Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er vel grunner til helst å dele erfaring andre plasser enn i dette fora. Godt med folk som idiotforklarer det VI opplever og hører.

    Valgt likevel å poste det flere av oss hører ved faktisk testing i egne anlegg. Blir ingen forsøk på mer eller mindre godt fundert teknisk forklaring, det blir jo uansett kun av akademisk interesse.

    Hvis noen lurer, så hører altså ALLE jeg kjenner, som faktisk har testa- forskjell med og uten switch mellom Router og streamer. Ingen av disse har meg bekjent testet en ikke "audiofil' Switch i stede for nevnte fra, Anzus.....

    Opplever altså at støy forsvinner. Nok sagt fra min side om nettverksswitcher, for meg handler lydmest om opplevelse, mindre ommåling og teknisk forjlaring.

    Vann på mølka- Nettopp erfart forskjell på Router også, OG om de har 3m eller 0.5m Ethernetkabel mellom seg og Streamer også- så det er bare å krangle i vei. Mitt neste forsøk blir batteri i stede for switchmode psu på Router😎😀🤗
    Ingen idiotforklarer noe som helst. Søker å forstå. Og har stor respekt for egne opplevelser, men jeg får ikke dette du beskriver til å gå i hop rent teknisk. Derfor jeg spør. Med svaret ditt avfeier du glatt ønske om kunnskap og forståelse, men ønsker å fremholde din tro. Ikke noe galt i det, men gjør en ikke mye klokere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Men er det ikke bare og låne å prøve en da og ta argumenteringa etterpå ?

    Det rare med slike debatter er når noen som prøver noe og melder videre , blir det ett rabalder fra folk med motsvarene utstyr

    Ikke vet jeg.....men streamere er det jo stor forskjell på , selv om noen mener den 10 år gamle streamern enda holder mål, betyr vel bare att de ikke fulgt med i tiden og lyttet til hva som er på markedet i dag, eller er det att det koster litt mer som gnager ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man må jo gjerne prøve, men her var spørsmålet hvorfor det eventuelt kan oppstå slike forskjeller. Og det virker ikke som noen har kunnet gi et svar på ennå. Ikke du heller, ser det ut til. Du må gjerne forsøke en gang til. (Hint: Det er ikke hvorvidt jeg "følger med i timen" eller ikke som forklarer slike eventuelle forskjeller.)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke denne hobbyen for og sitte og kverulere på tekniske målinger og andres valg av utstyr, ikke derfor jeg har interesse av dette, holder lenge med og bruke øra på det jeg liker og høre på

    Om det skulle komme argumenter som for eks en liten switch til noen tusen lar jeg meg ikke stresse av det, like lite som att noen kjøper noen fine dempeføtter til den årsforkommende platespilleren og melder om en stoor oppgradering
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men hestepare gjenopplivet tråden ved å spørre:
    I det siste har jeg sett flere aktører som selger "audiofile switcher". Det jeg lurer på er om det er noen teoretisk grunn til at det skal være noe poeng i. Er det ikke sånn at streameren setter pakkene sammen til en datafil og sender det videre?
    Om du anser det som kverulering at noen forsøker å svare på spørsmålet hans eller irriterer deg over at noen skriver at de ikke ser noen slik grunn til dette, er vel ikke noe stort bidrag til å svare på spørsmålet, er det vel? Det er egentlig ekstremt lite interessant i den sammenhengen at du melder at dette spørsmålet ikke interesserer deg. Jaha, da har vi notert det, og takk for det bidraget, du.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Hva er best?
    Ingen hifi anlegg plassert rundtom i Norges land låter likt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, det gjør de sikkert ikke, - men det er ikke nettverkskabler det kommer an på...... TCP/IP protokollen er ekstremt grundig definert, og gir blanke beng i om det er audio, mail, bilder eller annet som transporteres. Det samme gjelder nettverkskabler. CAT definisjonene er en teknisk standard, og alle kabler innenfor samme gruppe skal følge samme spesifikasjoner uavhengig av fabrikat, - det gjelder tvinning, impedans, - kort sagt alle tekniske kabelparametre. Det samme gjelder CAT normerte plugger. En nettverks switch skal også følge de samme spesifikasjoner, uansett om den koster 5000 kr eller 50.000 og kalles for "audiofil" switch. datamengde throughput kan variere med klasse, men selv utgamle switcher håndterer glatt de skarve få megabit som audio presenterer,
    Jeg vet egentlig ikke hva det skyldes at så mange lider av sykelig lærevegring. Kunnskap er makt, heter det. Tro dreier seg om nokså mange rare ting, tydeligvis.... Såvidt jeg vet dreier alle trosretninger seg stort sett om myter og fortellinger... bevisene mangler. Selv Bibelen er omstridt av de lærde, ettersom mye visstnok avhenger av hvem som oversatte hva....
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anbefaler høre selv før en uttaler seg :) om en er motstander av begrepet audiofile switcher er det bare å kjøpe en av plast og en av metall på din lokale dataforhandler og teste fenomenet selv!
    Avventer forsåvidt en teknisk forklaring på denne. Bias, forventninger og ikke minst egne surt oppsparte penger brukt, gjør at det er greit å få de på banen som selger dette til å forklare oss. Det burde være i deres egen interesse , derfor vil jeg gjerne høre Skink_123 hva som gjør at enkelte switcher egner seg bedre enn andre til audio. Og merk, jeg har ikke nevnt pris .
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når kommer det audiofile WiFi-antenner mon tro..? Det bare MÅ jo ha noe for seg?! Streameren min kunne nok hatt godt av et par sånne.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg orket ikke å lese alt som er skrevet her, men er det noen som vet om det er noe å hente på å bytte In-akustik reference cat 7 nettverkskabel på 3 meter med feks Audioquest diamond? Eller er Inakustik kabelen "bra" nok?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ta det for det det er verd:
    Alle nettverkskabler som er innenfor spek er gode nok.
    Hvorfor vurderer du å bytte? Anbefaler å lese alt. Du bør orke det.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Litt mere vann på mølla til skeptikerne. Vi skal nå teste et par ulike systemer med og uten Anzus switch foran streamer, med og uten dedikert Router forann switchen OG Anzus ethernetkabel mot en rimelig Supra Cat8. ER en artig del av hobbyen å teste, lytte og gjøre seg erfaringer. Tror jo mer og/eller mindre mitt om ditt og datt, men lytterfaringen teller mest for meg- teknisk godt fundert eller ei.

    Har tidvis vanskelig for å forklare de betydelig forskjellene vi hører på egentlig svært små endringer, eller duppeditter (et godt eksempel er disse knøttsmå "dingsene" som Synergistic Research har på platevekta si🙄 Alle vi har testet hos- hører betydelig forskjell på rød og blå🤪🤪🤪). Nok om det.. Mere esting i det digitale domene på gang. Det blir vel testing av lineare psu'r på såvel switchee, router, modem som fiberkonverter også.... Hvem vet😎 K
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal nå teste et par ulike systemer med og uten Anzus switch foran streamer, med og uten dedikert Router forann switchen OG Anzus ethernetkabel mot en rimelig Supra Cat8
    Kult opplegg, @kwil. Går det an å organisere en form for dobbel-blind testing? Det vil si at verken den som styrer lyden eller de som hører på, vet hva som er koblet opp. Og så for eksempel la folk skrive sine egne notater, bytte kabler og switcher (altså uten at de som styrer lyden eller hører på vet om noe er byttet og i tilfelle hva), og så sammenligne til slutt?

    Et artig design kunne vært at switch og ethernetkabler er satt opp i et annet rom, sånn at ingen av de som "testes" vet hva som er koblet opp. I lytterommet kan man da ha en lampe som koblingssjef skrur av og på ettersom anlegget er klart for avspilling eller ikke, sånn at ingen i lytterommet vet hva som er koblet opp. Den som driver oppkoblingen kan da velge mellom flere ulike løsninger:

    Anzus switch - dedikert ruter - Anzus ethernetkabel
    Anzus switch - dedikert ruter - Supra ethernetkabel

    Anzus switch - uten dedikert ruter - Anzus ethernetkabel
    Anzus switch - uten dedikert ruter - Supra ethernetkabel

    vanlig switch - dedikert ruter - Anzus ethernetkabel
    vanlig switch - dedikert ruter - Supra ethernetkabel

    vanlig switch - uten dedikert ruter - Anzus ethernetkabel
    vanlig switch - uten dedikert ruter - Supra ethernetkabel

    og det er ingenting i veien for å ikke endre noe mellom at lampen går av og på mellom noen av lyttingene. Det kan tvert imot være en god idé. Den som driver med koblingen må selvfølgelig notere seg hvilke kombinasjoner som brukes når.

    Når lampen går på, setter avspillingsleder i gang musikken. Da kan tilhørerne skrive notater (gjerne uten å få se hverandres skriveblokk), og så sammenligner man til slutt.

    Da ville man kunne få en slags kvantitativ informasjon om hva det er som forårsaker disse forskjellene. Er det iver over å få høre lyden av fancy maskinvare, eller er det hørbare forskjeller?

    Hvis lytterne jevnt over er enige i at de hører og hva de hører, så er det på tide å lete etter det teoretiske rommet som jeg etterspør.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har en Auralic G1 streamer med wifi. Auralic er vel en av de få leverandører som anbefaler wifi-kobling på streamere fremfor kabel. Disse switchene som nå anbefales får meg til å lure på om de faktisk har rett :giggle:
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Stå på Kwil, jeg har ikke engang tørt og sagt at jeg hørte forskjell når jeg satt inn Wireworld Starlight Twinax cat 8, så nå kan jeg snart komme ut av skapet :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg orket ikke å lese alt som er skrevet her, men er det noen som vet om det er noe å hente på å bytte In-akustik reference cat 7 nettverkskabel på 3 meter med feks Audioquest diamond? Eller er Inakustik kabelen "bra" nok?
    Jeg har denne og den fungerer utmerket. Jeg har også testet cat7 - 8 dem er ikke noe bedre:)

    8BEBB772-3B32-487D-97A0-89AB7D63F5B1.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Auralic G1 streamer med wifi. Auralic er vel en av de få leverandører som anbefaler wifi-kobling på streamere fremfor kabel. Disse switchene som nå anbefales får meg til å lure på om de faktisk har rett :giggle:

    Stemmer det Karmana wifi fungerer veldig bra sammen med Audio switch og kabel.
    Trådløst til motaker, en skokk med netverksfilter til audio switch med tilkoblet masterklokke, derfra uten noen filtrering ( kablet ) rett i ræva på dac,en:)

    FF280F60-87F9-4B29-9FE0-8F4EE76B8E31.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Huff, det er så mye rart og halvsannheter fra HB. Det jeg liker derimot er at han har en sånn noenlunde bra pedagogisk framstillingsevne selv om det relativt ofte ikke er riktig objektivt sett.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    For de som har 15 minutter å ofre for å se en video:

    Switch
    Takk. Jeg er ikke ekspert på data, men påstanden om at switchen gjør at "details are more stable" på internettvideo/smart-TV (1:55) er jo direkte feil eller ekstremt upresist formulert. Hvis dataen kommer frem fort nok, blir det bilde. Hvis det går for sakte, så blir det bilde som hakker. Tjenester som Youtube og Netflix justerer ned kvaliteten om båndbredden er for lav, men selv en 10 Mb switch skal være nok til å gi full HD, for ikke å snakke om de mer vanlige 100 Mb- eller 1 Gb-switchene.

    Han mener at en audiofil switch har mindre jitter (5:49). Men som vi har vært gjennom i denne tråden er ikke jitter et problem før signalet skal ut av DAC-en, ikke når det kommer ut av switchen. Han gjentar også flere ganger at switchen "clean up the signal", men det gjør den jo ikke. Vi kunne selvfølgelig tenkt oss at det skjedde noe med støygulvet, men en av de switchene han synes låter veldig bra, UpTone EtherREGEN, gjør absolutt ingenting for å dempe støy:

    "Measurements conclusively demonstrate that EtherRegen did not change jitter, noise or distortion of the DAC. It further had no impact on its clock speed, or output voltage."

    Som en siste kommentar så anbefaler han en audiofil switch til alle som har et anlegg som koster "a few thousand Euros or more" og som driver med strømming. En sånn generalisering er ikke så hjelpsom, synes jeg. Det er jo nesten ingen grenser for hva slags anlegg som kan koste noen tusen euro, og alle driver vel med strømming nå til dags. Hvis vi lar tvilen komme ham til gode og sier at "a few thousand Euros" er 30.000 kr kan vi se for oss alle mulige kombinasjoner av mer eller mindre kostbare høyttalere, mer eller mindre kostbar elektronikk og mer eller mindre kostbare kabler, i mer eller mindre hensiktsmessige rom. Det er absolutt ikke alle disse kombinasjonene som kan dra nytte av subtile kvalitetshevinger. Mitt anlegg koster vel omkring 100k nypris og siden høyttalerne er av den enklere sorten (og blir det neste som oppgraderes) er det ganske åpenbart at en audiofil switch ville være en rimelig bortkastet investering.

    Pris er med andre ord ikke noen spesielt god målestokk. Men hva er da en god målestokk?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har tidligere normalt hatt datanettverksutstyr av betydelig høy kvalitet, men saken er nå at jeg har midlertidig brukt en Huawei 4g router som switch i anlegget en tid. Denne 4G- ruteren skal bort og da forsvinner switch-muligheten via den. Var derfor innom Power og kjøpte en TP-link 105 til 249,- :.-) Satt den inn på lørdag og fikk et uventet løft i anlegget. Fikk bedre "klang" og et mer "vått" preg i anlegget. Utrolig! Nesten som å bytte på analoge kabler... på en måte. Switchen i Huawei'en må ha vært en råtten sak.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Jeg er ikke ekspert på data, men påstanden om at switchen gjør at "details are more stable" på internettvideo/smart-TV (1:55) er jo direkte feil eller ekstremt upresist formulert. Hvis dataen kommer frem fort nok, blir det bilde. Hvis det går for sakte, så blir det bilde som hakker. Tjenester som Youtube og Netflix justerer ned kvaliteten om båndbredden er for lav, men selv en 10 Mb switch skal være nok til å gi full HD, for ikke å snakke om de mer vanlige 100 Mb- eller 1 Gb-switchene.

    Han mener at en audiofil switch har mindre jitter (5:49). Men som vi har vært gjennom i denne tråden er ikke jitter et problem før signalet skal ut av DAC-en, ikke når det kommer ut av switchen. Han gjentar også flere ganger at switchen "clean up the signal", men det gjør den jo ikke. Vi kunne selvfølgelig tenkt oss at det skjedde noe med støygulvet, men en av de switchene han synes låter veldig bra, UpTone EtherREGEN, gjør absolutt ingenting for å dempe støy:

    "Measurements conclusively demonstrate that EtherRegen did not change jitter, noise or distortion of the DAC. It further had no impact on its clock speed, or output voltage."

    Som en siste kommentar så anbefaler han en audiofil switch til alle som har et anlegg som koster "a few thousand Euros or more" og som driver med strømming. En sånn generalisering er ikke så hjelpsom, synes jeg. Det er jo nesten ingen grenser for hva slags anlegg som kan koste noen tusen euro, og alle driver vel med strømming nå til dags. Hvis vi lar tvilen komme ham til gode og sier at "a few thousand Euros" er 30.000 kr kan vi se for oss alle mulige kombinasjoner av mer eller mindre kostbare høyttalere, mer eller mindre kostbar elektronikk og mer eller mindre kostbare kabler, i mer eller mindre hensiktsmessige rom. Det er absolutt ikke alle disse kombinasjonene som kan dra nytte av subtile kvalitetshevinger. Mitt anlegg koster vel omkring 100k nypris og siden høyttalerne er av den enklere sorten (og blir det neste som oppgraderes) er det ganske åpenbart at en audiofil switch ville være en rimelig bortkastet investering.

    Pris er med andre ord ikke noen spesielt god målestokk. Men hva er da en god målestokk?
    Jeg er helt enig med deg!
    At jeg skal plugge en "audiofil switch", eller en switch, i det hele tatt, når jeg har en nettverkskabel rett fra Telenor sin ruter/modem til min prosessor, blir overdreven bruk av penger.

    Så en video med Paul fra PS Audio også, han mener også at det er bortkastede penger med "audiofil switch", pga datamengdene sendes i pakker.

    Om jeg hadde veldig dyrt anlegg, og bodde i en enebolig, så kanskje jeg ville prøvd en switch, bare for å ha gjort det, og derfor kunne uttale meg med sikkerhet om "problemet".
    Siden jeg bor i borettslag har jeg heller fokusert på skjermede kabler fra Supra til mine komponenter, ikke dyre nettverkskabler/switcher for å få bedre bilde eller lyd.

    Jeg har nok heller mer tro på at kabinetter på switch utgjør en større forskjell enn selve switchen.
    Altså plas vs metall.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ta det for det det er verd:
    Alle nettverkskabler som er innenfor spek er gode nok.
    Hvorfor vurderer du å bytte? Anbefaler å lese alt. Du bør orke det.
    Jeg har akkurat funnet ut hvor mye det var å hente med strømkabler og filter at jeg lurte på om det var noe å hente her
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Tenker en switch er kjekk å ha hvis man er nødt til å kjøre kablet, og har to nettverkskabler, men ingen av dem er lange nok til å rekke heeelt frem. Men audiofil trenger den nok ikke være.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Utter BS.....
    Det er bare komisk å høre dere insistere på at andre ikke hører forskjell på diverse hi-fi-utstyr :giggle:
    Kan dere ikke bare akseptere at noen kjøper en boks eller en kabel fordi det låter bedre i DERES ører på DERES anlegg i DERES stue eller kjeller?
    Tror du virkelig at alle som feks kjøper en "audiofil" switch har blitt lurt, hjernevasket og fått omprogrammert øra sine av en selger til å ufrivillig tømme lommeboka si i butikken, helt uten evner eller kontroll over hva man selv velger å kjøpe?
    Jeg kjøper i all hovedsak med øra og vet selvsagt selv om jeg avviker fra dette hvis design eller andre hensyn sees på som tilsvarende viktig. Hvorfor i all verden skulle jeg velge først å teste en haug med forskjellige komponenter og ikke velge den jeg synes låter best til slutt samtidig som det passer lommeboka? Du gjør dine valg etter dine ører og lommebok. Synes du det er dust å bruke penger på en switch, så betyr ikke det at andre har samme mening eller oppfatning. Forsøk gjerne å rettferdiggjøre dine valg i din stue, men aksepter også at du umulig kan sitte på fasiten hva som passer andres ører og stue. Jeg har ingen planer om å gnåle om at feks du skal kjøpe en slik switch, da dette åpenbart ikke er noe for deg. På samme måte kan du og mange andre kanskje spare dere for å gnåle om at dette umulig kan ha noe for seg? Jeg sitter på fasiten i min stue med mine ører og du kan kun snakke for deg selv 😉
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det Karmana wifi fungerer veldig bra sammen med Audio switch og kabel.
    Trådløst til motaker, en skokk med netverksfilter til audio switch med tilkoblet masterklokke, derfra uten noen filtrering ( kablet ) rett i ræva på dac,en:)

