Mest overvurderte artist/innspilling

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
noruego skrev:
Birdman skrev:
Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?
Artisten er da i aller høyeste grad kjent blant den gemene hop. Men det faktum at det kun er en liten del av Dylans livsverk som fester seg hos folk flest, er for meg nok til å mene at han ikke fortjener sin heltestatus. For meg er han en middelmådig poet og en sørgelig vokalist. Noen har fått det for seg at dette satt sammen er genialt.
Det er veldig prisverdig at du har tatt deg tid til og analysere tekstene til Dylan.
Kan du komme litt mer konkret inn på det ?
Et spennende tema. Han har jo skrevet en del så det må ha vært litt av en jobb.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
rolfozzy skrev:
Birdman skrev:
noruego skrev:
Birdman skrev:
Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?
Artisten er da i aller høyeste grad kjent blant den gemene hop. Men det faktum at det kun er en liten del av Dylans livsverk som fester seg hos folk flest, er for meg nok til å mene at han ikke fortjener sin heltestatus. For meg er han en middelmådig poet og en sørgelig vokalist. Noen har fått det for seg at dette satt sammen er genialt.
Det er veldig prisverdig at du har tatt deg tid til og analysere tekstene til Dylan.
Kan du komme litt mer konkret inn på det ?
Et spennende tema. Han har jo skrevet en del så det må ha vært litt av en jobb.
Beklager, jeg visste ikke at man måtte ha analysert rubbel og bit for å få ha en mening. Istedet for å bruke en av hifisentralens mest brukte hersketeknikker, "vit alt eller hold kjeft!", kan du jo heller komme med eksempler på noe genialt. Jeg forventer ikke at du framlegger alt, selv om jeg personlig ikke tror det hadde vært så mye.

Mvh. Birdman
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
rolfozzy skrev:
Birdman skrev:
noruego skrev:
Birdman skrev:
Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?
Artisten er da i aller høyeste grad kjent blant den gemene hop. Men det faktum at det kun er en liten del av Dylans livsverk som fester seg hos folk flest, er for meg nok til å mene at han ikke fortjener sin heltestatus. For meg er han en middelmådig poet og en sørgelig vokalist. Noen har fått det for seg at dette satt sammen er genialt.
Det er veldig prisverdig at du har tatt deg tid til og analysere tekstene til Dylan.
Kan du komme litt mer konkret inn på det ?
Et spennende tema. Han har jo skrevet en del så det må ha vært litt av en jobb.
Beklager, jeg visste ikke at man måtte ha analysert rubbel og bit for å få ha en mening. Istedet for å bruke en av hifisentralens mest brukte hersketeknikker, "vit alt eller hold kjeft!", kan du jo heller komme med eksempler på noe genialt. Jeg forventer ikke at du framlegger alt, selv om jeg personlig ikke tror det hadde vært så mye.

Mvh. Birdman
Nei det var ikke min mening og bruke noen hersketeknikk, langt i fra. Jeg bare trodde du hadde satt deg inn i tekstene. Jeg må bare beklage hvis jeg misforsto.

Jeg personlig har heller ikke satt meg inn i og forstår alt Dylan har skrevet. Det hadde jo vært en livsoppgave. Og det har ikke jeg kapasitet til.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.760
Antall liker
7.712
Birdman skrev:
noruego skrev:
Birdman skrev:
Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?
Artisten er da i aller høyeste grad kjent blant den gemene hop. Men det faktum at det kun er en liten del av Dylans livsverk som fester seg hos folk flest, er for meg nok til å mene at han ikke fortjener sin heltestatus. For meg er han en middelmådig poet og en sørgelig vokalist. Noen har fått det for seg at dette satt sammen er genialt.
Beklager, men jeg klarer ikke å se at det at noe "fester" seg hos folk flest skulle være noe argument for å gi noe som helst kvalitetsstempel for dette noe. Det blir jo som å si at fordi folk flest kan ramse opp flere karakter fra Hotel Cæsar enn Berlin Alexanderplatz så skulle sistnevnte være overvurdert?

Jeg tror nok fortsatt at du tøyser med oss, men som et lite eksempel på hvorfor Dylan både har æresdoktorat og er en av dem som flest ganger har blitt innstillt til Nobels litteraturpris, så kan du jo starte med å tygge litt på denne:

The ghost of 'lectricity howls in the bones of her face
 
B

Back_Door

Gjest
Hold denne tråden objektiv. Personlig smak må ikke få farge vurderingene.. ::)
(vi må jo sørge for at folk får nytte av å lese dette)
 

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Innlegg
106
Antall liker
0
Sansynligvis er vi like dumme som før, etter å ha lest denne tråden. Eller smarte. Jeg liker Bob helt objektivt.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
noruego skrev:
The ghost of 'lectricity howls in the bones of her face
Har Bob Dylan virkelig skrevet disse ordene? Beklager, da har jeg tatt feil hele tiden, og Dylan er i aller høyeste grad et geni.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Selv om jeg av og til digger å sette på en av Dylans eldre plater, må jeg si at konserten jeg var på i sommer var en gedigen nedtur. Tror han begynner å bli sliten ;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.760
Antall liker
7.712
Karma skrev:
Hold denne tråden objektiv. Personlig smak må ikke få farge vurderingene..
Hehe, en objektiv tråd, ufarget av personlig smak, om mest overvurderte artist/innspilling. Good one!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
Jeg synes Stones er døgnfluer jeg . . .
Og jeg synes Beatles ikke har vært noe populære.

Morsom tråd dette etterhvert. Selv prøver jeg hele tiden å oppdage nye og gamle artister for det gir stor musikalsk bredde. Før synes jeg f.eks. Dylan var ulikbar. Nå har jeg flere plater av ham og liker de godt. Åpne ører og sinn!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Jeg lurer på om ikke Eric Clapton er betraktelig overvurdert.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Clapton, oh yes!
Ikke at mannen ikke har gjort bra ting, for all del. Men ærlig talt, han er neppe innenfor topp ti i sin generasjon. Han er 'samtidig' med Jimmy Page, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Frank Zappa, Peter Green, Robert Fripp etc. etc.

Oasis.
Du milde for et selvbilde noen kan ha. Psykose er ingen overdrivelse.

White Stripes.
En høyst middelmådig gitarist, og trommenes svar på Eilert Pilarm. Hva slags band blir det av sånt?
 
H

Hugh

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Clapton, oh yes!
Ikke at mannen ikke har gjort bra ting, for all del. Men ærlig talt, han er neppe innenfor topp ti i sin generasjon. Han er 'samtidig' med Jimmy Page, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Frank Zappa, Peter Green, Robert Fripp etc. etc.

Oasis.
Du milde for et selvbilde noen kan ha. Psykose er ingen overdrivelse.

White Stripes.
En høyst middelmådig gitarist, og trommenes svar på Eilert Pilarm. Hva slags band blir det av sånt?
White Stripes er selvsagt ikke noe kjedelig flinkis band det går 4354 av på dusinet, men som blues rock konsept (i gata Jon Spencer) er de ikke ubetydelige. Tvert om var de fornyende i en genre som ikke har endret seg siden 70 tallet. De 3 første platene til tWS er faktisk meget bra. Det blytunge og seige gitarspillet sammen med stabil og enkel rytme, spesiell vokal og nesten unik teft for fengende og enkle melodilinjer er eller var unikt.

John Spencer, på sin side, er mer skranglete, skrikende og mindre tilgjengelig, kanskje derfor også mer spennende. Og så er han gift med New York rockens mørke, tv-tittende rock n roll babe nr 1, Cristina Martinez..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hugh skrev:
White Stripes er selvsagt ikke noe kjedelig flinkis band det går 4354 av på dusinet [...] stabil og enkel rytme [...]
;D

Ringo Starr er som en blekksprut på speed i forhold. Dama kan ikke spille trommer. Så enkelt er det.

Hensikten med denne tråden er vel å trampe på andres såre tær??
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
Jeg synes ikke musikalske ferdigheter og talent har stor betydning dersom musikken gir meg gode opplevelser. DeLillos, Ole Paus, Bob Dylan, Tindersticks etc etc gir meg gode opplevelser. Coldplay, Kaizers etc gjør det ikke (enda hvertfall). Men, jeg kan skifte mening. Arghet er den eneste universelle konstanten.
 
B

Back_Door

Gjest
krash skrev:
Sansynligvis er vi like dumme som før, etter å ha lest denne tråden. Eller smarte. Jeg liker Bob helt objektivt.
Det gjør jeg også.
Men nå kan det jo tenkes at jeg overvurderer min egen mening..
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Hugh skrev:
White Stripes er selvsagt ikke noe kjedelig flinkis band det går 4354 av på dusinet [...] stabil og enkel rytme [...]
;D

Ringo Starr er som en blekksprut på speed i forhold. Dama kan ikke spille trommer. Så enkelt er det.

Hensikten med denne tråden er vel å trampe på andres såre tær??
Ringo Starr er så heldig at han er en av de undervurderte.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forsåvidt enig med deg der, Rolfozzy. ;)

Ringo er verken teknisk 'perfekt' eller en spesielt nyskapende trommis. Men han har gjort mye som virker, og det er jo det som teller.

Ellers er jeg enig med Hugh i at det finnes mye steril og drepende kjedelig flinkismusikk der ute. Men, inkompetanse fremmer ikke musikken på noen som helst måte. Det finnes nok av 'eksperter' som hører 'musikere' som like gjerne kunne spilt gitar med polvotter, og kaller dette et 'ærlig og rått uttrykk'. Da blir jeg slapp!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.982
Eva Cassidy. Hadde det ikke vært for snørr og tårehistorien rundt henne så hadde vi ikke hørt om henne.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Pink_Panther skrev:
Eva Cassidy. Hadde det ikke vært for snørr og tårehistorien rundt henne så hadde vi ikke hørt om henne.
Har du hørt Fields of gold?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
ØivindJ skrev:
Pink_Panther skrev:
Eva Cassidy. Hadde det ikke vært for snørr og tårehistorien rundt henne så hadde vi ikke hørt om henne.
Har du hørt Fields of gold?
Da har jeg bestilt "Songbird", mitt tredje og siste forsøk på Cassidy. "Live at Blues Alley" og "American Tune" har fått sjansen flere ganger i heimen i de siste ukene. Overhodet ikke overbevist, alt jeg hører er hifivennlig, resirkulert bluesjazz.

I samme slengen bestilte jeg Dire Staits - "Making Movies" :eek:
Kjenner allerede nå at jeg blir litt skjelven, bleksvett og småkvalm. :-X :-X

Ikke si at jeg prøver ihvertfall. ::)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
ErosLoveking skrev:
Overhodet ikke overbevist, alt jeg hører er hifivennlig, resirkulert bluesjazz.
Skal innrømme at resten av plata ikke spilles noe særlig, men den ene cover(?)låta er en absolutt favoritt.

Edit: "Sting låt".
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
ØivindJ skrev:
ErosLoveking skrev:
Overhodet ikke overbevist, alt jeg hører er hifivennlig, resirkulert bluesjazz.
Skal innrømme at resten av plata ikke spilles noe særlig, men den ene cover(?)låta er en absolutt favoritt.
Du stiller spørmålstegn ved cover. Det meste av Cassidy er jo det så da er det ikke utenkelig, og det trekker normalt ikke opp i min bok i hvertfall.
Det finnes hederlige unntak for gode album med mange coverlåter også, et godt eksempel er Johnny Cash som klarte å tilføre musikken noe, noe jeg mener Eva C. ikke gjorde.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EC sin tolkning av Wonder's låt "I can only be me" liker jeg godt. Men enig at det blir mye coverlåter uten den største appellen...Når en først skal henge ut syngedamer må jeg dessverre si at dama til Elvis Castello heller ikke er noe jeg bejubler.. Ei heller flinkis jazz a'la P Barber..
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
HCS skrev:
Når en først skal henge ut syngedamer må jeg dessverre si at dama til Elvis Castello heller ikke er noe jeg bejubler..
Amen to that.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du kommer til å feile, din analyse er helt korrekt. EC er virkelig blodfattige greier på absolutt alle nivåer.
Jeg kjøpte Songbird etter å ha lest om den i et eller annet hifi-magasin, for en grufull feilinvestering(var billig da, men likevel).

O.
ErosLoveking skrev:
ØivindJ skrev:
Pink_Panther skrev:
Eva Cassidy. Hadde det ikke vært for snørr og tårehistorien rundt henne så hadde vi ikke hørt om henne.
Har du hørt Fields of gold?
Da har jeg bestilt "Songbird", mitt tredje og siste forsøk på Cassidy. "Live at Blues Alley" og "American Tune" har fått sjansen flere ganger i heimen i de siste ukene. Overhodet ikke overbevist, alt jeg hører er hifivennlig, resirkulert bluesjazz.

I samme slengen bestilte jeg Dire Staits - "Making Movies" :eek:
Kjenner allerede nå at jeg blir litt skjelven, bleksvett og småkvalm. :-X :-X

Ikke si at jeg prøver ihvertfall. ::)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Tubesnake skrev:
HCS skrev:
Når en først skal henge ut syngedamer må jeg dessverre si at dama til Elvis Castello heller ikke er noe jeg bejubler..
Amen to that.
Denne dama har også etter så mye varm omtale blant enkelte "lyd-dudes" fått sjansen med en to-tre plater i heimen. Nok engang siger øyelokkene og frembringer uinspirerte gjeeeeesp. :p :p
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
ErosLoveking skrev:
Tubesnake skrev:
HCS skrev:
Når en først skal henge ut syngedamer må jeg dessverre si at dama til Elvis Castello heller ikke er noe jeg bejubler..
Amen to that.
Denne dama har også etter så mye varm omtale blant enkelte "lyd-dudes" fått sjansen med en to-tre plater i heimen. Nok engang siger øyelokkene og frembringer uinspirerte gjeeeeesp. :p :p
Har også prøvd å spille gjennom et par-tre plater med henne men jeg har aldri greid å holde motivasjonen og interessen såpass oppe at jeg har kommet gjennom hele greia i ett strekk. Søvndyssende greier.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.466
Antall liker
480
Torget vurderinger
2
DDE :p :-\ :-[ Fysj,skjemmer ut alle trøndere,har sverget førr resten av livet at æ forlate lokalet når det blir spelt :-[
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
F.E. skrev:
DDE :p :-\ :-[ Fysj,skjemmer ut alle trøndere,har sverget førr resten av livet at æ forlate lokalet når det blir spelt :-[
For at noe skal være overvurdert så må det vel på en eller annen måte være knyttet til "musikk eliten" DDE faller vel ikke inn under den kategorien.
The Beatles er nok kanskje det bandet jeg føler har fått for høy status. Sir Paul McCartney som solo artist er jo intet mindre enn en katastrofe!
Alle de klassiske store komponistene som Beethoven, brams, bartok osv. synes jeg også er veldig overvurdert.
Det virker nesten som om det ikke finnes nyskapning i klassiskmusikk, alle skal bare spille "de gamle mesterene" Litt som på teater der det fortsatt er Ibsen og Shakspeare som gjelder.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Sir Paul McCartney som solo artist er jo intet mindre enn en katastrofe!
Ikke enig her!!!

Noe av det han har levert er katstrofalt.......men langt vi fra alt.....til tider genialt....!
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1
Latterlig :p Latterlig :p Latterlig :p

Her sitter det en gjeng med guttunger i diverse aldersklasser og disser musikere /artister som har holdt på med musikk i mange tiår, starta sikkert før mange av dere var født.

Disse artistene er hyllet av musikk journalister over hele verden!!!

Mulig noen av dere har dunka på noen trommer eller klimpra litt på en gitar, men dere er relativt talentløse når dere skriver at U2, COLDPLAY,SPRINGSTEEN, PINK FLOYD, STONES, o.s.v. er overvurderte musikere ::)

Det er greit at dere ikke liker visse artister, men behold for all del respekten, ellers fremstår dere som uvitende og latterlige i sjangeren musikk bedømming.

Destiny.. :)
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Når det gjelder musikk hørt ofte på radioen de siste årene er det artister som Anastasia, minner rett og slett om den feteste hese katteskriket som går kaldt nedover ryggen !!!! FORFERDELIG!!! James Blunt (tror det er rett) er også en som synger forferdelig tilgjort. Illle!!! at sånne selger !

God musikk! Kari Bremnes, Vidar Busk, Arve Tellefsen, James Taylor osv.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Arnt M skrev:
James Blunt (tror det er rett) er også en som synger forferdelig tilgjort. Illle!!! at sånne selger !
Har du hørt hans ikke-syngende stemme? Den er faktisk så lys at det ville vært rart om syngestemmen hans ville vært annerledes. Om musikken er over- eller undervurdert bør kunne diskuteres med litt mer innsikt enn som så. ;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Destiny skrev:
Latterlig :p Latterlig :p Latterlig :p

Her sitter det en gjeng med guttunger i diverse aldersklasser og disser musikere /artister som har holdt på med musikk i mange tiår, starta sikkert før mange av dere var født.

Disse artistene er hyllet av musikk journalister over hele verden!!!

Mulig noen av dere har dunka på noen trommer eller klimpra litt på en gitar, men dere er relativt talentløse når dere skriver at U2, COLDPLAY,SPRINGSTEEN, PINK FLOYD, STONES, o.s.v. er overvurderte musikere ::)

Det er greit at dere ikke liker visse artister, men behold for all del respekten, ellers fremstår dere som uvitende og latterlige i sjangeren musikk bedømming.
Du mye rett bortsett fra en ting, - hvordan pokker er det mulig å blande Coldplay inn i det selskapet der ?! De har ikke og vil heller aldri bety en dritt for musikkhistorien (bortsett fra i nitidige best seller lister hvilket i seg selv er totalt uinteressant).
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Arnt M skrev:
Når det gjelder musikk hørt ofte på radioen de siste årene er det artister som Anastasia, minner rett og slett om den feteste hese katteskriket som går kaldt nedover ryggen !!!! FORFERDELIG!!! James Blunt (tror det er rett) er også en som synger forferdelig tilgjort. Illle!!! at sånne selger !

God musikk! Kari Bremnes, Vidar Busk, Arve Tellefsen, James Taylor osv.
Nå er ikke dette en tråd om hva man synes er god eller dårlig musikk. Hverken Anastacia eller James Blunt har såvidt jeg vet blitt vurdert spesielt høyt heller, bortsett av enkeltpersoner, så de kan neppe sies å ha blitt overvurdert. Musikkhistorisk sett kan de knapt sies å ha blitt vurdert i det hele tatt.
 
Topp Bunn