channel sample, i.e. one second of 44.1Khz audio will have 44100 samples regardless of the number of channels. A value of zero here means the number of total samples is unknown.
    <128> MD5 signature of the unencoded audio data. This allows the decoder to determine if an error exists in the audio data even when the error does not result in an invalid bitstream.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg vært Røkke...hadde jeg lagt mye i potten, Dis du hadde ikke klar altså

    Du vet, jeg vet
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hurra.
    Da kan vi begynne å diskutere neste tema. Hvor mye jitter skal til før det er hørbart? Det er åpenbart at for mye jitter vil bli hørbart på et tidspunkt og personer med godt trenet hørsel hører det garantert før andre. Men når man har kommet ned på femtosekunder så må det vel være bra eller? Finnes det noe forskning på det?
    Jeg hadde tidligere da «verdens mest nøyaktige klokke» i audio området.
    Den hadde en nøyaktighet på 77 Femtosekunder.(dc<).
    Byttet den ut til «verdens mest nøyaktige klokke» til audio.
    Ingen vet hvor nøyaktig den er, fordi det pr.dd. ikke kan måles lavere
    verdier enn 33Femtosekunder fortsatt i audio området.
    Derfor heter klokka 33Femtosekunder.

    Produsenten ville gi pengene tilbake, hvis jeg ikke hørte forskjell.
    Noe jeg virkelig gjorde.
    Prisen på denne klokka er $ 20 000.🙄
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg antar at det er en slik:

    Femto-33-2.png


    Brukte du dette sammen med en innebygget renderer i DAC'en, eller delte du klokkesignalet med en ekstern kilde via word sync out?
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, men hadde du vært tøff og prøvd?? ikke ...må høre 2-4 uker. Beklager hvis jeg er ikke viser respekt, jeg har ikke tek som Asbjørn, men det er faktisk ømt tema, jeg vil heller hjelpe Rudi enn og bli lurt

    Mvh
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at det er en slik:

    Vis vedlegget 535765

    Brukte du dette sammen med en innebygget renderer i DAC'en, eller delte du klokkesignalet med en ekstern kilde via word sync out?
    Hei Asbjørn

    Det er helt riktig.
    Der er klokka.😀

    Kjører ProI2s fra drivverkene til Dacen.
    Da er drivverkene koblet direkte til klokka i Dacen.(Slavet)
    Når det gjelder renderen som skal kobles til Streameren
    via Ethernet kabler. Der vet jeg pr.dd ikke om jeg skal bruke
    word klock. Uansett så reklokkes signalet etter renderen.
    Dette må lyttes til først.😀
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Er dette interoperable med en generisk standard eller er dette proprietært AD, altså man må bruke AD i begge ender?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aner ikke har bare konsentrert meg om mottakerenden men YM chipen nevnt både mottar og sender under samme regime Etter det jeg ser er MSB det som "styrer" hele prosessen. Bommes det på MSB sendes hele pakken på ny inntil det "sitter". I såfall bør systemet være feiltolerant. Det finnes mer dok. Leter frem mer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.504
    Antall liker
    39.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er dette interoperable med en generisk standard eller er dette proprietært AD, altså man må bruke AD i begge ender?
    Formatet som beskrives er standard AES3 (~S/PDIF). IC'en er en ASRC (Asynchronous Sample Rate Converter) som tar AES3 data inn og klokker det ut igjen med en annen rate. Hele poenget med teknikken som beskrives i Application Note'n er å vise hvordan chipen kunne brukes som en overgang mellom ulike implementasjoner av AES/EBU-standarden i gamle IC'er fra tidlig 1990-tall, nærmere bestemt hvis denne behøvde å sende data til en gammel Yamaha-chip. Fra linken over:
    The problem arises when you try to mate a component that right justifies the data with one that expects left justified data. This is the case when trying to mate the AD1890/AD1891 with the Yamaha YM3623B receiver chip.

    The Crystal CS8412 allows the user to select which data format is to be used. These two chips are by far the most popular solutions at this point in time.
    It should be noted that second generation ASRCs, the AD1893, have internal provisions for selection either left justification or right justification.
    Databladet for etterfølgeren AD1893 som løste problemet internt er datert 1998, så denne teknikken for interfacing av enda eldre chips er ikke spesielt ny.

    Hvis du virkelig vil forsøke å forstå mer om hvordan den synkrone S/PDIF-overføringen fungerer vil jeg heller foreslå disse:
    https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
    https://archive.org/details/gov.in.is.iec.60958.1.2004/page/n3
    https://archive.org/details/gov.in.is.iec.60958.3.2003/page/n5

    For ordens skyld: Dette formatet har fortsatt ingen ting med TCP/IP og nettverkskabler å gjøre. Det er noe helt annet.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har drevet å eksperimentert litt frem og tilbake med ethernet kabel vs wifi. På Trinnov Altitude32 boksen ser det ut til å ha minimal betydning (om noen). Mens på Moon MiND2 Network Player har det relativt stor betydning (bedre med wifi). Testet litt mellom flere aksesspunkt før det dukket en jævel opp i meg; jeg flyttet like greit det ene aksesspunktet 1.5 meter fra streameren (RSSi i området -35dBm; støy -90dBm). Det ble faktisk merkbart bedre lyd (som kan indikere at wifi-mottakeren lager mer støy når den må jobbe med dårligere signal). Kjører på 5GHz båndet selvsagt.

    Jeg vet at Trinnov har tatt helt av med fullstendig galvaniske skille mellom PC del og lyddel i boksen. Det har ikke Moon gjort med MiND2 (jeg oppgraderte den ene av dem på egenhånd; så vet godt hvordan den ser ut innvendig); så mistenker det er årsaken til forskjellen. Men så kan man kjøpe ganske mange MiND2 streamere for en Altitude32 da.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.847
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Testet litt mellom flere aksesspunkt før det dukket en jævel opp i meg; jeg flyttet like greit det ene aksesspunktet 1.5 meter fra streameren (RSSi i området -35dBm; støy -90dBm). Det ble faktisk merkbart bedre lyd (som kan indikere at wifi-mottakeren lager mer støy når den må jobbe med dårligere signal). Kjører på 5GHz båndet selvsagt.
    Først, hvilken hastighet er det på wifien (Mbit)?
    Signalstøy på nettverket betyr bare at pakkene blir resent oftere (dvs. pakketap), og om man har i utgangspunktet en dårlig wifi så oppnår man kanskje at streameren får degradert kvalitet. Støyen på wifi nettverket er ikke noe som påvirker lydkvaliteten på streameren, om da ikke hastigheten blir såpass dårlig at streameren kjører ned kvaliteten på streamen istedet for å kutte den..
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.959
    Antall liker
    648
    Nå har kabeldebatten tatt veien over i det trådløse! Da vil den trolig leve evig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.468
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Denne debatten vil vare til menneskeheten er utryddet. Fantasien og evnen til å prioritere det unødvendige, ligger i noens væremåte. Det handler om å gjøre det, som gjør hver og en av oss lykkelig.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Skjønner ikke hvor de får tak i slike nettverksprodukter som gir sånne utslag. Men det er det heldigvis ikke mange som opplever, og merkelig nok de samme folkene som stadig opplever sånt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn