L
larsmartin
Gjest
Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.Da vet han garantert ikke hva du prater om.
Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.Da vet han garantert ikke hva du prater om.
Hjelpes... Er ganske bevisst på hva slags lyd og dynamikk jeg liker. Både i denne hobbyen og på jobb.Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.
Opplevelse sa @larsmartin ?Hva er mikrodynamikk, er det noen som kan forklare
Her er en grei forklaring av både mikro- og makrodynamikk:Hva er mikrodynamikk, er det noen som kan forklare
Du har jobbet mot noe du ikke klarer å beskrive?Forstår du ikke krever stort av anlegget om du er såpass ubevisst. Dette er alt jeg har jobbet mot siden første anlegget jeg kjøpte.
Kort fortalt, varierende kompresjon igjennom en sang...Her er en grei forklaring av både mikro- og makrodynamikk:
Micro-Dynamics and Macro-Dynamics
In an earlier post, I wrote about how mastering isn't a process. It's definitely worth noting that a mastering engineer has to approach each song differ...miloburke.com
Nja. Flinke komponister og musikere bruker jo dynamikk bevisst for å skape liv og interesse i en sang / et stykke.Har vel egentlig ingenting med musikk/musikere å gjøre i utgangspunktet, kun sluttresultatet på mixen fra lydteknikerens side.
Ja, som jeg nevnte. Dynamikk, men har ikke opplevd de bruker mikrodynamikk eller makrodynamikk.Nja. Flinke komponister og musikere bruker jo dynamikk bevisst for å skape liv og interesse i en sang / et stykke.
Det som er vanlig å gjøre med gitar, er å kjøre kompresjon på rytme/riff også når man skal klemme på en solo så skrur man av kompressoren (et pedal-trykk) for å "kutte igjennom mixen" mer.Kan ikke si jeg har opplevd noen av mine kunder snakke om mikrodynamikk og makrodynamikk. Dynamikk derimot, smal og bred lydbilde, soft og myk lyd, hard og punchy lyd, åpen eller lukket lyd. Det er mer slik jeg normalt hører fra musikere. Men nå er det jo @larsmartin som kan dette best.
Ja, som jeg nevnte. Dynamikk, men har ikke opplevd de bruker mikrodynamikk eller makrodynamikk.
Nei, det blir spesielt. En god blanding av klarhet, tonalitet og dynamikk (jf. lydkvalitetens tre søyler) må jo være målet. Men så kommer det vel an på hva slags lytter man er, og hva man vektlegger. Noen blir kanskje ikke fornøyde før de kan telle rillene på high-haten ...Men å bygge opp et anlegg basert på mikrodynamikk... tja....
Litt for mye Møllers tran muligens..
Det gjør han nok, det store spørsmålet er om du gjør det selv.Godt! Da vet du garantert hva jeg prater om.
Hvilke anlegget klarer ikke å gjengi det du skriver? Ikke hørt et anlegg som sliter med å gjengi det.Du har jobbet mot noe du ikke klarer å beskrive?
Sto det massevis av buzzwords i en reklame folder på OHC som du jobber mot?
Musikk er toner, rytme og harmoni. Det er mye mer matte i musikk enn de fleste tror. Holde en rytme uten å telle til 4 er vanskeligere enn mange tror også. Prog-rock så har man massevis av taktskifter i samme låt, gjerne noen par bare på en linje. 20-30 taktskifter på et A4 ark gjør dette til en krevende øvelse, en start er faktisk å skjønne forskjell på 1/4 og 1/16 dels takt og ikke minst hvilken tuning musikken skal spilles på.
Høres ut som hadde slitt med å høre mikrodynamikk i mitt anlegg siden jeg ikke er så ubevisst på dette..Hvilke anlegget klarer ikke å gjengi det du skriver? Ikke hørt et anlegg som sliter med å gjengi det.
Det var en lærerik tråd. Takk for lenke.Fant en tidligere tråd her i forumet som omhandlet mikrodynamikk, kanskje det er dette LM sikter til.
Kan du ikke engelsk? Bruk Google translate..Ikke lett å diskutere med folk som lever i egen verden, med et helt eget språk, men vi prøver - så godt vi kan.
Hvis du bruker google translate, så er det ikke rart vi ikke forstår deg når du prøver å fornorske det.Kan du ikke engelsk? Bruk Google translate..
Man er ikke så langt unna målet når det som er på platen kommer ut av høyttalerne og frem til ørene/kroppen.....En god blanding av klarhet, tonalitet og dynamikk (jf. lydkvalitetens tre søyler) må jo være målet.....
Hva har du i fokus? Få takstein til å riste?Men å bygge opp et anlegg basert på mikrodynamikk... tja....
Litt for mye Møllers tran muligens..
Nyte musikk.Hva har du i fokus? Få takstein til å riste?
Har ikke du Gaia også? De pm audio selger eller Snickers laget?Og det klarer jeg selv med Magnepaner, som etter din mening ikke er mikrodynamiske eller ikke gir opplevelse...
Om man skal våge seg på å oversette det der til noe et musikkinteressert ingeniørhue kan begripe, så leser jeg det slik:Nei, de fleste samler vel alt i innenfor overbegrepet «dynamikk», men det kan jo være nyttig av og til å dele inn begrepet ytterligre. Synes det sto en del interessant her:
Dynamics: Giving Music Body and Weight
Paul Wilson explores macro and micro powers of dynamics...audiophilereview.com
Bare Magnepan? Syntes du de er dynamiske på lavt volum? De oppleves ikke som mer flatt på lavt volum i forhold til når det spilles på f. eks 80 db?Jeg... Nope
Absolutt ikke flatt, hvert fall ikke mindre enn andre anlegg jeg har hørt.Bare Magnepan? Syntes du de er dynamiske på lavt volum? De oppleves ikke som mer flatt på lavt volum i forhold til når det spilles på f. eks 80 db?
P.S. Jeg tok forresten et googlesøk med ordet "mikrodynamikk" og fikk noen treff fra et par hifi-blader. Det er vel kanskje der vi finner roten til kommunikasjonsproblemet. Flere av oss leser ikke hifi-blader og kjenner ikke sjargongen. Men hvorfor ikke bare bruke ordet "oppløsning" da?- "Microdynamics": Oppløsning, evne til å gjengi detaljer på lavt signalnivå uten å drukne dem i støygulvet, gjengi de enkelte anslagene når pianisten spiller ppp, Signal/Noise Ratio, fravær av crossover-forvrengning