Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kvifor skulle det vera viktig med konstant frekvens? Frekvensen bør vera stor, etter som rippelamplituden er invers proporsjonal med frekvensen. Om han varierer litt betyr ikkje så mykje. Men å bruka ein motor/generator er ei utdatert løysing. Ein svitsja regulator er mykje billigare og gjer ein betre jobb.
    Hysj, dette er et fantasiform der alle eventualiteter er satt til å løpe løpsk i fri dressur....


    BTW, hva med en reell "blindtest"? Blinde sies jo å ha særlig godt utviklede høreapparater. Sett en gruppe av de på saken og "say no mo´ "...??
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettfrekvensen bør absolutt være rimelig stabil... det er fortsatt mye som drives av transformatorer og er avhenging av nettfrekvensen.... min tidligere henvisning til 60Hz er at enkelte typer utstyr er bygd for nettopp det, - og krever det..... oftest motorer av forskjellig slag..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Og tenk hvor bra lyd du får hvis du setter en tolv-fjorten audiofile switcher i serie med opptil flere lag med audiofile føtter og plattformer under hver. Og selvsagt med audiofile kabler mellom. Oooh, this is gonna run into money, som en Disney-figur sa en gang.
    Akkurat det vet de fleste som har en tilsvarende CCNA kunnskap hvordan vil gå. :D STP, trenger ikke si noe mer..
    Å seriekoble switcher er den beste oppskriften på å få congestion i et nettverk. Oversubscription på over 1/100 er ikke veien å gå for å få et stabilt og responsivt nettverk..
    Jo flere man lenker sammen i serie, desto mer forsinkelse og jitter får man også. Tydeligvis er ikke det så farlig allikevel da så lenge man har en audiofil switch? Seriekoble switcher så er man nok garantert resends av pakker også, som vil gjøre noe med rekkefølgen pakkene kommer frem og ikke minst hastighet. Å gå inn for å få en lavere hastighet på nettverket hjelper ikke når man skal overføre data.
    Prøv å stream 4K bilde istedet, det krever mye mer båndbredde og man ser fort artifacter om nettverket ikke klarer å levere. Å kunne streame 320Kbit lyd er ikke all verden idag (som de fleste streamingtjenester kjører på max), man klarer det fint bitperfect med en noen år gammel utdatert telefon på 3G nettet også.

    Tror vi er kommet til konklusjonen at det er ikke dataen/pakkedata som er viktig her mtp. Streaming i denne tråden nå, men faktisk jord/halvjord/dårlig jord/ujordet som er viktigst mtp. Lydkvaliteten på enkelte systemer.. Så nå har vi havnet i nok en strømkabel-debatt..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Alt her er veldig over dimensjonert. :) Elmotoren er på 4kw og generatoren er på 5kw.
    Hvordan lager man seg jord på en slik løsning? Er det eget jordspyd som gjelder eller utelater man enkelt hele problemstillingen? Og hvordan er sikkerheten om man gjør så når man genererer sin egen strøm?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nok en strømkabel debatt..
    Ikke bare det.Kommentert det tidligere
    Mht til nettverkskabler og jord.
    Det fordrer lav impedans til jord.
    Hvem har styr på det og VET verdiene i installasjonen sin.
    Jeg av alle burde fått målt overgangsmotstanden til jord i annelegget.
    Men det har uteblitt.Forespurte installatører jeg bruker, men da dette så ut til å bli en betalt forsøk på opplæring av elektriker som tydelig vis ikke hadde hørt om kråkefot og overgangsmotstanden falt mitt ønske bort.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Under stjernene
    Det fine med inakustik sine kabler er jo at de er ganske pene og ikke så veldig dyre. Jeg har noen strømkabler fra dem av den grunn. :cool:
    Takk🌚🎶
    Endelig et innlegg med "kjøtt på beina"
    Gleder meg til å teste de ut mot standard nettverkskabel levert sammen med modem.🤪
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    228
    Antall liker
    261
    Sted
    Minhus
    Kanskje lagt ut før, men tar sjansen.

     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det sies at det overføres datapakker gjennom nettverkskabler som blir levert enten "hele",
    eller så skjer det en dropout som oppleves som brudd i lyden.
    Så konklusjonen er derfor at lyden ikke kan forbedres med bedre nettverkskabler.
    Hvordan kan det ha seg at folk da hører klare forskjeller i lyden på ulike nettverkskabler?
    Bør ikke de observasjonene tas på alvor?
    Er det noe mer som skjer her utenom placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det sies at det overføres datapakker gjennom nettverkskabler som blir levert enten "hele",
    eller så skjer det en dropout som oppleves som brudd i lyden.
    Så konklusjonen er derfor at lyden ikke kan forbedres med bedre nettverkskabler.
    Hvordan kan det ha seg at folk da hører klare forskjeller i lyden på ulike nettverkskabler?
    Bør ikke de observasjonene tas på alvor?
    Er det noe mer som skjer her utenom placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv?
    Det eneste andre som har kommet frem som en halvveis sannsynlig forklaring er at noen har skaffet seg helt unødvendige problemer med jordsløyfer og jordstøy ved å insistere på å bruke skjermet kabling og «audiofile» switcher med jording der det ikke er nødvendig. Cat 5e UTP eller WiFi holder i massevis. Utover det kan man sikkert bruke en helsikes masse penger på å skaffe seg unødvendige problemer fordi man mener å høre en «forskjell».

    Men så lenge ingen har greid å komme opp med noen rimelig forklaring på disse mystiske lydforbedringene, langt mindre påvise dem i blindtester eller dokumentere at det er en forskjell gjennom målinger på signalet, er det nok din liste av forklaringer som virker mest sannsynlig.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    ..
    Hvordan kan det ha seg at folk da hører klare forskjeller i lyden på ulike nettverkskabler?
    Bør ikke de observasjonene tas på alvor?
    Er det noe mer som skjer her utenom placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv?
    Vel tråden diskuterer jo allerede om årsak er at lytterne hører på det som kalles common noise. At man ved å benytte skjermede kabler kobler seg til jordingpotensiale til nettevrksenheter og dermed endrer betingelsene for hva som kan komme ut av analogkretsene fra DAC.

    Jeg har ved et par anledninger påpekt at vi elsker støy i stereoanlegget vårt. Bare se hvor populært vinyl er, — enda vi vet at mediet er fulstendig ødelagt med ulike filtre sammenligenet med moderne dgitale mastre som kan kjøpes for langt mindre penger.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble anbefalt av Nkom skjermet kabel.
    Det hjalp, på dokumentert tilstedeværelse av støy.
    Men som vist tidligere er det på kurs, undervist i at dersom en må bruke skjermet nettverkskabler fordrer det lav impedans til jord. Og igjen, hvem vet og har kontroll på jordingene i installasjonen?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det eneste andre som har kommet frem som en halvveis sannsynlig forklaring er at noen har skaffet seg helt unødvendige problemer med jordsløyfer og jordstøy ved å insistere på å bruke skjermet kabling og «audiofile» switcher med jording der det ikke er nødvendig. Cat 5e UTP eller WiFi holder i massevis. Utover det kan man sikkert bruke en helsikes masse penger på å skaffe seg unødvendige problemer fordi man mener å høre en «forskjell».

    Men så lenge ingen har greid å komme opp med noen rimelig forklaring på disse mystiske lydforbedringene, langt mindre påvise dem i blindtester eller dokumentere at det er en forskjell gjennom målinger på signalet, er det nok din liste av forklaringer som virker mest sannsynlig.
    Jeg er interessert i de som har den tekniske bakgrunnen til å belyse dette. Har ikke den bakgrunnen selv, og sånn sett så kan jeg ikke komme opp med tekniske argumenter. Jeg har bare testet over lang tid med 3 forskjellige nettverkskabler, og 2 nettverkswitcher fra Cisco og Chord, og jeg kommer ikke vekk fra at jeg hører signifikant endring i lyden med de ulike switchene og hvilken side av switchene jeg bruker de forskjellige kablene. Jeg mener selv jeg tar høyde for de forklaringene jeg oppga, og at det ikke kan være hele bildet, men at det må være en fysisk forklaring på det utover det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har lest for å forsøke å finne ut av folk som har utdanning, og som mener nettverkskabler er viktige for lydkvalitet.
    Jeg vet ikke om det Audiobacon skriver her under resonnerer med noen her inne?


    Audiophile ethernet cables. Most would laugh or vomit when they hear those three words. I firmly believe it’s one of the biggest bottleneck for many networked rigs out there. Naysayers would be believers if they just take two cheap ethernet cables from different brands and just give it a listen. If you aren’t a complete neophyte to high-end audio, you’ll know that quantitative measurements could only go so far. I honestly wouldn’t even know how I would go about measuring the width of soundstage or the clarity of a piece of equipment. Nothing could replace experience. Trust your ears fool. Quoting myself here:

    Trust me, I was dumbfounded and skeptical when I heard ethernet cables made a difference in audio quality. It’s over a reliable TCP/IP connection where the bits are error-checked. Presumably the bits should be exactly the same on both ends. Well, apparently there’s EMI/RFI that could envelope the path of the cable and generate a sonic variance in the equipment connected on both ends.

    Unlike transferring a file via FTP or downloading an app, which could take a variable amount of time, music needs to be clocked at a certain pace at all times. Most streaming occurs with the UDP/IP protocol where bits aren’t error-checked or resent. Audio streams aren’t just about the bits but the timing of the departure and arrival of those bits. Due to the physical connection of the sender/receiver and the cable design itself, jitter/RFI/EMI could emanate in the chain from the cable. The buffer that puts the stream of bits back together on the ethernet endpoints also plays a more important role. So the clocks, shielding, material, source/DAC hardware, and overall the engineering of the cable could unequivocally affect the sound quality of a cable. It does this by improving waveform fidelity, reducing impedance variations at the cable/connector, and thus lowering the overall noise.

    I told myself I wouldn’t spend more than $10 on an ethernet cable. I used to just build them myself and 1,000 ft was only $40. For the love of audio, that all changed. I tried the SOtM dCBL-CAT6 and was blown away once I heard how much more musical my recordings were. For that, I paid $200 for 1.5 meters. Well…worth…it.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er interessert i de som har den tekniske bakgrunnen til å belyse dette. Har ikke den bakgrunnen selv, og sånn sett så kan jeg ikke komme opp med tekniske argumenter. Jeg har bare testet over lang tid med 3 forskjellige nettverkskabler, og 2 nettverkswitcher fra Cisco og Chord, og jeg kommer ikke vekk fra at jeg hører signifikant endring i lyden med de ulike switchene og hvilken side av switchene jeg bruker de forskjellige kablene. Jeg mener selv jeg tar høyde for de forklaringene jeg oppga, og at det ikke kan være hele bildet, men at det må være en fysisk forklaring på det utover det.
    Aner ikke hva den forklaringen skulle være. De som kan mye mer om nettverk enn meg ser tydeligvis heller ingen grunn, utover dette med unødvendige jordforbindelser,

    For hva det er verdt: Jeg har datadingser og audiodingser i hvert sitt rom på hver sin kurs. Jeg prøvde både skjermet kabel, uskjermet kabel og WiFi. Jeg greide ikke å høre noen forskjell. Heller ikke etter at jeg bytter WiFi-router. Det låt eksakt likt med den nye som den gamle. Etter noen år hadde visst ethernet-kabelen blitt bøyd for mange ganger, så den begynte å gi dropouts og rebuffering på 24/96, men ikke på 16/44.1. Ingen degradering av lydkvalitet, bare småstopp for rebuffering. Nappet ut kabelen og gikk over til WiFi. Eksakt samme lydkvalitet, men slutt på rebufferingen. Hos meg, i mitt anlegg, med mine ører, etc.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du bør sjekke kildene dine. Audiobacon er noe av det mest useriøst som finnes.
    Jeg bare refererer til de, fordi de har brukt enorm mye tid på å teste digitalkabler som diskuteres her, og det må noen motargumenter til for at debatten på denne tråden skal gå videre.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Aner ikke hva den forklaringen skulle være. De som kan mye mer om nettverk enn meg ser tydeligvis heller ingen grunn, utover dette med unødvendige jordforbindelser,

    For hva det er verdt: Jeg har datadingser og audiodingser i hvert sitt rom på hver sin kurs. Jeg prøvde både skjermet kabel, uskjermet kabel og WiFi. Jeg greide ikke å høre noen forskjell. Heller ikke etter at jeg bytter WiFi-router. Det låt eksakt likt med den nye som den gamle. Etter noen år hadde visst ethernet-kabelen blitt bøyd for mange ganger, så den begynte å gi dropouts og rebuffering på 24/96, men ikke på 16/44.1. Ingen degradering av lydkvalitet, bare småstopp for rebuffering. Nappet ut kabelen og gikk over til WiFi. Eksakt samme lydkvalitet, men slutt på rebufferingen. Hos meg, i mitt anlegg, med mine ører, etc.
    Jeg regner med at ditt anlegg er så følsomt at du ville hørt det hvis det var en endring. Det er så rart at jeg hører større endringer her, men i mitt anlegg og mine ører.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke hva den forklaringen skulle være. De som kan mye mer om nettverk enn meg ser tydeligvis heller ingen grunn, utover dette med unødvendige jordforbindelser,

    For hva det er verdt: Jeg har datadingser og audiodingser i hvert sitt rom på hver sin kurs. Jeg prøvde både skjermet kabel, uskjermet kabel og WiFi. Jeg greide ikke å høre noen forskjell. Heller ikke etter at jeg bytter WiFi-router. Det låt eksakt likt med den nye som den gamle. Etter noen år hadde visst ethernet-kabelen blitt bøyd for mange ganger, så den begynte å gi dropouts og rebuffering på 24/96, men ikke på 16/44.1. Ingen degradering av lydkvalitet, bare småstopp for rebuffering. Nappet ut kabelen og gikk over til WiFi. Eksakt samme lydkvalitet, men slutt på rebufferingen. Hos meg, i mitt anlegg, med mine ører, etc.
    Men det går da ikke å bruke sin egen installasjon som referanse.Det du påstår er at alle installasjoner,støybilde,både luft og lednings båret samt jordings og nettimpedans er eksakt lik din.Slik er det ikke og kommer aldri til å bli.
    Hver eneste installasjon,støybilde etc er nesten som finger avtrykk,ingen er like.
    Da blir det bare tulle retorikk for å bygge opp under egne utsagn.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Jeg bare refererer til de, fordi de har brukt enorm mye tid på å teste digitalkabler som diskuteres her, og det må noen motargumenter til for at debatten på denne tråden skal gå videre.
    Jeg har lest tråden nå, jeg på slutten så kom jeg til å tenke på denne serien :)
    EA946D51-2B5D-4655-B5F0-10177C6742FC.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    et du påstår er at alle installasjoner,støybilde,både luft og lednings båret samt jordings og nettimpedans er eksakt lik din.
    Det er vel eksakt det jeg ikke påstår, når jeg tar klare forbehold både før og etter, men det forundrer meg jo ikke at du lar deg irritere.

    Like fordømt er det min erfaring at bytte av ethernetkabler, routere etc ikke gjør et døyt av hørbar forskjell i mitt anlegg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.041
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det sies at det overføres datapakker gjennom nettverkskabler som blir levert enten "hele",
    eller så skjer det en dropout som oppleves som brudd i lyden.
    Så konklusjonen er derfor at lyden ikke kan forbedres med bedre nettverkskabler.
    Hvordan kan det ha seg at folk da hører klare forskjeller i lyden på ulike nettverkskabler?
    Bør ikke de observasjonene tas på alvor?
    Er det noe mer som skjer her utenom placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv?

    Når placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv er velkjente fenomener som faktisk eksisterer, men ingen fungerende forklaring finnes på opplevelsene enkelte mener å ha (foruten jordingsproblematikk og at de foretrekker den økte forvrengningen/støyen som dette resulterer i), hvorfor skal man da ikke velge den velkjente og åpenbare forklaringen? Occam's razor er ofte et veldig nytting verktøy.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Når placebo, bias, dagsform, tro på kabler osv er velkjente fenomener som faktisk eksisterer, men ingen fungerende forklaring finnes på opplevelsene enkelte mener å ha (foruten jordingsproblematikk og at de foretrekker den økte forvrengningen som dette resulterer i), hvorfor skal man da ikke velge den velkjente og åpenbare forklaringen? Occam's razor er ofte et veldig nytting verktøy.
    Fordi forklaringer over er utilstrekkelig og ikke adekvat nok, i forhold til testing over tid og hvor stor forskjell det er på lyden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare refererer til de, fordi de har brukt enorm mye tid på å teste digitalkabler som diskuteres her, og det må noen motargumenter til for at debatten på denne tråden skal gå videre.
    Det kunne ha hjelpet at de som mener nettverkskabel har noe å si på lyden har skjønt OSI-modellen og hvordan ting på et nettverk henger sammen. Da kunne man kanskje hatt en mer teknisk kompetanse og diskutert med.
    "At man har mer oppløst diskant, bassen sitter bedre og lydbildet har fått seg et løft" er generell BS/PP som tydeligvis gjelder alt som er positivt på et anlegg og uten å skjønne hvorfor. Det er ikke-tekniske former og ren objektisering, som ikke trenger å være sant.

    På de switchene du har, er det metall-deksel på de alle du har testet? Jeg vil gjerne utfordre deg til å sette opp en ledning som kobles fra chassiet på DAC til metal-deksel til switch, så tester du etterpå med uskjermet og skjermet kabel. Merker du fortsatt forskjell på skjermet og uskjermet kabel?
    Profesjonelle switcher har ofte med en dings man kobler imot et jordingspunkt som er merket på switchen. De SG-modellene (SMB-segmentet) fra Cisco er rebrandet tp-link switcher, og har ikke nødvendigvis denne opsjonen og har heller ikke jordet støpsel, noen av de har det men ikke alle. Disse switchene har en beregnet levetid på 1-3 år i jobbsammenheng, en ordentlig Cisco switch har en en beregnet levetid på 5-7 år (de lever lengre, men supporten går ut irundt etter de årene). 5 år på kantswitcher og 7 år på core/datasenter switcher.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.041
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fordi forklaringer over er utilstrekkelig og ikke adekvat nok, i forhold til testing over tid og hvor stor forskjell det er på lyden.

    Hva ligger til grunn for konklusjonen at forklaringen ikke er adekvat? Er det bare at du ikke synes den er adekvat, eller har du noe mer?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel eksakt det jeg ikke påstår, når jeg tar klare forbehold både før og etter, men det forundrer meg jo ikke at du lar deg irritere.

    Like fordømt er det min erfaring at bytte av ethernetkabler, routere etc ikke gjør et døyt av hørbar forskjell i mitt anlegg.
    Hele din argumentasjon går ut på å si at der ikke er noen forskjeller, og det er en umulighet for at forskjeller kan oppstå.

    Ditt siste avsnitt er en typisk argumentasjon for å underbygge at er det slik hos meg kan det umulig være annerledes hos andre, og spesielt fordi Du ikke kan finne en naturlig teknisk forklaring og dermed kan heller ingen andre.

    Igjen, Nkom, tidligere støy kontrollen anbefalte skjermet kabel hos MEG, bygd på tekniske funn.
    For de som har vert på kurs og lært at dersom en må bruke skjermet nettverkskabler fordrer det lav impedans til jord.
    Dermed er det ikke feil å bruke skjermet kabel, men det stilles noen krav om en gjør det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva ligger til grunn for konklusjonen at forklaringen ikke er adekvat? Er det bare at du ikke synes den er adekvat, eller har du noe mer?
    Altså, det med jording, og forandringer på det elektriske signalet kan være adekvat forklaring.
    Forskjellen er for store til at bare de andre forklaringene placebo, bias, dagsform er dekkende.
    Glemte å si det, bildet på TV`n blir også klarere med bruk av nevnte switch.
    Opplegget fra Altibox går via ethernet, og når signalet går via Chord switch blir bildet på tv klarere.
     
    • Haha
    Reaksjoner: ufo

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.041
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forskjellen er for store til at bare de andre forklaringene placebo, bias, dagsform er dekkende.

    Igjen: hva er bakgrunnen for denne konklusjonen? At du bare synes at sånn er det, eller fordi du har praktisk og/eller teoretisk kunnskap om akkurat hvor store slike forskjeller kan være før fysiske og mentale årsaker bare *må* utelukkes?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Igjen: hva er bakgrunnen for denne konklusjonen? At du bare synes at sånn er det, eller fordi du har praktisk og/eller teoretisk kunnskap om akkurat hvor store slike forskjeller kan være før fysiske og mentale årsaker bare *må* utelukkes?
    I rest my case.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Altså, det med jording, og forandringer på det elektriske signalet kan være adekvat forklaring.
    Forskjellen er for store til at bare de andre forklaringene placebo, bias, dagsform er dekkende.
    Glemte å si det, bildet på TV`n blir også klarere med bruk av nevnte switch.
    Opplegget fra Altibox går via ethernet, og når signalet går via Chord switch blir bildet på tv klarere.
    Enten så er dette enestående humor eller så er det på tide med en realitetssjekk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.041
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I rest my case.

    Intet snev av substans med andre ord, bare ren ønsketenkning. Greit å vite.

    Og så er det jo søtt da, å kalle folk for troll bare fordi man selv er fullstendig ute av stand til å reise et eneste håndfast argument.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Altså, det med jording, og forandringer på det elektriske signalet kan være adekvat forklaring.
    Mulig, men det er i så fall et helt unødvendig problem. Det vil i så fall manifestere seg som høyere støygulv, kanskje suse- eller pipelyder i bakgrunnen på veldig lavt nivå.

    Det som ikke kan skje er "audiofile" forskjeller av typen "fyldigere mellomtone", "dypere bass" eller lignende. Dette er tonale forskjeller, og det er bare ingen måte switch eller ethernet-kabel kan pakke ut dataene, konstatere at det er audiodata, gjøre en digital transformasjon på signalet, og pakke dem inn igjen før det sendes videre. Om ikke annet ville du fått checksum-feil på hver eneste pakke i mottakerenden og dørgende stillhet. Jeg har også til gode å se en ethernet-kabel med såpass innebygget prosessorkraft at den kan gjøre en slik signalbehandling. Om det er noe slikt du mener å høre tror jeg ikke på deg. Sorry.
    Forskjellen er for store til at bare de andre forklaringene placebo, bias, dagsform er dekkende.
    Hvordan vet du det?
    Glemte å si det, bildet på TV`n blir også klarere med bruk av nevnte switch.
    Opplegget fra Altibox går via ethernet, og når signalet går via Chord switch blir bildet på tv klarere.
    Jaha, mulig det også kan ha noe med jordstøy å gjøre, selv om det virker usannsynlig. Napp ut kabelen og bruk WiFi i stedet, så burde problemet løse seg. Det er få ting som skaper bedre galvanisk skille enn noen meter luft.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Minner om at apotek får lov til å selge jallamedisin fra åpne tilgjengelige hyller fordi det ikke er dokumentert skadelig og de tjener store penger på det, og alternativbransjen sier at det virker HVIS du VIL det skal virke. Virker det ikke så er det din egen skyld.
    Ca samme som i divisjonen for komisk dyre kabler det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Intet snev av substans med andre ord, bare ren ønsketenkning. Greit å vite.

    Og så er det jo søtt da, å kalle folk for troll bare fordi man selv er fullstendig ute av stand til å reise et eneste håndfast argument.
    Hadde du kjent meg, vill
    Mulig, men det er i så fall et helt unødvendig problem. Det vil i så fall manifestere seg som høyere støygulv, kanskje suse- eller pipelyder i bakgrunnen på veldig lavt nivå.

    Det som ikke kan skje er "audiofile" forskjeller av typen "fyldigere mellomtone", "dypere bass" eller lignende. Dette er tonale forskjeller, og det er bare ingen måte switch eller ethernet-kabel kan pakke ut dataene, konstatere at det er audiodata, applisere en digital transformasjon på signalet, og pakke dem inn igjen før det sendes videre. Om ikke annet ville du fått checksum-feil på hver eneste pakke i mottakerenden og dørgende stillhet. Jeg har også til gode å se en ethernet-kabel med såpass innebygget prosessorkraft at den kan gjøre en slik signalbehandling. Om det er noe slikt du mener å høre tror jeg ikke på deg. Sorry.

    Hvordan vet du det?

    Jaha, mulig det også kan ha noe med jordstøy å gjøre, selv om det virker usannsynlig. Napp ut kabelen og bruk WiFi i stedet, så burde problemet løse seg. DFet er få ting som skaper bedre galvanisk skille enn noen meter luft.
    Bare for å si det. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg bruker lang tid på å teste ulike konfigurasjoner, hvis ikke hadde jeg ikke delt det her. Om noen har glede av de observasjonene så tenker jeg at det er det bra. Er vant til å ha tiltro i alle sammenhenger. Er ikke ute etter å overbevise andre. Du skal ha en ting. Du kan kritisere innlegg og eller synspunkter med etikken i behold, og da er det faktisk ålreit å få motstand på ting man lufter her. Jeg tar det med meg!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting enn jord som kan påvirke, congestion er også nevnt før. Om man har hatt en 20 år gammel hub, 10 eller 100 mbit switch fra før og sammenligne med. Så kan det godt hende det hjelper med en "audiofil swich" men her så har det nok også hjulpet med hva som helst annen switch bare den har 1000 mbit støtte.. de fleste som snakker om cisco her inne og sammenligner med den audiofile, drar frem en 10 år gammel SMB modell som er en rebrandet tp-link og disse har slitt med pakketap utav helvette pga. Dårlig firmware i flere revisjoner, det har oftest hjulpet på med en firmware oppgradering. Men nevner det igjen, disse er mer for hjemmemarkedet enn SMB og ikke noe man bør satse på ute i firma-sammenheng.. selv om jeg har sett de levert fra enkelte leverandører på løsninger der ute, men de vet også knappt hva et VLAN er.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Teknisk sett fremstår dette for min del 100% som fjas ja. Jeg er imidlertid ikke allvitende, så jeg er selvsagt villig til å akseptere at det er noe å hente her dersom en vitenskapelig gjennomført blindtest sier at det er forskjeller. Uansett utfall av en slik test så er jeg helt sikker på at løsningen ligger i tradisjonell nettverksteknologi og ikke i lenkede switcher med ultrapresise klokker og hifikomponenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn