Er vel et godt eksempel på hvor investering i amatørstyling er omvendt proporsjonal med bilens markedsverdi.
Er vel et godt eksempel på hvor investering i amatørstyling er omvendt proporsjonal med bilens markedsverdi.
Her har eg leita og leita, men finn ikkje heilt ut av det. Det nærast eg kjem er F9, men ikkje heilt? Heimelaga?
Her kan man antagelig bli klippet og/eller barbert underveis?
Altså en "hairdressers car"Her kan man antagelig bli klippet og/eller barbert underveis?
Fra Samba-tråden:Nei,
Dette er en av to KdF fra 1938 som er funnet i Litauen. Prototyper på VW boble. Supersjeldne funn! Slik ser den ut etter en HELT FANTASTISK renovering og historie som du kan lese alt om her: TheSamba.com :: Beetle - Split-Window/1938-53 VWs - View topic - VW38 found in Lithuania
Enig. Har aldri vært på tanken om å eie en fransk bil, men det er så definitivt noe fascinerende eget over dem.Fransk industridesign er nok mogleg å mislika, men uråd å ikkje la seg fascinera av.
Du tenker på sykt barn og slikt? Enig. Og det ble attpåtil milliardindustri ut av det.Den Bombardieren har en meget interessant historie
Til og frå jobben i ein Ville Radieuse, tenkjer eg.Ellers så var nok den Asbjørn la inn bilde av vel neppe designet først og fremst for smale vestlandsveier med fare for steinsprang.
Enig. Har aldri vært på tanken om å eie en fransk bil, men det er så definitivt noe fascinerende eget over dem.
Ellers så var nok den Asbjørn la inn bilde av vel neppe designet først og fremst for smale vestlandsveier med fare for steinsprang.
Forstudie til McLaren F1?Mye snodig ved den.
Concepts that time forgot: the Citroen Karin
The Egyptians weren't the only ones to build pyramids...www.topgear.comVis vedlegget 925713Citroen’s Karin concept was an ‘80s pyramid on wheels
Concept Car Case File: The wedge that wowed the 1980 Paris motor showwww.autoweek.com
Vis vedlegget 925712
Ifølge Top Gear-artikkelen:Forstudie til McLaren F1?
Actually it was the complete opposite. The Karin was no bold vision of the future – rather, Citroen apparently didn’t have anything to show that year, so someone was sent down to the design department to ask them if they wouldn’t mind terribly coming up with something quickly. It didn’t even have to be driveable. The car’s designers didn’t so much cut corners as ditch curves, creating a trapezoidal monstrosity that frightened small children.
Er vi i Øst-Europa nå?1955 Nami Belka Vis vedlegget 925779
Jepp.Er vi i Øst-Europa nå?
Joda, skjønte det.
Nå var det vel en såkalt framtidsstudie, ikke nødvendigvis hvordan biler skulle bli. Noen slike er vel like mye for oppmerksomhet kanskje?
Jeg har for øvrig hatt en Renault og en Citroen.
Begge hadde mindre feil og problemer enn VAG-ene jeg har hatt, uten at det kan kalles statistikk på noen måte.
Ingen av VAG-ene mine har feilet på interessante vis.Ja. Jeg har kjørt og eid Citroën DS, GS, CX og Xantia. Kanskje noe for de spesielt interesserte, men de går i stykker på veldig interessante måter.
Rust midt på taket? Innenfra ....Brukerfeil!
Busted ...Hvor mange sjampiser har du poppet i den bilen?
Naboen gjennom barndommen hadde en cx stasjonsvogn. Titt og ofte det stakk ut to ben av garasjedøra. Om jeg husker feil var det hydraulikkpumpa som var feilkilde nr1. Deles vel mellom fjæring/servostyring/bremser (lettere essensiell)?Nuvel.. en kollega av meg hadde en CX2400 for maange år siden... kan ikke huske at han hadde noe særlig med feil.. største faren med CX'en var vel at man risikerte å sovne i liggesetene....
Mener det ble påstått at det tok ei uke å bytte clutch på SM-en?Egentlig er hydraulikken i dem nokså pålitelig. Ja, den driver stort sett alt, så hvis pumpa ryker vil man miste servostyring, fjæring og bremseservo (i den rekkefølgen). Eneste gang jeg har opplevd det var det en drivrem som røk. Det lyste røde lamper over hele dashbordet, allerede før den ble tung på styringen. En annen gang sprakk en armert høytrykksslange til venstre forhjul med hydraulikkolje under 80 bar trykk. Da kom det grønt skum ut av steder jeg ikke visste fantes. Hydraulikkulene skjer det ikke så mye med, annet enn at gassen etterhvert pipler vekk etter mange år og fjæringen blir stivere.
Den halvautomatiske girkassen på DS er derimot en historie for seg. I prinsippet er det en vanlig firetrinns manuell kasse, men uten clutchpedal, i stedet styrt av en analog hydraulisk computer. Sensorsignalene inn til den er hydraulisk trykk fra en temperaturstyrt ventil på motorblokken, en vakuumsonde på innsugsmanifolden, en vinkelsensor på gasspedalen, en sentrifugalregulator som registrerer turtall, og så videre. All leamikken bestemmer at clutchen skal inn eller ut, selvsagt aktivert av en hydraulikksylinder, og et batteri små hydraulikksylindre oppå girkassen flytter tannhjul ihht signal fra girvelger foran rattet. Girmønsteret på spaken er U-formet, med første og revers på den ene siden (kjekt for parkeringsmanøvre, klikk-klikk), fri på kortsiden og 2-3-4 langs den andre siden (kjekt på landevei, sekvensiell giring med høyre pekefinger og begge hender på rattet). Startbryteren er selvsagt ikke på tenningsnøkkelen, men aktiveres ved å sette girspaken i fri og trykke den mot venstre, motsatt vei av bena på U-mønsteret. Magisk når det fungerer. Virkelig.
Men det der er kombinert med en analog Bosch Jetronic injection, og når ting har fått noen år på seg og komponenttoleranser ikke lenger er hva de var, kan man f eks oppleve at innsprøytingen gjerne vil ha et tomgangsturtall som er litt høyere enn turtallet hvor girkassestyringen synes clutchen bør klaske til. Det er en interessant, litt kenguru-aktig, måte å gå i stykker på.
Jeg var ikke masochist nok til å skaffe meg en Citroën SM, som kombinerer alt det der og litt til med en smått hysterisk Maserati-motor. Onde tunger mente modellbetegnelsen sto for Selvdestruerende Maskineri. Andre onde tunger midt på 1970-tallet snakket om apokalypsens tre ryttere; Citroën SM, Alfa Romeo Montreal og Triumph Stag. Med en av dem i garasjen var man garantert en del hobby.
Vis vedlegget 926831Citroen SM Review 2023 | Top Gear
GT motoring at its finest. A fabulous, relaxing cruiser... once you've gotten used to its eccentricitieswww.topgear.com