    Vis vedlegget 669780

    Når jeg ser slikt er jeg glad for at jeg bare spiller CD og vinyl...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare komisk å høre dere insistere på at andre ikke hører forskjell på diverse hi-fi-utstyr :giggle:
    Tviler ikke på at du hører forskjell...
    Om det er forskjell er en annen diskusjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan dere ikke bare akseptere at noen kjøper en boks eller en kabel fordi det låter bedre i DERES ører på DERES anlegg i DERES stue eller kjeller?
    Tror du virkelig at alle som feks kjøper en "audiofil" switch har blitt lurt, hjernevasket og fått omprogrammert øra sine av en selger til å ufrivillig tømme lommeboka si i butikken, helt uten evner eller kontroll over hva man selv velger å kjøpe?
    Tviler ikke på at folk opplever det de sier de hører, men inntil noen kan legge frem en halvveis plausibel forklaring på hva som skjer, måleresultater som viser at det skjer noe som helst på audiosiden, og/eller dokumenterte blindtester som viser at noen er i stand til å høre disse forskjellene uten å måtte titte samtidig - så er jeg dypt skeptisk. Uansett hva "fornøyde kunder" måtte hevde. Ikke minst når min egen erfaring, i mine ører, i mitt anlegg, i min stue ikke tyder på noen som helst hørbar forskjell når jeg har prøvd ulike nettverksløsninger. Ingen.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på at folk opplever det de sier de hører, men inntil noen kan legge frem en halvveis plausibel forklaring på hva som skjer, måleresultater som viser at det skjer noe som helst på audiosiden, og/eller dokumenterte blindtester som viser at noen er i stand til å høre disse forskjellene uten å måtte titte samtidig - så er jeg dypt skeptisk. Uansett hva "fornøyde kunder" måtte hevde. Ikke minst når min egen erfaring, i mine ører, i mitt anlegg, i min stue ikke tyder på noen som helst hørbar forskjell når jeg har prøvd ulike nettverksløsninger. Ingen.
    Jeg er også dypt skeptisk til at du ikke kan bevise at du ikke hører forskjell ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi snakker overhodet ikke om at det ikke er forskjell på hifiutstyr.... vi snakker om utstyr som er konstruert til å brukes på en slik måte at man sikrer at det nettopp ikke er forskjeller, -uansett hva selgere og andre fariseere påstår....
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Vi snakker overhodet ikke om at det ikke er forskjell på hifiutstyr.... vi snakker om utstyr som er konstruert til å brukes på en slik måte at man sikrer at det nettopp ikke er forskjeller, -uansett hva selgere og andre fariseere påstår....
    Noen har tydeligvis konstruert noe som låter bedre da, men du hører ikke forskjell.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Han gjentar også flere ganger at switchen "clean up the signal", men det gjør den jo ikke. Vi kunne selvfølgelig tenkt oss at det skjedde noe med støygulvet, men en av de switchene han synes låter veldig bra, UpTone EtherREGEN, gjør absolutt ingenting for å dempe støy:
    Faktisk så kan switchen "cleane opp signalet", det er vel det som er forskjellen på en hub og en switch. :)

    Skal prøve å fatte det i litt korthet, i en hub så har man en kollisjonssone. Dvs. at når en pakke feiler og det må resendes så kolliderer alle pakkene i hubben og alle må re-sende og det kan oppstå metning i nettverket om den allerede er hardt belastet.

    I en switch så har man en kollisjonssone pr. port, dvs. at hvis en pakke feiler der og må resendes så går det utover bare den ene porten og de andre portene sender fortsat fritt. Her så kan det oppstå metning av den ene porten, men resten av trafikken flyter fint. Man har også noen bytes med buffer på switch, som gjør at de holder litt på pakker slik at metning ikke så lett oppstår da porter på en switch ofte er kjappere enn utstyret som er koblet til. Dette bufferet kan også holde nok pakker til å ha en kontinuerlig strøm (jo dyrer utstyr, jo større buffer. Som oftest!), selv om det er noen pakker som må sendes på nytt igjen (pga. checksum error etc). Når det gjelder bufre og pris så snakker jeg om profesjonelt utstyr, og ikke overprisede hifi-switcher som er dårlig dokumenterte (sikkert for å holde mystikken oppe?) og jeg ser for meg at hifi-switcher inneholder gjerne noe billig crap fra kina i annen innpakning (metaldeksel og annen label)..
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ...
    Kan dere ikke bare akseptere at noen kjøper en boks eller en kabel fordi det låter bedre i DERES ører på DERES anlegg i DERES stue eller kjeller?
    Tror du virkelig at alle som feks kjøper en "audiofil" switch har blitt lurt, hjernevasket og fått omprogrammert øra sine av en selger til å ufrivillig tømme lommeboka si i butikken, helt uten evner eller kontroll over hva man selv velger å kjøpe?
    ....
    Siden du spør, så: Ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn