topline skrev:
KindOfBlue skrev:
topline skrev:
KindOfBlue skrev:
Han gransker saken fra mange ulike synsvinkler og ønsker å finne ut mer.
Fin holdning.
Hvorfor er det da ikke større interesse for å finne ut av blindtestenes psykologiske innvirkning på sansene våres?
I stedet for å se på det som en ferdig fasit der vi kjenner alle sider ved hvordan hjernen våres påvirkes av og tolker sanseinntrykk?
Hvorfor er det sånn at i visse blindtester hører vi forskjell, mens i andre gjør vi det ikke? (Edit: ref.siste Fidelity)
Hvor stor "datamengde" er vi istand til å bevisst registrere, og hvor mye registrerer vi ubevisst?
Hvordan slår dette ut i ABX blindtester?
Hvor små nyanser er egentlig viktige for musikknytingen?
Hvis ønske er å finne ut mer, hvorfor hevder da noen (tilsynelatende) å sitte på en fasit?
Finnes ikke noen annen fasit innen hifi enn den man lager selv, med andre ord mange. ;D
Ærlig talt - fatter ikke problemet. Simpelthen fullstendig ubegripelig for meg at det er mulig å argumentere for at det er nyanser ved lytting som blir borte dersom man IKKE vet hva man lytter til. Sorry. You've lost me. For å bruke en Roysenisme: I rest my case.
Ok, jeg begynner hvertfall å skjønne problemet.
Største problemet her er at noen svarer uten å ha lest det de svarer på..
You've lost me too!
Vi får nøye oss med å vandre omkring i ørkenen, topline, begge fortapte.
Om det har noen verdi, så forstår jeg ikke skillene du setter opp. Det eneste som er forskjellig, i to lyttemodus, er at man i det ene vet hva man lytter til, i det andre ikke.
I modus der man vet hva man lytter til, anvender man denne "bevisstheten" for å forsvare ekstreme priser på komponenter.
I modus der man ikke vet hva man lytter til, klarer man ikke å skille mellom komponenter som har prisforskjeller på hundretusener, eller på superbrand vs. elkjøp-brand.
Vi får slite med våre villfarelser.
(Til Askeland: ;D ;D ;D ;D)