MGP Eurovision 2017

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Sjelden hørt låter som jeg ville ha lastet ned, den Belgiske artisten hadde en genial nærve og timing i en ellers nydelig låt. Praktfull stemme hadde hun også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Portugal og Belgia var vel de to som hadde mest særpreg, og av disse to var Belgias bidrag mer catchy.

mvh
Proffen
Enig med deg i det. Portugals låt var litt dallete, men Belgias mer "Nordic Sound".
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Skjønner hvor fokus ligger her....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Nå blir enten Portugal å vinne, eller så snus alt på hodet.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Skulle gjerne sett showet, men var dessverre opptatt med å skrive til OMO - vaskemiddelprodusenten, for å fortelle hvor fornøyd jeg er med deres siste vaskemiddel.
Jaha, visste ikke om nyheter derfra. Hva vil du trekke frem som forskjell fra forrige versjon?
Selv falt jeg for et øyeblikks svakhet sist jeg handlet vaskemiddel og kjøpte et av de rimelige, Unik heter det, og jeg er forsåvidt fornøyd med vaskeresultatet men pakningen er elendig. Jeg søler litt pulver i luken for skyllemiddel hver gang jeg vasker klær og lurer naturlig nok på om det gjør at vaskemiddelet ikke blir skyllet tilstrekkelig ut av klærne.
Distinctive og kvasi går vel voldsomt Off Topic her, men ikke desto mindre interessant tema. Mye lærdom å få med seg i disse innleggene.

(Bare et spørsmål til kvasi: føler du noe ubehag ved at vaskemiddelet ikke skylles helt ut? Allergi? kløe? Rennende nese? Kanskje det er mulig å handle gode vaskemidler på apoteket? Har ikke prøvd det, men tanken slo meg, når jeg begynte å reflektere over innlegget ditt).

Uansett. Nå får jeg vende oppmerksomheten mot avstemningen igjen. (Små sjanser for fransk gjenåpning i kveld. Eller hva det het...:p

(Er der mulig å legge inn protest til ESC eller hva de heter? Det må jo være minst EN dame blandt programlederne:mad:
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Hadde et budskap, vinneren fra Portugal. Det bør vel være passende, selv om det meste er show.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Portugal bragte jæzzzen inn i Eurovision, og det var kloke ord ifht kvalitet på musikk som ble ytret av vinneren.
Likevel; for en som har sansen for Antony & the Johnsons, så var det litt skuffende at ikke Belgia stakk av med trofeet.

mvh
Proffen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Joda. Jeg hadde litt sansen for det Ungarske bidraget også, så det er nok flere som hadde fortjent litt mer cred men sånn er det.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Jeg er mest bekymret for om australia-duden som flekket ræv, ble bortført av vaktene til en bortgjemt kjeller hvor han får smake ukrainsk batong.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er mest bekymret for om australia-duden som flekket ræv, ble bortført av vaktene til en bortgjemt kjeller hvor han får smake ukrainsk batong.
Mulig det var det han inviterte til da han dro ned buksen? Sometimes you get what you want. :rolleyes:
En vinner med Chet Baker som sitt største forbilde må jo være et greit resultat sett fra vår side? :confused:
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Er fast seer på ESC. Dels fordi det er en tradisjon og dels av interesse fordi jeg driver i bransjen (produksjonen er jo helt enorm). Mine favoritter var UK, Belgia, Norge og Sverige og hadde ikke gjettet at portugals låt skulle gå inn.

Lydmessig var det meeh. Vokalnivået syns jeg er for høyt i forhold til musikken, men skjønner at det må være sånn for alskens halvdårlige tv-anlegg rundt om. Jeg hevet subbene et par db og da ble det bedre. Iallefall i forhold til musikkstilen mange av dem har.

Apropos tv-anlegg: en ting tenkte jeg på: Dagens musikk, og ESC er ingen unntak, er mikset med bass lavt i frekvens (bare husk 80-tallets midt-i-brystkassa trøkket). Men færre og færre vanlige folk har anlegg lengre for å gjengi dyp og bunntung musikk. Er ikke det et paradoks da?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.336
Sted
Ytterst i havgapet...
Den store majoritet bruker vel ikke "lydanlegg" til TVen, - og lyden fra dagens TVer er stort sett shite.... så da så...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ukrainerne laget et ordentlig show, de. Bedre nå enn de gjorde i 2005. På mange måter en historisk sending, da Portugal leverte ei bombe av en låt- på sitt femtiende forsøk. Fortjente det, Salvador. Dog er det en ting som er utrolig synd: Israel kan ha vært med for siste gang. Knesset har stengt landets allmennkringkaster IBA etter 49 år, og deres siste sending var ESC i Kiev. Kun tjue stykker skal ha vært på jobb i Jerusalem for å overføre den.Om to dager går erstatningen IPBC/KAN på lufta, men det er likevel synd:( Mine favoritter i år var: POR, AUS, ITA, HUN..og så Verka, da..hehe..Lasha Tumbai er en klassiker i ESC-sammenheng..Et show man SKAL se hvert ENESTE år..Belgierne og - spesielt-australierne har virkelig levert de siste år. Så det er pokker så rart at Australia ikke har vunnet til nå. Guy Sebastian hadde den mest funky ESC-låten ever..og feltet med Loïc Nottet var direkte knallsterkt..Men Salvador vant i 2017, og det fortjente både han og landet hans:cool: Portugisisk språk har vært brukt med suksess i jazz før..Det eneste aberet med Belgias bidrag i år var at det kunne gått rett inn i en reklamefilm for Nissan Qashqai- for eksempel...Jenta har stemmen- som også Laura Tesoro og den geniale "What´s The Pressure?" i fjor-, men City Lights var direkte kjedelig. Hva gjelder Norge, Nederland og Moldova, leverte de bra, alle sammen. Epic Sax Guy -Sergej Stepanov- gjør det han skal, og det løfter faktisk showet..Hvem trodde Nederland hadde -nesten- tro stemmekopier av Wilson- Philips?? Beste bidrag derfra siden Hemel En Aarde. Hollands beste , kvinnelige vokal tilhører fortsatt Edsilia Rombley;)
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.771
Torget vurderinger
1
Da dette er mest underholding, som det jo har vært de siste 40 år man har sett dette. Så kan man ikke forvente stjerne lyd, så det via NRK nett og tv i tvstua i går med OK lyd. Dette er jo mest underholdning men det hender det dukker opp hørbare låter oppe i dette sirkuset. Syntes Bulgaria, Belgia, Australia var duganes og Portugal sitt bidrag syntes jeg var kjedelig. Men vi har alle forskjellig smak, men flott att det klaffet etter 49 forsøk. Man ser ikke dette pågrunn av de fantastisk gode låtene og musikken, dette er og blir underholdning. Og man får noe og snakke om når man kommer på jobben. Ka he du gjort i helgja, eg så GP sirkuset og praten er i gang.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.917
Antall liker
8.203
Torget vurderinger
1
Jeg må jo si som i sosiologien: dette er jo integrasjons-skapende. Hehe.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Singh: Salvador Sobral tar tydeligvis sin musikk DØNN alvorlig. For en gangs skyld var det kombinasjonen av FAGET og FOLKET som vant:cool: Sånn skal det være. Fag burde hatt en større plass, da det- som vanlig- er de omnipresente fjortisene som drar opp land som Bulgaria. Det jeg begynner å bli SERIØST lei av med ESC er at halvparten av låtene blir til med svensk hjelp. Det høres lang vei..Sverige har oppdaga "formelen" for popen, men snart må Eurovision la dem få betale PRISEN for popen.. med visse begrensninger. Fra år til år er det veldig enkelt å skjønne hvilke land som får hvilke poeng. Utfra demografi og tradisjoner. Man så jo GRE vs. CYP, feks..for tjuende året på rad..De poengene er sånn KUN pga felles , gresk språk og tradisjoner. No surprises there. Og østlige deler av kontinentet kan jo ikke la være å dra politikk inn i det. Dessuten fortrekker jeg nittitallets måte å lese opp stemmene på. Forleng heller showet med en time for å få det tilbake- med den ekstra publikumsvrien fra de siste to år intakt. Man skal kunne følge med!!!:mad:
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Er Grand Prix en øvelse i form av en musikkkonkurranse?
Jeg trodde det var showet og konkurransen som var poenget, hvor musikken var en katalysator for å komplettere pakken.....
Avstemningen i form av poengivningen er jo bare en vits, mhp. taktikk og naboforhold.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Er Grand Prix en øvelse i form av en musikkkonkurranse?
Jeg trodde det var showet og konkurransen som var poenget, hvor musikken var en katalysator for å komplettere pakken.....
Avstemningen i form av poengivningen er jo bare en vits, mhp. taktikk og naboforhold.
Ang. dette med "taktikk og naboforhold": Dette er en konstant. Det eneste som endrer seg fra år til år, er alt det andre, dvs. bl.a. musikken. Hvis det bare var "taktikk og naboforhold" som gjaldt, ville vi fått samme vinner hvert år.

Taktikk og landegrenser betyr nok litt for sluttresultatet, men åpenbart ikke alt. "Taktikk og naboforhold" er derfor en logikk som ikke holder vann.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er vel mer et faktum enn min logikk.
Poenget mitt er at man kan ikke bedømme antall stemmer ut fra 'musikalsk kvalitet'
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det er vel mer et faktum enn min logikk.
Poenget mitt er at man kan ikke bedømme antall stemmer ut fra 'musikalsk kvalitet'
Problemet er at det faktum (dvs. landegrenser) du fokuserer på, ikke forklarer hvem som vinner.

"Musikalsk kvalitet" er for øvrig så løst definert at man aldri vil finne én faktor som bestemmer den.

Hovedpoenget mitt er at det er en del fravær av logikk når folk sier noe om MGP. Her er et par eksempler:

(A) Jeg har ikke sett på MGP på flere tiår fordi det er så dårlig musikk der...
(B) Landegrenser betyr alt; naboene stemmer på hverandre...

Man trenger ikke like MGP, men jeg må av og til smile i skjegget over fraværet av logikk når folk forklarer hvorfor de ikke liker arrangementet.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er vel igrunnen ikke verre enn å si at konseptet ikke interesserer?
Det må da vel være en ærlig sak.....
For en som ikke interesserer seg for motorsport, er det vel greit å si at 'Jeg ser ikke Formel 1 fordi det ikke interesserer meg'
Jeg kan jo se argumentet med at musikk implisitt må interessere en som nødvendigvis skal spille dette over sitt stereoanlegg, men min type musikk er milevis unna det som presenteres i GP, uten at min smak skal være førende på noen måte. Da hadde det blitt få seere, gitt 8)
Får starte en egen GP for TeknoJazz for begge oss interesserte, tenker jeg.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det er vel igrunnen ikke verre enn å si at konseptet ikke interesserer?
Det må da vel være en ærlig sak.....
For en som ikke interesserer seg for motorsport, er det vel greit å si at 'Jeg ser ikke Formel 1 fordi det ikke interesserer meg'
Jeg kan jo se argumentet med at musikk implisitt må interessere en som nødvendigvis skal spille dette over sitt stereoanlegg, men min type musikk er milevis unna det som presenteres i GP, uten at min smak skal være førende på noen måte. Da hadde det blitt få seere, gitt 8)
Får starte en egen GP for TeknoJazz for begge oss interesserte, tenker jeg.
Beklager hvis jeg overreagerer, men jeg er allergisk mot snobberi (gjelder sikkert ikke deg) og får utslett når jeg leser kommentarer som understreker folks behov for å løfte seg opp. Dette gjelder alt fra musikk til møbler og vin.

I samme åndedrag og utbrudd: Jeg blir heller ikke så imponert over "eksperters" lister over god musikk (jf. Rolling Stones 500-lister, finansekspertenes lister i DN etc.) når det viser seg at den "gode musikken" ligger en generasjon eller tre tilbake i tid.

Sett litt utenfra kan sikkert mitt eget forsøk på antisnobberi ses på som det verste utslag av snobberi ;-)

(Utbrudd over!)

Selv koser jeg meg med MGP, men musikalsk er det som en Twist-pose hvor det er meget langt mellom godbitene...men i år var det 2-4 ok låter jeg gjerne hører igjen.

:)
 
A

ANM

Gjest
Er det bare jeg som vrir meg i setet når presentatørene og andre prøver å underholde med vittigheter? Jeg blir rett og slett så flau på deres vegne at jeg må skru ned lyden. Så bare slutten med den lokale underholdningen og poengopptellingen, men var helt utslitt.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Er det bare jeg som vrir meg i setet når presentatørene og andre prøver å underholde med vittigheter? Jeg blir rett og slett så flau på deres vegne at jeg må skru ned lyden. Så bare slutten med den lokale underholdningen og poengopptellingen, men var helt utslitt.
Enig. Lavt nivå. Humor på tvers av 40 land er vanskelig.

"Celebrate diversity"-slagordet er også litt klamt.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Er det bare jeg som vrir meg i setet når presentatørene og andre prøver å underholde med vittigheter? Jeg blir rett og slett så flau på deres vegne at jeg må skru ned lyden. Så bare slutten med den lokale underholdningen og poengopptellingen, men var helt utslitt.
Enig. Lavt nivå. Humor på tvers av 40 land er vanskelig.

"Celebrate diversity"-slagordet er også litt klamt.
Når jeg hører ordet "diversity" i sammenheng med folkefeiring, så tenker jeg på "pride" og den type diversity. Mulig jeg har fordommer, men har Ukraina kommet så veldig langt på almenn aksept av sånt?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Er det bare jeg som vrir meg i setet når presentatørene og andre prøver å underholde med vittigheter? Jeg blir rett og slett så flau på deres vegne at jeg må skru ned lyden. Så bare slutten med den lokale underholdningen og poengopptellingen, men var helt utslitt.
Hadde tenkt å sette liker på denne, men da blir jeg vel konfrontert med at jeg så sendingen, allikevel :rolleyes:
Skal dog innrømme at jeg så et klipp i ettertid som holdt høy klasse, og det var han karen som med all tydelighet mente at pauseunderholdningen var 'bare ræva!'
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det slagordet går på å akseptere verden - med alle dens deilige forskjeller. Vi lever i en felles verden, men alle folkeslag har sitt særpreg. Det skal godtas, og tilogmed feires. På tal om pauseinnslaget: Onuka har talent, hu..Men det er ikke alle som liker den kombinasjonen av folkemusikk og nytt lydbilde. Det, på sin side er en mer enn ærlig sak. Selv satte leg pris på det. Og land som BLR, HUN, POR skal ha kred for å bruke sitt eget språk på ordentlig måte. Naviband er det beste BLR har levert noensinne..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Jeg har blitt fortalt at til og med Australia er med på dette. Da er det tydeligvis populært.
 
Topp Bunn