Dette må du bare høre før du tror det, Auditor. Og det tror jeg neppe du har, men vi er nå en liten kjerne som har blitt gitt audiens i en utrolig gjennomført lyttekjeller ikke så langt fra der du bor. Først tror du ikke dine egne øyne, 20x15" blir det nok aldri plass til i mitt hjem fordi da ville jeg ikke hatt noen stue å bo i. Og det er også eierens forklaring for hans egen kone når hun spør om de ikke burde ha like god lyd i stuen som i kjelleren.
Det finnes nok de som har fått til like dynamiske anlegg. Det finnes de som har fått til like balanserte anlegg. Det finnes de som har fått til like detaljerte anlegg. Men jeg tviler på om det er så fryktelig mange her til lands som har fått til å kombinere alle de egenskapene på en så homogen måte. Det låter som punktkilde, som en god elektrostat. Men har dynamikken til de råeste hornrigger, og en tørrere og mer kontrollert bass enn jeg kan huske å noensinne ha hørt. Enhver tanke du kan ha om hvordan så mange basselementer spiller i et relativt vanlig rom vil bli revurdert ved å oppleve det. Den riggen kan gjøre alt som de beste stativhøyttalere kan gjøre pluss mye mye mer.
Open baffel er det eneste som kan konkurrere med hornbass, alt annet er svampete i forhold. Men det krever massevis av areal. Hornbasser som gjengir dypbass blir såpass store på grunn av fysikkens lover at det er upraktisk, da blir OB alternativet. Men også OB har sine begrensninger, så med litt mer innebygging i SLOB så finnes det et alternativ som ikke innebærer noen negative kompromisser utover ordinær OB såvidt jeg skjønner. Vi snakker her den ultimate bass, uten noen form for begrensninger over hele frekvensområdet. For selv 8", som jeg er så glad i, har sine begrensninger når det røyner på i bunn. Enda mindre elementer har enda mindre kapasitet, samme hvor heftig de slår utover. Metningspunktet kommer uansett, men med 20x15" er metningspunkt et rent teoretisk problem.
Vil jeg ha to digre SLOBs i krypten? Den dagen krypten ikke er min dagligstue, selvfølgelig. Nå som den utgjør mitt daglige oppholdsrom, takker som byr men spør meg heller en annen gang.