Bil, båt og motorsykkel Mitsubishi ASX alvorlig feil, hva kan ha skjedd?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Vi har fått et alvorlig problem med bilen. Det begynte å lyse mange gule varsler, bl.a. "charging system service" og en rekke andre i tur og orden. Litt eksos/røyklukt i kupeen var det også. Vi tenkte på batteri, og sjekket det og det hadde lite strøm. Ladet det opp fullt med ny batterilader. Startet i kveld, og samme feil lyser opp, først charging etc og så alt det andre etterpå. Men mest alvorlig er kraftig røyklukt inne i bilen samt noe gråblå røyk fra panser. Man kunne se tydelig grå dis inne i bilen. Stoppet motor umiddelbart. Vi er litt fortvilet nå. Noen som har tips her før jeg undersøker videre med garanti? Vi har bruktbilgaranti fra Autoconcept. Men den er begrenset til motorblokk, topplokk, alt elektrisk i drivlinje, girkasse samt andre ting som nok ikke er relevant.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.746
Antall liker
2.977
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Eksosmanifold?
Lekkasje i pakningen mellom turbo og manifold?
Veivhusventilasjon?
Elektrisk anlegg? (men det i seg selv skal vel ikke føre til eksoslukt i kupeen...)

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Skjønner.
Lukter det både eksos og røyk (dvs røyklukt som kan kobles til elektriske kretser og/eller brann)?
KAn det f x være snakk om overledning noe sted?
Ulyder fra motor?

mvh
Proffen
Kona sier brent olje, jeg har elendig luktesans. Kjente det sved litt i øyne og stakk i nesa.
Første tur var det bare varsler og svikt i strøm. Andre gang varsler og røyk i kupeen.
Lading av batteri forløp problemfritt men løste ikke varsler/røyk problem.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.746
Antall liker
2.977
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blå røyk
Blå røyk er ofte et tegn på brenning av motorolje, noe som kan tilskrives følgende årsaker:

  • Motorslitasje: Slitte stempelringer eller ventilføringer kan føre til oljelekkasje inn i forbrenningskammeret, noe som resulterer i brenning av olje og produksjon av blå røyk. Å løse dette problemet kan kreve betydelige motorreparasjoner.
  • Slitte oljeventiler: Når oljeventilene er slitt, kan det føre til oljelekkasje inn i forbrenningskamrene, noe som fører til generering av blå røyk. Dette problemet krever profesjonell oppmerksomhet og kan nødvendiggjøre reparasjoner for å løse problemet effektivt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
9.470
Antall liker
24.616
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har lest den. Han nevner ikke gule varsler. I vår bil popper alt som finnes opp av varsler samtidig som kupeen fylles av grå røyk. Første gang det skjedde og vi kjørte hjem forsvant servo, lysene blinket og det pep og varslet hele tiden. Da kjente vi ikke noe røyklukt.
Vinter og fukt er drit for de fleste nyere biler (med elektronikkbokser).
Hadde akkurat min første seriøse feil på Smart´en torsdag morgen.
Full tut på hornet med det samme som tenning blev aktivert.
Tok av ledninger på hornet, startet og konstaterte, at gearskift på rattet (paddle shift) heller ikke virket.
Serieforbinnelse på 1 ledning (ulike motstandsverdier på paddle-up, paddle-down, angle sensor og horn) som
går opp igjennem speedometer og videre ned til computerbox. Får kjøre automat-gear uten horn, inntil
temp. ute er "menneskelig" :LOL:
Hjelper selvf. ikke deg, men korrosion/frostskader i el.-bokser/kabler er noe dritt og viser seg som
oftest om vinteren. Siden du nevner allt i lys og lamper, kan det være hva som helst.
Brennt kabel/kortsluttningsrøyk svir ofte i øynene (brennt isolering).
Nokk best ikke å starte igjen innen verkstedsbesøk.
Lykke til (y)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.746
Antall liker
2.977
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
.....men vanskelig for meg å si noe om hvordan slike feil evt skal føre til tapping av batteri osv......

mvh
Proffen
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Har heldigvis god og rimelig delkasko hos JBF, så frakt til verksted dekkes av den, med en liten egenandel.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.617
Antall liker
2.825
Sted
Nordland
ChatGPT:
Basert på symptomene du beskriver, er det flere mulige årsaker til problemene med bilen din (Mitsubishi ASX). Her er noen potensielle problemer som kan forklare både varsellampene, røyklukten, og den gråblå røyken:

1. Problemer med dynamoen eller ladesystemet
  • Varsel om "charging system service" tyder på at dynamoen ikke lader batteriet som den skal. Dette kan skyldes:
    • Defekt dynamo: En skadet eller slitt dynamo kan generere overoppheting og lukt.
    • Ødelagt laderegulator: Kan føre til feil spenning, noe som kan skade elektroniske systemer.
    • Løse eller skadede kabler i ladesystemet kan også forårsake strømbrudd og varmeutvikling.
2. Kortslutning eller overoppheting i elektrisk system
  • Gråblå røyk kan indikere at elektriske komponenter eller ledninger er i ferd med å brenne eller smelte. Dette kan være svært farlig.
3. Oljelekkasje eller lekkasje av andre væsker
  • Røyklukten og røyken fra panseret kan tyde på at olje, kjølevæske eller annen væske lekker og kommer i kontakt med varme overflater som eksosmanifolden eller motoren.
    • Oljelekkasje: Hvis olje brenner på varme deler, vil det produsere en gråblå røyk.
    • Kjølevæskelekkasje: Dette kan føre til hvit eller grålig røyk og lukt.
4. Problemer med eksossystemet
  • Eksosgassene du kjenner i kupeen kan tyde på at eksossystemet er skadet, for eksempel:
    • Sprekk i eksosmanifolden.
    • Lekkasjer i eksosanlegget som slipper avgasser inn i motorrommet og kupeen.
5. Overoppheting av motoren
  • Hvis motoren er overopphetet, kan det føre til røyklukt, varsellamper og i verste fall skade på viktige komponenter.
Hva bør du gjøre nå?
Dette problemet kan være alvorlig og potensielt farlig, så det anbefales å ikke forsøke å kjøre bilen før problemet er avklart. Følg disse trinnene:

  1. Ikke kjør bilen videre: Røyklukt og synlig røyk kan tyde på brannfare eller alvorlig skade.
  2. Sjekk etter synlige skader:
    • Åpne panseret (hvis det er trygt) og se etter tegn på lekkasjer, smeltede ledninger eller synlig skade.
  3. Kontakt en profesjonell mekaniker:
    • Bilen må til verksted for en grundig diagnose.
    • Be om at ladesystemet, elektriske ledninger og motoren inspiseres nøye.
  4. Vurder veihjelp: Hvis bilen må flyttes, bruk veihjelp for å unngå ytterligere skade
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
.....men vanskelig for meg å si noe om hvordan slike feil evt skal føre til tapping av batteri osv......

mvh
Proffen
Strømtap kan være tappet batteri, mens røyk er noe annet? Må nevne at bilen har stått mye rolig i det siste, flere uker med bare korte turer innimellom. Har brukbart batteri mener jeg, et Bosch 760A som ikke er alt for gammelt tror jeg.
Håper at røyken er noe relatert til det som omfattes av garantien.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Takker for alle tips og ideer.
Jeg bestiller nok henting fra Redgo etter å ha ordnet verkstedtime.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Er ikke så enkelt som viftereim som er så slakk att den svir seg?
Tap av strøm også.
Har tenkt på den selv. Den reima driver vel ganske mye mer enn i gamle dager. Men at det blir såpass med lukt og synlig røyk? Hm.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Ble ikke servo nevnt også? Samme reim det og vel?
Ja, servo kuttet etterhvert. Jo, jeg mener den driver servo pumpa også. Men det er forvirrende med de forskjellige navnene på div. reimer. Multireim, viftereim, kilereim.
Har bare opplevd hvining fra den reima, aldri røyk og brent lukt.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.111
Antall liker
3.207
Torget vurderinger
1
Greit å vite hvilke motor det er snakk om, det er flere i ASX. Videre, er det lav batterispenning (som skyldes lite strøm/dårlig lading) kan hele batteriet av varsel i dashbordet gå av. Sjekk dynamo og reim. Drives vannpumpa av reim eller registeret? Er det eksos du lukter eller er det annet? Oljenivå? Minker det, kan dette skyldes stempelringbrudd eller annet snadder (olje kommer forbi stempelet og opp i brennkammeret) Stiger oljenivået? Skyldes som regel diesel (fødepumpelekkasje, mest aktuelt på traktor, men kan kanskje være tilsvarende mekanisk pumpe på din motor?) eller vann (motorolje ser ut som Baileysen til kjerringa). Er det normal temperatur på kjølevæska? Sjekk om det er trykk på radiatoren, men ikke brenn deg.

Og når var det skiftet registerreim sist? Noen motorer kan vel tåle at det flytter seg et hakk på reima, og man slipper med skrekken og masse røyk. Ett hakk til og det blir trist.

Spør en venn om han kan se på det hele.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
672
Antall liker
828
Blå røyk
Blå røyk er ofte et tegn på brenning av motorolje, noe som kan tilskrives følgende årsaker:

  • Motorslitasje: Slitte stempelringer eller ventilføringer kan føre til oljelekkasje inn i forbrenningskammeret, noe som resulterer i brenning av olje og produksjon av blå røyk. Å løse dette problemet kan kreve betydelige motorreparasjoner.
  • Slitte oljeventiler: Når oljeventilene er slitt, kan det føre til oljelekkasje inn i forbrenningskamrene, noe som fører til generering av blå røyk. Dette problemet krever profesjonell oppmerksomhet og kan nødvendiggjøre reparasjoner for å løse problemet effektivt.
Oljeventiler???? Er dette hentet fra AI?

Hvis ventilstyringene til innsug/eksos ventilene er slitt (eller tetningene som er montert mellom ventil/ventilstyringen innenfor ventilfjær) slipper forbi for mye olje, vil man typisk se blå røyk ut av eksos en liten periode når motoren er varm og har vært stoppet og restartes igjen. Da har typisk litt olje fått tid til å renne forbi i ventilstyringen og blir brent med blå røyk som resultat. Dette vil man ikke typisk se fra motorrummet, men ut av eksos bak. (kommer det ut foran, da må det være en stor eksoslekasje som sansynelig også vil være hørbar.)

Problemet til TS synes jeg høres mer ut til å være problemer med drivreimen som driver dynamo og servopumpe. Ville visuelt sjekket at noe ikke har løsnet slik at reimen er for slakk eller at noen av reimhjulene er kommet ut av stilling og lukten og røyken er pga friksjonsvarme av svidd gummi.

Har man et voltmeter kan det være en ide å sjekke batterispenning før og etter motor er startet. Da skal det være ca 12,6 volt før, og over 14V hvis dynamo lader.

Edit, ellers hvis en Mitsubishi ASX er en hybrid, så er det vel forskjellige batterier og ladere/motorer, så da kan jo feilmeldingene og feilene være i systemer man vel ikke bør sjekke og jobbe for mye med selv hvis man ikke vet helt hva man gjør.
 
Sist redigert:

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Innlegg
293
Antall liker
701
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Nå blir jo dette en gjettekonkurranse til vi får fastit fra verksted. Jeg tipper defekt strammer som følger til mangel på lading og servo, jeg vil da tro reim slurer så det kommer røyk.
Lykke til, får håpe du får hjelp fort etter helga :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.084
Antall liker
10.628
Pumpen for servostyring er som regel elektrisk drevet. Dessuten skal det vel ganske kraftig røykutvikling til i motorrommet før kupeen også blir røykfyllt. Oljelekkasje innvendig i motor kan man se bort fra da dette ville kommet ut eksosrøret, så slitte stempelringer, ventiler o.s.v. er ikke sannsynlig. Heller ikke defekt toppakning er årsaken.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Greit å vite hvilke motor det er snakk om, det er flere i ASX. Videre, er det lav batterispenning (som skyldes lite strøm/dårlig lading) kan hele batteriet av varsel i dashbordet gå av. Sjekk dynamo og reim. Drives vannpumpa av reim eller registeret? Er det eksos du lukter eller er det annet? Oljenivå? Minker det, kan dette skyldes stempelringbrudd eller annet snadder (olje kommer forbi stempelet og opp i brennkammeret) Stiger oljenivået? Skyldes som regel diesel (fødepumpelekkasje, mest aktuelt på traktor, men kan kanskje være tilsvarende mekanisk pumpe på din motor?) eller vann (motorolje ser ut som Baileysen til kjerringa). Er det normal temperatur på kjølevæska? Sjekk om det er trykk på radiatoren, men ikke brenn deg.

