Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lurvis

    vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    6.008
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt virker slike "bkgårdsbygg fra Afrika" komiske for oss, men jeg vil da faktisk gi han som bygde doningen honnør for kreativitet og gjennomføringsevne med meget begrensede ressurser.
    Er vel ikke det som var hovedpoenget, ligger flere hentydninger der for de som ønsker det🙃
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    2.943
    Ble vel bygget en ferrari pickup på sørlandet for ørten år siden for å få den registrert på grønne skilter, kanskje @ePi husker detaljene, husker den der var en gjenganger i fevennen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    8.064
    Torget vurderinger
    0
    Ble vel bygget en ferrari pickup på sørlandet for ørten år siden for å få den registrert på grønne skilter, kanskje @ePi husker detaljene, husker den der var en gjenganger i fevennen.
    Det var jo for en tid siden ganske "vanlig" i Norge å bygge om Porscher til pickuper på grunn av avgiftssystemet. Det var jo så utbredt at fabrikken faktisk tok kontakt med norske myndigheter for å så stoppet dette. De ville ikke bli kjent for å lage verdens raskeste lastebil!
    Noen av disse må vel finnes igjen som Pick Up her i Norge?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.617
    Antall liker
    1.309
    Ble vel bygget en ferrari pickup på sørlandet for ørten år siden for å få den registrert på grønne skilter, kanskje @ePi husker detaljene, husker den der var en gjenganger i fevennen.
    Ringer ingen bjeller dessverre. Kan være jeg er for ung? Vet bare om en som bygget en Porsche 356 (kitcar tror jeg) og en som bygget en hot rod fra scratch.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.574
    Antall liker
    7.218
    Sted
    Holmestrand
    Ble vel bygget en ferrari pickup på sørlandet for ørten år siden for å få den registrert på grønne skilter, kanskje @ePi husker detaljene, husker den der var en gjenganger i fevennen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    2.943

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Porsche 2103 LADA! 😳😵🤪

    IMG_4506.jpeg IMG_4507.jpeg IMG_4508.jpeg



     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    18.634
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det ble jo bygget biler på Korsvoll i Oslo på 70-tallet. Willy Thorkildsen sto bak, og etter lang tids "kamp" mot Statens Vegvesen, ble det skilter på de også.
    thorkildsen bil.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det ble jo bygget biler på Korsvoll i Oslo på 70-tallet. Willy Thorkildsen sto bak, og etter lang tids "kamp" mot Statens Vegvesen, ble det skilter på de også.
    Vis vedlegget 950097
    Ja det husker jeg! Alltid spennende å "runde hjørnet" og se hva som var nytt der i gården. Var visst mye glassfibermodeller om jeg husker rett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    18.634
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja. Om jeg husker rett så ble karosseriene i sin helhet støpt i garasjen der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.333
    Antall liker
    39.300
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Galskap, men av rett type. :)

    Ting tyder på at fremtiden også vil gi rom for en del kreativ galskap. Jeg sleggeregner at en YASA 750R motor direkte montert på den ene enden av en aksling og en 13’’ felg med 205/50R13 dekk i den andre vil gi ca 300 km/t ved max turtall. Med 800 V inn gir motoren ca 810 Nm ut fra 0 omdreininger opp til godt over 200 km/t. Der oppe er det ca 230 kW effekt, 312 gammeldagse hk.


    205/50R13 har radius 26 cm. 810 Nm / 0,26 m = 3115 N thrust per motor. Newtons lover tilsier at a = F/m, så 1000 kg og fire sånne tilsier 12,5 m/s^2 = 1,3 G akselerasjon flatt fra 0-200 km/t, eller at dingsen passerer 100 km/t etter ca 3,6 s og 200 km/t etter 7,2 s. Uten girkasse, reduksjonsgir eller differensial og med bedre enn 90 % energieffektivitet.

    Om man synes det er for tregt kan man selvsagt klaske på flere motorer i pannekakestabler innenbords fra hvert hjul. Hver motor er bare 95 mm tykk. Pikes Peak-raceren hadde visstnok sju motorer, hvordan de nå enn hadde fått til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.333
    Antall liker
    39.300
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville satt dem innenbords på akslingene, som på gamle Citroën, Alfa, Jaguar etc. Da ville ikke felgdiameteren begrenset skivediameteren. Gjerne boltet kaliperne rett på motorhuset, slik at alle dreiemoment gikk samme vei til chassis.

    1694336058382.jpeg
    Ulempen er mer tidkrevende service for å bytte skiver. Bildet er en McLaren M23, men det slo ikke an i racing. For tidkrevende i pit.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat. Dette har jeg jo ikke filla peiling på men blir det ikke voldsom vridning på drivakslinga da? Men kanskje motorene kan bidra litt også
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.333
    Antall liker
    39.300
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det er hva drivakslingene er til for. Om den akselererer eller bremser med >1 G blir same same, bare motsatt fortegn. Derimot vil man få dreiemomentet fra bremsing bort fra hjulopphenget, og kanskje kunne ha litt smekrere triangelarmer etc. Reaksjonskreftene fra hjulet må man fortsatt håndtere der.

    Når jeg ser på bildet av M23 tenker jeg også at mer moderne F1-type fjæring og dempere ville funket. De bruker stag fra hjulnavet til en vippearm på chassis. Fjæren er en torsjonsstav montert i opphengspunktet av vippearmen, mens støtdemperen er innenbords på motsatt ende av vippearmen. Evt coil-over fjærer rundt demperen. Minimal uavfjæret vekt, her vist med utenbords bremser og coilover fjærer:

    1694338300597.jpeg
    Moderne F1 bruker karbon bremseskiver, forresten, som på dette bildet. Lette som bare det, men fungerer knapt før de blir rødglødende. Det vil man ikke ha på en gatebil, men så er man ikke like opptatt av å kunne bytte skiver på 15 sek heller.

    Når vi først nerder litt: Det er minst tre fordeler med å dra vekt inn fra hjulene. 1. Det gir lavere uavfjæret vekt, slik at man kan ha mykere fjærer og bedre grep på ujevn vei. 2. Mindre og lettere hjul og bremseskiver reduserer roterende masse og tilhørende treghetsmoment. For akselerasjonen betyr ett kg mindre der omtrent det samme som to-tre kg mindre masse totalt (og derfor er moten med enorme felger og lavprofildekk nokså kontraproduktiv). 3. Å konsentrere masse nær bilens tyngdepunkt vil redusere bilens rotasjonstreghet, på samme måte som når en kunstløper trekker inn armene og akselererer i piruetten. Det gir kjappere responser i sving og er grunnen til at fossilracere gjerne har sentermotor, og motsatt er det grunnen til at min Tesla P90D med motorer både foran og bak føles litt sløvere i svinger enn P85 med motor kun bak. Unntatt hvis man bruker gasspedalen såpass aktivt i P90D at tyngdepunktet forskyver seg merkbart inn og ut av svingene, men man vil jo gjerne beholde førerkortet også.

    Det var den tankerekken som plantet en idé om en liten seks-hjulet elektrisk ting med en YASA-motor eller to direkte på hvert av de fire bak. Da kunne stort sett all masse fra batteripakke og motorer konsentreres ved tyngdepunktet med ca 30/70 vektfordeling forhjul/bakhjul uten å behøve enorme dragster-type dekk bak. 2+4 hjul ville få omtrent samme vekt pr hjul, kunne ha samme dimensjon, og små 10-13’’ hjul ville eliminere behovet for reduksjonsgir. Hjulstørrelsen gir utvekslingen og avveiningen mellom akselerasjon og topphastighet. Steer-by-wire med kraftfølsomt yoke i stedet for ratt, styring av forreste og bakerste aksel med motsatt fase og utslag proporsjonalt med avstand fra tyngdepunktet + torque vectoring som styrer mer dreiemoment fra motor til de ytre hjulene i sving. Kunne stilt inn graden av under/overstyring med en chicken head knob på dashboard. For extra credit kunne man lagt en horisontal vifte på toppen for kombinert kjøling (som i Porsche 917) og ground effect avsug (som Brabham BAt46, McMurtry Spierling, og muligens eO PP100 Pikes Peak-raceren med odde antall YASA-motorer).

    Sånn, men elektrisk to-seter med førerposisjonen litt lenger bak og litt mer karosseri på. Denne har 13’’ felger. Problemet med den var at den lange mekaniske girkassen slo knute på seg. Det problemet forsvinner også med direktevirkende elmotorer pr hjul.


    Og det ville utvilsomt kvalifisert som merkelig bil i denne tråden. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn