tok en test uten demping av diskant. her er forskjellen
Grønn er uten 6db demping av diskanten.
Grønn er uten 6db demping av diskanten.
|
vil bare støtte dette.Mikrofonen må stå i midten av rommet midt der hvor du har hodet når du sitter i sweetspot for å få en mest mulig nøyaktig måling. Dette har mye og si!
det er helt essensielt at du måler fra midten av knotten i sweetspot. det er mot denne posisjonen du skal optimalisere. før du evt. optimalsiserer over et bredere område med ypao.
hvis du vil ha repeterbare målinger, så kan du henge en tråd i taket vha en liten krok og henge et kronestykke i den, da vet du eksakt hvor mikrofonen skal stå hver gang du ønsker å måle fra sweetspot. pass også på at sweetspot er midt i rommet. mål med lasermåler hvis du har. rumpesprekken din skal være midt i senter av rommet i bredden, med mindre du har skjev rygg eller hals.
det er derfor det kan være nyttig med et mikrofonstativ med boom arm. da får du mikrofonen litt bort fra stativet.
---
deler du frontene passivt? som retep sier, er du sikker på at alt er koblet riktig. koble et lite batteri på 1.5v og se at alle basserne går samme vei. hvis de ikke gjør det, så må du se på diagrammet på det passive nettverket ditt om det skal være slik at et av elementene skal kobles forskjellig. det hender seg at mellomtoneelement i 3-veis kobles ute av fase med bass og highs for eksempel.
sjekk også at basserne går samme vei som høyttalerne. da vet du at de spiller i fase som utgangspunkt før kalibrering og det hele. mål alt.
fra batteriet
+ til rød
- til sort
*du kan bruke 9v batteri også, da vil elementene bevege seg mer, men 1.5v holder. du skal bare se retningen. du må ikke ha amp tilkoblet når du gjør dette selvfølgelig.
*i ypao vil du få beskjed dersom et komponent spiller i omvendt fase, men ikke hvis ett element gjør det ift. et annet. løsningen er heller ikke bombesikker.
svakere magnet kanskje, det er produksjonstoleranser på slike ting, men hørtes litt mye ut når det er veldig synlig.
hmmm, det hørtes veldig rart ut at det bare er den ene veien, da hadde jeg reklamert. er det ikke fra pe du har fått det da? de burde vel kunne sende deg et nytt element uten at du må sende det tilbake over halve jordkloden hvis du lager en video av det som de kan se.
hvis ikke det kommer ulyder når du dytter på det, så er det klaring i spolegapet og ikke noe rubbing av spola. hvis det går mindre ene veien enn andre, så kanskje det er noe ball med viklingene på spola el.l.
hadde laget en video og sendt til leverandør. når det beveger seg mindre enn de andre ved samme spenning, så vil det ha lavere sensitivitet.
Syntes det er merkelig at subbene ruller så tidlig av? For lavt nivå på de også.Ser ut som det begynner å bli litt bedre her hvertfall.
Mikrofonen må stå i midten av rommet midt der hvor du har hodet når du sitter i sweetspot for å få en mest mulig nøyaktig måling. Dette har mye og si!
Når det kommer til deling tror jeg 120hz ville vært et bedre utgangspunkt. Dette vil også være best på film da lfe-sporet ikke går høyere enn dette.
Legg gjerne ut noen målinger hvor du deler fronter/sub på 120hz med mic midt i "skallen" i sweetspot. Både fronter og sub sammen, kun fronter og kun sub.
Impulsresponsen kan du endre til maks -50 i db og maks 100ms i innstillinger øverst til høyre.
Vis vedlegget 344616
Vis vedlegget 344617
Vis vedlegget 344618
Vis vedlegget 344619
120 Hz bak mot vegg
Blå kun fronter
Lilla kun subber
Rød fronter og sub
Egen rute for bare sub på gd.
Nullstill alt.
Hvorfor kun frekvensresponsen? Tidsdomenet er jo minst like viktig?Nullstill alt.Har prøvd meg på noen målinger.
Hjelp meg den som kan![]()
Sett subbene helt ut i hjørnene med elementene inn mot senter.
Mikrofon i SS og minst 1 meter avstand til nærmeste vegg.
Juster MV til 85dB på 50Hz på hver subb.
Ta 3 målinger. Venstre sub, høyre sub og sammen.
Post målingene i tråden - kun frekvensresponsen.
Det er viktig å ta kun ett steg av gangen.....ellers blir det bare surrerundt i evigheter.Hvorfor kun frekvensresponsen? Tidsdomenet er jo minst like viktig?
tror du har tolket kurvene hans feil.Syntes det er merkelig at subbene ruller så tidlig av? For lavt nivå på de også.
Ser det nå, veldig vanskelig å skille de forskjellige målingene når man er et snev av fargeblind og ser de på en liten Iphone. Da ser det litt bedre ut, ja.tror du har tolket kurvene hans feil.Syntes det er merkelig at subbene ruller så tidlig av? For lavt nivå på de også.
Vis vedlegget 344736
subbene ruller definitivt ikke av tidlig, men som vi har sett på vannfallet hans så har han en ekstrem oppbyggning av bass i rommet. på den blå kurven han poster litt høyere opp på denne siden, så ruller det av under 10 hz, så det må han kunne si seg fornøyd med.
---
marson, har du mulighet til å plassere subbene inni veggen foran sånn at bare elementet stikker ut. en jobb for bajonettsaga, men kan jo gjøres fint, og du får anledning til å ha htt nærmere veggen uten at det reflekteres mellom subbene.
jeg synes du hadde en dip i 1.5khz området i utendørsmålingene dine også, så mulig det er noe med xo'en din i kombo med refleksjoner i rommet.
Da må jeg ta hull i "romirommet" og en bærende mur, pluss at senge på det nye gjesterommet må flyttes litt fra veggen. Da går detmarson, har du mulighet til å plassere subbene inni veggen foran sånn at bare elementet stikker ut. en jobb for bajonettsaga, men kan jo gjøres fint, og du får anledning til å ha htt nærmere veggen uten at det reflekteres mellom subbene.
9 m2!!! For en luksus i forhold til mitt romJeg hadde et 9 m2 stort betongrom som lytterom inntil januar i år. Med et så lite rom er det kun en ting som gjelder. Masse demping og nitidig tuning av plassering av dempingen.
Hadde 10 trykkbaserte bassfeller og dempet ned frontveggen med 15 cm tykke plater i en U fra lytteposisjon fra gulv til øre høyde. Hadde oppbrytende flater på frontvegg og bakvegg og 15 cm demping bak hodet. Det var trangt, men låt veldig bra. Med kino tipper jeg du slipper unna med den verste finjusteringer av demping.
Med kino tipper jeg du slipper unna med den verste finjusteringer av demping
Dette er jo diy høyttaler med et ferdig passivt filter inntil videre. Så det kan nok tenkes at det lager problemer også.Om alle elementene går samme vei så skjønner jeg ikke hvorfor du har så lite nivå rundt 1000hz. Ser på GD at du har en svært kraftig refleksjon som nok kansellerer mye. Du får håpe på at å ta bort denne vil hjelpe. Tenker på den etter ca 3ms tror jeg det var.
Om det er den som gjør ugagn ved 1000hz vil du kunne ta den enkelt med en rockwool plate. Bør testes.
Skal prøve dette når jeg kommer hjem.Nullstill alt.
Sett subbene helt ut i hjørnene med elementene inn mot senter.
Mikrofon i SS og minst 1 meter avstand til nærmeste vegg.
Juster MV til 85dB på 50Hz på hver subb.
Ta 3 målinger. Venstre sub, høyre sub og sammen.
Post målingene i tråden - kun frekvensresponsen.
Hvilken tykkelse trenger jeg på Rockwool flexi a plater ? Jeg er på jobb nå så kan plukke med meg noen plater for testing. 98mm, 148mm eller 198mm ?
Nå er ikke jeg så god på hvor refleksjonen starter med regner med jeg må ha noen plater rett foran høyttalere mot veggene da kan jeg ikke bruke 198mm for det tar for mye plass.
Kan jeg f.eks. bruke 98mm rett foran høyttalere rett på vegg også noen tykkere bak i rommet ?
Det var kun et provisorisk eksperiment, men ble et at de mest presise rommene jeg har vært i. Brukte det kun til musikk ja.9 m2!!! For en luksus i forhold til mitt romJeg hadde et 9 m2 stort betongrom som lytterom inntil januar i år. Med et så lite rom er det kun en ting som gjelder. Masse demping og nitidig tuning av plassering av dempingen.
Hadde 10 trykkbaserte bassfeller og dempet ned frontveggen med 15 cm tykke plater i en U fra lytteposisjon fra gulv til øre høyde. Hadde oppbrytende flater på frontvegg og bakvegg og 15 cm demping bak hodet. Det var trangt, men låt veldig bra. Med kino tipper jeg du slipper unna med den verste finjusteringer av demping.Hehehe
Jeg vet det er myyye ekko i rommet. Men håper selvfølgelig det skal være plass til og gå etter div demping er satt inn.
Men ser ut som du tok den helt ut i ditt rom. Men var det hovedsaklig til musikk du brukte rommet ?, siden du nevnerMed kino tipper jeg du slipper unna med den verste finjusteringer av demping
marson, er høyttalerne dine et byggesett med ferdig optimalisert design med kassedimensjoner, elementer og nettverk, eller er designet ditt og så har du bare kjøpt et stock passivt filter og slappet inn?
det viktigste i en høyttaler er muligens filteret, og hvis du bare har kastet inn et standard nettverk så kan det blant annet forklare responsen rundt 1.5khz i utendørsmålingene dine.
Takk for svar.Seint svar dette. Men gå for så tykke flexi A plater du kan. Flexi A kan du bruke opp til 35-40cm tykkelse.
Speilmetoden fungerer fint til å finne refleksjons punktene dine.
ja, dumt at nick kastet inn arbeidshanskene på ht18, men han snakket om en erstatning. den blir litt dyrere, men vil ligge mellom ht18 og hst18 ettersom jeg forsto. et annet alternativ som er litt dyrere er dayton ultimax.Da jeg nå endelig hadde bestemt meg for to til 18" element og skulle bestille har de blitt utsolgt. Og produksjon av disse stoppet opp for en tid tilbake siden.
At jeg ikke var kjappere ute...!
HT18 18″ Subwoofer | Stereo Integrity
ja, dumt at nick kastet inn arbeidshanskene på ht18, men han snakket om en erstatning. den blir litt dyrere, men vil ligge mellom ht18 og hst18 ettersom jeg forsto. et annet alternativ som er litt dyrere er dayton ultimax.Da jeg nå endelig hadde bestemt meg for to til 18" element og skulle bestille har de blitt utsolgt. Og produksjon av disse stoppet opp for en tid tilbake siden.
At jeg ikke var kjappere ute...!
HT18 18″ Subwoofer | Stereo Integrity
hva er planen for de to neste?
Ja ble for sen... men men. Ja jeg får holde et øye åpent om det kommer noen nyheter der.Synd å høre at du ikke rakk å bestille et par HT18 til Marson. Nick annonserte at han var utsolgt for dem 12 Nov. Som Hutsefruts er inne på så har Nick en ny modell på trappene som heter DS4-18 som vil antakeligvis ligge på ca $270.