Mitt anlegg- Talk Electronics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er mitt anlegg. Sliter litt med integrering med resten av stueelektronikken, mtp plassering, skulle gjerne hatt et eget rack. Men, men sånn er det nå foreløpig.

    Utstyr:

    Infinity Kappa 600
    Talk Electronics Hurricane 3.1B 6 kanals forforsterker
    Talk Electronics Tornado 3.1B 200w monoblokker
    Talk Electronics Thunder 3.1 CD-spiller
    Kimber 4 TC ht-kabler
    Kimber PBJ Signalkabel

    Har akkurat fått nye monoblokker og pre etter å ha hatt en integrert fra samme merke. Må si at det var en STOOR oppgradering. Kan endelig si at jeg har funnet bassen min, musikken fikk et helt annet fundament. Med gardiner bak hjalp det også litt på en noe fremtredende diskant. Syns nå dette spiller meget bra, og kan leve med dette en stund. Neste trinn er å bytte ut noen kabler, muligens et filter mot trafostøy i blokkene, samt et spenningsvern.

    Er ikke like dyktig med kameraet som endel andre her, men legger nå ved noen bilder.
     

    Vedlegg

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics- Hjemmekino

    Bruker også stereoen som en del av hjemmekino, da med en Panasonic S97 DVD-spiller, Yamaha RX-V 2500 surroundreceiver og Epson TW 600. Bruker fast volumpunkt på pre, og med autosetup på receiveren funker det greit. Bruker Infinity Kappa Center og Tannoy Mx-r bakhøyttalere. Bruker ikke sub pga leieboer rett under, men det blafrer godt i gardinene uten også...

    Da ser det sånn ut:
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Mye spennende hardfware ute blant hfs brukerne :)
    Bildene er fine de.

    Er 150% sikker på at når Kimber kablene (iaf pbj) blir byttet ut får du en skikkelig opptur.
    Mulig jeg terger på meg noen her men mener at pbj er middelmådig kabel.

    /jan
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Har du noen tips til kabler i den rimelig enden av prisskalaen som kan tune ned en litt hissig diskant? Kan kjøre balansert mellom pre og effekt.

    Har signalkabler mer innvirkning på lyden enn ht-kabler?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Fett anlegg. Kjører du frontsignalet i linjenivå fra yamahaen og til Talk forsterkerne og lar Yamaha drive resten?
     

    DYNAMIC1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    2
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Ryddigt og pent må en si...

    Hvor mye ga du for benken ?

    Mvh
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    SOEDAL skrev:
    Fett anlegg. Kjører du frontsignalet i linjenivå fra yamahaen og til Talk forsterkerne og lar Yamaha drive resten?
    Ja, det funker greit. Setter volum på pre til kl 12 og styrer volumet med Yamahaen.
     
    A

    Aubi

    Gjest
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    JD skrev:
    Har du noen tips til kabler i den rimelig enden av prisskalaen som kan tune ned en litt hissig diskant? Kan kjøre balansert mellom pre og effekt.

    Har signalkabler mer innvirkning på lyden enn ht-kabler?
    Jeg vil ikke gjøre dette til en kabeldebatt, men er du ikke helt sikker på magien fra kabler så bør du heller prøve noe annet. Siden du ikke var på akustikseminaret i lauget, så ta heller en prat med noen som var der(og ikke drakk vin fra starten av :)). Etter å ha fått et lite innblikk i hva akustikk og romkoreksjon kan ha å si for lydbildet så blir kabler litt banalt.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Har iofs tro på at kabler kan endre noe på lyden, dog ikke at det er alfa og omega. Må uansett ha ett nytt sett med signalkabler, da jeg nå kun bruker et sett med no-name som fulgte med forsterkerene.

    Kanskje jeg skulle kalle inn lauget til work-shop?
     
    A

    Aubi

    Gjest
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Work-shop/temakveld hadde vert en atig variasjon. Alle kunne tatt med seg en kabelstump eller to, så kunne vi se om det ble skikk på anlegget ditt. Ta det opp med sjefen. Si at du ikke vil betale kontingent hvis ikke han årner noe sånt ;D.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Flott oppsett du har.
    Grunnen til litt hissig diskant skyldes nok høyttalerne. Fikk det inntrykket da jeg hørte de i butikk. Har ikke tro på kabelskifte, men derimot akustikk. Foreslår at du skaffer deg et tykkere og større ullteppe til å ha mellom høyttalerne og sitteposisjon. På den ene veggen (ser ikke ut som du har vegg på andre siden) kan du ha akustikk plate(r) i siderefleksjonen. På denne siden finner du produkter i bra prisklasse og med fine motiver:
    http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=318&parent01=197&parent02=200&level2_4=true
    Skal du gjøre noe mer enn dette, kan du behandle taket.
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    Kjempeflott anlegg !

    Jeg har god erfaring med Kimber, bruker både Silverstreak samt KCAG og en Select 1020. Silverstreaken er den rimeligeste av disse men den er veldig god til prisen etter min mening.

    Mvh Jostein
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    jferk skrev:
    Kjempeflott anlegg !

    Jeg har god erfaring med Kimber, bruker både Silverstreak samt KCAG og en Select 1020. Silverstreaken er den rimeligeste av disse men den er veldig god til prisen etter min mening.

    Mvh Jostein
    Har selv testet Silver Streak for noen år siden, og den var betydelig bedre enn PBJ, men også dyrere...:(

    Så en tilsalgs brukt, får vurdere det.

    Tror jeg skal få litt flere input fra andre og se om de er av samme oppfatning. Det ble dog bedre diskant med pre/monoblokker enn det var med den integrerte. Får prøve meg litt frem.
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    JD skrev:
    jferk skrev:
    Kjempeflott anlegg !

    Jeg har god erfaring med Kimber, bruker både Silverstreak samt KCAG og en Select 1020. Silverstreaken er den rimeligeste av disse men den er veldig god til prisen etter min mening.

    Mvh Jostein
    Har selv testet Silver Streak for noen år siden, og den var betydelig bedre enn PBJ, men også dyrere...:(

    Så en tilsalgs brukt, får vurdere det.

    Tror jeg skal få litt flere input fra andre og se om de er av samme oppfatning. Det ble dog bedre diskant med pre/monoblokker enn det var med den integrerte. Får prøve meg litt frem.
    Da hadde jeg kjøpt en brukt, anlegget ditt fortjener det , det går også an å kjøpe fra utlandet www.audiogon.com , jeg kjøpte en 0,5 m XLR KCAG der for ca 1200 kr, skreiv noe annet på pakken for å unngå toll, får ikke håpe tollvesenet leser dette hehe.

    Mvh Jostein
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Virker som om bilde har høyeste pri her, og da er vel kanskje ikke HFS rette forum, men: respect for anlegget ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Mitt anlegg- Talk Electronics

    JD skrev:
    Har du noen tips til kabler i den rimelig enden av prisskalaen som kan tune ned en litt hissig diskant? Kan kjøre balansert mellom pre og effekt.

    Har signalkabler mer innvirkning på lyden enn ht-kabler?
    Se om du finner deg et brukt sett med Van Den Hul the 2.nd ute på markedet, Veldig nyansert og heller litt mot mørkt, samtidig som den er "rask" og har null metallisk klang (siden den ikke er laget av metall, kun karbon)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    DAChild skrev:
    Virker som om bilde har høyeste pri her, og da er vel kanskje ikke HFS rette forum, men: respect for anlegget ;)
    Er vel ikke helt enig i den konklusjonen gitt...CD-spilleren koster 10 ganger hva DVD-spilleren koster... Og en projektor i budsjettklassen, til en brøkdel av hva stereokomponentene koster.... Bruker nok endel mer tid i stereo enn i surround, men liker å se en film innimellom, og da er det greit med stort bilde.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    det må være en annen slags mismatch tror nå jeg. en kabel, av alle de jeg har testet, prøvd ut har gjort noe ja, men om man sliter med siblianter og skarpe tendenser i diskant området tror jeg ikke det er mulig kun med en kabel og dempe dette. Kabler lyder forskjellig, bedre, dårligere osv... så bruk skikkelig med penger med samme du skal handle. black magic kablene til PM er gode skaer som jeg ikke opplever som skarpe.

    Mitt hete tips er PS Audio Statement nettkabler hele veien. her kan du begynne med og kjøpe 1 og sette på cd spiller, deretter skaffer du senere en til og setter på pre amp.

    En annen kabel som jeg tror ville passet her, nettkabel, er de rimeligere Cardas Golden reference. selv har jeg ps audio nettkabler i hele oppsettet og gjør nytten sin mer en noen signalkabel har gjort.

    Du må først tenke på at apparatene du skal koble sammen bia en ny kabel får optimale arbeidsforhold og nettkabler en en meget god investering.

    det er bra med forskjell på nettkablene til ps audio. prelude, plus og statement. jeg har dem alle. gå rett på statement.

    McLaren
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nettkabler står høyt på prioriteringslista, ja. Skal se om jeg får sjekket ut de du nevner.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Bruk gratis kablen din inntil nettkabler er på plass. mulig Fat LMC kablene fungerer noe også, men dette er det som setter prikken over i'en og viser deg hva som virkelig bor i komponentene dine;-)

    Nypris på ca 5000 pr stk men det er de vel verdt.

    McLaren
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Et veldig pent oppsett, vil jeg si. Husker jeg vurderte Kappa 600 for et par år siden, men det ble Euforia til slutt for min del. Kappa 600 feiger vel ikke akkurat ut i diskanten (positiv det!), dermed stilles krav til resten av komponentene i oppsettet. Får en til oppløst og balansert lyd tror jeg alt ligger til rette for minneverdige stunder i lag med disse høyttalerne. Du får ha lykke til med kabelsøk og evnt akustikktiltak i heimen og rapportere hvordan det går med prosjektet.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    JD skrev:
    Nettkabler står høyt på prioriteringslista, ja. Skal se om jeg får sjekket ut de du nevner.
    hei!

    jeg leste spent gjennom tråden din og har har vi mye til felles hører jeg.
    har selv talk Hurricane pre 3.1 står det på den på frontpanelet, på baksiden er multikanaldelen plugget igjen.
    er det dette som gjør at det er 3.1 og ikke 3.1 B mon tro? blir usikker på om jeg har muligheten for å koble til receiver her da manualen som fulgte med er forholdsvis marginal.
    kjøpte den brukt.

    har også HT med diskant i 'høysetet', Kudos cardea c20. platespiller som kilde og EC 2x120 M som effekt. nettkabler står for tur i høyeste grad og holde på å bygge garasje om til lytterom.

    det er en stund siden denne tråden var aktiv, så om du har hatt erfaring videre med oppsettet ditt kunne det vært interessant og hørt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn