Mirage delefilter-/generell oppgradering

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Nå når jeg fikk opp et par Dali 104 med litt ekstra demping og nytt delefilter, og hørte den massive forbedringen, ble jeg litt skuffet av Mirage OM-14 som jeg har hørt på de siste åra (og ellers vært godt fornøyd med). Lyden ble ullen og boksete i forhold. Må vel være noe å gjøre med disse også, tenker jeg da.

Selve kabinettet er temmelig dødt når jeg banker på det, så det er vel ikke noe prekært behov for asfaltmatter. Ser det ikke er noe vatt/ull inni, mulig det bør gjøres noe med? Ellers tenker jeg å bytte kondensatorer i delefilteret, elektrolyttene begynner vel å nærme seg 30 år så det er kanskje på tide.
Har tegnet ut filteret sånn som jeg kan forstå det:
A6D78A0A-E32B-4B75-87E9-5F414EFB7DA6.jpeg

De to parallelle kondisene ser ut som polyester, 15uf-ene er elektrolytter. Verdiene på spolene var det jeg målte med billig instrument, men jeg er usikker på om de er helt korrekt. Spolen til bass har laminert kjerne.
Planen er vel først og fremst å sette inn noen PP-kondiser, og se om det blir noe forbedring med vatt i kabinettet. Innspill mottas! :)

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Du bør få målt motstand og induktans i spolar med noko du kan lite på. Om du bommer, så endrer du på filterrespons, og dermed lyd. Dette er normalt ikkje ønska, men om det er det du ønsker, så må du lære deg design av passive filter, det er eit stort lærret å bleke.

Så ville ikkje eg endra på anna enn kanskje bruke luftspolar, du ender då opp med ein spole som er ein del større, med tykkare tråd, for at det skal havne på samme motstand og induktans. Du kan endre alle elektrolyttkondensatorar til filmtype, då holder dei ut di livstid.

Ein del vil sei "sett inn ein spole med 2.5mm² for lavest mulig DC motstand, då får du betre bass". Dette er eg uenig i, bassresponsen endres ja, men om den vart betre, så er det fordi du ikkje likte lyden slik den var.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.404
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spoler er ikkesånt som endrer seg så mye, så med mindre det er jernkjerne, vet jeg ikke om jeg ville tuklet så mye med de. Kondisene er det en god ide å bytte hele hurven, da de kan være bra ute av spec.
De to kondisene som er i serie med diskanten er spesielt kandidater.

Johan-Kr

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Den vakre tegningen viser et første ordens delefilter. Kondensatoren og motstanden i bassen sørger for at spolen "ser" en motstand på 4 ohm for høye frekvenser, der hvor høyttalerelementene er induktive. Så teknisk sett er det bare spolen som er delefilteret sammen med motstanden i høyttalerelemenene. Tilsvarende er det i diskanten. Seriekoblingen av R-C-L sørger for at diskantelementet "ser" ut som 8 ohm for de to poly-kondensatorene. R-C-L leddet er en serieresonanskrets som eliminerer en resonanstopp i diskantens motstand. Så teknisk sett er ikke R-C-L leddet en del av delefilteret.

Spolen i bassdelen og de to poly-kondensatorene i diskantdelen er altså delefilteret, sammen med høyttalerelementene. Hvis bass-spolen har magnetisk materiale i kjernen kan det være en oppgradering å skifte til en spole uten magnetisk kjerne. Poly-kondensatorer har lang levetid og ganske gode lydegenskaper. Hvis du vil oppgradere disse så tror jeg kanskje det er lite å hente.

De to 15 uF kondensatorene er gamle og mange ville nok skiftet disse. Men som beskrevet over er disse ikke en del av delefilteret, så....

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Elektrolyttene er litt over spec, de måler mellom 17 og 19uF. De er vel ikke så kritiske, men der har jeg noen filmkondiser på vei. Jeg skal la spolene være for øyeblikket, så får jeg se hvor langt jeg vil gå :)

Jeg la inn delefilteret i XSim slik det er koblet nå for moro skyld, uten å vite noe som helst om driverne, men der får jeg litt rar respons på det:
sim1.jpg

Hvis jeg bytter fase på diskantene ser det bedre ut:
sim2.jpg

Kan det være en ide å prøve det i praksis?

Ellers muligens noe demping for generell oppgradering? Det er helt tomt for det utenom de øverste 10cm rundt diskantene, der det er fylt med vatt. Jeg har lagt noe "eggekartong"-skumgummi fra Biltema i bunn av kabinettet, tenker det ikke gjør noen skade i alle fall.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Filterkomponentene danner et 1. ordens filter. Her vil LP og HP være 90 grader ute av fase med hverandre for alle frekvenser. Men høyttalerelementene vil også bidra her, slik at hele systemet kan være både 2. og 3. ordens filter. I et 2. ordens filter er LP og HP typisk i motfase ved delefrekvensen, noe som rettes opp med å snu fasen på LP eller HP. Sjekk hva som er (+) og (-) på høyttalerelementene. Så vil det overraske meg om fabrikanten ikke har valgt optimal fase. Men det koster jo ikke noe å teste.

Mer dempemateriale inne i boksen skader ikke. Er det en bassrefleksport på høyttaleren? Prøv å dytte noe dempematerial i refleksporten, det vil hjelpe på boom-lyden som plager mange bassreflekshøyttalere.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Det er pluss til pluss på både bass og diskant. Testet å bytte fase på diskantene, men da forsvant det litt nivå, så de har nok gjort det riktig i utgangspunktet.
Jeg har ikke gjort noe med delefilteret ennå, men har lagt inn en del mer demping og asfaltplater på veggene nederst i kabinettet, så skal jeg teste i stua i morgen.

Topp Bunn