oyvjorge
Hi-Fi freak
Hvor tynne kan høyttalerkablene være før de begynner å forringe signalet fra en forsterker? Tenker på ved lyttenivåer fra 70 - 100db. Hvis de blir for tynne, vil de da brenne av? Har materialet i kablene noe å si?
I værste fall brukte vi de gode gamle multileder grå "litt tykkere enn ringeledning" i gamle dager, klarte aldri å brenne av sånne - men rundt 1,5 mm2 er greit nok til det meste, har du mye effekt som skal inn i tungdrevne høyttalere og litt avstand (5-10 m.) så er 2,5 mm2 eller sågar 4 mm2 en farbar vei.Hvor tynne kan høyttalerkablene være før de begynner å forringe signalet fra en forsterker? Tenker på ved lyttenivåer fra 70 - 100db. Hvis de blir for tynne, vil de da brenne av? Har materialet i kablene noe å si?
Lyttenivået har ingen ting å si. Du kommer ikke opp i sånne strømstyrker at kablene smelter.Hvor tynne kan høyttalerkablene være før de begynner å forringe signalet fra en forsterker? Tenker på ved lyttenivåer fra 70 - 100db. Hvis de blir for tynne, vil de da brenne av? Har materialet i kablene noe å si?
I utgangspunktet er det tøv. En tynn ledning greier fint å transportere frekvenser helt ned til likestrøm. Bare prøv med et lommelyktbatteri.Her snakker vi om normale lengder (hifi-sammenheng) på 2-3meter. Disse AU24 kablene, er vel så tynne at de ikke greier å transportere dype frekvenser? En litt omsatt påstand fra en hifi-pusher. Stemmer eller stemmer ikke? (jeg tviler veldig...)
Min første reaksjon er av typen "unødvendig fjas".Hva mener folket om en slik oppbygging av kabler? *Reference LS-4004 AIR*-*Speaker Cable*:: in-akustik
Det burde ikke være noe problem. Se også Reteps tabell. Legg merke til at AWG 16 er 1,3 mm diameter, dvs også 1,3 mm2 tverrsnitt. AWG 10 er 5,3 mm2.Hej Asbjørn, har tænkt at flytte mit stereo til min sidevæg for at få et betre perspektiv, er længden på 6-7 meter okey når det kommer til højtaler kabler, kablerne kommer sikkert at blive BlueJeans 10AWG eller tilsvarende Supra.
Mine højtalere er Graham Audio LS 5/9.
Takk for svar.Det burde ikke være noe problem. Se også Reteps tabell. Legg merke til at AWG 16 er 1,3 mm diameter, dvs også 1,3 mm2 tverrsnitt. AWG 10 er 5,3 mm2.Hej Asbjørn, har tænkt at flytte mit stereo til min sidevæg for at få et betre perspektiv, er længden på 6-7 meter okey når det kommer til højtaler kabler, kablerne kommer sikkert at blive BlueJeans 10AWG eller tilsvarende Supra.
Mine højtalere er Graham Audio LS 5/9.
For å finregne på det behøver man hele impedanskurven på høyttaleren, spesifikt det laveste punktet på kurven. Det fant jeg ikke, men jeg ser at høyttalerne er klassifisert som 8-ohms. Det betyr vanligvis et impedanseminimum rundt 5,2-5,5 ohm. Du har fortsatt en betydelig sikkerhetsmargin her.
Det er ikke mini-coaxer. Det er ingen individuell metallskjerm rundt hver leder. Det som ser ut som skjerm, er en netting av PE.Min første reaksjon er av typen "unødvendig fjas".Hva mener folket om en slik oppbygging av kabler? *Reference LS-4004 AIR*-*Speaker Cable*:: in-akustik
Her ser det ut til at man har tvinnet sammen et antall mini-coaxer, Nordost-style, for så å skryte av hvor lav kapasitansen blir. Litt lengre nede på siden skryter de også av lav induktans. Det er vel og bra, og tilsammen blir de to påstandene til en påstand om at signalhastigheten i kabelen begynner å nærme seg lysets hastighet. En kopi av Nordost Valhalla uten å bruke de samme skrellede Temp-Flex minicoaxene som råvare...