Vi skyter da ingen som har trioder eller hønn i hus, må vite ;Dssm skrev:Til Rolfozzy........vet du at 300b er "kopier" av originalrøret 2a3 fra 40 tallet ??
Og ikke omvendt...faktisk , hva som låter best skal jeg snart finne ut av her....
Leser man litt rørhistorie av Jean Hierega eller var det npo sånt han het?....vil du kunne lese deg til at 2a3 var ett vellykket audiorør , men det ga for lite effekt for folk flest , og en annen luring utviklet visstnok 300b ......
Boka er å anbefale , og kan kjøpes via Danske high fidelity eller norske demostenes...
(jeg har bare skummet igjennom , så ikke skyt for hardt om jeg ikke har fått årstallene helt rett , men poenget er at 300b er kopi av 2a3 og ikke omvendt
Forsåvidt knekkende likegyldig om man bare bruker det som låter aller best i egne ører.....og du Rolf , kjøper neppe noe annet enn 300b vil jeg tru....fair enough det..
Hilsen Mosfet Espen ;D
Nå er det en god stund siden jeg leste om dette, men om hukommelsen ikke spiller meg et puss, så kom 300B i 1924..
Så for å ta knekken på 300B var RCA ute med 2A3 i 1928..
Hadde det ikke vært for den gale mannen, Jean Hiraga, som på 70 tallet nærmest tvang produsenter til å lage 300B på nytt, så er det ikke sikkert at 300B hadde eksistert i dag..
De få som sitter med JH boka vet litt mer om dette enn meg kanskje.?
Garanterer ikke at denne infoen er riktig, for tidens tann tærer vekk alt for mye når det kommer til Hi-Fi utstyr..
Nettet er jo nærmest tomt for info om produkter som er over 5 år gammelt :-[
Noen produsenter har kun nyheter og info om produkter de selger pr dd, så det er takket være noen få ildsjeler at ikke all info går tapt..
Sorry for OT.!