Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpe en liten bunke med japanske midprice Blue Note re-utgivelser fra liberty periden på cd for noen år siden. Dette Hill albumet er det neste som kommer i Tone Poet serien, så en liten pre lytt i kveld.
    dancd death japan cd.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo lure litt på hva de holdt på med i design avdelingen til BN på 80-tallet? (1980)

Screenshot from 2023-02-26 19-04-34.png

Japanerne laget sitt eget cover (1981) som også ble brukt av Heavenly Sweetness i sin 2103 lp utgivelse (som jeg ikke fikk tak i).

dances with death vinyl.jpg

Blue Note gikk tilbake til basic/classic da de ga ut albumet på cd i Connoisseur Series i 2004, samme cover har Tone Poet valgt å bruke.

Screenshot from 2023-02-26 16-48-43.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Fant litt mer info om DG's nye vinyl serie, de er fra Quad opptak fra 70 tallet. Pentatone ga vel ut noen av disse i 4 kanals surround, mener @ottone samlet på disse?
    Da er de 4 første titlene annonsert.

• Love
    Reaksjoner: oal

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Da er det blitt lansert 3 nye premium vinyl serier iløpet av et par måneder, ECM, DG og OJC (m/Riverside, Milestone, Savoy, Pabl, mfl). Contemporary som også er under OJC har jo sin egen serie og Candit har også begynt å re-utgi eldre jazz album men til en litt lavere pris en de andre. Med Blue Notes TP og Classic serie, Verve/Impulse sin serie og utgivelser fra Impex, Mofi/AS/MOV mm så burde ikke være problem å finne noe å bruke penger på fremover.

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.855
    Torget vurderinger
    3
    Huff. Både ECM og DG er veldig skummelt, og særleg DG verkar friskt prisa.

Må slutta å loka rundt her inne, no kom eg på den Ornette Coleman-boksen. Huff.
    🤣🤣🤣
    Helt enig!!😊

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Huff. Både ECM og DG er veldig skummelt, og særleg DG verkar friskt prisa.

Må slutta å loka rundt her inne, no kom eg på den Ornette Coleman-boksen. Huff.
    Siden de er europeiske så blir de nok ikke så dyre som noen us der man kan gange prisen i us med 20, $40 =NOK800 i Norge. Men de blir jo ikke rimelige, med samme pris som i DGs webshop + 5% ekstra mva så er vi på 535 men det blir nok litt høyere.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo ikke så dyrt å skaffe seg f.esk Kleiber Beethoven 7 i en annen utgave på vinyl, bør ikke koste mer en kr100 for en NM/M utgave. Samme med ECM, tror ikke jeg har betalt over kr.200 for noen av mine brukt kjøpe ECM album. Men skal du ha det nyeste og hotte så koster det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.695
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, ser det no. EUR 45 er jo ikkje uvanleg når vi er i «æresord, analogt og audiofilt heile vegen»-land. Såg på M5 med Karajan, men det var jo eit dobbeltalbum.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Ja, ser det no. EUR 45 er jo ikkje uvanleg når vi er i «æresord, analogt og audiofilt heile vegen»-land. Såg på M5 med Karajan, men det var jo eit dobbeltalbum.
    Jeg tror ikke ECM serien bli "all analogue" lenge da ECM startet med digitale opptak tidlig (jeg har ECM lp fra 82 som er digital) og Jan Erik Kongshaug gikk digital i 86.

Fra ECM:
    Some are offered in exclusive facsimile editions, others framed in high-grade gatefolds that include new liner notes offering historical context and fresh perspectives, while again others have been long out of print or even never before released on vinyl. Many of the re-issues are cut from the original analog master tapes

Blir nok en helt del digital Jarret om jeg skal tippe.

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.855
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror ikke ECM serien bli "all analogue" lenge da ECM startet med digitale opptak tidlig (jeg har ECM lp fra 82 som er digital) og Jan Erik Kongshaug gikk digital i 86.

Fra ECM:
    Some are offered in exclusive facsimile editions, others framed in high-grade gatefolds that include new liner notes offering historical context and fresh perspectives, while again others have been long out of print or even never before released on vinyl. Many of the re-issues are cut from the original analog master tapes

Blir nok en helt del digital Jarret om jeg skal tippe.
    Plager ikke meg nevneverdig!!!
    Bare digger at disse perlene fra ecm kommer på vinyl!!😊

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Plager ikke meg nevneverdig!!!
    Bare digger at disse perlene fra ecm kommer på vinyl!!😊
    Ikke meg heller, dette er et over 40 år gammelt digitalt opptak og lyden på lpen er det ikke noe galt med.

cherry blackwell.jpg

• Love
    Reaksjoner: oal

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Har sett flere intervju med Kongsberg og andre hos ECM som mener at digital er bedre en analog, og i motsetning til mye av de amerikanske re-utgivelser på cd så er ECMs cder meget bra. På ren lydkvalitet så er jeg ikke helt overbevist om at det er så mye å hente med å gi ut nyere ECM album på lp, men det er jo "kjekt å ha".

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Esoteric kommer også med vinyl nå og som forventet ikke billig, kun sett priser på webshop us og der er de $100.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Lest/sett flere artikler og youtube videoer om at CDen er på vei tilbake men har ikke merket noe til dette annet en at jeg har register at flere og flere merker lanserer nye cdspillere, også merker som ikke har har hatt cdspillere i porteføljen tidligere.
    Har selv kjøpt noen nye cd utgaver i stedet for lp utgaven de par siste årene, dette på grunn av en blanding av pris/plassmangel/utgave. Også Big Dipper som kun hadde lper når jeg var innom for noen år siden selger nå cder. Har tidligere nevn at jeg liker hvordan bla. Blue Note presenterer noen av sine siste arkiv utgivelser på cd og søkte opp den siste Elvin Jones utgivelsen hos Big Dipper. Når jeg så prisen de forlanger så tenkte jeg at det kanskje er noe i dette med cd comeback?

Usikker på om de har bytte om prisen på cd og lp utgivelsen da lp utgivelsen virker vel rimelig samelignet med Platekompaniet, men om den stemmer så virker det drøyt med kr.699 for en helt standard 2cd utgave som har global distribusjon gjennom Universal. Platekompaniet skal ha litt mindre, men kr.549 synes jeg også er for dyrt.

Det er greit at de prøver å tjene penger men når imusic selger denne for kr.259 som er samme pris som tidligere utgaver fra Blue Note, så dropper jeg støtten til norske butikker på denne. Usikker på hvorfor de priser denne så høyt, de må da miste kunder på dette når man prøver seg på 2-3 ganger hva andre selger denne for.

Så er cd den nye vinylen?

elvin revital.png

Elvin big diooer.png

elvin cd pk.png

elving lp pk.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.695
    Sted
    Sunnmøre
    Så er cd den nye vinylen?
    Brannfakkel 🔥!

Eg er så ingeniør i tankegangen at eg ikkje greier å sjå på CD som noko anna enn transport av 16/44.1 PCM, med vesentleg mindre fleksibilitet enn filer (anten dei kjem frå serveren i kjellaren eller Internet).

På hi sida: Det er noko med at dei skal brukast som LP som er litt forlokkande. Altså, at sjølve bruken er veldig fysisk, plater av og på spelaren osb. Ikkje nettverk, server og format å bekymra seg for, ingen liten skjerm å knota på for å finna fram musikken (må
    ha nye bifokale snart). Album-fokus. Bilete og tekst å ha i handa, nesten som eit programhefte. No er jo avlogging den nye jogginga, så det er vel meining i det.

Veit ikkje, eg. Det var liksom litt frigjering i å kunne pakka ned CD-ane i kasser, og la LP-ane stå for det fysiske. Men kanskje eg burde kopla CD-spelaren opp att?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Brannfakkel 🔥!

Eg er så ingeniør i tankegangen at eg ikkje greier å sjå på CD som noko anna enn transport av 16/44.1 PCM, med vesentleg mindre fleksibilitet enn filer (anten dei kjem frå serveren i kjellaren eller Internet).

På hi sida: Det er noko med at dei skal brukast som LP som er litt forlokkande. Altså, at sjølve bruken er veldig fysisk, plater av og på spelaren osb. Ikkje nettverk, server og format å bekymra seg for, ingen liten skjerm å knota på for å finna fram musikken (må
    ha nye bifokale snart). Album-fokus. Bilete og tekst å ha i handa, nesten som eit programhefte. No er jo avlogging den nye jogginga, så det er vel meining i det.

Veit ikkje, eg. Det var liksom litt frigjering i å kunne pakka ned CD-ane i kasser, og la LP-ane stå for det fysiske. Men kanskje eg burde kopla CD-spelaren opp att?
    Liker å ha fysiske utgaver av musikken og mye finnes kun på cd og mye kun på lp så begge formatene blir brukt her. Er jo millioner av album å velge mellom på streaming men uansett jeg irriterer meg hver gang jeg skal sette på noe musikk og så finner jeg ut at er den forsvunnet fra tjenesten :) Økonomisk og praktisk så er det jo håpløst med fysiske formater, men har kjøpt musikk fra jeg var 10 år og kommer nok til å fortsette med det.

Har også funnet ut at betjeningen og plasseringen av cdspiller betyr mye mer en jeg har tenk over ved kjøp av spiller (stor sett kun tenk på lydkvalitet).
    Før jeg solgte min Naim CDS3 spiller som hadde stått ubenyttet i flere år p.g.a plassmangel, så plasserte jeg den en periode ved siden av platespilleren da dette er en topplader. Ser en bort fra cdpucken som av og til kranglet litt, så var den en drøm å betjene sammenlignet med min frontladet Cyrus. Spilte mye cder de siste ukene før de ble solgt, og kjøpte til og nytt toppladet cddrivverk (som dessverre ikke fungerte som det skulle) p.g.a av dette.

Et nostalgisk bilde fra rett før Naimen ble pakket ned og solgt til ny eier i Sverige.

COTRANE LIVE 2.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    CD er uten tvil det smarteste fysiske.
    Økonomisk er jeg enig med deg.
    Hadde jeg brukt halve beløpet (eller 1/4) på cdspiller og cder som jeg har brukt på på vinyl og utstyr de sist 15 årene så kunne jeg nok vært veldig fornøyd med det, sånn i etterpåklokskapens lys.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den siste 7 CD-boksen som landet her er jeg usikker på om jeg gidder å rippe. «Problemet» blir å huske hva jeg har hvor/hvilket og sånn.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Må jo innrømme jeg er glad jeg har mine Music Matters og Tone Poet utgivelser mm. Men det går lang tid mellom hver gang jeg spiller mine 2x45rpm så de mer samle objekter/brukskunst en praktisk musikk formidler.

4194-wayne-shorter-speak-no-evil-mm-gatefold-2000-ljc.jpg

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.336
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, spiller faktisk litt CD selv. Blir mer hele album og mindre skipping og hopping til andre album enn ved streaming, dog likevel slik at fjernkontrollen benyttes for å forsere de to, tre sporene jeg ikke klarer å bli venn med.
    Så er det som bl. a Tweedjakke er inne på hyggelig med albumcover og ikke minst mekanikken når skuffen svelger CD’en. Blir mer ro med fysisk format. CD tror jeg vil holde stand, selvom det ikke er fullt så upraktisk, og dermed tiltrekkende som Vinyl.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.695
    Sted
    Sunnmøre
    Et nostalgisk bilde fra rett før Naimen ble pakket ned og solgt til ny eier i Sverige.
    Hrmf. CDS3 stod veldig høgt på ønskelista her lenge. :love:

No har eg forsåvidt eit middelmådig CD/DVD-drev eg kunne kopla opp, td til DACen, men eg innser at eg faktisk ikkje har gjort det på fire år.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Har noe mekaniske problemer med den ene platespilleren så Cyrus transporten har nå blitt flyttet opp der platespilleren stod. Like spennende hver gang jeg starter den opp etter den har vært avskrudd en stund. Har ventet på at den skal ryke i mange år nå, og den ikke ville lese cder når jeg startet den opp, men etter en ny av/på så ser det ut til at den ikke gir seg helt enda.

shorter juju.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Hrmf. CDS3 stod veldig høgt på ønskelista her lenge. :love:

No har eg forsåvidt eit middelmådig CD/DVD-drev eg kunne kopla opp, td til DACen, men eg innser at eg faktisk ikkje har gjort det på fire år.
    Justert for kronekurs og inflasjon så hadde nok noe tilsvarende vært svindyrt i dag. Savner mer betjening en lyden, selv om den hadde en veldig behagelig lyd signatur. Solgte mens jeg fortsatt fikk litt for den, da det satt originalt drivverk i den (fra 2003 om jeg husker rett).

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    For en stund siden var det litt diskusjon her inne om det i hele tatt ville være mulig å få tak i rene cdrivverk om noen får år. Virker som om det ikke er så mye å bekymre seg for lenger. Ser bla at franske Atoll som er et av få merker som har hatt en større range av cdspillere og drivverk til betalbare priser (fra ca 10K til 70K) i lang tid, akkurat har oppdaterer de fleste modellene sine med siste generasjon drivverk fra Teac.

atoll cd.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    "Lifestyle" produsentene ser også ut til å hive seg på cd nå? Ruark kommer snart med cdspiller til toppserien deres

ruark cd.png

og Revo har lansert det som jeg tror er deres først produkt med cdspiller i 2024.

revcdcdcdd.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.663
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her ble ca 800-900 cd rippet, pakket ned i mindre kvanta og solgt videre til nye entusiastiske eiere😉
    La alt på harddisk den gangen, inkl coverart, og ligger nå på min harddisk i HiFi Rose 150b streamer/dac. Fungerer meget bra både lydmessig og brukermessig 🎶 Så har aldri angret et sekund siden de siste cd forlot heimen ca 2012-13.👍🏼

gismo

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Har abonnert på streaming tjenester siden flere år før Spotify kom på markedet og kjøpte Sonos i 2007, har hatt roon med Qobuz og Tidal i mange år så jeg er ikke ukjent med streaming. Hadde jeg vært 15 år i dag så hadde jeg nok droppe fysisk media p.g.a pris, men å kvitte seg med 1000vis av cder og lper samlet over lang tid det gjør jeg nok ikke før jeg absolutt må. Jeg ikke kvittet meg heller ikke med alle bøkene jeg har kjøpt opp gjennom årene bare fordi jeg kjøpte en Kindle for noen år siden.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.243
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jobbet som lydtekniker på flere radiostasjoner i perioden 1992 - 1996. Fikk kjøpe billige cder (35,- stk) og siden jeg bodde hjemme hos mine foreldre så ble det mye kjøp på den tiden.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Første musikk bestilling på lang tid i går med Elvin Jones og denne Sonny Rollins fra Resonance Records.

rooins live 1959.jpg

Fant nå frem denne Rollins live cden fra 2008 med opptak fra 1980-2007.

rollins roadshow.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg ikke følge så nøye med på hva som blir gitt ut lenger så fikk jeg ikke med meg at denne var gitt på det som Kalles Rhino Hifi.
    Stor Ornette Coleman fan så må få tak i denne men finner den ikke der jeg normalt kjøper fra, selv om andre fra serien er der. Er ikke markert som utsolgt som flere andre i serien. Forstår ikke poenget med å ha limited edition når man eier rettighetene? Håper dette er for sært til at den er allerede utsolgt.

ornette cotc cd.png

OrnetteC_ProductShot.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.173
    Torget vurderinger
    4
    Fikk ikke med meg Police når de originale albumene kom ut (litt for ung) men husker jeg kjøpte greatest hits på cd når den kom ut. Noen år senere kjøpe jeg Synchronicity på gull cd fra Mofi sammen med Muddy Waters Folk Singer. Dette var de første "audiophile" cdene jeg kjøpte, men husker jeg ikke hørte noe forskjell på Mofi utgaven og samme sporene på på greatest hits cden. Har ikke kjøpt noen Mofi cder siden den gang.

Lenge siden jeg hadde hørt gjennom hele dette albumet.

police  mofi.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn