min første vinylsnurre...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Javisst er det moro å fortelle om det! Selv har jeg ikke testa allverden og skal ikke påberope med masse kunnskap og erfaring, men noe har det blitt.

Uansett så var Pro-Ject'en kun et tips til en nybegynner og en god start. Om han skulle velge denne, men ikke liker AT95E, så er det jo bare å skru den av og teste noe annet. Den koster jo tross alt ikke mer enn 400kr...

En passende PU kan han jo spørre om når evt. den tid kommer.

Jeg kunne tenkte meg en gammel Thorens å "leke" litt med selv, men noen Dual blir det nok ikke ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Når det gjelder project sine spillere,rpm5 og xper...et eller annet budre være en overkommelig begynnerspiller,rpm 5 med nevnte at pu her,spiller langt bedre(stygglangt og)enn regap2 som jeg hadde med goldring elektra,den var kjøpt sånn ny....men så er jo rpm noe dyrere...ikke minst ser spillern flott ut,i pianofonish,carbonarmen er nok best for mm,pu er...men også mc har vært prøvet med ok resultat av bla moon..

Har du tenkt noe mer på å legge litt ekstra i riiatrinnet,for å mer muligheter senere..uansett styr unna NAD sine riiaer,de er sykt dårlige(pp-1),har prøvd det på mer enn en spiller ::)

Henger meg på at det er bedre med noe nytt(brukt fra oss her inne)enn noe gammalt som skal fraktes land og strand rundt,så tilkommer det ene og det andre gebyret når snurrer enter kaia her..Dette kan du heller ha tilgode hvis du forelsker deg i akkurat en spiller senere,med mer erfaring...Du trår ikke feil med en rpm5

Den kan også kjøpes med speedbox,eller kjøpe separat,da spiller visstnok bedre(jeg hørte ikke forskjell)Nå liker jeg å fikle med reimer å greier,men denne må du løfte tallerken på,rimelig analogt det da :)Du bør kjøpe den med korkplate isteden for filt,filten henger seg bare fast i platene,og skaper irritasjon,den kan kjøpes med begge deler,til smme pris...men du får ikke kjøpt løs plate etterpå dersom du heller ville hatt den andre..

Fryd hifi i Heggedal selger alt av project,har rpm 5 for demo og.

J

jukes

Gjest
JH skrev:
Det kan sikkert spille bra det du nevner, men jeg mener at tilhengere av Dual/Shure er litt vel trangsynte og ikke er villig til å se på andre alternativer. Jeg har ikke hørt det du nevner selv (Dual/Shure), men ser jo
Hei JH ikke bli så sinna da. :) :) Har prøvd en del nyere spillere og hørt en del. De imponerer ikke meg kvalitetsmessig eller lydmessig. Skal ikke nevne noen men enkelte er så dårlig bygd at en får vondt i magen. :)
Nevner det igjen, :) Jeg har hørt 701 med 91ed mot en til 30lapper.På denne sto det en pickup til 11lapper. 701 var ikke dårligere. Vet hvor god 1200 serien er i forhold til 701.

Så får en tak i en strøken 701 så har en en toppspiller.

For meg så blir remdrevne puslete lydmessig. Jo de spiller pent,men mangler drivet til mellomjullspillere.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
Har man det plutselig nå....? For noen år siden så sa jeg på disse sidene at jeg synes Dual 701 er den eneste av de gamle og forbigåtte Dual'er som har noen berettigelse som kilde i et moderne budsjettsystem; jeg ble da ledd ut av dere Dualister som historieløs.

Det er jo selvsagt bare tøv; disse spillerne har aldri hatt noen stjerne blant hifi-entusiaster annet enn en liten skare pop-elskere på stramt budsjett som har likt de godt til sine NAD 3020'er etc, de har blitt totalt satt i skyggen av langt bedre spillere i sin samtid, for ikke å snakke om nåtid; jeg har selv eid flere Dual'er og gamle Thorens'er (som i kraft av å være beltedrevne var langt mer velspillende på mye musikk), og hørt enda mange flere; inkl disse mellomhjulsspillerne, som appellerer til en smal nisje mennesker som typisk lytter på litt eldre popmusikk i type vintage lav-oppløsnings hifisystemer; fordi spillerne har en lei tendens til å falle igjennom bigtime med musikk som krever mer nyansering og detaljering. Ikke noe mysterium å forstå hvorfor produsenter har helt gått bort fra denne drivmekanismen etter 70-tallet imo.

Når det så er sagt; jeg mener ikke å si at disse spillerne ikke har sin plass hos nevnte nisje; de er underholdende nok med slik enkel popmusikk med en pu som ikke graver så dypt inn i musikken (type Shure etc) og det er akkurat det disse menneskene synes er "it", men det bør være tiltakende opplagt at flertallet av verdens audiofile stiller langt strengere krav til sine lydkilder enn hva Dual noen gang har vært i stand til å imøtekomme... for flertallet. Derfor kjøper også de fleste nye spillere fra lydmessig kvalitativt langt overlegne produsenter.

Spør du meg, så er en godt oppsatt (!) flunkende ny Rega P3 ufattelig mye bedre enn en Dual 701... til noen få kroner mer, med full garanti.

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
Vidar P skrev:
jukes skrev:
Har man det plutselig nå....? For noen år siden så sa jeg på disse sidene at jeg synes Dual 701 er den eneste av de gamle og forbigåtte Dual'er som har noen berettigelse som kilde i et moderne budsjettsystem; jeg ble da ledd ut av dere Dualister som historieløs.

.

Spør du meg, så er en godt oppsatt (!) flunkende ny Rega P3 ufattelig mye bedre enn en Dual 701... til noen få kroner mer, med full garanti.

Mvh Vidar P

:)

Hei Vidar, kan ikke forstå hvordan du kan mene P3 er bedre enn 701. Må være noe helt galt med hørselen din eller så er du ute for og lage litt leven. :)

Jeg sier ikke at 701 er den beste fra den kanten. Har min favoritt blant de.

Uansett hva du sier,jeg vet hvor gode de er. 701 er og blir en toppspiller. Den som mener noe annet må forklare hvorfor den ikke er det.
Bare drivverket er av en klasse for seg selv. Ikke tru at alt som blir laget i dag er så mye bedre enn før. Det har jeg sett mange
bevis på.

Mvh Roar

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Vidar er en sann entusiast som lar seg rive med av sterke følelser som han har for hifi.

Vi får da bare tåle dette, selv om han tar hardt i innimellom.

Jukes: Vi vet hva vi vet!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
Hei Vidar, kan ikke forstå hvordan du kan mene P3 er bedre enn 701. Må være noe helt galt med hørselen din eller så er du ute for og lage litt leven. :)
Hei Roar; jeg er vel berettiget til å synes hva jeg vil om hva jeg selv hører ? :)
Kan heldigvis berolige deg vedr min hørsel, som ikke feiler noe. Hva angår leven; jeg har foreslått for trådstarter å gå for en ny, moderne spiller fordi jeg simpelthen synes det er en god ide; gitt hvor gode spillere har blitt idag. Levenet er det vel dere som står for, som mener at disse Dual'ene bør stå på innkjøpslista til en vinylnybegynner, fordi dere av en eller annen merkelig grunn føler at disse låter bedre enn de spillere som resten av verden fant langt bedre allerede for 40 år siden...

Nei, leven for dere er jeg ikke ut etter å lage. Jeg er glad på deres vegne at dere har platespillere som dere føler tilfredsstiller pengepungen og tildels øret (inntil dere skulle være heldige å høre en ordentlig vinylrigg en dag :D ). Ber dere bare om å ha såpass takhøyde at dere forstår at deres særinteresser ikke nødvendigvis appellerer til hele hifi-samfunnet.

Selv om jeg synes Jaguar E-Type og/eller Austin Healey 3000 mk2 er verdens heftigste sportsbiler, så har jeg ingen problem med å se at ikke alle deler dette synspunkt; nyere modeller så som BMW Z4, MG TF, Toyota MR2, Mazda MX5, Mercedes SLK etc utdanker de jo bigtime på ren og skjær ytelse.... om jeg allikevel foretrekker å kjøre E-Type så er det av personlige, emosjonelle irrasjonelle (kanskje?) årsaker, ikke fordi den er bedre enn biler av idag, 45 år etter dens introduksjon. Litt slik som Dual 701 etc... bare det at den var aldri noen favoritt blant kresne audiofile... langt derifra.

Mvh Vidar P

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
jukes skrev:
JH skrev:
Det kan sikkert spille bra det du nevner, men jeg mener at tilhengere av Dual/Shure er litt vel trangsynte og ikke er villig til å se på andre alternativer. Jeg har ikke hørt det du nevner selv (Dual/Shure), men ser jo
Hei JH ikke bli så sinna da. :) :) Har prøvd en del nyere spillere og hørt en del. De imponerer ikke meg kvalitetsmessig eller lydmessig. Skal ikke nevne noen men enkelte er så dårlig bygd at en får vondt i magen. :)
Nevner det igjen, :) Jeg har hørt 701 med 91ed mot en til 30lapper.På denne sto det en pickup til 11lapper. 701 var ikke dårligere. Vet hvor god 1200 serien er i forhold til 701.

For meg så blir remdrevne puslete lydmessig. Jo de spiller pent,men mangler drivet til mellomjullspillere.

Mvh Roar
Neida, jeg er ikke sinna, bare litt oppgitt. Jeg respekterer at mange har interresse for det gamle, men syns det er mer passende for en med f.eks 10 LP-plater å anskaffe seg en rigg av nyere dato_Også lettere å få solgt om det ikke skulle falle i smak. Flere av budsjettspillerne idag er vel såpass gode at en nybegynner på vinyl kan like den/dem og det uten å bli flådd økonomisk. Selvsagt er det billigere å finne en på dynga eller på loppemarked, men tror ikke det var det trådstarter var ute etter!?

Det jeg blir litt oppgitt over er at i hver eneste tråd (vel nesten), så dukker det opp anbefalinger om å kjøpe Dual/Shure og at få ting her i verden låter bedre enn det. I samme tekst finnes også ordene om at en budsjettspillere idag er "ubrukelig" lydmessig i forhold til den nevnte kombinasjon...

Ikke noe angrep mot deg Roar , kun en generell uttalelse :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jukes skrev:
JH skrev:

Mvh Roar
Prøv en VPI..................................................................!! ;) ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva er dette med disse gamle dual spillere?har ikke hørt denne...sikkert god som dere mener...men husk nå på en ting,trådstarter har neppe peil(enda) til innjusteringer,etterjust.og har sikkert behov for noen spm.og få noen raske svar,ikke minst et sted å henvende seg,for å suppelere,kjøpe,ev bytte inn spiller med noe bedre når vinylsyken kommer snikende på,og det finnes mye bedre greier der ute..nei,for guds skjyld,kjøp en nymotens spiller,så får valgets kval heller være moderne design,eller mer retro...begge er å oppdrive,enten fra Project,rega,thorens eller andre merker som selger i den rimelig skalaen...Her er deler og forhandlernett oppe å går,så slipper trådstarter å få ødelagt inntoget i #vår" verden med utstyr,som ingen vil ta i,grunnet priv.kjøp i ettertid...Nå tenker jeg på folk som lever av dette og ikke forumister som kommer en kveld å fikser litt.

Feks rpm5,sist det lå en på sidene til salgs,gikk den samme dag,.....her kan en ikke trå så feil,spiller bra gjør den og..carbonarmen er det diskutert mye om,men funkerbra med mm,pu i allefall...AT som sitter på er ikke værst syntes jeg,så ser den fin ut og,å likner ikkenoe som er dratt fram fra et gammelt loft.. ;)Rega er jo og et alt,feks brukt p3....men jeg er som sikkert mange har fått med seg,ikke spesiellt gla i Rega,det har noe med spillestilen å gjøre bare..en p2 bør en finne mellom 1500-2000/p3 noe over dette...

hÅPER DU FNNER DEG EN SPILLER SOM PASSER BÅDE LOMMEBOK OG DIN SMAK.

Ikke glem eg GOD riia da....Graham slee er vel heller ikke å forakte,gjerne brukt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Feks rpm5,sist det lå en på sidene til salgs,gikk den samme dag,.....her kan en ikke trå så feil,spiller bra gjør den og..carbonarmen er det diskutert mye om,men funkerbra med mm,pu i allefall...AT som sitter på er ikke værst syntes jeg,så ser den fin ut og,å likner ikkenoe som er dratt fram fra et gammelt loft.. ;)Rega er jo og et alt,feks brukt p3....men jeg er som sikkert mange har fått med seg,ikke spesiellt gla i Rega,det har noe med spillestilen å gjøre bare..en p2 bør en finne mellom 1500-2000/p3 noe over dette...
.......
Ikke glem eg GOD riia da....Graham slee er vel heller ikke å forakte,gjerne brukt.
Selv om Rega har dukket opp noen ganger, så er det ideellt sett litt lite og enkelt til resten av utstyret; i vinylverdenen er balansen fortsatt et nøkkelpoeng.

..av utstyr har jeg for tiden Xindak xa-6950 + muse delux 1.0 + ProAc Response 2.5
Det samme mener jeg om rpm5, som jeg slett ikke synes er noe bedre enn en veloppsatt P3; men det skyldes vel at jeg ikke har klart å få armen til å spille liflig sammen med MC-pu'er.

Med høyttalere i 20-30k klassen (nye) så titter man simpelthen ikke på platespillere til 5k... med riaa og pu. Da sparer man simpelthen litt til. Imo :)

10k-budsjettet hjelper, men det er neppe noen god ide å blåse av store deler på pu og riaa imo. Selv hadde jeg gladelig gått for en platespiller opp mot max av budsjettet; la oss for eksempelets skyld si en Rega P5 (som er super forresten), satset på litt rabatt, satt på en enkel pu (f.eks en overraskende god Goldring MM eller en Rega Elys2 e.l.), og gått for et rimelig men godt riaa-trinn, f.eks en brukt Rotel 970 eller en Cambridge 640 eller noe slik.

Da er oppgraderingsstien klar senere; platespilleren er god nok til å beholde inn i evigheten, pu'er må jo byttes uansett før eller senere, og en slik riaa vil man lett kunne selge til fordel for en bedre en når budsjettet tar seg opp..

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så lekker ut den, Roar. Nok en Linn-knuser antakelig?

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva i alle dager er det der på bilde............sikkert eldre enn meg ::)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Antar det er en form for Ipod for duallister. ;D ;D ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.634
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du skal pinadø ikke se bort ifra at greia spiller bedre enn en iPod med MP3 i 92kHz oppløsning--- 8)

Bernt K

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
gla jeg er nyvervet vpi`st ;D ;D

Pass på så ikke teknisk museum får fatt på den der,da er den beslaglagt på flekken!! ;)

skulle likt å hørt,har IKKE det minste tro på at en sånn spiller kan hamle opp med dagens i samme prisleie...

men jeg kan ta FEIL hva sier dualistene??en annen ting,funker dual bare med shure...komboen er flittig nevnt her inne. ::)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
utrolig gøy og se at så mange her inne engasjeres av et innkjøp til ussle 10.000,- tenkte nesten ikke noen gadd å slenge inn en kommentar jeg.. :)

bare for å pressisere nok en gang: jeg er ikke ute etter å kjøpe en 30 år gammel klassiker som krever at jeg har noen form for kompetanse som servicetekniker.

heller vel i mot den ruta som Vidar P. nevner: så god/dyr spiller som mulig + en ok pu og riia, slik at jeg med tid og stunder har oppgraderingsmuligheter.

mulig at jeg kan strekke meg ett par tusen over opprinnelig budsjett hvis det ville bety mer enn nyanseforskjeller...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Kjøp den du har lyst på, novgarod! Du blir bare ikke fornøyd ellers. Jeg mente bare å gi deg et råd, og det gjelder vel for de andre innspillene her også.

iPod for Dualister? Tja...denne på bildet er vel en slags fortidens iPod. Siden det står Dual på den regner jeg med at kvaliteten er bedre enn tilsvarende Philips, Monark, DUX og hva det het alt sammen. Dual lå over de fleste i pris og kvalitet på den tiden (60/70 tall)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
takker så mye for rådet angående Dual/shure, men føler meg rett og slett ikke kompetent til å satse på et slikt oppsett. frykter for skuffelsen om jeg var uheldig å ikke fikk det til å fungere. hvem vet, om noen år kan det jo være at jeg likevel ender opp med en slik spiller...?

det beste jeg har hørt av platespillere så langt var en modifisert sl1210 med veskedemper(silicone) på armen, og noen slags dempede titanføtter. den spillern ga meg gåsehud med tanke på utseendet, men den ga også det med tanke på lyd.

har vel likevel en misstanke om at en mer typisk HiFi-spiller passer meg bedre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Nåja, typisk hifispiller - vet ikke om jeg tar den helt! ;)

Du har rett i at det kan være problemer med gamle Dual. De har gjerne stått noen år også, og da kommer det an på lagringen, -størknet fett og nikotin kan være et helvete! En liten del må dessuten alltid skiftes, og det er en lite tilgjengelig del som skaffes fra Tyskland. Om du skulle bli fristet en gang kan du alltids gå inn her for å få hjelp:

http://www.alternativaudio.com/forum/viewforum.php?f=49

De som vil ha Dual får det til å fungere, -som regel.

Styr for all del unna Rega. Det er så mange som har problemer med disse. Det er mange tråder på forumet her om det.

Og om du kommer over noe gammelt rask på et loppemarked, f.eks en Garrard m/Shureelement på, så by 50 kroner, ta av elementet, sjekk stiften og sett det på din foretrukne spiller. Da vil du ikke ha noe AT eller Ortofon mer!

Lykke til!

J

jukes

Gjest
novgarod skrev:
takker så mye for rådet angående Dual/shure, men føler meg rett og slett ikke kompetent til å satse på et slikt oppsett. frykter for skuffelsen om jeg var uheldig å ikke fikk det til å fungere. hvem vet, om noen år kan det jo være at jeg likevel ender opp med en slik spiller...?

det beste jeg har hørt av platespillere så langt var en modifisert sl1210 med veskedemper(silicone) på armen, og noen slags dempede titanføtter. den spillern ga meg gåsehud med tanke på utseendet, men den ga også det med tanke på lyd.

har vel likevel en misstanke om at en mer typisk HiFi-spiller passer meg bedre.
Kjøp deg en slik 1210 og så har du en spiller som varer livet ut. Gjest har rett,styr unna disse Regaene. :) Bare les igjennom her på vinylavdelingen.
Lykke til.

Mvh Roar

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gå for en rpm 5,legg litt i riia med en gang,....kjøper du billigriia til under 1000,- blir den flaskehalsen,og sikkert umulig å bli kvitt igjen,iallefall her inne ;)

Fordeler rpm5

Levers komplett,enkel å montere.

spiller bra med medsendt AT pu.

løse signalkabler er ett pluss,de som følger med er greie.

du kan kjøpe speedbx senere,da med skifte av 33/45 elektronisk..

kurant å få deler til denne(ljudtema på Borgen i Akerhus er importører)

Vakker å se på...

justerbare føtter mot underlaget...

ASR riia........bare søk litt i høyre hjørne på hovedsiden...og les!!

denne kvitter du deg nok aldri med!!

litt dyr,men bedre det,enn å kjøpe en som ikke duger til 1000,-,da blir riiaen flaskehalsen..og når du oppdager det...Ja da skal du selvsagt ha en bedre ;)og billigriiaen får du neppe solgt igjen..den funker neppe bedre for noen andre..og ingen vil gi noe for den,da er du her:::

pris ny riia+ den gamle hyllevarmern som ikke er å få solgt= en riiia som ble langt dyrere enn om du hadde kjøpt en skikkelig med en gang :D ;)

Er enig med de andre her,at pu er forbruksvare og du kan begynne i den billige enden,med feks en asr riia til 6900 minus pruting,har du riia som takler langt vassere utstyr,og du kan bruke mc pu senere på denne,eller andre spillere UTEN å bruke masse penger på en bedre riia samtidig som du ev kjøper ny DYR platespiller...

JoLida har en rørriia til 5900,- verd en lytt tror jeg.

project har to rørriiaer,på se utgaven er visst problemet med lite gain...det vil si at du får lavt volum ut,og må skru mye på volumet for å oppnå noe tilnærmet lik cd..

dette er noe å tenke på det også...MK2 riiaen vet jeg ingenting om(den jeg lastet mned bilde om her.)

du trår ikke feil med asr mini riia i allefall,les om den her på sentralen..og at den er mini utgave.....liten er den definitivt ikke!! fet derimot Gjett om!!!Nydelig finish i sort plexi..

Det jeg syntes er at det er bedre å gå for en relativt rimelig spiller nå (rpm5) og så selge denne senere,å kjøpe noe mye grommere,dersom du snør helt ned av vinylmediet,vil en sipller i den klassenha begrensninger uansett,da er det smartnå å tenke på at det du ender opp med,er lettsolgte produkter(riiaen selger du nok aldri).men rpm5 er du kvitt på et bluk,når du skal ha deg en spiller mellom 10k og 50 k om en stund,vis du blir bitt av basillen... ;) ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Gjest skrev:
Styr for all del unna Rega. Det er så mange som har problemer med disse. Det er mange tråder på forumet her om det.
http://www.modum-bad.no/FullArticle.aspx?m=51

Mvh Vidar P
he he he he he....holder en knapp på Rega fremfor Dual,selv om jeg ikke har hørt dette dreiene det skrytes av...Rega begynte ikke med dette i går...Av lydsign..er jeg ikke fan av Rega,men det er jo gode spillere....Kanskje enkelte bør ta en ekstraordinær titt på linken til Vidar... 8) :eek: ;D

J

jukes

Gjest
:) Regaen går baklengs
« Lagt ut: desember 19, 2005, 14:30:18 » Sitat

--------------------------------------------------------------------------------
Solgte min Rega Planar 3 for en stund siden. Ny eier opplyser at motoren nå går baklengs. Dette medfører logisk nok et problem med å spille plater... Platespilleren fungerte 100% da den ble sendt fra meg, er det mulig spilleren kan ha fått skader under transport som forklarer problemet?

Mvh :eek: :eek:

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Der ser du................Rega ;D ;D

Gå for en project!!!!!!!!!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega er vel verdens mest solgte hifi-platespillerprodusent. De har en superb track record på varighet og driftssikkerhet.

Om du foretar en undersøkelse på hvilke biler som har mest feil i Norge; Toyota eller Bentley, så vil Toyota ha uendelig mange flere verkstedbesøk enn Bentley. Tro hvorfor...?

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
Vidar P skrev:
Rega er vel verdens mest solgte hifi-platespillerprodusent. De har en superb track record på varighet og driftssikkerhet.

Om du foretar en undersøkelse på hvilke biler som har mest feil i Norge; Toyota eller Bentley, så vil Toyota ha uendelig mange flere verkstedbesøk enn Bentley. Tro hvorfor...?

Mvh Vidar P
[/quote

Hei Vidar. Vet ikke hvordan de nye Rega er men de eldre er sorglig dårlig laget. Hvis en ser litt nøye på de eldre så ser en det. Sammenlign de med Dual konstruksjonmessig.

Men som jeg nevnte de nye modelene har jeg ikke vært borti og de kan være bedre.Regner med det nå,for nå har vel de fått mere konkuranse.

Når det gjelder spiller som er meget godt laget fra Uk er det Garrard 401. Spiller meget godt og har et nydlig drivverk. :) Denne har jeg blitt meget glad i. :)

Mvh Roar

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Vidar P skrev:
Rega er vel verdens mest solgte hifi-platespillerprodusent.
Nåja, denslags tall er ikke helt retningsgivende. BSR var verdens mest solgte platespiller på slutten av 70 tallet. Var kvaliteten av den grunn god ? Nope.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er altså så komisk å se dere dualister... :) Håper dere blir ved oss en tid til, dette er god humor ;D

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du er inne på noe der Vidar...ang.Bentley/Toyota.....fikk jeg velge kjørte jeg gjerne Bentley ;)

Rega selger vel som "hakka møkk" i førhold til adre produsenter,de er vel rimelig store også,gjen da mot andre små...jeg er ikke regafreak...men den fineste spillern til rega er utvilsomt P25 som desverre har gått ut.

nå er denne tråden ment for billigspiller,og da holder ejg en knapp på project...men somsagt,smaken er som baken...har det ikke kommet en ny versjon av rega p2 nå??

Vidar............. ??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Du er inne på noe der Vidar...ang.Bentley/Toyota.....fikk jeg velge kjørte jeg gjerne Bentley ;)

Rega selger vel som "hakka møkk" i førhold til adre produsenter,de er vel rimelig store også,gjen da mot andre små...jeg er ikke regafreak...men den fineste spillern til rega er utvilsomt P25 som desverre har gått ut.

nå er denne tråden ment for billigspiller,og da holder ejg en knapp på project...men somsagt,smaken er som baken...har det ikke kommet en ny versjon av rega p2 nå??

Vidar............. ??
Jeg er ingen Rega-mann, som dualistene ser ut til å tro. Men jeg er heller ikke blind og døv, og klarer ikke å unngå å legge merke til at Rega har en armada velspillende alternativer i alle prisklasser... og noen av de fineste armer som fins. Til sin pris selvsagt.

Det er P3 som har kommet i ny versjon, den heter P324 eller noe slik; og har fått stående applaus i internasjonal hifipresse så langt.

BTW; vi har en P25 med RB600 og AT OC9, en superduper spiller til en rimelig penge, som koser seg flott på enden av en Naim Stageline/Nait5i/Spendor S3e. Ikke noen LP12, Xerxes eller slikt, men dog.

At Rega har noe mer feil enn andre spillere er det reneste subjektive, ondsinnete vås, og slikt vrøvl burde vært forbudt ved lov å spre offentlig på åpne fora; i det minste burde ryktespreder kunne ha blitt stilt til ansvar for tap påført offeret ved disse ondsinnete og grunnløse påstandene; og Gjest utfordres med dette til å frembringe noen form for dokumentasjon på disse vanvittige påstandene sine.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Denne pakka,med asr mini/project rpm 5 tror....jeg vil gi eieren sin mange fine spilletimer..<jeg vet av erfaring at å oppgradere vil bli aktuellet hvis eiern tar av etter en stund.Det som er meget viktig,er at utstyret fra dag1 greier å levere et godt resultat,og ikke noe tragisk knitring bare,dette fordi da er dt jo ikke noe gøy!

Hadde en rega med dårlig pu...jeg ga ikke opp,men spillte allikevel..vurderte oppgradering på pu siden,men kom til at å koste på en pu til 3-4k ville gi noe...droppet det,å tok steget opp til en vpi scout..ga 17000 for herligheten,og det er vedrt hver bidige krone tro meg!!Derfor er det greit å begynne med en rpm5,for så å finne ut om en vil satse større beløp å kjøpe noe relativt mye bedre,enn å begynne å bytte armer og pu er i fleng på en rimelig spiller syntes jeg.Potensialet er høyere på dyrere spillere,enn på de billige.

RPM5 er jo og svært lettsolgt vare brukt,noe taper man,sånne r jo gamet,men tror ikke du taper mye på en sånn.

Her snurrer vpi en,med musikk fra Dualtiden....go gammel shadows...og det er nesten som å ha gutta i stua her,selv med min minimalistiske audionotew mm,pu....enn så lenge jeg har den....denne pickupen fra audionote er veldig bra,kanskje litt ukjent,men ikke til å skue på håra....og jeg har hørt den på project rpm9 dog med metallarm,den låter bra der og....(potensiell oppgradering på rpm5 det gitt...

Det at drivverk spiller er det ingen tvil om....skal du heller gå for en rega,leit etter en p25!!!brukt.

Fryd hifi har rpm5...også en demospiller dersom du bor i nærheten av Asker,det er feriestengt der for øyeblikket desverre..en tlf til ljudtema vil gi deg svar på nærmeste forhandler.

Nå har jeg messa så jævli om denne rpm en ,men ikke gi meg skylda om du ikke liker den!Pris ytelse,tror jeg den er nærmest uslåelig,mht platestrammer,korkskive,finish,lyd.pris...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Et + får være at det er betydelig høyere WAF faktor på dette utstyret her,enn dette kjervet/spaghettiopplegget med stiveplastkabler,og dualsnurrere som var lagt ut tideligere i tråden her......kjøp nytt,eller nyere brukt,så slipper du å bli oppsøkt av riksantikvaren når du får lyst til å spille en lp,på urgammelt dualutstyr....finnes det steinstifter til disse dualarmene,ser jo ut som de kommer fra selveste steinalderen.....neida,jeg bare tuller... ;DSjønner godt,at spesiellt den eldre generasjon tviholder på sånt utstyr,som de har vokst opp med,mye av det,kan sikkert matche mye av dagens utstyr,men ikke noe stas å begynne med sånt for en som er helt fersk,skulle en ha behov for hjelp er det lengere mellom sjapper som kan fikse gamle greier,enn nye greier....dæven asr riiaen er jaggu flott..tror jaggu jeg må vurdere en selv,selv om jeg har en bra riia....

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hva med Clearaudio Emotion til knapt 8000? Er ikke det også en OK spiller for en vinylnybegynner?

Topp Bunn