Midgard vs Brystonhva handlet denne tråden egentlig om ??? I lost it !
Nei !Problemet var faktisk rommet.
Dette er kort og godt feil. Du kan ikke isolere romeffekten i et så lite rom nedover i mellomtonen. Jeg foreslår at du starter et nytt emne om dette dersom du er uenig.Nei !
Det var derfor jeg skrev " Det var heller ikke ronmmet som problemet i de feilene jeg hørte". Det betyr ikke at rommet var perfekt, langt der i fra. Men de problemene rommet skaper for lyden var jeg bevist på og de "korrigerer" jeg for psykoakustisk. Om du skjønner.
Men når selve mellomtonen er uren og inneholder noe skikkelig disharmonisk, og at jeg registrerer dette før jeg ankommer døra til lytterommet, så har ikke dette noe med romproblemene i forhold til lydgjengivelsen å gjøre.
Det ble skiftet musikk et par ganger under oppholdet i rommet, derfor kunne jeg eliminere musikkmaterialet som kilden til dette.
??? ??? ??? :bambadoo: Ja, alle kan skylde på rommet, og rommet var skyld i mye suboptimal lyd for mange utstillere på Horten-messa. Når det gjelder Midgard Audio-rommet skilte det seg ut ved at alle veggflater var dempet, noe som var veldig annerledes. Som andre har bemerket gjorde det at sweet spot ble viktigere i det rommet enn andre rom, som f.eks. Ancient Audio-rommet, der det også ble brukt bånddiskanter som i utgangspunktet har samme spredningsmønster. Men selv om Ancient Audio-rommet spilte utrolig pent på akustiske spor på moderat volum, så hadde det (naturlig nok) ingenting å stille opp med dynamikkmessig på høyt volum.
Hørte nøyaktig det samme som du beskriver her...Men når selve mellomtonen er uren og inneholder noe skikkelig disharmonisk,
Snickers, du er helt på viddene. Kan ikke du "lytte forbi rommet" i en gitt setting, sier det mye om dine (manglende?) evner som en trenet lytter.Dette er kort og godt feil. Du kan ikke isolere romeffekten i et så lite rom nedover i mellomtonen. Jeg foreslår at du starter et nytt emne om dette dersom du er uenig.
Flåsete og dumt utsagn, som vel egentlig sier mest om deg selv og dine åpenbart mangelfulle akustikk-kunnskaper.Snickers, du er helt på viddene. Kan ikke du "lytte forbi rommet" i en gitt setting, sier det mye om dine (manglende?) evner som en trenet lytter.
Enig, det låt langt fra overbevisende......Høyttalerene får definitivt ta sin del av skylden for lyden på messa, selv om rommet ikke var optimalt.
Mine akusikk-kunnskaper er sikkert mangelfulle, men det hindrer meg ikke i å lytte. Jeg har vært en aktiv musikklytter i mer enn 20 år. Det er ikke vanskelig for meg å "lytte forbi rommet", som jeg alltid må gjøre i messesammenheng. Men at ikke du skjønner dette, eller har tilstrekkelig erfaring, det ser jeg.Flåsete og dumt utsagn, som vel egentlig sier mest om deg selv og dine åpenbart mangelfulle akustikk-kunnskaper.
I bass og nedre mellomtone vil et uheldig rom totalt dominere lytteinntrykket. Det går ikke an å avgjøre høyttalerens reelle egenskaper i et typisk udempet rom, der rommet gjerne endrer høyttalerens frekvensrespons med 40 dB, legger til 2 sekund etterklang, med mer.
Å lese litt om akustikk anbefales.
Dette skulle jeg gjerne lært litt mer om i praksis, hvis det byr seg en anledning. Umiddelbart blir det oppfattet som litt Snake-Oil og Slegge-Fett, men det er lettere å forstå når man kan praktisere....................................Men de problemene rommet skaper for lyden var jeg bevist på og de "korrigerer" jeg for psykoakustisk.
Mener at jeg ikke er på viddene her.??? ??? ??? :
Roffe, jeg tror du er litt på viddene hva dynamikk i en musikalsk sammenheng er. Det er musikk vi snakker om her, ikke sant ?
Hvor Ancient elektronikken og 300 B rørene formidlet DYNAMIKKEN I MUSIKKEN på en suveren måte (som disse type rør nesten alttid gjør), og dette gjaldt selv om en stod i døråpninga, så spilte Midgard rommet i mine ører usedvanlig flatt i forholdet mellom micro/macrodynamikk.
Roffe, er du en av de mange som syns dagens pop/rock CD'er låter rått, fett, høyt og med skikkelig trøkk når en skrur opp lyden ? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser en hvis likhet mellom sammenligninga di av Ancient rommet og Midgard rommet med analogien mot dagens komprimerte CD'er.
Prøv :www.midgardaudio.noHva er internett adressen til Midgard Audio?
Du må da ikke være så hårsår. Det er ikke bra for markedsføringen.Da kan du jo bare ramse opp feilene da så jeg vet hvor jeg skal begynne.
Synes det ville vært på sin plass med litt mer respekt og ydmykhet for at noen kanskje er mer trenede lyttere enn flertallet av oss....Hvis man psykoakustisk hører forbi et lytterom, kan man ikke da også psykoakustisk høre forbi mangler i innspillingen, dårlige kabler, vibrasjoner i hifi-racket, ja til og med psykoakustisk stille volumet på et behagelig nivå?
Hvis man behersker psykoakustikk til sitt fulle, hva skal man egentlig med anlegg i det hele tatt? Man kan jo bare høre hva man vil og bruke pengene på et radiostyrt helikopter eller en off-road sykkel i stedet??
Du her!?Flere som har testet Midgard eller Bryston mot andre merker?
Tråden har sklidd litt ut her. hehe...
Jeg var med på testen (midgardene er mine) og det er som trompetnerd skriver.
Det var hørbare forskjeller på de, men hva som var best? hmmm...ikke lett å si, eller høre.
Var ihvertfall veldig artig.
Du har PMSnickers-is
Ble litt fasinert her av disse Midgard blokkene.
Hvor langt nord i landet finnes disse.
mvh
brand-x
PM er ca 13 mil sør for Mosjøen. Rett ved Esso'en.Hvor er PM ??
Bor 40 mil nord for tr.heim
Høyre eller venstre side?PM er ca 13 mil sør for Mosjøen. Rett ved Esso'en.
Takk for det.Du her!?
Velkommen til forumet "tralltrall"!!
Det var jammen på tide!
...HFS "samlepunkt for lyd og bilde" osv....Takk for det.
Fant ut at det var på tide.....