Mitchell tecnoarm vs. SME 309

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.055
Antall liker
4.151
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
noen som har erfaringer med begge armer?

hvordan kan de beskrives?
finns der noen alternativer til 309 som ikke er så dyrt?


takk for hjelpen
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Alternativer som ikke er dyre:

Helius Scorpio IV
Kuzma Stogi S
Roksan Tabriz / Tabriz Zi
Hadcock GH228 / GH242
Jelco SA-250 / SA-750
Rega RB700
Origin Live Encounter

For å nevne noen.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Men kvaliteten på SME 309 er ikke lett å matche. Som Ken Kessler har sagt det (fritt oversatt): "Når man snakker om "kamerafinish" på tonearmer, er det som regel ment som skryt. Men det vil være en fornærmelse mot SME."

SME 309 er også uovertruffen når det gjelder muligheter for korrekt innstilling. Ta av headshellet og monter pick-upen slik at nålrøret ligger nøyaktig langs headshellets lengdeakse. Deretter er det bare å skru shellet på plass og dra armbasen bakover med en egen nøkkel, til armrøret ligger over den medfølgende sjablonen. Min erfaring er at tilsvarende nøyaktig montering er så godt som umulig med tradisjonell protraktor/montering. Med SME er jeg 100 pst. sikker på at alt er i orden. Særlig med skarpe nålslipninger er det viktig at pick-upen er optimalt montert.

Helius er nevnt som et mulig alternativ. Når det gjelder Helius-armer, var disse tidligere etter min erfaring preget av svært varierende kvalitet fra eksemplar til eksemplar (har hatt div utgaver av både Scorpio og Aureus 2). Det er mulig at de nye har mye bedre og jevnere kvalitet (det bør de ha).

Tecno-armen er god, men etter mitt skjønn ikke så god som SME.

SME er dyrt, men du får også mye igjen for pengene.

Men merk at SME series 3, 4 og 5 er tunge konstruksjoner. På enkelte verk med flytende oppheng vil de fungere mindre godt, fordi den høye vekta gir feil resonnansfrekvens i verket når det blir balansert ut (en eller flere fjærer i opphenget blir feil strammet).

Hvilket verk skal du bruke armen på?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.055
Antall liker
4.151
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
det blir vel en Avid Volvere- Avid anbefaler SME så da er jeg vel på den trygge siden :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.655
Antall liker
1.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg valgte SME 309 på Avid Acutus Reference.

Det fine med SME 309 vs den modifiserte rega-armen er at 309 har mulighet for bytte av kabel i fra arm til RIAA.
 

plafitracer

Medlem
Ble medlem
27.06.2008
Innlegg
13
Antall liker
0
Sted
København
Hej, og undskyld jeg blander mig, men jeg har en Avid Diva II med en Rega RB251 arm - ganske udmærket kombination. Men man vil jo gerne have noget bedre :)
Jeg kigger på bla SME M2-9, SME 309 og evnt en Origin Live Encounter. Det er jo alle rigtig gode arme, og jeg synes det er svært at vælge.
Jeg hører og læser alle steder at SME finish og indstilling er det bedste, men er SME også det bedste lydmæssigt??
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.655
Antall liker
1.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
plafitracer skrev:
Hej, og undskyld jeg blander mig, men jeg har en Avid Diva II med en Rega RB251 arm - ganske udmærket kombination. Men man vil jo gerne have noget bedre :)
Jeg kigger på bla SME M2-9, SME 309 og evnt en Origin Live Encounter. Det er jo alle rigtig gode arme, og jeg synes det er svært at vælge.
Jeg hører og læser alle steder at SME finish og indstilling er det bedste, men er SME også det bedste lydmæssigt??
SME 309 er på grensen til hva jeg ville ha satt på den Avid Diva II, men det spiller forrykende sammen. Det er det eneste jeg har lyttet til av de kombinasjonene du nevner.
 
Topp Bunn