Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 362206

Propelldrift ble engang i tiden ansett som et alternativ til hjuldrift.
    Spørs om den der hadde gått gjennom EUROCAPs test for fotgjengervern. Slice and dice er det vel noe som heter i kokkekunsten. Og det må jo være satans ubehagelig å sitte i trekken, falt det ikke de typene der inn at det kunne være lurt på alle måter å ha propellen bak?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Den 944 stasjonsvogna gav meg lyst til å havne på bilkjøret igjen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kommentar kreves. Synes det er helt greit med særpreg, jeg. Det er nok av japanske såpestykker der ute, hvis største særtrekk er at hele verden har en- av en enkelt grunn: Man blir sett merkelig- eller NED- på hvis man ikke gjør som naboen. Forøvrig er dette svært utbredt i Norge, da det fortsatt er fire-fem merker som tapetserer veiene våre. Synd. Det ville jeg forstått på feks Island, da antall biler er langt lavere- selvfølgelig pga en totalbefolkning på 325 000, og forhold som KREVER 4WD, men her---Enkelte kommuner har to leire: Passat eller Avensis..hufff.. Hva er forresten så merkelig med DS Van? Knalltøff, den.. Citroen bygde HY fra 1947 til langt innpå 80-tallet- av en grunn..Vive la France! Eneste negative med den var svak motor og mangel på oljefilter..Til nisjene sine finnes det ikke noe tøffere enn HY, VW Type 2 og Voyager- imo. Chrysler var- og er- uredde for tøffe konsepter. Det samme gjelder fordums AMC også. Paceren, feks lå langt forut for sin tid med de svære glassflatene, men likevel ble det kun bygget 300 000 av dem. Smått utrolig, når man ser på hvilke biler som idag blir markedsført med panoramatak i glass..

Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Detta er vel no tidlig porsche greier? image.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.817
    Sted
    oslo
    Hva med en Ferrari 250 "Shooting Break". Prototype fra 1957. Syns faktisk denne er fantastisk flott.
    tror nok denne er prototypet i photoshop litt senere enn 1957 ;)

photoshoppp.jpg

men vi er vel ikke klare for å forlate zagato helt enda er vi det da?
    hva med denne aston martinen?

litt kul, litt rar :cool:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.978
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Musikklæreren på skolen min kjøpte en sånn da de var nye. Husker jeg lurte fælt på hva Volvo hadde begitt seg ut på nå.
    Dette er vel egentlig en Daf.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.478
    ^Er den så merkelig? Ble først lansert som DAF 66, men så kjøpte Volvo opp DAF. Volvo 343 fulgte med på kjøpet, den var nesten ferdigutviklet av DAF.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.478

DAF i racing var en litt merkelig lydopplevelse. Trinnløst automatgir sørget for det.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    Honda HRV. Bilen for folk uten sans for estetikk eller proposjoner. Definitivt den rareste bilen du kan kjøpe nå for betalbare penger.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.478
    ^Som en kompis sa etter prøvekjøring: "Merkelig bil, jeg måtte stege opp og bøye meg ned for å komme inn i den."

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Musikklæreren på skolen min kjøpte en sånn da de var nye. Husker jeg lurte fælt på hva Volvo hadde begitt seg ut på nå.
    Dette er vel egentlig en Daf.

Her er bestefaren Daf Daffodil daffe saker det også[/QUOTE
    Daf og Volvo 66 hadde drivlinje kalt CVT - Kontinuerlig Variabel Transmisjon. Dette gjorde at bilene gikk like fort bakover som forover.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Volvo 262c var jo også på en måte en Bertone-design. Prototypen baserte seg på en Volvo 164. Det eneste Bertone designet var taket og interiøret. Resten av 262c'en er Volvo-design. Husker at denne bilen var ekstremt dyr, og på slutten av 70-tallet en drømmebil. I dag er vel designet ikke helt drømmeaktig.

PROTOTYPEN

De første utgavene var veldig ofte i sølv-metallic med svart vinyltak

Senere ble vinyltaket erstattet av ordinært tak.

Interiøret var - den gang - en orgie i skinn. I dag er det "harry"

Så ble det helt "harry" fra Vallåkra på 80-tallet

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne går Azteca en høy gang i stygghetskategorien.
    Helt enig. Og som vel DN sa etter test: Bilen for de som bare MÅ HA en stor bil, men klarer seg med en liten. Bil blir vel ikke mer Harry enn det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Honda HRV. Bilen for folk uten sans for estetikk eller proposjoner. Definitivt den rareste bilen du kan kjøpe nå for betalbare penger.
    Den ligner styggmye (!) på nye Lexus hybrid, som ser enda jævligere ut:

Jeg så en parkert i gaten forleden dag, og måtte gni meg i øynene for å tro at det var sant. Det var det dessverre. Den ser enda verre ut bakfra, men da hadde dere gått glipp av den flotte grillen (ironi). Disse bilene kler definitivt ikke hvitt, men trenger en farge som ikke skriker på oppmerksomhet. Et møkklag fra et par dagers off-road kjøring ville vært en klar forbedring.

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Bertone-design. Denne skulle egentlig bli en Volvo, men endte opp som Citroen BX. En snål bil, men jeg elsket den.

GTI:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Særpreget, men absolutt ikke stygg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At det faktisk er mulig å lage små SUVer som ikke ser for ille ut, viser jo for eksempel Renault:

Det er vel neppe tilfeldig at det er en fransk produsent som får det til, selv om det er noe med de høye hjulbuene og butte frontene på alle disse bilene som gjør at de aldri vil se velproporsjonerte ut.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Enda et bevis på at de kuleste bilene BMW har bygd enten aldri har vært BMWer eller ble bygget utafor München- nærmere bestemt i UK, Panther. Både Isetta og Mini..hehe
    Og Volvo kjøpte PERSONBILDELEN av DAF. i 1975. Hollenderne bygger fortsatt både last og buss. Av anstendig kvalitet også. Van Doorne´s Automobiel Fabrieken ble seinere til NedCar, som sto bak Volvo 340/360/ 440/460 og 480. samt Carisma og Colt fra Mitsubishi. Tilogmed Volvos tøffeste ever- C30- ble visst bygget i Holland før de la modellen ned ifjor (tror jeg det var..) Dagens V50 er en NedCar bil, den og.

Den du har der, T-1, er ei Boble. Eller en versjon av en, da..

Vær så vennlig, VSP..hehe..ei Ferrari stasjonsvogn kul? Konsept eller ikke..rein blasfemi, den der:cool: Dog: Kudos for de Bertonedyra!

Mht BX: 80-tallets fineste mellomklassebil, imo. Spesielt i hvitt- som Millessime eller GTI:D Den, Saxo, XM og Xantia må vel sies å være de siste "ekte" Citroënene..fra den tid Citroën lærte verden hva ordentlig fjæring kunne- og burde- være. BX har aldri vært snål, bare annerledes. Det elsker jeg den for.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Når var det Volvo-designerne mistet linjalen, egentlig?

S

Syncrolux

Gjest
    Ved introduksjon av S og V40 skjedde det noe ja.... dvs ca 1995

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det må ha vært da amerikaneren Wayne Cherry overtok hoveddesignjobben. Siste linjalrette Volvo var vel 850- hvis femsylindrete motor seinere havnet hos Ford.. 850 ?Noe så sjeldent som ei pen stasjonsvogn- eller herregårdsvogn, som Volvo sier. Dagens Volvoer ER pene, de.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn