Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    5.754
    Sted
    oslo
    BjarneTV: Den Mazdaen der har blitt ombygd med Wankel (rotary) motor. En B2000, vel?
    ble levert med wankel fra fabrikk i 74-77, men kun i usa og canada.

    en pickup er vel nødvendiugvis ikke en særlig god match med en wankel, med tanke på manglende bunndrag, men mazda bestemte en periode å stappe wankelen i alt de kunne.

    hva sier du for eksempel til en mazda roadpacer?
    en Holden premier med en 13B wankel under panseret.


    eller en mazda parkway buss, med samme usle 13B i motorommet! :eek:

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns de der er kule, jeg..ære være Felix!
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Biz! Rettet! Har hatt litt mye tanker i hodet i dag- lest tysk Auto Motor und Sport, og da spesielt om dieseler- et konsept "Heinz" kaller Ottomotor..har iallefall hørt det brukt om både diesel og DDR-standard Trabi/Wartburg..totakt, Duroplast, den biten..

    Det der er den tøffeste europeiske varebilen ever, Syncro- gjerne ombygd til mobilt kaffebrenneri, og forsynt med den såkalte Transit Pintomotoren fra Ford- MED oljefilter..hehe..
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    5.754
    Sted
    oslo
    Skal det først være kassebil må det være Citroën....
    Hadde definitivt ikke sagt nei takk!
    Bare synd at prisen for en HY har blitt såpass astronomisk de siste årene...

    Første boken jeg kjøpte for egne penger, som 9 åring (ca.), var en bildebok med diverse gamle citroen'er.
    fantes både en BX14 og en CX GTI i nabolaget, så citroen var selve drømmen.
    Selvfølgelig da delt førsteplass mellom DS og SM når det gjaldt hvilken bil jeg drømte om å kjøpe når jeg ble gammel nok.
    Realiteten fulgte selvfølgelig ikke planen, så min første bil ble en 89 modell mitsubishi Galant.
    Det var kanskje ikke like romantisk som den originale drømmen om å cruise rundt i en SM med maserati-motor, men men jeg var jaggu glad i den Galanten allikevel!
    Angrer fortsatt på at jeg solgte den, men hvem gjør ikke det, når det gjelder sin første bil? :D
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.373
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    kjenner en som har en slik med 450hk på hjula det gynga ganske bra med org understell:D . den satte seg og stakk det gorde den. glemmer ikke den nei!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    4 "look-alikes". Pininfarina er vel ansvarlig for alle disse. Fiaten er penest. Min første bil var en Fiat 2300. Rekkesekser, registrert for 6 med sofa fremme. Glemmer aldri den bilen.

    Fiat 2300
    Peugeot 404
    Austin Cambridge
    Morris Oxford
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpeg
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Flotte biler med karakter alle fire.En Fiat som den på bildet sto lenge avskiltet på en parkeringsplass hos en nabo.Denne satte vi oss inni av og til røykte drakk cola og drømte om framtiden:)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Chris Bangle designet den Fiaten, og Pininfarina designet interiøret. Det går en historie ang. dette designet. Da denne Fiaten stod på en bilutstilling for første gang, stod en annen kjent designer - Bertone - og betraktet bilen fra siden. Han gikk over til andre siden, ristet på hodet og utbrøt. Å herregud.... de har jo gjort samme feilen på begge sider:) Men den skiller seg ut, og det er vel litt av poenget med design, både på godt og vondt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hele dama er merkelig, Biz..men hu sitter i en bil, så..da er bilen også merkelig:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ...som de aller fleste amerikanske biler fra den tida hadde også denne space-age preg..
     

    Kryo1

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    25
    Škoda betyr "synd" - "To je škoda" betyr "Det er synd" som f.eks. "Det er synd at du ikke kan være med".
    Jeg har lurt en stund på hvorfor Skoda bruker en grønn penis med vinger som logo, men ble egentlig ikke så veldig mye klokere av å vite hva navnet betyr. "Jeg er en grønn flygende penis, det er synd at du ikke kan være med å fly sammen med meg". Makes absolutely no sense.

    Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da :)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.579
    Antall liker
    4.577
    Torget vurderinger
    10
    Apropos Fiat, jeg hadde en gang en slik en (Fiat Coupe). Merkeligsøt morsom bil, som dessverre ikke var særlig solid skrudd sammen...

    Fiat har også en annen utrolig stygg bil, Baguetta.






    Mvh.
    SAL
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Škoda betyr "synd" - "To je škoda" betyr "Det er synd" som f.eks. "Det er synd at du ikke kan være med".
    Jeg har lurt en stund på hvorfor Skoda bruker en grønn penis med vinger som logo, men ble egentlig ikke så veldig mye klokere av å vite hva navnet betyr. "Jeg er en grønn flygende penis, det er synd at du ikke kan være med å fly sammen med meg". Makes absolutely no sense.

    Wikipedia:

    "The noble Waldstein family founded the company in 1859 in Plzeň; Emil Škoda bought it in 1869."

    Så Škoda er bare et navn, og betyr egentlig ingen ting. De kjøpte Laurin & Klement på 1920-tallet og begynte å produsere biler. Før det var de en våpenprodusent.
    Škodafabrikken i Mlada Boleslav er en av (om ikke den) mest moderne bilfabrikkene i Europa.
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Takk, Biz! Rettet! Har hatt litt mye tanker i hodet i dag- lest tysk Auto Motor und Sport, og da spesielt om dieseler- et konsept "Heinz" kaller Ottomotor..
    En Ottomotor er en motor som komprimerer et brennstoff som antennes av en tidsstyrt fremmedtenning, altså som de vanlige 2takt og 4takt bensinmotoren vi er vant med der en komprimert luft og bensinblanding antennes av en gnist til rett tidspunkt.
    En dieselmotor er selvantennende (høy kompresjon) og således ingen Ottomotor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ottomotor var tanken uansett lenger opp her, så jeg retter litt på innlegget..
    @Kryo1: Fordi Skoda faktisk ER svært kompetente biler- med færre feil enn VW og Audi. Om det er så riktig å tilby Octavia/Superb med 1,4, det er en annen sak. Burde vært mulig å klemme prisen ned på annen måte- på ALLE norske nybiler. Den 1,5 DCIen Dacia bruker, virka iallefall sprek nok i Renault anno seint 2K, så det blir moro å være med på prøvekjøring der.

    Heller en 90-talls sistegenerasjon Skoda Favorit (med 50+ gamp og Pierburg) eller Felicia enn den Tercelen, TT. Det designet er en av hovedgrunnene til at jeg har gått japansk bildesign nærmere etter i sømmene i den senere tid, og funnet særpregsmangler verre enn verst. Men solid? Jada..bare prototypen på Normann Nabos bil på den tida..KJEDELIG!!!!
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.579
    Antall liker
    4.577
    Torget vurderinger
    10
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn