Mitt neste prosjekt.

R

Roysen

Gjest
Her er høytalerne mine slik de ser ut i dag:
http://s130.photobucket.com/albums/p253/Roysen_photo/

Det er ikke vanskelig å være enig i at finishen på disse ikke akkurat er dekorativ. Fruen har irritert seg noe over dette og vi har derfor forsøkt å finne en møbelsnekker eller lignenede som kan hjelpe oss med å legge på en annen finer på disse høytalerne.

Etter litt undersøkelser har vi funnet dette firmaet www.overkillaudio.com. I en test i www.6moons.com ble det beskrevet at dette firmaet benytter en underleverandør til å finere og lakkere sine høytalere som også tar seg av reparasjoner på Steinway flygler og som også hadde ansvaret for finering og lakkering av disse: høytalerne: http://www.avrev.com/news/0701/01.b&w.shtml

Det blir derfor ikke så lenge til mine høytalere har denne fineeren med klar høyglanset pianolakk.

Mvh
Roysen
 
P

Parelius

Gjest
Blir ikke dette fryktelig dyrt bare i porto da, Roysen?

(Pianolakk er stilig!)
 
R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Blir ikke dette fryktelig dyrt bare i porto da, Roysen?

(Pianolakk er stilig!)
Jo, også tror jeg det blir en utfordring å finne en konvolutt som passer ;D

Mvh
Roysen
 
L

Ludo

Gjest
Roysen skrev:
Parelius skrev:
Blir ikke dette fryktelig dyrt bare i porto da, Roysen?

(Pianolakk er stilig!)
Jo, også tror jeg det blir en utfordring å finne en konvolutt som passer ;D

Mvh
Roysen
Husk at den bør være fóret innvendig ellers blir'e fort skader ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
Herre min.. "modde" et av norges dyreste høytalerpar... ;D
Lykke til.
Vi tåler bilder av hele prosessen vi!
Resten av anlegget å, for den del ;)

PK
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Roysen skrev:
Her er høytalerne mine slik de ser ut i dag:
http://s130.photobucket.com/albums/p253/Roysen_photo/

Det er ikke vanskelig å være enig i at finishen på disse ikke akkurat er dekorativ. Fruen har irritert seg noe over dette og vi har derfor forsøkt å finne en møbelsnekker eller lignenede som kan hjelpe oss med å legge på en annen finer på disse høytalerne.

Etter litt undersøkelser har vi funnet dette firmaet www.overkillaudio.com. I en test i www.6moons.com ble det beskrevet at dette firmaet benytter en underleverandør til å finere og lakkere sine høytalere som også tar seg av reparasjoner på Steinway flygler og som også hadde ansvaret for finering og lakkering av disse: høytalerne:http://www.avrev.com/news/0701/01.b&w.shtml

Det blir derfor ikke så lenge til mine høytalere har denne fineeren med høyglans pianolakk.

Mvh
Roysen
Synest faktisk at de var ganske stilige i finish jeg !

mvh jostein
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
Enig med jferk i det, men pianolakk banker den finishen hardt. ;)


PK
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.117
Antall liker
9.222
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette er vel det villeste jeg har hørt om! ;D ;D ;D

Med den prisen Cerubin har...og så koster det jo litt å oppgradere finishen på de og.....så da regner jeg med at du mener dette er verbens beste for deg...hva annet har du vurdert...?

Har du tenkt noe på å oppgradere noe annet på høytaleren også.....delefilterkomponenter....aktiv deling...?

Mvh
OMF
 
K

kbwh

Gjest
Det låter ikke helt riktig i annen finish enn pianolakk. Det er noe med utklingningen...

Dette blir det spennende å følge, Roysen. Så store høytalere kan like gjerne speile sine omgivelser.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Valentino skrev:
Det låter ikke helt riktig i annen finish en sort pianolakk.

Helt enig med Valentino..

Fytte rakkern for et projekt, følger med i prosessen....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Skal Cerubinene få samme finish som B&W 800 signature m Birds Eye? Noe sier meg at det faktisk kan bli pent.
 
N

nb

Gjest
Du kan jo alltids høre med "scalars" her på forumet, han er forsåvidt møbelsnekker(lærer?), men har muligens koll på hvem som kan gjøre en slik jobb bra her til lands. Forsåvidt ingen grunn til å spare litt på en suboptimal jobb, men det finnes jo en del møbelindustri, flygler og lignende her i landet, så burde jo være noen som klarer dette bra skulle jeg tro, så sparer du i alle fall halve Ugandas utenlandsgjeld i porto på prosjektet.

Har du forresten sjekket med en flygelgforhandler hvem de bruker/anbefaler til finishreparasjoner av sine produkter, vet i alle fall at det er en butikk i Oslo som forhandler slike instrumenter i den meget høye prisklasse.

Lykke til!
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
BT skrev:
Skal Cerubinene få samme finish som B&W 800 signature m Birds Eye? Noe sier meg at det faktisk kan bli pent.
Støtter dette, piano lakk har jo de "fleste" høytalere i dag

mvh jostein
 

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
BT skrev:
Skal Cerubinene få samme finish som B&W 800 signature m Birds Eye? Noe sier meg at det faktisk kan bli pent.
Fineren på B&W Signature 800 heter Grey Tigers Eye og så er det 16 lag (eller noe slikt) med klar høyglanset pianolakk utenpå. Slik er det da meningen at mine Cerubin også skal se ut.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Du kan jo alltids høre med "scalars" her på forumet, han er forsåvidt møbelsnekker(lærer?), men har muligens koll på hvem som kan gjøre en slik jobb bra her til lands. Forsåvidt ingen grunn til å spare litt på en suboptimal jobb, men det finnes jo en del møbelindustri, flygler og lignende her i landet, så burde jo være noen som klarer dette bra skulle jeg tro, så sparer du i alle fall halve Ugandas utenlandsgjeld i porto på prosjektet.

Har du forresten sjekket med en flygelgforhandler hvem de bruker/anbefaler til finishreparasjoner av sine produkter, vet i alle fall at det er en butikk i Oslo som forhandler slike instrumenter i den meget høye prisklasse.

Lykke til!
Dette har du helt sikkert rett i, men litt av poenget var å få tak i denne fineren og den er temmlig sjelden. Jeg vet ikke hvor den kan skaffes, men det vet de da altså på denne fabrikken.

Ut over det har jeg sjekket med en del snekkerverksteder på østlandsområdet i hvert fall. Alle sammen sier det samme. Ny finer¨må limes på under press i en presse med flere tonns trykk. Av den grunn må da de ulike veggene i kabinettet taes fra hverandre. Det ser jeg på som en umulig oppgave. Denne fabrikken i England legger fineren for hånd med samme kvalitet i utførelsen som på sine flygler. Jobben høres litt komplisert ut i mine ører. Lakken utenpå den eksisterende fineren må pusses ned og deretter må den ny fineren limes på for hånd før lakkering kan begynne. Dette er også en prosess som krever sin kunnskap. Lakken må først påføres før den pusses ned i en iterativ prosess på en 16-20 omganger. Fabrikken det er snakk om er den eneste i Storbritannia som er godkjent av Steinway fabrikken for reparasjoner på deres flygler. Jeg antar derfor at de vet hva de driver med og at resultatet har en brukbar sjanse for å bli bra.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Hei!
Dette er vel det villeste jeg har hørt om! ;D ;D ;D

Med den prisen Cerubin har...og så koster det jo litt å oppgradere finishen på de og.....så da regner jeg med at du mener dette er verbens beste for deg...hva annet har du vurdert...?

Har du tenkt noe på å oppgradere noe annet på høytaleren også.....delefilterkomponenter....aktiv deling...?

Mvh
OMF
Ingen videre oppgradering/modifisering av disse høytalerne. Dersom jeg ikke får solgt Medea, kan det hende de får seg noen modifikasjoner som Audio Physic eksprimenterte med under forsøkene på å lage en Medea III som aldri ble noen produksjonsmodell. Det er imidlertid langt frem dit......

Mvh
Roysen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Roysen skrev:
BT skrev:
Skal Cerubinene få samme finish som B&W 800 signature m Birds Eye? Noe sier meg at det faktisk kan bli pent.
Fineren på B&W Signature 800 heter Grey Tigers Eye og så er det 16 lag (eller noe slikt) med klar høyglanset pianolakk utenpå. Slik er det da meningen at mine Cerubin også skal se ut.

Mvh
Roysen
DET var det fargen het, ja. Jeg skjønner det er lenge siden jeg sist var på Hifi-klubben, selv om den ligger bare et steinkast unna.
Sist jeg var der spilte Siri Gellein og en av de Svale kontrabassistene der, med B&W 800.

Men blir Cerubinene fortsatt firkantede, eller skal de bli runde a la B&W 800?
 
R

Roysen

Gjest
BT skrev:
DET var det fargen het, ja. Jeg skjønner det er lenge siden jeg sist var på Hifi-klubben, selv om den ligger bare et steinkast unna.
Sist jeg var der spilte Siri Gellein og en av de Svale kontrabassistene der, med B&W 800.

Men blir Cerubinene fortsatt firkantede, eller skal de bli runde a la B&W 800?
Formen blir uforandret. Jeg har ikke tenkt å bytte selve kabinettene.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn