Høyttalere Mission 770 - Hva har pengene gått til her?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hei,


Jeg skjønner at inflasjon, kronekurs osv. har bidratt til å drive priser oppover, men hva er det egentlig lagt penger i her?
Jeg ser en firkantet MDF kasse bestående av en 1,25`` soft-dome og en 8`` med annminelig polypropenmembran.
Har jeg gått glipp av noe?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Peak SPL 117 dB! Bare å selge rælet sitt nå.

Misforstå meg aldeles presis. Sikkert kjekke høyttalere for folk som liker typen.

(Forresten slo det meg ikke før på en konsert på lørdag at det finnes opptil flere engelske høyttalere som ser ut som en cajon med drivere. Tuned enclosures, lizm.)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.537
Antall liker
8.104
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja.
Du har antagelig ikke lyttet til den..

M

Jeg har heller ikke lyttet til den, men jeg hørte en rekke Mission-modeller back in the day da jeg bodde i Storbritannia. De var uhyre utbredt fordi de låt veldig bra til prisene, som var lave i forhold til det meste annet, og svært lave på bruktmarkedet fordi det var masser av dem.

Å konkurrere med andre høyttalere i prissegmentet de nå har lagt seg i ser jeg som en helt annen og mer krevende øvelse, så med mindre de har gjort mye for å forbedre dem siden dengang da så tipper jeg de satser hovedsaklig mot nostalgimarkedet og godt voksne menn som vil gjenoppleve sin ungdom og nå har mye tyngre lommebøker.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.279
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg har heller ikke lyttet til den, men jeg hørte en rekke Mission-modeller back in the day da jeg bodde i Storbritannia. De var uhyre utbredt fordi de låt veldig bra til prisene, som var lave i forhold til det meste annet, og svært lave på bruktmarkedet fordi det var masser av dem.

Å konkurrere med andre høyttalere i prissegmentet de nå har lagt seg i ser jeg som en helt annen og mer krevende øvelse, så med mindre de har gjort mye for å forbedre dem siden dengang da så tipper jeg de satser hovedsaklig mot nostalgimarkedet og godt voksne menn som vil gjenoppleve sin ungdom og nå har mye tyngre lommebøker.
Tja..
Spendor, Harbeth, ProAc, PMC synes ikke å ha problemer med å selge høyttalere i prisleiet 40-60k.
Hvis Mission 770 låter bra og kan konkurrere lydmessig, hvorfor skulle de ikke kunne ta betalt på lik linje?

M
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mellomtonehøyttalere jo! Jeg liker mellomtonehøyttalere. ;)
 

Dumbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
83
Antall liker
18
Torget vurderinger
3
Det kunne vært interessant å høre erfaringer fra noen som faktisk har lyttet til disse høyttalerne. Er det kun en "hype" som gjør at de har blitt kåret til årets produkt og årets stativhøyttaler i diverse audioblader? Jeg ser til og med Stereofil skriver at det er en av deres favoritthøyttalere nesten uansett prisklasse.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom de har truffet voicingen slik salig Franco Serblin kunne tidlig på nittitallet kan jeg forstå hallelujaropene.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.526
Antall liker
15.517
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hørte de så vidt på Axpona og de låt slett ikke ille det jeg hørte av de med Audiolab elektronikk.
IMG_4351.jpeg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.537
Antall liker
8.104
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis Mission 770 låter bra og kan konkurrere lydmessig, hvorfor skulle de ikke kunne ta betalt på lik linje?

Det kan de jo åpenbart, siden de gjør det. Ellers har jeg vel ikke argumentert for at de er verre priset enn Spendor, Harbeth, ProAc, PMC eller andre; jeg synes tvert imot at høyttalere generelt har blitt jævlig dyre og leverer mindre for mer enn de gjorde før.

Her er en test som kanskje belyser hva trådstarter lurer på:)

Se der ja, da ligger det kanskje mer i nyutgivelsen en man kunne anta.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.904
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hei,


Jeg skjønner at inflasjon, kronekurs osv. har bidratt til å drive priser oppover, men hva er det egentlig lagt penger i her?
Jeg ser en firkantet MDF kasse bestående av en 1,25`` soft-dome og en 8`` med annminelig polypropenmembran.
Har jeg gått glipp av noe?
Darko hadde en lang podcast med designeren hvor de gikk gjennom det meste av endringer fra originalen, så er du interessert er det bare å gi det en lytt:

 
Sist redigert:
Topp Bunn