min første vinylsnurre...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Driver å vurderer kjøp av en platespiller, men har liten eller ingen peiling på emnet. Har sett på noen mulige kandidater, men ville satt stor pris på litt kvalifisert synsing fra noen med litt erfaring.

De jeg har vurdert er:

Thorens TD 295 MK IV
Rega planar 3
Pro-ject rpm 5
Technics sl1210

Er det noen som har idèer til andre kandidater i ca. samme prisleie og/eller synspunkter på hva som ville kunne være et godt kjøp?
Har en forsterker uten riia, så det trenger jeg også. hadde hellst sett at jeg kunne få det hele for ca 10.000,-

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Da ville jeg ha vurdert noe brukt, for den summen kan du få noe som er veldig brukbart..! Jeg ville ha fulgt med på diverse bruktbørser, og slengt ut noen spørsmål her etterhvert som du finner noe..! Hva slags lydsignatur er du ute etter? :)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
16
Med all respekt å melde for Dual så hadde jeg som førstegangskjøper styrt langt unna import av 30 år gammelt utstyr (noen vil si skrot) fra Tyskland. Ring eller stikk innom seriøse forhandlere som satser på vinyl og spør hva de har, mange har demo-modeller til en rimelig penge med full garanti. De setter også opp spilleren for deg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
HC skrev:
Med all respekt å melde for Dual så hadde jeg som førstegangskjøper styrt langt unna import av 30 år gammelt utstyr (noen vil si skrot) fra Tyskland. Ring eller stikk innom seriøse forhandlere som satser på vinyl og spør hva de har, mange har demo-modeller til en rimelig penge med full garanti. De setter også opp spilleren for deg.
Forskjellen på deg og meg mht denne saken er at jeg har prøvd "skrotet".

:)

Du kan også finne slike på loppemarkeder ol.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Moderne platespillere er blitt så gode de siste få år at det er liten grunn til å kjøpe veldig gamle ting. Selv de aller billigste hifispillere på markedet er bedre enn f.eks gamle utbrukte Dual'er imo; de var forresten aldri særlig kompetitive selv da de var nye. De solgte på lav pris og god distribusjon i Tyskland og Skandinavia, heller lite i andre markeder som hadde sin egen glimrende produksjon av platespillere; f.eks Japan, USA og UK.

Jeg kjenner ikke denne Continuo så skal ikke ha sagt noe om den, som sikkert er et godt kjøp; men generelt vil jeg råde til å gå for maksimalt drivverk, og kile inn en god men moderat priset arm; og heller gå litt ned på pu-pris. Pu'er er forgjengelige, slites, og må uansett byttes om en tid; hvorpå man kan kjøpe en mer påkostet modell om man vil. Man kan få veldig gode resultater med en god platespiller og rimelig pu, langt sjeldnere gode resultater omvendt imo.
Selv de rimelige pu'er av idag er så gode at man knapt kan tro prisen... eksempelvis de nye Goldring'ene, Ortofon'er, Rega 2-generasjonen etc etc.

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
Vidar P skrev:
Moderne platespillere er blitt så gode de siste få år at det er liten grunn til å kjøpe veldig gamle ting. Selv de aller billigste hifispillere på markedet er bedre enn f.eks gamle utbrukte Dual'er imo; de var forresten

Mvh Vidar P
Rart at du sier det Vidar,opplever ikke det jeg.(701,1219). Byggekvaliteten på de nye jeg har sett imponerer ikke,og det er ikke få jeg har vært borti. N91ed mot en Ortofon til over 10lapper. Hvem som var best var en smaksak.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
Vidar P skrev:
Moderne platespillere er blitt så gode de siste få år at det er liten grunn til å kjøpe veldig gamle ting. Selv de aller billigste hifispillere på markedet er bedre enn f.eks gamle utbrukte Dual'er imo; de var forresten

Mvh Vidar P
Rart at du sier det Vidar,opplever ikke det jeg.(701,1219). Byggekvaliteten på de nye jeg har sett imponerer ikke,og det er ikke få jeg har vært borti. N91ed mot en Ortofon til over 10lapper. Hvem som var best var en smaksak.

Mvh Roar
Det er min subjektive mening; jeg får aldri noe utbytte av musikaliteten i disse Dual'ene; de byr riktignok på god rytmisk driv med enkel popmusikk, men gir fint lite innsikt i f.eks klassisk musikks nyanser synes jeg; til det er de for støyende og for lite findetaljerte (et varemerke for direktedrevne og mellomhjulsspillere, og har alltid vært deres ankepunkt).

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
:) :)

Det går på mye på smaken Vidar,men det er utrolig hvor godt disse eldre spillerne kan spille hvis de er i orden. Spiller mye på 401 med tp 14 arm og denne komboen spiller meget bra. Begge er fra 67. Det er et rytmisk driv i denne og her blir dårlig innspilte lper bra i forhold til andre spillere.

Kommer han over en 701 eller 1219 vil jeg anbefale disse på det sterkeste. Du skal langt opp i pris for og få noe bedre.

Mvh Roar

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
HC skrev:

Der tar du nok feil, jeg har både prøvd og eid Dual (1225 og 1219). De imponerte ikke meg i forhold til hva du kan få for en ganske rimelig penge i dag.

Kommer man over en på loppis er det jo bare å prøve men jeg ville ikke gitt noen 1000 lapp for verken 1225 eller 1219.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.635
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som du sier, det avhenger av tilstanden. Det er problemet med å handle usett.. Uansett, da jeg endelig ble drittlei av det forbaskede rælet av en Planar 3 og kostet støv og skitt av den utgamle Dualen var det ingen tvil om at det ga et markant løft hjemme hos meg. En skikkelig M95ED med SAS-nål i tillegg, og jeg savner ikke årevis med bråkende, svak motor som knelte bare den så en kullfiberbørste. Er det noe jeg virkelig kunne hatt ugjort i audiosammenheng var det kjøpet av den svartmalte sponplata med tilfeldig påskrudd møl. Selvsagt IMHO.

Bernt K

J

jukes

Gjest
HC skrev:
Gjest skrev:

Der tar du nok feil, jeg har både prøvd og eid Dual (1225 og 1219). De imponerte ikke meg i forhold til hva du kan få for en ganske rimelig penge i dag.

Kommer man over en på loppis er det jo bare å prøve men jeg ville ikke gitt noen 1000 lapp for verken 1225 eller 1219.
Den 1219 du eide må det være noe feil med. Den 1219 jeg eier feier Rega og mange Thorenser av banen. Men det må stå riktig nål på den.N91ed eller 95ed.

Jeg er av den mening at en mellomhjullspiller er den som gir den største gleden av og høre på eldre lper. De har et driv som remdrevne kan se langt etter. Men de må være i orden. Min 1219 er nesten like støyfri som 701.

Jeg har hatt så mange spillere og har hatt gleden av og sammenligne de direkte med A/B testing.

Spillere som td 124 og Garrard 401 spiller meget bra og disse er fra 60 tallet.

Mvh Roar

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
16
jukes skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:

Den 1219 du eide må det være noe feil med. Den 1219 jeg feier Rega og mange Thorenser av banen. Men det må stå riktig nål på den.N91ed eller 95ed.

Jeg er av den mening at en mellomhjullspiller er den som gir den største gleden av og høre på eldre lper. De har et driv som remdrevne kan se langt etter. Men de må være i orden. Min 1219 er nesten like støyfri som 701.

Jeg har hatt så mange spillere og har hatt gleden av og sammenligne de direkte med A/B testing.
g
Spillere som td 124 og Garrard 401 spiller meget bra og disse er fra 60 tallet.

Mvh Roar
1219 var i god stand den men i forhold til min Basis 1400 var den ikke i nærheten. Solgte akkurat Basis'en med arm PU og Riaa for 11.000. Så får en vurdere om en vil ha en 1219 til 1000,- eller en Basis til 10.000,- Personlig mener jeg at Basis'en var såpass mye bedre at jeg hadde lagt i de ekstra kronene uten å blunke.

Ps. Den 1219 jeg hadde var også temmelig støyfri

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg sammenligner ikke Dual-spillere med moderne spillere til 10000 kroner. Jeg vil aldri bruke så mye som 10000 på en LP-spiller, det finnes da annet som er viktigere å prioritere. Min påstand er at en Dual i 1200 serien spiller bedre enn det meste i prisklassen under dette. Jeg har prøvd endel spillere, og jeg har venner som har prøvd mye. Mye samlet erfaring som sier det samme. Disse gamle spillerene er forresten driftssikre som få...

Iallefall så er det en billig inngangsport til mye glede med vinyl. Dualspillerene er dessuten musikalske som få andre. Jeg er musiker, så dette vet jeg!

J

jukes

Gjest
Jeg kjenner ikke til basis og kan ikke uttale meg om den. Men hvilken nål brukte du på 1219?
Hadde store problemer med og få til 701 her. Men med S500 sitter den som et skudd.

Skal ikke dra dette noe lenger HC. Viktigste er jo at en liker lydsignaturen sin og koser seg med det som kommer ut av høytalerne. Jeg lytter ikke så kritisk lenger,koser meg med den gode rørlyden som kommer fra Audio Innvation s500 og Snell K1.Holder i massevis og så kan jeg bruke mere penger på nye lper. :) :)

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
Jeg kjenner ikke til basis og kan ikke uttale meg om den. Men hvilken nål brukte du på 1219?
Hadde store problemer med og få til 701 her. Men med S500 sitter den som et skudd.
... og andre spillere trenger ikke riktig pu og oppsett?
Nei, her må dualistene bare akseptere at en majoritet aldri har latt seg overbevise av disse spillerene; det har vært tilfelle selv fra de var nye.
Det er det mange gode grunner til; for det første har de aldri spilt overbevisende på mer subtil musikk; de har gynget godt med enkel popmusikk; for det andre så har konkurransen fra andre produsenter alltid overskygget de, nå som da, med en langt bedre generell lydkvalitet. Unnskyld at jeg sier det; men med en veldig passende MC (f.eks AT OC9) på en veloppsatt Rega P3 (f.eks på vegghylle), så får den Dual'ene til å høres litt ut som en mekanisk spilledåse. Men det er da altså min subjektive mening; jeg har ingen interesse i noen av spillerne enten de heter Rega, Dual, Thorens eller whatever; ikke eier jeg noen pt, og ikke ser jeg for meg å kjøpe noen av de heller.

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
Vidar P skrev:
jukes skrev:
Nei, her må dualistene bare akseptere at en majoritet aldri har latt seg overbevise av disse spillerene; det har vært tilfelle selv fra de var nye.
Det er det mange gode grunner til; for det første har de aldri spilt overbevisende på mer subtil musikk; de har gynget godt med enkel popmusikk; for det andre så har konkurransen fra andre produsenter alltid overskygget de, nå som da, med en langt bedre generell lydkvalitet. Unnskyld at jeg sier det; men med en veldig passende MC (f.eks AT OC9) på en veloppsatt Rega P3 (f.eks på vegghylle), så får den Dual'ene til å høres litt ut som en mekanisk spilledåse. Men det er da altså min subjektive mening; jeg har ingen interesse i noen av spillerne enten de heter Rega, Dual, Thorens eller whatever; ikke eier jeg noen pt, og ikke ser jeg for meg å kjøpe noen av de heller.

Mvh Vidar P
Enig med deg at spillerne bør settes opp optimalt ;) :). Egentlig så blir det litt feil og dra for hastede konklusjoner om lydkvaliteten på spillere.Men at du opplever de som en mekanisk spilledåse for du stå for. :) Jeg vet hvor gode de er. Jeg har hørt 701 med n91ed og en nyere kombo til rundt 30lapper. 701 klarte seg bra den Vidar,det var flere som hørte den. 701 sto på gulvet. :)
Td 124 spiller bedre enn 701 så hvor havner den på stigen. ;)
Min 1219 står på en vegghylle som har kontakt med taket(pyntekjetting)

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Hva er subtil musikk?
Hehe. Et dårlig begrep fra min side, beklager. Mente egentlig å skildre en type musikk som krever en betydelig oppløsning av indre, subtile detaljer for å være realistisk og henrivende; f.eks orkestermusikk og kammermusikk.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Hva er subtil musikk?
Slik spør en mann som har sin erfaringsbakgrunn i Dualer og annet skrot. Kanskje skulle du begynne å spare til en ordentlig vinylsnurrer, Gjest! Men, når du av prinsipp ikke vil bruke opp mot 10.000 til slikt, men reker på fyllinga, så får du bare forbli i den grove sfære, hvor musikkens fine vevninger forsvinner i skrål.

Leve Linn!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Ja, jeg får vel leve i middelalderen jeg da...Vel, vel... :'(

Jeg har ikke tid til å reke på fyllinga, og det meste av den tiden jeg bruker på musikk er jeg aktiv selv, jeg spiller bass. Om jeg skal spare til noe så blir det nok ikke platespillere.

Synes Vidars forklaring på subtil musikk er grei nok, og den passer jo på avanserte produksjoner innen rock`nroll også. Abbey Road og DSOTM vil jo være subtil, slik jeg forstår det. Jeg lytter da til klassisk også, og en Dual er fin-fin til dette. En venn av meg - anerkjent musiker og komponist (proff) bruker også Dual. I motsetning til hififolk tror jeg musikere er opptatt av melodi og rytme - ikke detaljer og nyanser.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
... En venn av meg - anerkjent musiker og komponist (proff) bruker også Dual. I motsetning til hififolk tror jeg musikere er opptatt av melodi og rytme - ikke detaljer og nyanser.
En kompis av meg; anerkjent trommeslager på nasjonalt toppnivå, bruker Jamo Power drevet av billigste Yamaha-forsterker fra sent 70-tall... han er god på trommer, men hifi'en låter IKKE bra :)

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ville vurdert projeckt rpm 5 med audiotecnica pu som følger med,spiller slettes ikke dårlig til prisen,og etter min mening i levert utførelse med pu,parkerer rega p2 ...lånte en slik,å testet mot min rega jeg hadde,veldig stor forskjell.

en bra spiller til 5 tusen,tar du helt av,er veien til rom kanskje dyrere,ok...project ligger uansett ikke lenge på børsen..Denne fåes i oppgradert versjon for bytte av 33/45 med knapper,denne modulen kan kjøpes separatogså,uten den må du løftetallerken,,,ingen stor sak det da..den ser veldig fin ut og,carbonarm er det også.

Når det gjelder armen,er det diskutert en hel del om denne er god på mc pu,uansett er den helt ok til til mm,som du bør gå for først,hvis puslespillet sakl falle sammen prismessig,jeg ville undervurdert riiatrinnet...legg penger her,har du en mulighet til å tyne grensen med 2 lapper,finnes det mye bra riiaer,og spesiellt asr mini basis,denne skal være knallgod,og med denne også,lettsolgt hvis du ikke liker vinyl,og har stort potensiale med hansyn til andre pu er senere,legger du pengene i riia,kan denne tjenestegjøre ved en laaangt dyrere rigg senere,uten at du trenger en gang å vurdere utbytting,.Mange undervurderer riiatrinn,dette er synd.

Hvis du ikke har råd til 2 ekstra,finnes det andre billigere trinn å få kjøpt,men Bellari er kanskje et alternativ...project SE riiaen har visst en del negativ omtale vil søk på forumet gi deg bevis på.

JoLida har et rørtrinn med alle just muligheter på,mm/mc high/low til 5900,da ryker du på mindre.....syntes du skal tenke litt på denne komboen..

Personlig ville jeg lagt like mye i riia som spiller på dette tidspungt,hvis du ønsker fetere spiller med tiden,slipper du å kjøpe ny riia da...

ASR har vært snakket opp og ned her inne..bare positivt.

;) ;)Legger ved et bilde av en project riia,dette er ikke phonobox SE som jeg snakket om...vet ingenting om akkurat denne,emn er å finne billig brukt her inne har jeg sett,kanskje noen har prøvd,å kan si noe om denne på bilde??

Vedlegg

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Jeg sammenligner ikke Dual-spillere med moderne spillere til 10000 kroner. Jeg vil aldri bruke så mye som 10000 på en LP-spiller, det finnes da annet som er viktigere å prioritere. Min påstand er at en Dual i 1200 serien spiller bedre enn det meste i prisklassen under dette. Jeg har prøvd endel spillere, og jeg har venner som har prøvd mye. Mye samlet erfaring som sier det samme. Disse gamle spillerene er forresten driftssikre som få...

Iallefall så er det en billig inngangsport til mye glede med vinyl. Dualspillerene er dessuten musikalske som få andre. Jeg er musiker, så dette vet jeg!

Jeg har ikke noen agenda mot Dual spillerene og hvis man uansett ikke vil bruke mer enn en 1000 kroner så er det ikke så mange alternativer igjen. Det jeg primært ville påpeke var at som råd til en førstegangskjøper som ser etter spiller i 5-6000 kroners klassen så er kanskje ikke bruktimport av en 30 år gammel Dual spiller fra Tyskland det beste rådet.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
takker for de råd som skjenkes...

takker for mange gode råd om bruktkjøp, men ser vel egentlig ikke for meg å kjøpe brukt denne gangen. dette mest fordi jeg som sagt er nokså blank på vinylkunnskap og derfor ser det som svært sansynlig at jeg da lett kunne ende opp med å kjøpe katta i sekken med hensyn på spillerens stand/slitasje/kvalitet.

hva angår lyd signatur, ja så må jeg vel si at jeg heller mot en avslappet varm klang, fremfor upptempo og superdetaljert. hører mye vokalbasert jazz, akustisk gitar og perkusjon..

av utstyr har jeg for tiden Xindak xa-6950 + muse delux 1.0 + ProAc Response 2.5

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
takker for de råd som skjenkes...

novgarod skrev:
takker for mange gode råd om bruktkjøp, men ser vel egentlig ikke for meg å kjøpe brukt denne gangen. dette mest fordi jeg som sagt er nokså blank på vinylkunnskap og derfor ser det som svært sansynlig at jeg da lett kunne ende opp med å kjøpe katta i sekken med hensyn på spillerens stand/slitasje/kvalitet.

hva angår lyd signatur, ja så må jeg vel si at jeg heller mot en avslappet varm klang, fremfor upptempo og superdetaljert. hører mye vokalbasert jazz, akustisk gitar og perkusjon..

av utstyr har jeg for tiden Xindak xa-6950 + muse delux 1.0 + ProAc Response 2.5
Forstår hva du mener med tanke på å ikke kjøpe brukt, men vil bare påpeke at faren det innebærer er veldig liten.
Holder du deg til Hifisentralen så er det så godt som 100% trygt.
Det eneste kan være forsendelse, kjøp så nært at du kan hente selv.

Så kan du jo bruke tråden din til råd og tips.

Selv om du sier at du ikke vil kjøpe brukt så sier jeg dette fordi du kan gjøre et varp for pengene i forhold til nytt. ;)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Siden du ikke har noe særlig greie på vinyl ville jeg absolutt gått gjennom en forhandler. Bruktkjøp er vel og bra men mange platespillere må jo justeres og monteres uansett om du kjøper nytt eller brukt. Gå rundt i forskjellige butikker og lytt! Hvis du er usikker på montering o.l. bør jo en skikkelig forhandler være behjelpelig med slikt!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvem var heldiggrisen som kjøpte OPUS3/SME310??!!

Jeg var håret for sent ute :mad: :( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Vidar P skrev:
jukes skrev:

Mvh Vidar P
En venn av meg er vinylsamler. Han har egen furtebu i hagen fullt av vinyl og med et B&O anlegg i til dette formålet. Inne i stua har han et H/K anlegg (Surroundforsterker + dvd-spiller) til rundt 30 tusen kroner, med et par JBL gulvhøyttalere. I våres ville han ha muligheten til å spille vinyl inne i stua også. Han spurte meg om hva jeg ville anbefale, og jeg svarte selvsagt DUAL. Han skaffet seg en Cambridge pre for kr 300, brukt, og en Dual 1225 for 400 kroner, brukt. Vi testet den ut med Abbey Road, som er en god innspilling (og kansje subtil også?). Det var helt klart for begge to at 1225 slo H/K DVD-spilleren med lengder på lyd. H/K spilleren spilte "mekanisk" på en måte som var ubehagelig, og grovkornet. 1225 var detaljert, oppløst og behagelig. Han spiller nesten bare vinyl nå...

Ikke skue hunden på hårene - prøv en Dual i 1200-serien du også.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Skal ikke hive meg på noen store Dual-diskusjoner, men et tips på spiller om du ikke vil bruke allverden. Jeg har forgjengeren og den kosta 3500,- med en AT95E, så tipper at den nye også ligger i det prisleiet.

http://www.project-audio.com/main.php?prod=xpression&cat=turntables&lang=en

Selges av Hificenter-kjeden, Norsk Audioteknikk og Audiotech.

Personlig syns jeg at en får en god spiller til denne prisen. RIAA-ene til Pro-Ject begynner på 1000,- og oppover. Har også Phonobox SE som var omtalt her. Helt kurrant, men kanskje noe slank i bassen? Spiller litt mer oppløst enn Cambridge 540P gjorde her hos meg.

Uansett, lykke til!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg har nettop prøvd den berømte AT 95e på en god spiller. Mangler bass og detaljer i forhold til Dual m/Shure.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Poenget var at har får en spiller med påmontert PU til en hyggelig pris speller nytt!!! Har mine tvil om dette spiller noe dårligere enn en Dual/Shure-kombo og dessuten er den armen på den spillern god nok til å forsvare langt dyrere PU'er.

Det er ikke alle som ønsker å ha stua full med antikk og de fleste velger faktisk nyere utstyr, selv om noen få velger å gå den andre veien.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Du må jo tro hva du vil. Jeg sier prøv! Jeg kan godt forstå at folk er skeptiske til min påstand om Dual m/Shure, men det er altså min og mange andres erfaring.

Pussig at denne Pro-Ject lyder godt med AT 95e. AT 95e er lavcompliant og skal skrus på en tyngre arm. Den er egentlig feil match i denne armen her...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Det kan sikkert spille bra det du nevner, men jeg mener at tilhengere av Dual/Shure er litt vel trangsynte og ikke er villig til å se på andre alternativer. Jeg har ikke hørt det du nevner selv (Dual/Shure), men ser jo til stadig at det er det samme "maset" fra enkelte hver gang en stakkar rådfører seg når han skal ha platespiller for første gang.

Nå har fabrikken valgt å sette på en AT95E på endel av deres modeller og jeg regner med at de har valgt den for at den passer armen og spilleren. Det finnes sikkert andre alternativer de kunne valgt, men nå har de valgt denne...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Det er jo litt moro å skrive om aha-opplevelsene sine. Mange som gjør det her. Jeg har prøvd remdrevne Technics, Sansui, CEC, NAD, og Thorens (og remdreven Dual). Jeg har også prøvd direktedreven Pioneer så jeg har litt erfaringer.

En grunn til å velge AT 95e er jo at den er anerkjent som den beste budsjettpickupen, og den har vært det i mange år. Den er ikke dårlig, jeg prøvde den i sommer på en Sansui SR - 222 med arm som er mere passende. Det låt jo rent, musikalsk og pent, men med mindre detaljer, varme og trøkk enn det jeg er vant til.

Topp Bunn