Metronome Technologie

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Er det flere på sentralen som har produkter fra Metronome Technologie?
Noen som har sammenlignet CD-3, CD-4 og CD-5, eller har erfaring med drivverk/dac fra Metronome?

Siterer meg selv fra annen tråd:

Jeg har testet en bråte spillere det siste halvåret, Audionet ART V2, Edge G CD, Muse Erato2, Plinius CD-101,
Burmester 001, Meridian G08. Det har skjedd litt av hvert i anlegget underveis, så jeg skal ikke mene for mye
om hvordan den enkelte spiller låter sammenlignet med de andre, men noen av dem har jeg vel rimelig god greie på,
Audionet og Edge især, sistnevnte så heftig debattert på sentralen at det trolig mangler sidestykke.

Jeg hentet som nevnt spilleren i går ettermiddag og var ikke kommet inn døren før første besøkende hang på ringeklokken.
Rett ut av bilen og inn i nypåslått anlegg spilte det slett ikke verst, men jeg opplevde en overraskende stor forskjell i løpet
av den første timen. En forskjell uten sidestykke faktisk. Nå pleier jeg ikke å lytte kritisk til anlegget første halvtimen,
så det kan selvsagt være medvirkende til opplevelsen, men her var endringen fundamental.
Med helt kald spiller savnet nok jeg noe varme, men det var pokker meg ikke mer enn første halv-timen heller.
Jeg tittet bort på sidemannen mens jeg momlet noe om at nå låter det da adskillig mer kjøttfullt i mellomtonen og oppløst i toppen?
Vel, han savnet ikke noe i mellomtonen i starten heller, men sa seg vel enig i at godt var blitt bedre. Vi byttet plater og rattet volumet.
Det stod tidlig klart for meg at denne spilleren har herlig oppløsning og denne gode innsikten som kommer av mangel på knas og fnidder
og skyldes høy oppløsning (se hva jeg skrev om Meridian).

Noe av det første jeg la merke til er at den har en fantastisk bass, et rytmisk driv som gir musikken fremdrift og mening. Bassen la vi alle merke til.
Fornemmelsen av luft rundt instrumenter og innsikt i opptaktsrommet er der i monn, men den øvelsen er det flere spillere som klarer.
Jeg har ikke tenkt å dvele ved de ferdighetene nå, til det har jeg hørt den for lite. Jeg tar heller litt om det som særpreger den,
for et par ting la jeg ganske kjapt merke til. Det virker som lyden er bedre skrudd sammen, det er ikke noe som ramler fra hverandre om dere forstår,
det er mer tight, mer ro, mer kontroll. Så har den en sjelden karakter, sjelden hos cd-spillere, vanlig hos platespillere: Inntrykket av at lyden er mer kompakt,
mer tett og sammenvevd, samtidig som det er et mylder av detaljer, godt med luft rundt instrumentene og fin innsikt. Denne sjeldne evnen til å fokusere på helhet
og sammenheng og ikke splitte det hele opp i deler slik en mengde cd-spillere får seg til å gjøre det. Denne naturlige flyten i musikken bare elsker jeg, det gir fot og energi.
Bassen har også en litt analog karakter, den låter stram og fin, men er ikke overtørr, den har denne litt ”dumpe” karakteren som jeg forbinder med vinyl.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men bassen har dette litt kjappe, tjukke trøkket og drivet.

Etter at spilleren gikk seg til litt i løpet av kvelden fikk også denne, i likehet med Meridian, en litt våt, glatt karakter. Nydelig, rett og slett.
Den har nok ikke dette gyllende skjæret i samme grad, men når det kommer til dynamikk, kontrast og separasjon er vel dette det beste
jeg har hatt i hus på cd-siden (slik jeg husket det i går, etter en liten økt, uten å ha gjort noen direkte sammenligning med andre spillere).
Men det må vi komme tilbake til på et senere tidspunkt. Essensen og særegenheten opplever jeg sånn umiddelbart ligger i beskrivelsen i forrige avsnitt.
Det er litt hektisk på jobb og med andre oppgaver denne uken så jeg har ikke fått lyttet særlig i dag, dessverre, men dere klarer dere med disse spede
førsteinntrykkene for ikveld. Det blir besøk her på fredag, så da kommer det sikkert andre innspill på senere tidspunkt.

Hvordan fremtrer den? Føttene har innlagt magnet slik at delrin-konene smetter smekkert på plass. Spindelen i drivverket belyses av innlagt blålys
og det hele fremstår sobert, solid og eksklusivt i sort akryl, lakk og tjukk aluminium. Se på finishen på fronten; hvordan den konkave og den slette
lengden er gitt forskjellig tekstur: Gud er i detaljene vet vi. Betjeningen er enkel, har masse feel-good-faktor og spilleren gir denne klassiske ”vil-ha”-følelsen.
Det er ikke ofte jeg har lyst til å klå på en cd-spiller, spesielt ikke slike med skranglete skuffer, så ikke her.
 

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.740
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og hvilken modell var så dette? CD-3, CD-4 eller CD-5?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Dette er CD-3 Signature.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt gleden av å høre denne hos Trådstarter og kan bekrefte at det er noe av det bedre jeg har hørt av cd-avtastere kort og godt.....

toploader er ett fornufig valg når cd spillere begynner å koste en del penger syntes jeg...skranglete cd skuffer kan fort forstyrre nattesøvnen når garantien ikke lengere er gjeldene ;)

Denne har en byggekvalitet som er helt i øvere toppsjiktet kort og godt....

Mvh Espen
 

tommasi

Medlem
Ble medlem
21.08.2002
Innlegg
20
Antall liker
13
Hei Andre.
Som vi har snakket om privat så har jeg nå akuratt fått tak i en CD-4 Signatur.
Jeg har jo også sittet med en Edge spiller så jeg kan bekrefte at Metronome spilleren nok er en betraktelig bedere
spiller i mine ører.
Selve lydsignaturen synes jeg du har klart og beskrive ganske så treffende.
Den største forskjellen på CD-3 vis a vis CD-4 er at CD-3 har en litt varmere mellomtone mens CD-4 visstnok
skal være en del raskere og åpnere i toppen.Dette er noe som leverandøren har fortalt meg.
Om en da skulle gå opp til CD-5 som har rør i utgangen så vil du på denne få en varmere mellomtone men da med den samme åpenheten i toppen og bunndraget bunnen i enda større grad en CD-4.
Det er ikke tatt inn noen CD-5 spillere til landet av leverandøren pr dags dato.
Dette burde jo en eller annen her inne på sentralen kanskje gjøre noe med da jeg er temmelig sikker på at dette
må være en kjempe CD avspiller.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Godt jeg ikke er alene i denne vennetråden tommasi. Jo mer tid jeg får med Metronomen jo bedre liker jeg den.
Lydmessig og kvalitetsmessig er dette det beste jeg har hatt i hus så vidt jeg kan erindre, skjønt Burmester 001 presterte den også, og minner på flere måter om Metronomen i betjening og klangsignatur.

Til lykke med nydelig spiller tommasi. Ser spillerne like ut? Du har vel volumkontroll i tillegg?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Ingen flere med Metronome-erfaring her?
 
Topp Bunn