Lading:
Kan være feil på dynamo. Kan være feil i kabelnett, evt jordkabel mellom motorblokk og chasis. Kan også være slakk eller utslitt reim, evt om noen av de andre tingene reima driver er i ferd med å gi opp.
Røyk:
Friksjon, elektrisk overoppheting, oppvarmet olje, diesel eller annet søl, eller helt eller delvis forbrent avgass eller olje.
En solid kandidat på denne tiden av året er forvarmeren. Hvis glødepluggen i den ikke får nok strøm vil det gjerne velte røyk ut av motorrommet, og den lukter kokt diesel (som er akkurat hva det er). Denne har en viktig funksjon når det er kaldt og kan derfor gå under radaren resten av året.
Jordkabel kan medføre røyk.
Reim og tilhørende trinser gir vanligvis fra seg lyd når de er slitt.
Denne reima driver også AC. Her sitter det et kulelager med stor diameter inne i reimskiva. Inne i denne igjen sitter en magnetspole. Hvis det lageret er havarert kan reima slite med å trekke andre ting skikkelig. I tillegg blir det veldig mye varme inne i denne trinsa som fører til at spolen blir kokt. Det lukter skikkelig elektrisk brann og lager gjerne en malende metallisk lyd. Da må normalt hele kompressoren skiftes. Feilen kan ofte sees uten at man demonterer noe.
Generator som har havarert eller er i ferd med det har en tendens til å lage mye lyd. Det kan også lage lukt av elektrisk feil.
Feil på reim/strammer gir vanligvis ikke spesielt mye røyk med mindre noe subber inntil reima eller ting står omtrent stille. Kilden til røyken burde da være synlig.
Hva er sannsynlig?:
Hvis jeg forstår rett har du manglende lading og manglende kraft fra servo. Begge disse er knyttet til aux-reima, og på de fleste biler går de på samme reim. Røyk i tillegg kan ha sammenheng med elektrisk feil, eller være tilfeldig følgefeil.
Det kan være at reima er kav utslitt og veldig stiv, og dette er gjort værre av været. Det kan være at forvarmeren ikke blir varm nok med for lav spenning og derfor bare koker diesel.