Metal på vinyl

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Antall liker
6
Hei
Har opparbeidet meg en ok vinylsamling men det er en viktig sjanger som stiller meget svakt i samlingen og det er metal.
Jeg syntes rett og slett ikke det låter noe bra på vinyl.

Rock, elektronika, jazz, egentlig alle andre sjangere kler det litt rundere og varmere utrykket vinyl gir. Metal på vinyl derimot syntes jeg kan minne om å spille av en 96 kbps mp3 i winamp.

Skal ikke skryte på meg et anlegg til flere hundre tusen her, men har en ok spiller og ok høytalere som spiller metal veldig bra i for eksempel spotify.

Mulig det er en smakssak og skjønner at man må ofre noe når høre på vinyl men et grumsete lydbilde der trøkket mangler så forsvinner litt av vinylgleden med metal.

Er dette bare meg eller er det flere som deler denne erfaringen?

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Størstedelen av LP-samlingen er ekstremmetall. Har en del annet også selvsagt, men veldig mye metall.

Noen spørsmål melder seg her for min del. Hvilke plater er dette snakk om f.eks, hva slags pressinger, hva slags oppsett har du?

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Metal er for meg definitivt best på vinyl. Det finnes selvsagt dårlige innspillinger her også, men det er langt imellom dem syntes jeg.

Hva spiller du på? Og har du noen spesifikke plater som er veldig ille ?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.427
Sted
Smurfeland
Jeg syns generelt CD låter veldig bra på det aller meste, men må si jeg faktisk syns mye metal låter enda litt bedre på vinyl. Men noen pressinger er dårlige og låter ikke noe bra, uten at jeg kommer på noen titler i farten. Noen ganger syns jeg heller ikke vinylutgaven låter bedre enn CD'en, men i de fleste tilfeller tror jeg det har noe med mastering og overføring å gjøre, ikke selve vinylmediet i seg selv.

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg har en samle plate fra ozzy som låter crap, eneste jeg kommer på 🤔

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
Noen gamle Deep Purple låter dårlig ellers det meste bra...beste av mine ,dog gjerne ikke metal er Rush Moving Pictures fantastisk basstone og lyd generelt på denne.

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Metall inneholder jo ofte veldig mye mer informasjon i musikken enn andre sjangre, og jeg synes muligens at korrekt innstilling av pickupen er enda viktigere her enn med f.eks ECM jazz. Sånne type skiver låter nesten bra uansett.

Kan det hende at du burde gå over justeringen av oppsettet en gang til?

• Liker
Reaksjoner: LMC

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Antall liker
6
Interssant å høre, kanskje det sitter i hodet mitt.
Har en reloop hifi 3, 2m blue pickup og rega fono riaa. Sonos amp med b&w 707 høytalere som funker veldig bra i stua her.
Det er ikke noen spesielle pressinger som høres dårlige ut enn andre. Mer generelt når det blir massivt lydbilde så grumser det seg til litt.

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Det der tror jeg neppe har med pressingene/kvaliteten på LPene å gjøre. Med mindre du har vært særdeles uheldig med hvilke plater du har kjøpt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ganske uenig der. Er det noe spesielle plater du tenker på?

Topp Bunn