Messingskruer gir eit godt løft ???!

O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Hva med en forsterker eller CD-spiller der det er brukt rent kobber rund baut i kabinett/chassis-konstruksjonen?
Det må vel være optimalt, eller?

mvh
larkus
Det er derfor Marantz, Pioneer og flere andre bruker kobber i sine "high-end" modeller..
De bruker også kobberskruer i noen tilfeller...
Og også komponenter slik som Elna Silmic (II) fordi de har rent kobber i komponent bein etc..
 
L

larkus

Gjest
Oblivion skrev:
EDIT: De som bygger selv (DIY) bør unngå stål og aluminium - rustfritt/syrefast stål er OK..
Er det derfor apparater har en tendens til å låte bedre med topplokket av?

mvh
larkus
 
O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Oblivion skrev:
EDIT: De som bygger selv (DIY) bør unngå stål og aluminium - rustfritt/syrefast stål er OK..
Er det derfor apparater har en tendens til å låte bedre med topplokket av?

mvh
larkus
I allefall der hvor det er brukt stål eller aluminium.
 
L

larkus

Gjest
Oblivion skrev:
larkus skrev:
Oblivion skrev:
EDIT: De som bygger selv (DIY) bør unngå stål og aluminium - rustfritt/syrefast stål er OK..
Er det derfor apparater har en tendens til å låte bedre med topplokket av?

mvh
larkus
I allefall der hvor det er brukt stål eller aluminium.
Dvs. i de aller fleste tilfeller :)

mvh
Karl
 
O

Oblivion

Gjest
Nokia har brukt gull legering i de innebygde antennene i mobiltelefonene.

Årsaken har vært at de da får mye mindre innvirkning av magnetiske og elektriske felt og derfor bedre mottaks / sender forhold.
 
L

larkus

Gjest
Hva med chassis i akryl der det lar seg gjennomføre?

mvh
larkus
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
lars_erik skrev:
larkus skrev:
lars_erik skrev:
larkus skrev:
lars_erik skrev:
Om materialet har noen innvirkning, har jeg ingen kunnskap om.
Det kan tenkes, all den tid det har det på andre ting- så som føtter, chassis osv.

Men at det er meget lønnsom å etterstramme skruene, er det ingen tvil om. Det gjelder slett ikke bare høyttalerne, men komponentene også.
???


Skruene.
Hva trodde du jeg mente?

???
Hvilke komponentskruer?

mvh
larkus
Mulig du har forsterkere i helstøpt plast, som ikke har skruer som trengs og teites til nå og da....
Eller er det kanskje bare om å gjøre og være vanskelig?
:-\
Hvis du har apparater som skrangler fra hverandre og der ettertrekking av skruer er nødvendig tror jeg det er du som har valgt feil produkter. Selv det aller billigste produkter bruker moment ved tiltrekking av skruer, svært ofte sammen med gjengelås.

Så hvis du trekker til en skrue med gjengelås er du totalt ute å kjøre!
 
O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Hva med chassis i akryl der det lar seg gjennomføre?

mvh
larkus
Akryl eller enda bedre - Corian som er en blanding av akryl og leire kan anbefales.
Akryl når det er viktig / morsomt å vise innmaten.
Corian tåler opp mot 150 (200) grader og kjøler nesten like bra som aluminium  :eek:

Når Corian varmes opp til 200 grader kan Corian formes og beholder formen når det blir avkjølt..
 
L

larkus

Gjest
Interessante opplysninger, Oblivion!
Dessuten morsomt å kunne føre en dialog uten at jeg får så hatten passer :) :)
(så lenge det varer...... ;) ;) )
mvh
larkus
 
O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Interessante opplysninger, Oblivion!
Dessuten morsomt å kunne føre en dialog uten at jeg får så hatten passer :) :)
(så lenge det varer...... ;) ;) )
mvh
larkus
Det er du som har kontrollen på hatten ;D ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
Interessante opplysninger, Oblivion!
Dessuten morsomt å kunne føre en dialog uten at jeg får så hatten passer :) :)
(så lenge det varer...... ;) ;) )
mvh
larkus
Enig.. ;)


Oblivion: Dine høyttalere, hvordan spiller dei liksom?? Hadde vert intressant å høre..kan en bare ta en tur innom en gang til sommeren eg fer forbid? :)
 
O

Oblivion

Gjest
lovemusikk skrev:
Oblivion: Dine høyttalere, hvordan spiller dei liksom?? Hadde vert intressant å høre..kan en bare ta en tur innom en gang til sommeren eg fer forbid? :)
Sjekk anleggs tråden til 65finger..
Ta kontakt når du er på disse kanter :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
891
Eller det går an å kutte ut skruene helt slik som Alon Wolf, grunnlegger av Magico:
When you attach a driver to an MDF box, because it's a damped material, the MDF swallows up a lot of the energy the driver is putting out. It stores the energy, which builds up until you hear the box flexing. When you hear a driver in a well-damped aluminum enclosure, you hear things you never heard before, because all the energy is free to come out into the room.
The drivers are attached directly to the front aluminum plate, which in turn is attached to the rear plate with rods. Thus, Magico avoids one of Wolf's absolute no-nos: screwing drivers into wood or MDF.
After a month, he asserts, the vibration loosens the screws. You tighten them back up, but you can only tighten them so much before the inserts you use start turning. In less than a year, you no longer have a good coupling. No matter what kind of inserts you use, no matter what kind of a process you do, in one year, it's gone. Once you don't have perfect coupling, all bets are off as to what you're really hearing. Are you hearing the driver, the box, the flopping around? Your resolution is gone.
The truth is that there has been a lot of advancement in the science of acoustics and material that you do not see migrating into loudspeakers. You see it in electronics, but not in any electromagnetic product that the industry has been putting out. The degree of technological advance and execution in the loudspeaker industry is very low. It's been the same old same old for the last five years.
There is a whole review industry making a living off discussing subtle differences between what are basically variations on the same speaker," he says, "and there is a lot of crap out there. If cars were made the same way, when you took them for a spin on the freeway and went faster than 35mph, the car would fall apart, you'd die, and the car manufacturer would be put out of business. With the High End, you can do whatever you want, say whatever you want. You can get away with everything if you've got a good advertising package, a good line, and a good budget. I have been frustrated about this for so many years. It's part of the reason why I'm in the business. I couldn't find anything out there that satisfied me.
 
L

larkus

Gjest
På mine gamle B&W 703 var elementene festet med umbracoskruer med islagsmutter på baksiden av frontplata. Flott prinsipp som tillater bra etterstramming. Det er verre når elementene er festet med treskruer i MDF'en slik som på mine nåværende Pioneer/TAD S-3EX. Der skal en være forsiktig med strammingen!! Strammer en litt for mye går det til helvete ;)

Edit: Lytter nå uten topplokk på forsterkeren for å teste ut om det låter bedre slik :)
mvh
larkus
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
På mine gamle B&W 703 var elementene festet med umbracoskruer med islagsmutter på baksiden av frontplata. Flott prinsipp som tillater bra etterstramming. Det er verre når elementene er festet med treskruer i MDF'en slik som på mine nåværende Pioneer/TAD S-3EX. Der skal en være forsiktig med strammingen!! Strammer en litt for mye går det til helvete ;)

Edit: Lytter nå uten topplokk på forsterkeren for å teste ut om det låter bedre slik :)
mvh
larkus
Håper på en tilbakemelding.. ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.153
Antall liker
38.880
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ketil skrev:
Eller det går an å kutte ut skruene helt slik som Alon Wolf, grunnlegger av Magico:
Jeg tror det er en misforståelse. Det er treverket skruene satt i som han har kuttet ut. Her er innsiden av en Q5. Maskinerte aluminiumsplater og stålskruer så langt man kan se, men det er ikke helt klart hvilket materiale de stengene som holder forside og bakside sammen er laget av. Jeg ville brukt høyfast stål for å få nok "clamping force". (Edit: Det sto et annet sted på websiden at stengene også er av aluminium.)


http://magico.net/Product/Q5/Q5_03.php

Voksne motorer på de driverne, forresten.
 

Vedlegg

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
891
Det kan se ut som om driverne blir montert på baksiden av baffelen, som vist i denne anmeldelsen av V3.

The drivers are clamped to the rear surface of the front baffle—radiused recesses on the front surface minimize any cavity effects—so there is no danger of the fasteners working loose over time, as can happen with woodscrews and MDF. Unusually for a relatively new company, three of the V3's four drive-units are manufactured in-house. All three were designed by Magico's chief technology officer, Yair Tammam.
Bilde:
 
L

larkus

Gjest
lovemusikk skrev:
larkus skrev:
På mine gamle B&W 703 var elementene festet med umbracoskruer med islagsmutter på baksiden av frontplata. Flott prinsipp som tillater bra etterstramming. Det er verre når elementene er festet med treskruer i MDF'en slik som på mine nåværende Pioneer/TAD S-3EX. Der skal en være forsiktig med strammingen!! Strammer en litt for mye går det til helvete ;)

Edit: Lytter nå uten topplokk på forsterkeren for å teste ut om det låter bedre slik :)
mvh
larkus
Håper på en tilbakemelding.. ;)
Etter intens konsentrert lytting er jeg kommet til følgende konklusjon:
Jeg klarer ikke å høre noen forskjell. Det låter like godt med topplokk på forsterken som uten. :) :)

Men for mange år siden hadde jeg en Doxa 70 (den gamle svarte) der topplokket ikke var festet p.g.a. justering av tomgangsstrøm. Under lytting ble lokket tatt bort, og det gikk fem sek. før en kamerat som ikke hadde noe særlig forhold til hifi, men var mer opptatt av musikken utbrøt. "Hva faen var det som skjedde nå da?"
Det låt ganske enkelt umiddelbart forskjellig (bedre?) uten topplokk. Så noe må det være med denne teorien :)
mvh
larkus
 
L

larkus

Gjest
Dette blir off topic så det holder men la gå :)

Når jeg først hadde panseret opp på Hegel H200 tok jeg like godt et bilde
Er det noen som kan gi en kvalifisert uttalelse om dette kretsløpet på utgangsterminalene på Hegelen?

Og bare så det er sagt: Terminalene er av gullbelagt messing :eek:

Mvh
larkus
 

Vedlegg

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.262
Antall liker
955
Torget vurderinger
1
Det du viser er et Zobel filter som består av en motstand og kondensator i serie. Dette står over utgangsterminalene på sluttforsterkeren der hensikten er å forhindre at forsterkeren ikke ser noen belastning ved høye frekvenser, eller sørge for kontrollert avrulling av signal over en viss frekvens.

Hvorfor er du sjokkert over materialvalget på HT terminalene, og hvordan vet du at det er messing og ikke kobber?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.153
Antall liker
38.880
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Er det noen som kan gi en kvalifisert uttalelse om dette kretsløpet på utgangsterminalene på Hegelen?
I tillegg til to Zobel-kretser (motstand + kondensator), sannsynligvis koblet fra + til -, ser jeg en induktans i parallell med en motstand, sannsynligvis i serie med signalet. Disse kretsene er der for å unngå at forsterkeren begynner å oscillere hvis den kobles til en "vanskelig" last. RL-leddet kunne vært unngått hvis folk ikke var så kreative med hva de brukte som høyttalerkabler. Den svarte boksen er et relé, formodentlig for å holde oppstartstransienter borte fra høyttaleren.
 
L

larkus

Gjest
Baard skrev:
Hvorfor er du sjokkert over materialvalget på HT terminalene, og hvordan vet du at det er messing og ikke kobber?
Er egentlig ikke sjokkert. Kommentaren var ironisk ment :)
Den gode gammeldagse ripetesten avslører hva som er under det edle metallet.

Asbjørn skrev:
I tillegg til to Zobel-kretser (motstand + kondensator), sannsynligvis koblet fra + til -, ser jeg en induktans i parallell med en motstand, sannsynligvis i serie med signalet. Disse kretsene er der for å unngå at forsterkeren begynner å oscillere hvis den kobles til en "vanskelig" last. RL-leddet kunne vært unngått hvis folk ikke var så kreative med hva de brukte som høyttalerkabler. Den svarte boksen er et relé, formodentlig for å holde oppstartstransienter borte fra høyttaleren.
Hvorfor to Zobel-kretser? De blir vel uansett stående i paralell?
Kan det være en fordel å lodde ledningene direkte på terminalene dersom en unngår såkalte "kreative" ht-kabler?
Kreative kabler = kabler med høy kapasitans?
Mvh
larkus
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.153
Antall liker
38.880
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvorfor det er to, men det ser slik ut. To effektmotstander med samme verdi, men forskjellig type kondensator. Kanskje det er for å få et bredere virkningsområde, sånn at den ene kondensatoren tar over etter den andres resonansfrekvens. Zobel-kretsene bidrar til å stabilisere utgangstrinnet i RF-båndet, kan være noe sånt som 8 ohm og 0,05 uF.

Skjønte ikke helt hva du mente med å lodde rett til terminalene, men jeg tror ikke jeg ville tuklet med dette uten å forstå i detalj hvordan forsterkeren er oppbygd og hva slags last som skal kobles til. Les Doug Self's bok "Audio Power Amplifier Design Handbook" eller Bob Cordell's "Designing Audio Power Amplifiers" først, spesielt kapitlene om sånne kretser for å beskytte forsterker og høyttaler mot hverandre.

Det er høykapasitive kabler som steller til ugagn, ja. Kan gå bra, men kan også bruke opp fasemarginen i utgangstrinnet. Derfor har de fleste forsterkere en sånn spole over en effektmotstand i serie med signalet for å sikre at utgangstrinnet ikke ser en kapasitiv last, blir ustabilt og brenner opp. 1 uH og 2 ohm er vel ikke helt uvanlig.
 
L

larkus

Gjest
Asbjørn skrev:
Skjønte ikke helt hva du mente med å lodde rett til terminalene
Koble ledningene fra utgangstrinnet gul (+) og strømforsyningens midtpunkt svart (-) direkte til ht-terminalene og ikke til printet slik som det er nå. Da blir vel RL-leddet hoppet over, mens Zobel-nettverket mellom pluss og minus består.

Takker for saklige og lærerike opplysninger :)

mvh
larkus
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.262
Antall liker
955
Torget vurderinger
1
Hva skulle gevinsten med dette være da Larkus? Risikoen for at du kødder noe til er langt større.

Releet på utgangen er for å beskytte høytalerne mot DC.
 
L

larkus

Gjest
Baard skrev:
Hva skulle gevinsten med dette være da Larkus? Risikoen for at du kødder noe til er langt større.

Releet på utgangen er for å beskytte høytalerne mot DC.
Du har rett! Tenkte ikke på releet :eek: Det er nok best å la være, ja :)

mvh
larkus
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.262
Antall liker
955
Torget vurderinger
1
Angående releet så var det bare en kommentar til Asbjørns kommentar om "transientbeskyttelse"
 
L

larkus

Gjest
Baard skrev:
Angående releet så var det bare en kommentar til Asbjørns kommentar om "transientbeskyttelse"
Det releet er nok der for å beskytte høyttaleren mot kraftige DC-pulser når forsterkeren slås på. Det går nesten 5 sekunder før releet slår til etter oppstart :) Det var bra at du nevnte releet! Dette kunne gått rett til helsike ;D

Og nå: Tilbake til topic :)

mvh
larkus
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Jeg har ingen formening om topic i denne tråden, så der avstår jeg.

Når det gjelder dette med å etterstramme skruer vil jeg sterkt anbefale dette på utgangstransistorer.
Stadige oppvarminger og nedkjølinger vil over tid kunne føre til at disse løsner. Med potensielt katastrofale konsekvenser for transistorene.

Mvh
 
L

larkus

Gjest
Delle skrev:
Jeg har ingen formening om topic i denne tråden, så der avstår jeg.

Når det gjelder dette med å etterstramme skruer vil jeg sterkt anbefale dette på utgangstransistorer.
Stadige oppvarminger og nedkjølinger vil over tid kunne føre til at disse løsner. Med potensielt katastrofale konsekvenser for transistorene.

Mvh
Er det noen her på HFS som har opplevd noe slikt?

mvh
larkus
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.941
Antall liker
18.585
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vedr. lydforskjell med lokket av eller på, så vil det kunne være noe i dette på enkelte konstruksjoner.
Kabinettet kan fungere som et faradaysk bur. Det finnes mye informasjon om dette på nett - bare å Google.

Strengt tatt, så vil det ihvertfall ikke være negativt, eller ha noen negativ effekt å benytte materialer med så minimal elektrisk lederevne som mulig i alle komponenter og deler der det ikke er en "nødvendig" del av konstruksjonen - dvs. at nettopp det benyttede materialvalget har en "misjon".

PS - noen av høyttalerelementene mine henger i strikk. Har noen et tips til hvordan jeg kan sjekke om de er tilstrekkelig etterdratt ;)
 
T

timc

Gjest
ptb skrev:
PS - noen av høyttalerelementene mine henger i strikk. Har noen et tips til hvordan jeg kan sjekke om de er tilstrekkelig etterdratt ;)
En enkel strekkmåler.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.941
Antall liker
18.585
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
timc skrev:
ptb skrev:
timc skrev:
En enkel strekkmåler.
Hvor mange strekk skal jeg dra til med? :)
Hæ?

Var det tull, eller skjønte du ikke hva jeg mente?
Ja, jeg håper da det, for egen del ;) Greide ikke la vær :)
Mitt "opprinnelige" spm var forøvrig også ment som en "fleip". Har byttet o-ringer 2 ganger.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Ja, har dette noe for seg?:


Håper på en sakelig og intressant tråd uten å oppføre oss som unger å slenge dritt.
Prøvde meg først med en sånn tråd på avforum, men det gikk Ikke, så håper samme folka holder seg vekke her så vi får en tråd som er intressang å lese i for alle.


;)

http://www.youtube.com/watch?v=piWxZK_9hyQ&feature=player_embedded


Tetthet - Wikipedia
Metallegeringer..

Messing fast 8,4–8,7
Stål fast ca. 7,8–7,847

Elastisitetsmodul - Wikipedia

Messing og bronse 103-124 103 000-124 000
Smijern og stål 190-210 190 000-210 000

Elastisitetsmodul - Wikipedia


Resonans - Wikipedia

Det går og i dette med umagnetisk...
Veit ikke helt..men 4-8 skruer vil jo dra litt magnetisk kraft som høyttaleren skulle hatt.. veit ikke kor mye det har og sei.. blir vel litt som strømreservene til en forsterker, vis det har noe å si..Synser eg no..

http://www.pladespilleren.dk/Baggrundsmateriale/Pladespillerene_baggrunden.htm

Se her..Del 2 og under montering, litt langt nede på siden.

Her og..
Brinkmann’s filosofi:
Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd

Her er og angående høyttaler, Carlson
Google Oversetter

Ligger masse, haugevis vis dere søker på utenlandske sider på google.. __________________



Omega i USA er ein høyttalerprodusent som bruker messingskruer.

http://www.omegaloudspeakers.com/about/secret-recipe

http://www.omegaloudspeakers.com/about/secret-recipe

Brass Screws


Hei igjen..
Da kabeltrådene er litt kjedelig, får vi ta opp igjen denne. (Har ikke lest/oppdatert meg på de andre innleggene hittil)

Når en lar et skrujern komme i nærheten av innerste rad skruer på diskanten, blir det sugd borti skruen..ganske kraftig..dunk..
Kan da de 4 skruene forstyrre, stjele kraft ??
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Ingen som tør si/vet noe om dette?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.332
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
...
Hei igjen..
Da kabeltrådene er litt kjedelig, får vi ta opp igjen denne. (Har ikke lest/oppdatert meg på de andre innleggene hittil)

Når en lar et skrujern komme i nærheten av innerste rad skruer på diskanten, blir det sugd borti skruen..ganske kraftig..dunk..
Kan da de 4 skruene forstyrre, stjele kraft ??
Det er vel rimelig grunn til å tro at et gitt HT-element er designet med de skruene som brukes originalt. Dvs. at HT fungerer som forutsatt med originale skruer, og det de evt skulle «forstyrre» eller «stjele kraft».

mvh
KJ
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Sendte like godt et spørsmål til Seas, men om de svarer er noe annet :p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
...
Hei igjen..
Da kabeltrådene er litt kjedelig, får vi ta opp igjen denne. (Har ikke lest/oppdatert meg på de andre innleggene hittil)

Når en lar et skrujern komme i nærheten av innerste rad skruer på diskanten, blir det sugd borti skruen..ganske kraftig..dunk..
Kan da de 4 skruene forstyrre, stjele kraft ??
Det er vel rimelig grunn til å tro at et gitt HT-element er designet med de skruene som brukes originalt. Dvs. at HT fungerer som forutsatt med originale skruer, og det de evt skulle «forstyrre» eller «stjele kraft».

mvh
KJ
Joda..men kan jo og tenkes at en sparer der en kan spare, vertfall når det ikke er hørbart? :p
Jeg er vel mer intressert i den tekniske biten.. da de skruene er sterkt magnetisk og sug til seg f.eks et skrujern.
 
Topp Bunn