Jeg skummet ganske raskt de siste innleggene her, så jeg beklager om jeg dekker noe som er nevnt, men det er to ting som er viktig å merke seg ift "hvorfor blir bassen bedre med delay".
Den ene er at om du bare endrer delay, men ikke noe annet, så vil nok den største endringen skje i frekvensresponsen. Det kan hende det fylles i et hull som er der ellers, slik at timingen i prinsippet blir dårligere, men frekvensresponsen blir bedre, og den samlede opplevelsen derfor er bedre.
Den andre er at for å sette filter bør du måle alle driverne helt opp til 20kHz. Det er greit å kjøre høypass, men ikke lavpass, slik at du kan se impulsene fra alle driverne. Man kan kjøre signal på dem samtidig (sørge for at de har omtrent samme nivå), eller man kan måle én og én, men måler man én og én er det fort gjort at de ender med ulik timing i målingene. Du må da gå inn på målingene og sette nullreferansen likt på alle målingene før du sammenlikner, siden REW som utgangspunkt forsøker å kompensere for time of flight og dermed normalt vil definere starten på impulsen som 0ms/0m uavhengig av hvor langt unna kilden er.
Det er først når timingen er satt helt riktig at du kan begynne å se på frekvensresponsen på hver driver, avrullinger/filterrespons, og ikke minst få dem til å fungere sammen.
Husk å måle litt mer enn bare ørehøyde, siden vi lytter veldig mye med resten av kroppen under 500Hz.