Mer Jethro Tull

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som Har synspunkt på reutgivelsen av A Passion Play med Steve Wilson miks? Vurderer å oppgradere mitt eksemplar...

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Thick as a brick Er helt sikkert også et af mine JT favorit albums , og så er det jo meget sjovt at læse at albummet muligvis var en parodi.
    Som gik hen og blev Jethro Tull' største hit, et hit de naturligt nok prøvede at følge op med A Passion Play , og Minstrel in the Gallery som var det bedste af de to forsøg efter min mening.

Looking Back (and Forward) on Jethro Tull's 'Thick As a Brick' | PopMatters

"Of course, that’s just the superficial story behind the album; the real motivation for Thick As a Brick was an attempt to comment on the pretention of the genre and the misguided critical assessment of the group. Anderson explains, “… [Aqualung] was, in my mind at least, unreasonably described as a concept album, which I maintain that it was not.” He goes on to say that while some songs, like “My God,” were filled with religious commentary, the album as a whole was not meant to make any substantial statement. In response to such wild allegations, Anderson admits, “[I thought] ‘Okay, then we’ll give them the mother of all concept albums next time!’ So we did the completely over-the-top spoof concept album of Thick As a Brick.”

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Noen som Har synspunkt på reutgivelsen av A Passion Play med Steve Wilson miks? Vurderer å oppgradere mitt eksemplar...
    Løp og kjøp. Låter langt bedre enn min britiske originalpressing. Noen burde gi Wilson nobelprisen i et eller annet.
    Han har forøvrig gjort en utmerket jobb med Gentle Giant's Octopus nylig....

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    Det måtte bli Nobelprisen i å skru bass det :)
    Steve Wilson sine remixer har ganske mye mer nivå særlig under 100 hz. Lurer på hvordan de gjør det uten at det klipper?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Nåja. Jeg kjenner bare vinylutgivelsene og i gamle dager kuttet man gjerne i bassen for det skulle være spilbart på all slags utstyr.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    Kurvene nedenfor er ikke mine men hentet fra en diskusjon på faktisk.se og gjelder dessuten War Child og ikke nevnte plate.

Kurvene viser en remix hvor nivået er skrudd ganske mye ved lave frekvenser. Allpassed crest factor viser også at det er tuklet med signalet for å holde crestfaktoren nede slik at signalet ikke klippes. Sannsynligvis er det tuklet med fase slik at signalet glattes ut og man kan presse mer på. Ved å la signalet gå gjennom ett allpassfilter kan man derfor avsløre hvordan crest så ut, og at den da vil klippe.

Resultatet (etter min mening) blir at musikken ikke får det liv, klang, rikdom som den skal. Men jeg registrer at de fleste liker denne måten å mikse på. Så det også når det gjaldt den nye Fairytalesutgaven som har det samme i seg.

link: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=60518

LadiesOriginal_zps5a0bc393.jpg

Wilson-Ladies_zpsc89c246d.jpg

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg liker ikke det Steven Wilson gjorde med Aqualung heller. Plata mistet mye luft og rom, selv om det jo ble mer bass.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Det der skjønner jeg overhodet ikke. Den har da mer luft og rom enn originalen. Det er jo nettopp mangel på luft og rom som var Aqulungs problem; den låt tynt og tørt. Wilson oppdaget at det var mer klang og rom på multitackene enn på den ferdig mixen. Det er dette som er er overført i den nye mixen.
    Jeg har hatt haugevis av Aqualungutgaver. Mener at Wilson sin er best (vinyl) etterfulgt av Classic Records trippel LP boks på 45rpm (originalmix).

S

Syncrolux

Gjest
    Det du sier skjønner jeg ittno av. Det er da plenty med klang og luft på den Aqualung jeg har på CD. Man må bare guffe opp volumet litt, siden den er ganske lav (les: mye dynamikk).

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ser ut som løsningen for meg blir å prøve selv, min utgave begynner iallfall å bli utslitt så grei med ny. Får slenge på Thick AS a Brick imens...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    MOFI har voldsom EQ. Skrudd opp bass og diskant.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Her er et utdrag fra liner notes fra selveste Ian Anderson fra 40-års jubileumsutgaven:

"..... so his starting point was to try and remain faithful to the balance and the layout and the spirit of the original mixes while trying to improve the sonic quality of the individual instruments and clean things up and bring a little more transparency to the music, as well as giving it more authority by giving the multi-track mastertapes the weight that they were lacking when we worked in the brand new Basing Street studios that Island Records opened up in 1970.
    We and Led Zeppelin were the guinea pigs for that studio and we had a lot of technical problems! We did the best we could do, but it was very frustrating and worrying, the process of making Aqualung.
    It always felt sonically challenged to me, both from the recording session and from the mixing and mastering. I knew it wasn't a great sounding record. But Steven Wilson, to give him credit, not only works very fast and very authoritatively, but also quite simply. He thinks '60s and '70s while working in the state-of-the-art digital context, so he's a good man to have. It's almost a shame he spends so much time being a musician, because his skills and observation and attetion to detail would be extremely valued by a host of great artists who want to revitalize their great recordings.
    The stereo and 5.1 mixes bring authority, clarity and transparency to recordings, without fundamentally changing the nature of the album itself"
    - Ian Anderson

Så for meg er det 40-års utgaven som spilles oftest og som gir meg mest "fot". De andre låter litt flatt, tamt og livløst i forhold selv når jeg skrur opp volumet. Bra jobba Steven! :)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Som åpner med verdens beste låt!

Løp og kjøp. Låter langt bedre enn min britiske originalpressing. Noen burde gi Wilson nobelprisen i et eller annet.
    Han har forøvrig gjort en utmerket jobb med Gentle Giant's Octopus nylig....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.720
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Aqualong på tape har bass nok, så det forsvinner nok endel i ovf til vinyl og cd

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    Vedr Steven Wilson sine remix utgaver av Jethro Tull sine gamle album.

Jeg ble nettopp klar over at det finnes utgaver som er "flat transfers" uten Peter Mew sin mastering. Det var jeg ikke klar over, og ble svært interessert i å finne ut mer om dette.

Parlophone / Universal are releasing digital download versions of my stereo remixes of 4 Jethro Tull albums, including 24/96 HD audio, and perhaps of interest to some is that the versions of Aqualung and Thick as a Brick are my own approved masters (essentially flat transfers) without the controversial mastering that was applied to the mixes included in the box sets from 2011 and 2012. The subsequent remixes of Benefit and A Passion Play were already released as flat transfers without mastering, so these have not changed from the previously released versions. All 4 remixed albums are also being released as single CDs, but these are the same as the discs found in the deluxe box set editions, and therefore still use the Pete Mew mastered Aqualung and TAAB remixes (so to clarify only the digital downloads of these albums use the new masters, yes it’s confusing!)

May 2015

Så for Aqualung og Thick as a Brick er det download som gjelder? Noen?

link: http://stevenwilsonhq.com/sw/sw-remixes-for-jethro-tulls-aqualung-and-benefit-available-digitally/

Edit: Mine kommentarer i innlegg #90 knytter seg til nettopp disse utgavene med tvilsom mastering. Så får tiden vise hva som gjelder for SW sin egen mastering.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    Mixed And Mastered By Steven Wilson

Da er det bare download hires som (muligens) gjelder. Vi prøver!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ymse utgaver av Aqualung, inkludert Wilson (lastet ned i fjor). To av disse skiller seg ut - i positiv forstand; Wilson og Ariola. Forskjellen mellom disse to er marginal i mine ører.

Ariola er skarve 16/44.1, så nå venter jeg bare på fjarten innlegg som skal fortelle meg hvilket ræva anlegg jeg har, som ikke evner å skille klart mellom 16/44.1 og 24/96.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    Er vell ingen som skiller mellom 16/44.1 og 24/96 når mix/master er lik.

Den 40 års utgaven av Aqualung som er trukket frem tidligere i tråden har en omdiskutert mastering og det høres nok. Nå finnes denne som "flat transfer". Er det den du lastet ned i fjor? Ble vell sluppet i mai 2015??

Men....kurvene fra Masvis som jeg viste tidligere stammer også fra en "flat transfer", så.............

W

WayAhead

Gjest
    # Steinar Lund vs 16Bit etc.

He he .. det er alt for mange variable variabler inne i det bildet for å mene noe som helst i den retningen du antyder.....

Egenerfart eksempel: For noen få år siden sammenlignet jeg to CDer ... Abbey Road - 1 gen og Abbey Road Digitally Remastered - altså 16 bit /44.1

Jeg kjører signalene rett fra lasepick til inngang på effektforsterkeren - der sitter det en DAC som driver effektforsterkeren direkte. Min tanke er at jo mindre shit det er mellom "source file" og høyttaler jo bedre og det er ikke noe som har endret dette under veis.

Brukte en selvlaget billig gammel 75 ohm coax antenne kabel som jeg loddet på phono jacks til forbindelse mellom CD pickup og DAC input.
    Første ting først, det ER hørbar forskjell på kabler selv om det er heldigitalt selv om det ikke burde være mulig.

Vel, kort fortalt, den gamle CDn fra 80 tallet låt nærmere vinyl med mange flere "subtle" nyanser (mer lik den "Originale Master Recordingen" vinyl) enn den nye remastrede. Den låt klart og fint men noe i miksen likte jeg ikke og synes best om den gamle.

På mitt anlegg....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Den 40 års utgaven av Aqualung som er trukket frem tidligere i tråden har en omdiskutert mastering og det høres nok. Nå finnes denne som "flat transfer". Er det den du lastet ned i fjor? Ble vell sluppet i mai 2015??

Men....kurvene fra Masvis som jeg viste tidligere stammer også fra en "flat transfer", så.............
    Den ble lastet ned i juni ifjor. 4. juni, for å være nøyaktig. Om kvelden, for å være enda mer nøyaktig. ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4

Den ble lastet ned i juni ifjor. 4. juni, for å være nøyaktig. Om kvelden, for å være enda mer nøyaktig. ;)
    Ingen problem å høre forskjell på Wilsons mix og den opprinnelige hos meg iallefall.
    Mer varme og liv i Wilson's.
    Og når Ian er storfornøyd med resultatet og sogar sier at han ikke var fornøyd med resultatet i studio på 70 tallet så tror jeg jaggu jeg stoler på'n jeg ;)
    Aqualung's 40 års mix er slik Aqualung skal låte. Basta. :cool:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.920
    De var nok storfornøyd med sine 7 mill solgte eksemplarer av Aqualung, strålende kritikker og godt inne på mange tunge topp lister. Alt dette basert på hvordan den låt FØR Wilson laget en remix.

Men det er så 70 tallet and I like it :cool:

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Kjøpte jo alle Tull LP'ene da de kom på syttitallet, og har aldri ment at diverse reisues har tilført noe lydmessig, heller tvertom. Men Wilson utgaven av Aqualung er et unntak. Det er en kar i Canada som sender vinyl fraktfritt til Norge, og da blir prisen slett ikke verst.
    Steen

JETHRO TULL - AQUALUNG (STEVEN WILSON MIX) - VINYL LP - NEW | eBay
    200 kr på Platekompaniet også ... Greiere med retur dit, da, samt greit å støtte lokale sjapper?

https://www.platekompaniet.no/vinyl/aqualung-40th-anniversay-special-edition-steven-wilson-mix/

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.576
    Kjøpte jo alle Tull LP'ene da de kom på syttitallet, og har aldri ment at diverse reisues har tilført noe lydmessig, heller tvertom. Men Wilson utgaven av Aqualung er et unntak. Det er en kar i Canada som sender vinyl fraktfritt til Norge, og da blir prisen slett ikke verst.
    Steen

200 kr på Platekompaniet også ... Greiere med retur dit, da, samt greit å støtte lokale sjapper?

https://www.platekompaniet.no/vinyl/aqualung-40th-anniversay-special-edition-steven-wilson-mix/

Flott. Da handler vi selvfølgelig Norsk!

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Steen

Flott. Da handler vi selvfølgelig Norsk!
    Må innrømme at jeg akkurat lastet ned highres-versjonen fra HDTracks! :-/ Fikk litt dårlig samvittighet nå ... På den annen side så har jeg handlet en god del fra PK den siste tiden, så det går nok bra. Når det gjelder BigDipper og TheGarden så savner jeg veldig at de har mer utfyllende informasjon om platene de selger. Det er jo knapt så de har med artist-navn og navn på plata. Man skulle tro at de kunne klare å få hentet _noe_ data om de platene de selger, men så langt er det dårlig. Jeg tipper de mister en god del kunder på det, eller hva tror dere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn