Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Med det utvalget flotte CD-er du har sier det vel liten grunn til å avstå fra et drivverk? Selv jeg har det, og jeg har ingen flott CD-samling.

    Nei, det er klart du skal ha mulighet for å spille CD.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    China girl var den første av noen veldig få 7" jeg har kjøpt. Albumet ble ikke kjøpt før mange år etter, dessverre en re-master som man jo trodde skulle være bedre en originalen
    bowie.jpg
    :sick: Er ikke helt krise denne, men det kunne vært bedre. Kjøpte vinylen for noen år siden så man har et alternativ.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Med det utvalget flotte CD-er du har sier det vel liten grunn til å avstå fra et drivverk? Selv jeg har det, og jeg har ingen flott CD-samling.

    Nei, det er klart du skal ha mulighet for å spille CD.
    Jeg klarer meg jo nå men Cyrusen er over 10 år så det er litt planlegging for når den ryker. Er jo også litt kronglete med "bilstereo mating" nå som jeg var blitt vant med til topplading til Naimen. Er jo litt smør på flesk med cd spiller når jeg bruker en Devialet, men det fungerte oversakene bra. Og så er det jo budsjett da...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Mohican_Front.jpg


    Er ikke så mange nyere rene cdpspillere (ikke sacd og digitale innganger) så Hegel Mohican er et alternativ. Burde være mulig å få en brukt for under20K?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    dendcda110gs_o_6.jpg

    Liker hvordan Denon CDC A110 ser ut inni, men har ikke lyst på sacd.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    audiolab-6000cdt-15096741265471_1200x1200.jpg


    pro-ject_cd_box_rs2_t_header_681_300_c1.jpg



    Når det gjelder drivverk så frister Audiolab 6000CDT p.g.a. pris (6000) men slott mating trekker ned. Om jeg maxer budsjettet for drivverk så frister Projects nye.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    En av grunnene til at jeg ikke har spilt cder de siste årene (utenom lper) er at min Devialet D200 spilte mye bedre med Air 3.0 en hva Cyrus (og Transporter) gjorde med spdif. Så hvorfor spille cder når jeg kunne høre samme musikken med bedre lyd fra NAS eller Tidal? Litt som når jeg satte på Kuzma 4point på min TW Raven så sluttet jeg å bruke Rega P9 da den nå ikke var på samme nivå lenger (som forventet).nå Når jeg testet dette så brukte jeg Air 3.0 fra mac mini og Roon. Nå tok siste Apple oppdatering knekken på min mac mini så jeg får ikke testet dette nå, men med Air integrert i Roon og Roon RAAT så er lydkvaliteten fra Cyrus nå på sammen nivå på D220 Pro. Så om jeg kjøper ny cdspiller eller drivverk så må denne/dette gi en lyd som er på nivå med streaming fra Roon, eller så vet jeg at den kommer til å bli mye mindre brukt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    bach hewitt.jpg

    Ikke alt er tilgjengelig på streaming tjenester, som denne. Denne har jeg faktisk også på NAS da jeg begynte å rippe cder etter jeg kjøpte Sonos anlegg, men gikk lei etter noen uker og har aldri fortsatt. Var før flac nærmest ble standard (eller så støttet i Sonos dette så tidlig) så jeg mener jeg brukte Aiff.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    sony.jpg




    sony-cdp-r10-trans-2-500pix.jpg


    twin link sony.jpg


    Sony kunne lage solide transporter før.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    esotoric devialet.JPG
    Devialet.

    Er andre som også bruker cdspiller på Devialet, denne koster vel endel mer en 440 pro også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    you are the quarry.jpg


    1610479961247.png


    Liten syretest da denne cden var slitsom å høre på gjennom Naim dac/xps. På cds3 fungerte den mye bedre og digitalt inn i Devaialet fungerer også bedre en Naim dacen med samme transport.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    pawn.jpg

    1610484295324.png


    Prøvde meg en gang til på denne som alle er så begeistret for, men kom ikke gjennom første spor denne gang heller. Jeg spiller heller et ihjel komprimert
    album med musikk jeg liker en et album med bra lyd men med musikk som jeg ikke liker.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    cyrus xr.jpg


    cyrus xr test.png


    Første testen (tror jeg) av siste versjon av mitt Cyrus drivverk. Litt mindre aktuelt ettersom det ikke er norske forhandlere lenger.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    towes.jpg


    Ikke spilt en lp på flere måneder men i dag så satte jeg opp Devialeten med riaa inngang igjen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    EKA70312_THE_LAST_WALTZ_3D_hardcase_300dpi.jpg


    Scorsese har laget endel bra musikkfilmer, denne er bra! Må vurdere å få meg litt bedre lyd fra Blu ray en hva Sonos Beam klarer fra PCM 2.0, bruker stort sett hodetelefoner på musikk BR nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    pop monty.jpg


    Åpnet denne i dag, og jeg sier bare Wow!
    Dette er komplett utgaven fra Criterion (sone b) og jeg har bare sett den første filmen (som er i standard utgaven). Tatt opp på 16mm film med 4 kanals lyd i 1967. Selv om det "bare" er brukt 16mm film så er bildekvaliteten bedre en det mest av konsert opptakene jeg har sett fra 80,90 og tidlig 00 filmet med crapy video. Hadde ikke store forhåpninger til lyden fra en festival fra over 50 år siden, men dette er er meget bra (kun hørt stereo versjonen). Største problemet er at den er alt alt for kort (1t 19 min) og det er bare 1 eller 2 låter pr. artist som bare gir en liten intro. Ravi Shankar er unntaket da man kunne halvert den ene svært lange låten han har med, er begrenset hva lenge jeg finner "sitarrunking" interessant, men dette var vel det store nye på den tiden.

    Høydepuktet er Big Brother and the Holding Company der Janis Joplin stjeler showet.

    Janis-Joplin-monterey.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    traviata premium.jpg


    Verdi_-_La_Traviata_Premium_Edition_2x_DVD_2005_2__51717.1590138182.1280.1280.jpeg


    Ikke Blu ray, men en gammel DVD. Ikke noe å hente på lyd med BR for meg, og bilde er faktisk helt OK skalert opp til full skjerm 4K selv om det er NTSC. Ser nå at jeg ikke hadde behøvd å kjøpe Oppo med Darbee for DVD da min LG TV skalerer bedre en Oppoen.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.051
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 689082
    Vis vedlegget 689081

    Prøvde meg en gang til på denne som alle er så begeistret for, men kom ikke gjennom første spor denne gang heller. Jeg spiller heller et ihjel komprimert
    album med musikk jeg liker en et album med bra lyd men med musikk som jeg ikke liker.

    Du skal vite at du ikke er alene, Minutten! IMFO ScandiJazz (c) Sluket, standard midtsommer krepselag stemning, irriterende bruk av tamburin etc. etc. Faktisk ikke spesielt god lyd heller totalt sett. Hauset opp av sulteforede hardcore hifi/blingfolk med begrenset musikk-katalog...

    Albumet burde hete "Jazz" at the Yawnstop...

    Sånn!! Nå har jeg stilt meg lagelig til for hugg hos de troende! MEN - de har sløve sverd og jeg er hardhudet så jeg frykter intet :LOL:
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Kvittet meg med Spotify tidligere i år og Tidal forsvant for noen dager siden. Qobuz har vel lovet mer Nordisk musikk og det må til for nå er utvalget for skralt. Gir dem noen måneder til, ellers må jeg nok vurdere Spotify igjen når de kommer med lossless. Roon støtter bare Tidal og Qobuz og det er nok lite sannsynlig at Spotify eller Apple som også skal komme med lossless gir Roon tilgang. Min erfaringer er at det ikke er mye å hente med high rez vs nedsamplet redbook på mitt anlegg så bruker Roon er mest for at det fungerer med det meste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Børstet støv av min gamle men lite brukte Beosound 3000 m/Beolab 3 sist uke. Cdspilleren funger fint men FM radioen er jo ikke brukenes til mye, så fant frem noe fra "lageret" for å gjøre den litt mer moderne og nyttig. Laget en tråd for noen år siden om hvordan man bygger en Rpi for å streame musikk og koblet opp denne. Denne fungerer ypperlig med Roon og støtter 192/32 + Airplay. Tanken var å sette opp dette for å brukes til å høre podkaster og litt bakgrunnsmusikk til "hjemmkontoret". Siden jeg har en Android mobile nå så er ikke Airplay så nytting, så jeg testet et par andre løsninger også. Er kanskje noen andre som har samme behov så tenkte å dele litt info.

    Selv om det ikke er så vanskelig å sette opp en Rpi så er det ikke alle som er komfortable med dette så de andre løsningene passer bedre om du en av disse, de krever ikke noe montering eller konfigurering utenom å koble dem til nettverket. Dette er ikke high end, men løsninger som passer til å få streaming mulighet til f.esk et vintage anlegg, hjemmekontor, som erstatting for FM radio, rimelig Roon endpoint eller bare teste streaming til en svært rimelig pris. Har testet 3 forskjellige løsninger som aller er veldig rimelige og alle støtter Roon.

    1. For Apple brukere (iOS, iPadOS og macOS).
    2. For Andriod brukere.
    3. Både Andriod og Apple brukere.

    Det finnes mange andre løsninger men dette var det jeg hadde liggende (kommer litt mer info om litt...).



    beolab 3000.jpg


    audiophonics-raspdac-lte-hifi-streamer-raspberry-pi-20-dac-sabre-v3.jpg audiophonics-raspdac-lte-hifi-streamer-raspberry-pi-20-dac-sabre-v3 (1).jpg

    powerlink-to-non-bo-subwoofer-din-to-phono.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe plastisk fantastikk fjerntkontroll til $2 her, mange som kunne lært litt her.

    beo4_header.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    1. Rimelig streamer for Apple brukere.

    Hva er AirPlay 2? (fra Apple.com)
    Om du allerede har et Apple-produkt så er du nok delvis kjent med hvordan AirPlay 2 fungerer. Det er en videreførelse av AirPlay, som fungerer som et system med en "sender" og en "mottaker". Med AirPlay er en sender enheter som din iPhone eller iPad, og mottaker vil til eksempel være en Apple TV. Fra din iPhone og iPad kan du så trådløst overføre lyden til Apple TV.
    Den store forskjellen, og fordelen med AirPlay 2, er at du kan sende lyden ikke bare til én enhet av gangen, men til alle høyttalere med støtte for AirPlay 2 samtidig.

    Som Apple bruker har du kanskje en gammel Airport express (gen 1 eller 2) router eller en Apple TV (2 eller 3) liggende? Disse kan du sette opp som Airplay streamere men bare Airport express gen 2 støtter Airplay 2 og multirom, men trenger du ikke dette så kan de andre også brukes. Har du ikke en Airport express liggende så selges gen 1 for en 100 lapp og gen 2 for kr.300 (finn.no).

    airportairplay2-1l.jpg



    Anbefaler gen 2 da denne støtter Airplay 2 som skal være mer robust en Airplay og ha bedre lyd (ikke testet gen 1). Det enkleste er å bruke kabel og sette den opp som en forleggelse (ekstender) av nettverket. Du kan ta ut lyden analogt eller digitalt (optisk) med mini jack, USB porten kan ikke brukes til audio. Etter at den er lagt til nettverket så vil den vise som AirPort express (om du ikke har skiftet navn ved oppsett) i AirPlay listen på din Apple enhet.

    apx airplay.jpg

    Dette er jo en trådløs router men jeg ble overrasket over at lyden analogt ut er helt fin til podkast, radio og bakgrunnsmusikk. Har ikke testet selv men digital utgangen skal være helt kurant, så du kan koble på en ekstern dac om du vil ha bedre lyd. En fordel med AirPlay er at alt du spiller på din Apple enhet kan sendes til denne, så alt som f.eks iPhone støtter støtter denne. Har du en nyere Apple TV så kan du også sende lyden fra denne til AirPort , eller se en film på iPad og sende lyden til AirPort. Som nevnt tidligere så støttes Roon (må grupperes med andre Apple produkter). Du kan koble den til aktive høyttalere, forsterker eller en dac med optisk inngang.
    Bruker du Android så er den fin som Roon endpoint og ikke så mye mer. Så har du en liggende så kan den brukes til mye, og en brukt til kr. 300 gir mye for pengene.

    Fordeler:
    Meget rimelig.
    Støtter AirPlay 2 med multirom støtter.
    Støtter alt Apple enheten din støtter.
    Kan brukes som Roon endpoint (44.1/16).
    Grei lyd (til prisen).
    Støtter både wifi og kablet nett.
    Analog og digital utgang.

    Ulemper:
    AirPlay fungerer stort sett bare med Apple produkter (finnes workarouds).
    Ville nok ikke brukt den som primærkilde til musikk.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    2.Rimelig streamer for Android brukere (kan også brukes av Apple brukere).

    Fra Google:
    Dette er Chromecast Audio

    Chromecast Audio
    Med Chromecast Audio kan du enkelt caste favorittmusikken din fra telefon, nettbrett eller datamaskin til høyttalerne dine. Chromecast Audio fungerer med enhetene du allerede har, deriblant Android-mobilenheter og -nettbrett, iPhone og iPad, Mac- og Windows-datamaskiner og Chromebook. Bare trykk på Cast-knappen i en musikkapp, så begynner avspillingen på høyttalerne umiddelbart. Deretter kan du kontrollere høyttalerne med telefonen – søk, spill av, sett på pause og skru opp lyden – uansett hvor du er i huset.
    Vil du snakke i telefonen mens du caster? Ikke noe problem. Du kan fortsette å bruke telefonen til å besvare anrop, spille spill, sende tekstmeldinger – du kan til og med gå ut av rommet – uten å avbryte det som spilles av på høyttalerne, og uten at batteriet tømmes for strøm.Inviter til fest ved å gruppere alle høyttalerne i huset og la venner og familiemedlemmer caste musikken sin med sine egne enheter.

    Disse få kun brukt nå og prisen ny var kr.369 mens de selges nå typisk for mellom 650 og kr.1000 på finn.no så her er Apple løsningen faktisk mye rimeligere om du kjøper brukt. Til å være et rent audioprodukt så er ikke mer en den bør være fra den interne dacen, men til ny pris på 369 helt OK, til kr.1000 brukt nja... Lenge siden jeg har hørt denne nå men lyden er ca på nivå med AirPorten.

    Som beskrevet over så virker cast slik at du f.eks starter Spotify på din mobil og så "caster" du den til Chromecasten som da tar over og mobilen fungerer da kun som fjernkontroll. Dette gjør at du kan bruke mobilen til noe annet (eller skru den av) og musikken vil fortsatt spille. Ulempen er at om du vil spille fra en annen app så må du stoppe casten åpne ny app på moblilen og så caste denne.
    Sammenlignet med de flest andre streamere så er støtten for apper på Chromecast veldig bra, men det er ikke støtte for alt.
    Fungerer mye bedre på Android en Apple produkter selv om det reklameres for Apple støtte, jeg hadde vanlig Chromecast (TV) og test Audio versjonen før jeg fikk Android mobil og det fungerte ikke bra. Vær også obs på at den ikke støtter gapless avspilling, noe som kan være veldig irriterende på musikk. Tror eneste måten å få gapless støtte er å bruke Roon, som støttes (96/24).

    chromecast-audio-e1543862914722.jpg


    Fordeler:
    Rimelig (som ny)
    Støtter de fleste apper.
    Analog og digital utgang
    Kan brukes med både Android og Apple produkter.
    Roon endpont (96/24) med gapless støtte.
    Multirom støtte.


    Ulemper:
    Fungerer ikke så bra med Apple produkter.
    Ikke gapless avspilling av musikk (kun med Roon).
    Relativt dyr (brukt).
    Ville ikke brukt den som primærkilde til musikk.
    Kun wifi.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme jeg ikke er noen stor fan av hverken AirPlay eller Chromecast når man bruker flere enheter. Men begge fungerer meget bra med Roon, og Airplay er bra (for meg) fra mac og AppleTV men liker ikke å streame fra iphone eller ipad over lengre perioder. Chromecast fungerer dårlig fra ipad/iphone. Fordelen er at begge løsningen er rimelige, støtter det meste og er enkle å sette opp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    3. Rimelig streamer som fungerer like bra med Apple som med Android.

    Sonos connect er min favoritt blant de 3 jeg testet. Sonos er litt som Apple når det gjelder pris, relativt dyrt og det samme med brukt prisene. Sonos connect kostet i rundt 10 år kr.3500 ny og dagens utgave koster kr.4490, men er du litt tålmodig så får du en connect på finn for kr.400-500! I motsetning til de 2 andre løsningene så er Sonos connect en mer tradisjonell løsning med egen app som funger like bra på Apple, Android og PC. Der andre streameres apper supporterer 3-4 steaming tjenester så støtter Sonos appen +100!
    De mest brukte som Spotify, Tidal, Qobuz er selvfølgelig støttet og som en av få (eneste?) så støtter den også Apple music. Lytter du mye på Radio så er det støtte for tunein men også egne tjenester fra f.eks NRK. Den tjenesten jeg bruker mest (utenom Roon) er Pocket cast for podcaster som fungerer ypperlig. Om du ikke vil bruke Sonos appen så er det støtte for Roon (48/16), Spotify connect og Tidal connect. Spotify connect fungerer nå også med gratis versjonen av Spotify!

    sonos connect .png


    Du kan koble den opp med wifi eller kablet, og har du flere kan du også bruke Sonos eget trådløse Sonosnet (en spiller må da være koblet til kabel). Den har analog og digital ut + analog inn. På inngangen kan du koble på en analogkilde som også kan avspilles på andre Sonos spillere uten linje inngang. Vil du ha f.eks Airplay support kan du koble på en Airport. Inngangen fungerer slik at den denne blir prioritert når det er signal på denne. Har du en cdspiller koblet til så vil den spille i det du trykker play og stoppe det som blir streamet. Denne er veldig stabil og har også den beste lyden av de 3 jeg testet.

    Fordeler.
    Rimelig
    Fungerer like bra på Apple, Android eller Windows.
    App som støtter det meste ink. Apple music, NRK og Pocket cast.
    Spotify og Tidal connect.
    Roon støtte (48/16).
    Analog RCA ut.
    Digital ut både coax og optisk.
    Analog RCA inn.
    Bra lyd (til brukt prisen).
    Beste Radioløsning.
    Ingen store nye oppdateringer, så den er stabil og bare virker.

    Ulemper.
    Ikke direkte støtte for AirPlay eller Google cast.
    Ville ikke brukt den som primærkilde til musikk.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Litt tilleggs info ang Sonos.

    Sonos første produkt ble lansert i jan 2005 og frem til i fjor så støttet alle produkter de samme tjenestene og brukte samme app. 15 år en ganske lang tid for digitale produkter og endel av de eldste produktene begynte å bli en flaskehals for nye funksjoner og tjenester. Sonos gikk da ut og annonserte at produkter fra 2009 og eldre ikke ville bli supportert mer, da ble det ramaskrik og pressen hev seg på.
    Det endte til slutt opp med at Sonos gikk med på å supportere de eldre produktene og vi ente opp med 2 apper S1 for eldre produkter og S2 for nye. Det er 3parts apper som kan kombinere S1 og S2 produkter men du kan ikke gjøre dette med de offisielle appenefra Sonos. Så alle produkter fra 2005 til og med 2019 kan brukes med S1 appen. Produkter fra 2011 til dd kan bruke S2 appen, og produkter fra 2020 til dd kan kun bruke S2 appen.

    S1 appen vil ikke få ny funksjonalitet men f.eks Qobuz som ble tilgjengelig i Norge i april er også tilgjengelig for S1 produktene, men de har ikke støtte for 24 bit som S2. Connect som jeg anbefalte her er et S1 produkt som ble lansert i 2006 som ZP80 og ny versjon i 2008 som ZP90. Connect er en renamet ZP90 og ble produsert frem til 2019. I 2015 kom det en "silent upgrade" av denne og den har kraftigere hw og støtter S2 appen.

    Mange har skiftet over til S2 appen og har benyttes seg av oppgraderings tilbudet til Sonos der du registrerer et S1 produkt og får 30% på et S2 produkt. Først måtte du deaktivere produktet for å få tilbudet men nå slipper du dette og mange selger derfor S1 produktene rimelig etter de har oppgradert.

    Til bruket (og prisen) som jeg beskrev over så ser jeg ikke noe problem med et S1 produkt i 2021, men skulle det komme noe nytt og coolt som alle må ha så kommer det sannsynligvis ikke til S1 produktene. Etter det jeg har lest (ikke testet selv) så er ikke lydkvaliteten på den nye Port noe bedre en på Connect som du kan få til 1/10 av prisen brukt, så jeg påstår at disse er veldig bra kjøp. Min ZP80 er i daglig bruk hos min far, men ville nok kjøpt en Connect av litt nye dato.

    NB! Gjentar jeg ikke anbefaler dette som primær musikk kilde i et hovedanlegg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Spotify vs Apple: Begge skal komme med med musikk streaming i "cd kvalitet" og tipper at både Qobuz og Tidal vil merke dette.
    Om du ikke er Roon bruker eller må ha "high rez" (som imo er stort sett hype) så vil nok de 2 store få enda flere brukere. Spotify fungerer ikke for meg slik det er i dag, men kommer til å teste når Spotify Hi-FI blir lansert. Podcast er blitt den nye radioen for meg og også her er det Spotify og Apple som konkurrerer om å bli markedsleder. Liker ikke helt utviklingen med eksklusivt innhold fra Spotify og nå starter Apple med abonnement på podcast.

    apple podcast.png

    Jeg har i mange år brukt Pocket cast som støtter det meste og synker mellom systemer (Web og apper for Apple, Andriod, Windows, Linux og Sonos). Spotify har ikke egen podcast app og det blir veldig rotete slik appen er idag. Apple var veldig tidlig ute med podcast i itunes men appen for podcast var uendret i årevis og det er nå mange mye bedre alternativer for iPhone. Med den nye satsingen så blir det nok mer fokus på denne (i iOS 14.5 ble abonnement funksjonalitet lagt til ). Så blir spørsmålet om de selvstendige podcast appene overlever om Spotify og Apple låser sine systemer. Det blir også mer jobb for de som lager podcaster å publisere disse i flere systemer. Får håpe det ikke blir en trend å bare publisere for Spotify og Apple

    podcasts.png




    pocket cast.jpg
    Pocket cast i Sonos S1 appen på Android.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har abonnert på Tidal siden det ble lanser og frem til april i år. Når det ble lansert så var dette det beste alternativet om man ikke ønsket lossy musikk, og det skadet ikke at det var Norsk heller. Når det ble solgt til USA så skiftet vel fokuset litt men siden jeg hadde startet å bruke Roon så var Tidal eneste alternativ. Har lenge irritert meg over at de pusher MQA på nesten alt og selv om MQA virket lovende når det ble lanser er det vel stort sett bare hifi journalister og folk i hifi/audio bransjen som er positive til det nå. Når Qobuz ble offisielt lansert i Norge så var jeg ferdig med Tidal og kan ikke se at jeg kommer til å bli kunde igjen. Jeg savner en hel del nordisk musikk hos Qobuz men jeg gir dem noen måneder til å vise at de vil legge til mer nordisk musikk som de har lovet. Om de ikke følger opp dette så blir det nok Spotify Hifi når det kommer og tipper Qobuz også må ned i pris slik at Qobuz + Spotify ikke blir noe særlig dyrere en Tidal var. Tror jeg beholder Qobuz en stund p.g.a Roon, men Devialet støtter også Spotify connect så er ikke så avhengig av det lenger. syns det er bra at Apple music også går for lossless, men slik det er i dag så blir det ikke praktisk å bruke Apple music hos meg. Om det ikke er kroken på døra for Tidal så er vekstpotensialet blitt sterkt begrenset med de sist lanseringene til Apple og Spotify. Eneste grunn å velge Tidal nå er at du må ha MQA, Tidal connect (frem til Spotify hifi er lansert) eller må ha noe av de eksklusive innholdet. Så fra å ha vært en favoritt i lenge tid så er nå Tidal et firma jeg nok er ferdig med.

    cancel-tidal.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Spilt den siste EPen fra Christian McBride endel i det siste, bestilt av Qobuz så den ligger vel bare der? Håper det ikke blir for mange av disse eksklusive utgivelsen på de forskjellige musikk tjenestene.

    mcbride.png
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Q sessions er vel en form for high res demo finansiert av Qobuz.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mye musikk er det som er gitt ut i Dolby atmos? (litt fra 2L...) Og hvordan skal man lytte på det fra en iPhone?

    iPhone-Hi-Fi-Apple-Music-Feature.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Apples siste headset AirPods max til kr.7000 har ikke støtte for lossless audio, selv ikke med kabel? Men de har støtte for Dolby Atmos, det samme har produkter med H1 og W1 chipene. Så du kan da spille av musikk i Dolby Atmos med de innebygde høyttalerne i .feks iPhone 12, blir sikker et skikkelig løft i lyd opplevelsen :rolleyes:


    Spatial Audio with Support for Dolby Atmos
    Apple is bringing Spatial Audio with support for Dolby Atmos to Apple Music. Dolby Atmos is a revolutionary, immersive audio experience that enables artists to mix music so the sound comes from all around and from above. By default, Apple Music will automatically play Dolby Atmos tracks on all AirPods and Beats headphones with an H1 or W1 chip, as well as the built-in speakers in the latest versions of iPhone, iPad, and Mac. Apple Music will be adding new Dolby Atmos tracks constantly and will be curating a special set of Dolby Atmos playlists to help listeners find the music they love. In addition, albums that are available in Dolby Atmos will have a badge on the detail page for easy discovery.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    I år har kvittet jeg meg med endel Naim utstyr, cds3, xps2 og Supercap men Superline og ndac er igjen.
    Planen er å sette opp en (eller flere) platespillere med en analog riaa igjen til høsten. Får jeg ikke solgt Naim riaaen til en fornuftig pris så har jeg en phonosophie psu som burde gi lyd i den, selv om det er en lite elegant løsning med bla lyd uttak fra psu og DIN kabler...
    Får jeg solgt riaa (og dac) så blir det nok en ny riaa, men hva? Har registeret at det er mange nye riaatrinn på markedet men har ikke følgt med på hvilke jeg eventuelt bør se på. Også var det budsjett da, Naim + FS (uten kabler) har vel en ny pris på over 70K men utviklingen har vel gått fremover så det bør være mulig å få noe brukbar for langt under det nå? Ellers få det bli brukt.
    Minimum 2 innganger og justeringer i front hadde vært kjekt, vet ikke om jeg er klar for rør enda...

    Tar gjerne et par tips om noen skulle forville seg inn her.
    Spiller blir Raven one m/Kuzma 4p9 (alternativ Sota cosmos m/SME V) og planen å primært bruke dette med hodetelefoner. Det er planen, men det blir slik er noe annet.

    nothing-beats-vinyl-635x953.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg har spilt noe ny jazz, men Dave Holland: Another Land og Christian McBride: The Q Sessions er verd å ta en lytt til (imo).

    holland .jpg q sesson.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Solgt unna endel Naim og klarer ikke helt å bestemme meg om jeg ikke trenger eller om jeg trenger en ny Naim boks.

    naim-uniti-atom-he-clear-mg-100887970-large.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    36.264
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ..man trenger som regel alltid en ny boks...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg hatt 3-4 rom til så ja, men har litt for mange allerede. Men jeg solgte for en gangs skyld noen bokser i år og fikk inn mer en hva den nye koster, men de Clear MGene så også kjekke ut og da går jeg i minus....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.994
    Antall liker
    8.304
    Torget vurderinger
    1
    Man vet jo ikke om man trenger den før man har prøvd..!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn