Kanskje noen kan komme med innspill på hvordan faktisk høre på et drivverk?
Hei.
For å si noe (med 100% sikkerhet), må man for å sammenligne to drivverk, utstyre dem med samme arm, samme RIAA og samme
pickup. Men, med (lang) erfaring, der man etterhvert kjenner lydsignaturen til en haug forskjellige tonearmer, RIAAer og pickuper,
kan man
"trekke fra" lydsignaturen av disse kjente komponentene for å komme til et svar. Med erfaring av et stort utvalg av drivverk,
kan man etterhvert plassere dem i et
"kart" ut fra deres lydkvalitet. Det hjelper selvfølgelig godt å ha hørt noen hundretall av hver
enkelt komponent - i noen tusen kombinasjoner...
Med omfattende erfaring kan man også komme fram til et mønster der man kan identifisere hvordan designmessige komponentvalg
i drivverket (eller pickupen, eller tonearmen, eller RIAAen) har en identifiserbar lydsignatur. Som (nesten) alltid stemmer med kartet:
- Flytende oppheng låter annerledes enn fast oppheng.
- Kraftig motor låter annerledes enn svak motor.
- DC motor låter annerledes enn AC motor.
- Stor motorstyring låter annerledes enn liten motorstyring.
- Remdrift låter annerledes enn direktedrift - og mellomhjulsdrift.
- Tung tallerken låter annerledes enn lett tallerken.
- Tungt plint låter annerledes enn lett plint.
- Og forskjellige materialer (i alle komponentene) - vil alle ha forskjellig lydsignatur.
Kjenner man til signaturen til forskjellige løsninger og materialer, kan man derfor også i en viss grad også kunne si noe lyden til en
komponent, selv uten å ha hørt den. Dette kan hjelpes ytterligere av "familielikhet", der mange produsenter har et spesifikt lydideal
de jobber mot. Har man hørt et produkt fra en produsent, kan man ofte mene noe (meget vel feilaktig) om andre produkter fra samme
produsent. Men helt sikker kan man ikke være før man faktisk har hørt en komponent.
Når det gjelder mitt bruk av utrykket
subjektiv i forrige innlegg, var det først og fremst ment som en indikasjon på at min prosentmessige
inndeling av komponentene ikke var objektiv (basert på målinger/notater), men hadde store muligheter for feilmarginer.
Men, når vi først er inne på emnet, så handler selvfølgelig hifi (og det meste andre her i livet) om subjektive valg. Vi handler ikke hifi for
å måle på det, men for å høre på musikk. Vi velger det vi liker (som din rørforsterker), ikke det som nødvendigvis måler best. Og ingen
sted i hifiverdenen er subjektiviteten mer tilstede enn innen platespillerkombinasjoner. Hadde vi valgt ut fra rent objektive vurderinger,
hadde man i stedet valgt en eller anne digital lydkilde. Som måler bra, men låter dårlig(ere). For å sitere Knut Vadseth i siste Fidelity
(i test av Electrocompaniet ECG-1) :
"Det mest mystiske med vinyl, er at det nettopp er de parametrene som beviselig måler dårligst
i forhold til CD-mediet, som faktisk låter mest imponerende".
mvh
Gunnar Brekke