Og når var det skiftet registerreim sist? Noen motorer kan vel tåle at det flytter seg et hakk på reima, og man slipper med skrekken og masse røyk. Ett hakk til og det blir trist.

Spør en venn om han kan se på det hele.
Takk for innspill. Jeg kan ikke svare på mye av dette, men bilen har fulgt alle servicer frem til 2024. Diesel 1.8 Clear-tec, 116 hk. Jeg skal sjekke i boka om det står noe om hva som er skiftet. Akkurat nå er jeg litt lei og har lite lyst til å stå med hodet under panseret i 18 minus 🥴.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Hva er gummien i div. remmer laget av? Kona mener det ikke luktet svidd gummi, mer av brent olje, og brennende bensin nevnte hun også. Men dette må tas med en klype salt, blir litt gjetting. Røyk i kupeen var lys grå og lå som en lett dis.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Pumpen for servostyring er som regel elektrisk drevet. Dessuten skal det vel ganske kraftig røykutvikling til i motorrommet før kupeen også blir røykfyllt. Oljelekkasje innvendig i motor kan man se bort fra da dette ville kommet ut eksosrøret, så slitte stempelringer, ventiler o.s.v. er ikke sannsynlig. Heller ikke defekt toppakning er årsaken.
Lukta og røyk i kupeen kom svært raskt da jeg startet den i går. Etter 1 min kom "charging" varsel og så det ene etter det andre. Lys og instrumenter så ellers normalt ut, motor låt normalt, røyk og var synlig fra skillet mellom panser og skjerm. Og inn i kupeen. Alt skjedde i løpet av 2-3 min mens jeg prøvde å kjøre. Da slo jeg av alt umiddelbart. Fikk akkurat snudd bilen så den står lettere til for bergingsbil.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.111
Antall liker
3.207
Torget vurderinger
1
Tror du er heldig, Polka, det virker som det er noe med dynamoen og ikke selve motoren, enten skikkelig slakk reim eller et kulelager som er gått i dynamoen så den har skjært seg. Du ser dette fort hvis du åpner panseret og starter motoren. Litt godt lys så ser du fort hvor Hainn Gammelerik er på ferde. Den reimlukta er såpass påtrengende at den raskt kommer i kupeen. Sjekk bruktmarkedet for deler, gjelder også om du må på verksted, de har ingen problemer med å skaffe brukte deler hvis de vil.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Tror du er heldig, Polka, det virker som det er noe med dynamoen og ikke selve motoren, enten skikkelig slakk reim eller et kulelager som er gått i dynamoen så den har skjært seg. Du ser dette fort hvis du åpner panseret og starter motoren. Litt godt lys så ser du fort hvor Hainn Gammelerik er på ferde. Den reimlukta er såpass påtrengende at den raskt kommer i kupeen. Sjekk bruktmarkedet for deler, gjelder også om du må på verksted, de har ingen problemer med å skaffe brukte deler hvis de vil.
Jeg tenkte å åpne panser og starte den, for å se etter slurende reimer og hvor røyken kommer fra. Litt nervøs for at ting kan bli mer ødelagt...?Jeg har ikke satt meg inn i motoren eller hatt behov for å se der inne, vi har hatt bilen et par måneder.

Nå har jeg egen bil til jobb og annet, så det er ingen bråhast. ASX'en er til kona, men hun har 5 min gange til jobb. Hun ville ha egen bil for venninne besøk og kjøpesenter, ting jeg ikke er så interessert i 🙈.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.031
Antall liker
4.232
Torget vurderinger
96
Men er det bare jeg som opplever at bilverkstedene er veldig opptatt for tida, det er jo ingen som svarer på tlf.
 
Topp Bunn