Min Thorens TD2001

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Har mekket istand et par vegghyller mens jeg elektronikken er utenbys. En til meg og en til Mbare:

To plater fra klesskapet, Trans7 krystallklart lim, to vinkeljern og skruer.

Litt sparkel og klarlakk for bedre finish.

Ellers fant jeg kun en 6,8uF filmkondis i skuffen, men jeg kan jo se om jeg får "start" på motorn en kveld jeg finner tid.

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Skrudde ut motorn.

Med thorens-vorta (ikke trafoen på bildet) og 6,8uF i serie fikk jeg motorn til å starte ved å gi den en dytt. Prøvde med 4uF og 7,8 uF uten at det startet. Med disse kapasitansene vibrerer det heller ikke særlig. Med 6,8uF står den først og vibrerer men starter ved et dytt. Hvilken vei jeg dytter avgjør hvilken vei motorn går. Den vibrerer litt i gange i dette oppsettet.
    Med 12vac trafoen (måler 12vac ut ved tomgang) fikk jeg den ikke til å starte uansett kondiser.

Uten belastning ser motoren ut til å gå jevnt i testoppsettet. Hva forteller dette meg og hva kan jeg gjøre videre nå?

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    ...
    Uten belastning ser motoren ut til å gå jevnt i testoppsettet. Hva forteller dette meg og hva kan jeg gjøre videre nå?
    ...
    Test også med motoren montert i platespilleren med reim og tallerken.

mvh
    KJ

EDIT: ach so ... jeg trodde dette var en 15/16 V variant av denne AC syncronmotoren, men det ser ut til å være en 2 faset step motor fra det som nå er Schneider (det ser ut til at de nå ikke produserer den varianten du har - RPM 57, de nærmeste seriene ser ut til å være RPM 51 og RPM 63). Jeg tror ikke det skal ha veldig store praktiske konsekvenser mht testoppsettet, men det kan kanskje vibrere litt mer enn under mer optimal drift av de to fasene i motoren.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    KJ skrev:
    Test også med motoren montert i platespilleren med reim og tallerken.

mvh
    KJ
    Men vil jeg da kunne bruke stroboskopet til å se etter hastighets - forskjeller? Tror ikke de hastighetsendringene jeg så med stroboskopet i "normal" -oppsettet lar seg se med bare øyet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    ...

Men vil jeg da kunne bruke stroboskopet til å se etter hastighets - forskjeller? Tror ikke de hastighetsendringene jeg så med stroboskopet i "normal" -oppsettet lar seg se med bare øyet.
    Du må nok bruke stroboskopet for å finne ut av det ja. Hva hindrer deg i å bruke stroboskopet i dette tilfellet?

mvh
    KJ

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    KJ skrev:
    Hva hindrer deg i å bruke stroboskopet i dette tilfellet?

mvh
    KJ
    t

Absolutt ingenting. Jeg tenkte vel på om jeg får 33 eller 45 rpm, men sannsynligvis ingen av delene, :).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    ...

Absolutt ingenting. Jeg tenkte vel på om jeg får 33 eller 45 rpm, men sannsynligvis ingen av delene, :).
    Jeg antar at du får 33 1/3 rpm. Selve motoren skal rotere med 250 rpm. Men denne antagelsen er basert på min tildligere feilslutning om at motoren i spilleren din var en vanlig 24-polet AC-syncronmotor på 50Hz driftsfrekvens. Motoren din er en 24-polet (eller rettere sagt 12 polpar) 2-faset stepp-motor. Etter det jeg har forstått så er det egenlig ikke noen betydelig forskjell mellom en 2 faset stepp-motor og og en tilsvarende 2 faset AC-syncronmotor, men det kan hende jeg er utsatt for flere feilslutninger ... ;)

Det kan også hende at Thorens har gearet motoren til å kjøre på en annen frekvens enn 50 Hz for 33 1/3, men det finner jeg mindre trolig, forholdet i diameter mellom motorpulley og innertallerken gir svar på det.

mvh
    KJ

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Jeg har 13,9 - 14,1vac (målt med DMM) inn på motorn i testkretsen. Motorn må både hjelpes i gang og ha hjelp til å få opp farta på tallerken. Når jeg med håndkraft snurrer tallerken opp til høy fart, vil den etter en stund stabilisere seg med en fart noe høyere enn 45 rpm, iflg stroboskopet. Motoren blir ikke merkbart varm og jeg kan heller ikke kjenne mye vibrasjon. Om jeg
    svakt bremser tallerken drar den seg opp igjen til samme hastighet som før og om jeg speeder den opp litt for hånd slakker den ned igjen til 45++rpm.

Nå skal jeg ikke være for skråsikker, men så langt jeg kan se holder tallerken konstant hastighet med motoren koblet i testkretsen.

Min hifiinteresserte psykolog-kompis trenger ikke uttale seg om det at jeg sitter oppe å stirrer på en roterende stroboskopskive sent en fredagskveld ;).

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    De første testene av motorstyringen i oscilloscopet viser at den ikke ikke har noen grove feil. AC kurvene så fine ut også over tid, med svak belastning på og styringen lot seg fint justere med de omtalte potmeterne. Ettersom hastighetsendringene på tallerkenen i drift er nokså subtile (men lett hørbare..) skal styringen nå testes for små variasjoner med større belastning på.

Kretsen var også følsom for berøring. AC kurvene ble påvirket om deler i kretsen ble berørt med hånden (kapasitiv påvirkning), men om dette er et dårlig tegn vet jeg ikke.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er omtalt tidligere i tråden og oversett av meg .Men dette at motoren ikke trekker igang uten litt drahjelp, har du funnet ut av det?tyder det på at motoren ikke har sitt normale dreiemoment? behov for slik dra hjep har jeg opplevd i mikromotorer jeg bruker.da var børstene slitt ned og det ble ustabile kontaktforhold.Likeså opplevd det samme med en sugemotor men den hadde fått seg en dram avløpsvann pga ventilfeil og noe hadde trutnet.mangel på fri rotasjon måtte avhjelpes med et lite start dytt fordi momentet ikke var godt nok til selv å trekke i gang.PS lykke til

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Under testen med full belastning over tid viste motorstyringen avvik på opp mot 5% over tid, og testen viser mye av det samme som under lytting. Den er jevn et par minutter og begynner så å sakke. Én komponent som virket defekt iflg mannen med scopet, var også hastighetsvelgeren (33/45rpm). Ble denne lett berørt under drift ga det utslag på scopet. Så nå skal vi bytte deler i motorstyringa. Pot'er, velger og med det samme vi er igang, transistorer. De koster ikke mye og er tilgjengelig fra ELFA.

Ting kan tyde på at du hadde helt rett KJ.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Andreas skrev:
    Pot'er, velger og med det samme vi er igang, transistorer. De koster ikke mye og er tilgjengelig fra ELFA.
    Transistorene er nok ikke "slitt" ennå ;)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Audiomix skrev:
    Transistorene er nok ikke "slitt" ennå ;)
    ;), et trenet øye har sett andre grunner til at et bytte kan være lurt. Skal alt loddes om bytter jeg dem like godt ut når jeg først er i gang.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det er to typer transistorer jeg skal ha tak i: BC557A og BC547A. Nå har ikke ELFA de typene som ender på -A, kun de som ender på -C.
    Jeg ser av databladet at de er ganske like, men ikke identiske. Den verdien som er ulik er det som heter hfe, og denne verdien er ganske mye høyere for -B og -C typen enn for -A typen som jeg skal ha tak i. Er det noen av dere som vet om jeg kan bruke dem om hverandre eller må jeg få tak i -A typen?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Det er to typer transistorer jeg skal ha tak i: BC557A og BC547A. Nå har ikke ELFA de typene som ender på -A, kun de som ender på -C.
    Jeg ser av databladet at de er ganske like, men ikke identiske. Den verdien som er ulik er det som heter hfe, og denne verdien er ganske mye høyere for -B og -C typen enn for -A typen som jeg skal ha tak i. Er det noen av dere som vet om jeg kan bruke dem om hverandre eller må jeg få tak i -A typen?
    Som du har funnet ut av: A, B og C klassifiseringen henviser til transistorenes hFe - strømforsterking, dvs forholdet mellom strøm inn på base ift strøm igjennom kollektor. Normalt så kan man fint bruke en B eller C transistor til erstatning for en A, men selvfølgelig finnes det unntak ... På den andre siden så er det normalt ikke noe som går i stykker dersom man kommer til at B eller C klassifiseringene ikke virker etter hensikten.

mvh
    KJ

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Flott, takk. Da prøver jeg med -B typen som ligger nærmest.

Venderen som kanskje er defekt var heller ikke så lett og finne. Jeg tror det er en 4-pols/3-posisjons type fra lorlin. ELFA har en som heter CK1052 (35-489-89). Den har litt for langt skaft, men det kan jeg mekke til. Litt usikker på om jeg skal ha en MBB(kortsluttende) eller en BBM(ikke-kortsluttende) type. Jeg kan evt prøve meg frem på DMM-et på den jeg har hjemme.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Flott, takk. Da prøver jeg med -B typen som ligger nærmest.

Venderen som kanskje er defekt var heller ikke så lett og finne. Jeg tror det er en 4-pols/3-posisjons type fra lorlin. ELFA har en som heter CK1052 (35-489-89). Den har litt for langt skaft, men det kan jeg mekke til. Litt usikker på om jeg skal ha en MBB(kortsluttende) eller en BBM(ikke-kortsluttende) type. Jeg kan evt prøve meg frem på DMM-et på den jeg har hjemme.
    Jeg tipper du skal ha den som ikke er kortsluttende (dvs «brake before make», kontra «make before brake» som det ofte benevnes på framandnorsk). Forskjellen ligger i rekefølgen på hvordan kontakt etableres og brytes i mellom to posisjoner på venderen; ikke kortsluttende vendere bruter kontakten som er valgt før det etableres ny kontakt ved nytt valg (dvs «utganen» er åpen i mellom to posisjoner på venderen), kontra kortsluttende som beholder valgt kontakt samtidig som det etableres ny kontakt, dvs at to innganger (i rmot) utgangen er kortsluttet mellom to posisjoner på venderen. Kortsluttende typer benyttes bla. i attenuatorerer og i andre tilfeller hvor åpen kontakt kan by på problemer og uønsket «oppførsel».

mvh
    KJ

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Kryss fingrene for at du får alt og at spilleren spiller til helga om to uker? 8)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Da var nye deler på plass og de første testene er unnagjort.

Lot foreløpig de gamle transistorene stå, men loddet "om" alle loddingene på kortet og tilførte mer tinn til samtlige av dem. Nye potmetre og vender passet fint inn. Ved oppstart første gang funket det svært dårlig, motorn gikk knapt rundt, vibrerte kraftig og beltet spratt av, så det var tilbake til arbeidsbordet. Hadde selvf. satt potmeterne om hverandre. Loddet om etter skjema og da gikk det bedre ;).
    Det var for 33 1\3 vanskelig å stille inn til riktig hastighet. For det første fikk jeg svært store utslag på hastigheten når jeg vrei på 470K potmeteret, og for å få stroboskopet til å vise riktig hastighet måtte jeg virkelig finstille med ørsmå endringer, og nesten ha fullt utslag på pot`en.
    Det var annerledes for 45rpm. Her ga justeringer på 100K pot`en kun små hastighetsendringer og det var enkelt å finne riktig fart med pot`en ca i midtstilling.
    Nesten så jeg mistenkte 470k`en for å være feil verdi. Målte det gamle (bet: 474EE) med DMM og verdien stemmer så langt jeg kan se.

Spillernen fikk stå å gå en stund på 33 1\3, og jeg gikk litt til og fra med et øye på stroboskopet. Hastigheten var stabil, også om jeg stakk fingern bortpå plattern hentet den seg fort inn igjen. Litt tidlig å juble enda, da jeg har blitt lurt før. Delene skal nå monteres på plass inne i Thorensen, og så skal det testes litt mer uførlig.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Har oppdaget noe litt merkverdig.

Det er ingen sammenheng mlm skjema, hvordan de gamle potmeterne sto montert på kortet og hvilke resultatet jeg får med de nye potmeterne.

På bildet litt tilbake denne tråden ser dere bilde av hvordan pot`ene sto. Det røde er 100K og det flate er 470K. Her er P1 montert med 470K og P2 montert med 100K. I flg skjemaet jeg fant på analogdepth skal det være omvendt. Der er P1=100K og P2=470K.

Det rare er at jeg jo først hadde montert de nye potmeterne slik det sto: P1=470K og P2=100K. Det var da motorn gikk bananas, med vibrasjoner, hakkete gange og stoppet helt opp til slutt. Loddet så om potmeterne til P1=100K og P2=470K og da fikk jeg tilslutt rett hastighet både her og der selv om jeg mistenker 470K pot`en for å være av for høy verdi.

Det kan jo hende skjemaet for TD-3001 ikke stemmer for min TD-2001. Rart at den gikk såpass bra med de gamle potmeterne om de skulle ha vært feilmontert, skrudde jo mye på dem uten at motorn gikk bananas av den grunn.
    Også rart at motorn går bananas med de nye potmeterne "feilmontert". Prøvde her å skru endel frem og tilbake uten at det hjalp særlig.

Kanskje jeg skulle høre med de gamle eierne om det har vært mekket på printkortet før...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Drit i sammenhenger. Hvis det funker, funker det. (Hadde sikkert funket bedre hvis du hadde hatt en Funk Firm... Gud, eg går å skamme meg i et hjørne). ::)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Nå har den stått og snurret noen kvelder, uten at jeg har registrert avvik i hastigheten. Kan også bremse plattern med fingern og den henter seg kjapt inn til riktig hastighet igjen. Har også sporet opp de tidligere eierne og ingen av dem har hatt service eller utført noe som helst av reparasjoner på spilleren, så jeg antar at ingen har byttet om på pot'ene tidligere. Tipper at 470K-pot'en er av litt for høy verdi for oppgaven den er satt til, men så lenge det nå går jevnt skal den få stå der.

Skal holde mæ unna Funk Firm, Mbare. Sånn bare for å slippe flere kommentarer fra din side ;D.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Flott.godt gjort.
    innfrir den forventningene ellers ?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    vega65 skrev:
    Flott.godt gjort.
    innfrir den forventningene ellers ?
    Du trodde kanskje jeg hadde pickup og riaa, du. ;D

Skal få låne en grado black til helga, og så må jeg snike meg opp til fadern som er på sommerferie og også "låne" hans riaa. På sikt kan det dukke opp en ny tråd på diy-avdelingen.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    burde ha skjønt at du hadde ordnet deg et bygge mer påskudd ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    I helga har jeg spilt plate etter plate med lånt riaa og pickup. Tusen takk til alle som har bidratt i arbeidet med å få denne opp å gå. Kommer sikkert tilbake med flere tweaks og prosjekter utover høsten.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Grattis! 8)

mvh
    KJ

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.446
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Du må ha en AC - kilde (liten trafo, veggvorte el.lig) en motstand som er tilpasset spenningen fra AC-spenningen og en liten rød LED. Har du tilgang på slikt kan jeg hjelpe deg med å regne ut mostandsverdien om du vil.
    Tilbake til denne, det høres vilt enkelt ut, hva er forskjellen mellom dette lyset og lyset jeg får fra taklampa ?

Med liten rød diode og 12Vac trenger jeg hvor stor motstand i serie ?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    superhkm skrev:
    Andreas skrev:
    Du må ha en AC - kilde (liten trafo, veggvorte el.lig) en motstand som er tilpasset spenningen fra AC-spenningen og en liten rød LED. Har du tilgang på slikt kan jeg hjelpe deg med å regne ut mostandsverdien om du vil.
    Tilbake til denne, det høres vilt enkelt ut, hva er forskjellen mellom dette lyset og lyset jeg får fra taklampa ?

Med liten rød diode og 12Vac trenger jeg hvor stor motstand i serie ?
    Lysdioder har raskere av/på respons enn glødetråden/lysstofrøret i taklampa. Dioden i lysdioden gjør at den kun blinker hallve tiden av en sinuskurve, slik at blinket blir enda mer markert. Med 12V AC, en diodespenning på 2V og en strøm på ca 10 mA så trenger du en mostand på EDIT: 100 ohm RNFF verdien på mostanden bør være 1K ohm. MERK dioden må i dette tilfellet tåle en spissstrøm på 20 mA.

mvh
    KJ

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Slikt strobo-lys gjorde det langt lettere å lese av hastighet. Anbefales.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.446
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Slikt strobo-lys gjorde det langt lettere å lese av hastighet. Anbefales.
    Ja det begynner å virke sannsynlig. Platesnurreren min står i en stue med mye dagslys, så det er spesielt på dagtid jeg har problemer.

edit: Takk ! Dette skal jeg prøve.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Når jeg nå får bygd ferdig RIAA-en jeg holder på med kommer denne til å få prøve seg på TP-90 armen. Bruktkjøp her på sentralen.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der passer veldig veldig godt i TP90-armen den, Andreas! Ikke nok med det; men dens lydtype klaffer suverent med TD2001 sine sterkeste sider også! En virkelig match-made-in-heaven det der!

Men vær svært forsiktig med DL304; den er skjør så det holder! Pass på å ha en vettug antiskating-verdi også; den bruker ikke mange timene på å bøye cantileveren om antiskating og downforce er feil.

Mvh Vidar P

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Hadde lest både lignende advarsel og anbefaling, og da denne dukket opp valgte jeg å ta sjansen. Har nå nylig gått på oppsett - kurs hos en kompis og jeg skal ha dette med skjørhet i mente under bruk. Skal nok få en bedre vekt i hus også. Foreløpig har jeg kun den der lille vippe-dingsen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vippedingsen fra Ortofon holder i massevis spør du meg. Jeg hadde heller brukt pengene på plater.

Vær iallefall nøye med antiskating. Og senk den forsiktig. Det er mine beste tips med DL304; den blir lett skadet når den lander i rilla og har feil antiskating.

Mvh Vidar P

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Går jo ned automatisk på TD2001, men den er relativt skånsom.

Nå er det ikke lenge før jeg får printkortene til diy-riaaen i hus og kan begynne loddingen. Lager sikkert en egen tråd om prosjektet på diy-sidene .

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Den nye armen som skal monteres på Thorens spilleren min har rega - base og den optimale avstanden fra spindelen til basen for den nye armen er 222,25 mm. Det kan gå å bare bore opp hullet hvor TP-90 armen står for å få den nye armen nedi, men da er det langt fra sikkert at jeg får riktig avstand til spindelen.

Det beste er kanskje bare å lage et helt nytt bord til arm/ spindel. Da vil jeg kunne få kontroll på avstanden, og siden jeg kan bruke det gamle bordet som mal for ved utfresing av andre hull kan jeg unngå å gjøre andre feil. Motoren står jo i basen og pga beltedriften vil det jo være kritisk å beholde samme avstand mlm motordrev og spindel så beltet får ca samme "tension" (i mangel av et bedre ord).

Kan jeg lage det nye bordet av 3mm aluminium? Vekten bør jo være ca den samme, og selv om tykkelsen også bør være det er det jo enkelt å bare bygge opp med noen biter av tre der f.eks fjærene skal monteres slik at også det blir likt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn