Mitt nyttårsønske er at...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Myndighetene gjeninnfører en viss boligpolitikk og visjon og ambisjon om at også neste generasjon ola nordmann får skaffet seg et greit sted å bo uten å ruineres eller flås av bolighaier.

Har bladd i Oslos byleksikon (julegave) og det slår meg hvor mye mer sosial samvittighet og ambisjoner myndighetene hadde for å sørge for befolkningens boforhold for 50-100 år siden enn i dag. (selv om ikke Ammerud er like tiltalende som Torshovbyen om man skal se på lokaliter i Oslo som eksempel)

Er enig med det meste som skrives her..
http://e24.no/kommentar/spaltister/oye/article3967350.ece

Bærekraftig utvikling i boligprisene over tid avhenger av at vi produserer nok boliger i forhold til befolkningsutviklingen. Det kan være greit å minne om at boliger er den viktigste delen av et lands infrastruktur - og ikke primært et finansielt objekt som svært mange økonomer later til å tro. Politiske måltall florerer på de fleste andre infrastrukturområdene – unntatt når det gjelder et eget sted å bo.

Lykke til med boligjakten i i 2011...

Sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Myndighetene gjeninnfører en viss boligpolitikk og visjon og ambisjon om at også neste generasjon ola nordmann får skaffet seg et greit sted å bo uten å ruineres eller flås av bolighaier.
De har nettopp innf?rt regler som vil gj?re det mye dyrere for unge á komme inn pá markedet. Alle nye boliger skal ná lages som handicapboliger med en slik utforming at rullestolbrukere skal kunne danse leikaring i alle kroker. Det f?rer til at utbyggere dropper de smá og rimelige boligene, som ikke lenger blir rimelige nok til at friske mennesker som ikke lever pá trygd kan kj?pe dem uten rike foreldre. Klientsosialisme gone bad. :(

J

J.J

Gjest
Har ikke den nye sjefen for Norges Bank uttalt at det ikke er noe krav at en skal ha egen enebolig da ? .. Mener å huske det ... og at han syntes det bør være vanskeligere å få lån .... ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Endel politikere i min kommune er bekymret for de relativt lave boligprisene her. Det sender visstnok ut et signal om at kommunen er lite attraktiv å bosette seg i.
Deffe; ditt innlegg om boliger med universell utforming er bullshit. Du har tydligvis ikke satt deg inn i hva saken gjelder.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det har aldri vært en menneskerett å ha enebolig. Velger man å bo i urbane strøk, må nødvendigvis noen bo i boligblokker, rekkehus osv. også. ;D

Det var like ille for våre foreldre som for oss, og som det er for dagens unge å få inntreden i boligmarkedet. Man kan ikke forvente å ha råd til både villa og feit bil i etablerings- og småbarnfasen. Sånn har det vært "til alle tider".

Jeg tør minne om at da min fru og jeg skulle anskaffe vårt første bolig her i by'n i det herrens år 1985, fikk vi låne maks 65% av lånetakst....til 16,5% rente. Rekkehuset kostet oss 550.000,-, av disse kr. 50.000 "under bordet". Vi fikk altså finansiering v.h.a. Kreditkassen på inntil 65% av lånetakst og det overstigende måtte finansieres v.h.a. egenkapital samt topplån i et livsforsikringsselskap - til enda høgere rente. Det var tider, det!! I 1988 steig renta til 18,4% før den begynte å dale ned på et meir normalt nivå..

Så det var ikke særskilt enkelt, da heller. Den første bilen vi hadde, finansierte jeg ved å jobbe ekstra som dørvakt på utesteder her i byen. Men jeg unner ikke de unge i dag den samme anstrengte økonomien som vi hadde. Det var slett ikke morro!

mvh. VilhelmW

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er fortsatt billig å bo sentrumsnært her i Oslo sammenlignet med andre Europeiske byer. Tradisjonen vi har her i Norge om at alle skal eie sin egen bolig er relativt ukjent ute på kontinentet.
Mye av problemet er egentlig ikke knyttet til boligprisingen, men til det faktum at folk idag tar uhorvelig lange utdannelser, med tilsvarende stort studielån + den store andelen som ønsker å leve single.
Hvis du er over 30 før du i kommer ut i jobb, har en halv mill i studielån og ønsker å leve singellivet, så må man ofre noe, det blir naturligvis boligdrømmen, såfremt man ikke tjener en million i året eller rundt der da...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, du setter virkelig fokus på noe der; ikke bare skal man ha feit jobb, tjene fett med penger, ha feit bil, high-end hifi og være singel - men noen skal jaggu oppta husrom som om de hadde en storfamilie.... ;D

mvh. VilhelmW

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
wotg skrev:
Det er fortsatt billig å bo sentrumsnært her i Oslo sammenlignet med andre Europeiske byer. Tradisjonen vi har her i Norge om at alle skal eie sin egen bolig er relativt ukjent ute på kontinentet.
Mye av problemet er egentlig ikke knyttet til boligprisingen, men til det faktum at folk idag tar uhorvelig lange utdannelser, med tilsvarende stort studielån + den store andelen som ønsker å leve single.
Hvis du er over 30 før du i kommer ut i jobb, har en halv mill i studielån og ønsker å leve singellivet, så må man ofre noe, det blir naturligvis boligdrømmen, såfremt man ikke tjener en million i året eller rundt der da...
For en landensgutt som meg virker det ikke billig å bo sentrumsnært i Oslo,til tross for at det er billigere enn Geneve. Her jeg slo meg ned (10 min fra Stortinget) koster det 45000 kr/m2 å kjøpe og 8000kr/mnd å leie en "hybel"... Man jeg har råd til det, i motsetning til de som bodde her før, de gav opp og flyttet ut av byen og tilbake til Hedmark...

Å sammenligne med Paris og London er nettopp illustrerer forholden jeg er redd vi ender opp med hvis man ikke viser politisk vilje til noe annet.. I de landene eier kun en brøkdel sin egen boliger, og det finnes et visst regulert leiemarked,eller man pendler 2 timer hver vei til jobben i sentrum.

Oslo er forøvrig kåret til verdens dyreste by...

Forøvrig er det lett å slutte seg til klisjeet om sølvskje generasjonen som skal ha alt med en gang. gjerne kombinert med evig studendt liv og barn på kjøpet. Jeg har bare ikke møtt noen slike ennå, bortsett fra på TV3 luksusfellen...

Ellers så kjenner jeg meg godt igjen i VilhelmW's beskivelse av etableringsfasen i midt på 80 tallet. Det spesielle var jo at rentefradraget ble kuttet kraftig også. Det svei skikkelig!!
Forskjellen er at dengang kostet et rekkehus 4 ganger en sykepleier lønn, men nå koster det samme rekkehuset 7ganger en sykepleier lønn.Renten er ju ekstremt lav nå, mon tro hva som skjer når den normaliserer seg på 8% igjen,men jeg tviler på av boligprisene halveres...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sleiven - har du sett på statistikk som viser hvor stor andel av disponibel inntekt som brukes til boligformål....? En slik statistikk vil trolig vise at det er lettere for unge å etablere seg i dag en før.....

Mvh
OMF

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Sleiven - har du sett på statistikk som viser hvor stor andel av disponibel inntekt som brukes til boligformål....? En slik statistikk vil trolig vise at det er lettere for unge å etablere seg i dag en før.....

Mvh
OMF
Eller trolig ikke... Min foreldregenerasjon måtte ut med et beløp tilsvarende en tredjedel av en årsinntekt da de kjøpte leilighet. I dag må en ut med temmelig mange årsinntekter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Eller trolig ikke... Min foreldregenerasjon måtte ut med et beløp tilsvarende en tredjedel av en årsinntekt da de kjøpte leilighet. I dag må en ut med temmelig mange årsinntekter.
Vel - jeg foretrekker vel at vi ser på statistikken.....at man kunne kjøpe seg en leilighet for noe tilsvarende 4 måneders lønn tror jeg er reinspikka tull.

Det er andre forhold som spiller inn også, hvor stor andel av disponibel inntekt går feks til mat, klær, transport osv, samt rentenivå, inntekt selvsagt osv.....men en statistikk som viser hvor mye av disponibel inntekt som brukes til bolig vil gi et greit bilde av hvor dyrt det er å bo i dag!

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Min far bygde enebolig i 1967. Den kostet ca. 4 industriarbeiderårslønner. Omtrent som nå.
Blokkleiligheter var relativt billige grunnet regulerte priser og krav om medlemskap i borettslag for i det hele tatt å få kjøpt leilighet. Da regjeringen Willoch deregulerte boligmarkedet i -83 var det mange som føyde "Von" til etternavnet sitt. Leiligheten steg mange hundre prosent i verdi i løpet av kort tid. I dag finnes det ingen politisk regulering av boligpriser, det er utleiebaronene og byggehaiene som bestemmer.

C

Cyber

Gjest
Pink_Panther skrev:
Min far bygde enebolig i 1967. Den kostet ca. 4 industriarbeiderårslønner. Omtrent som nå.
Blokkleiligheter var relativt billige grunnet regulerte priser og krav om medlemskap i borettslag for i det hele tatt å få kjøpt leilighet. Da regjeringen Willoch deregulerte boligmarkedet i -83 var det mange som føyde "Von" til etternavnet sitt. Leiligheten steg mange hundre prosent i verdi i løpet av kort tid. I dag finnes det ingen politisk regulering av boligpriser, det er utleiebaronene og byggehaiene som bestemmer.
Skal si industriarbeiderne tjener godt. Et hus idag fåes for 2.5 mill med stor egeninnsats.

Jeg og kona sitter med 10 år universitetsutdannelse på deling og har ikke "kjangs i havet" til å bygge nytt hus.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
cybervision_ skrev:
Pink_Panther skrev:
Skal si industriarbeiderne tjener godt. Et hus idag fåes for 2.5 mill med stor egeninnsats.

Jeg og kona sitter med 10 år universitetsutdannelse på deling og har ikke kjang i havet til å bygge nytt hus.
En industriarbeider jobber ofte skift, helligdager inkludert. Litt overtid så vipper man fort opp mot 550K
Mulig du og kona har valgt feil utdannelse? ;D

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.555
Sted
Nøtterøy
Pink_Panther skrev:
Jobber selv i industrien, men er ikke i nærheten av de lønningene.

Feil industri? ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Andy skrev:
Pink_Panther skrev:
Jobber selv i industrien, men er ikke i nærheten av de lønningene.

Feil industri? ;)
Feil industri ;D Prøv tungindustri, mye svette og møkk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg vil anta at 450+ er normal grunnlønn for en industriarbeider i dag og regner med at byggebransjen ligger tett oppunder den lønna. Lønningene deres er vel fortjent.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Anonym skrev:
Jeg vil anta at 450+ er normal grunnlønn for en industriarbeider i dag og regner med at byggebransjen ligger tett oppunder den lønna. Lønningene deres er vel fortjent.
Grunnlønnen er omtrent der. Oppå den kommer skifttillegg, storhelgtillegg o.s.v. Ca 100K
Nordsjøarbeidere kan plusse på tre-fire K

C

Cyber

Gjest
Pink_Panther skrev:
cybervision_ skrev:
Pink_Panther skrev:

Jeg og kona sitter med 10 år universitetsutdannelse på deling og har ikke kjang i havet til å bygge nytt hus.
En industriarbeider jobber ofte skift, helligdager inkludert. Litt overtid så vipper man fort opp mot 550K
Mulig du og kona har valgt feil utdannelse? ;D
Nei, liker å holde på med noe meningsfylt i grunn som utfordrer hodet litt. Har jobbet i industri av forskjellig slag og stort sett funker det jo best å "slå av hjernen" når man går på jobb.
Blir ikke noe mer glad av å være rik, men poenget var at for folk med normal inntekt er ikke akkurat et nytt hus innen rekkevidde.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Vel - jeg foretrekker vel at vi ser på statistikken.....at man kunne kjøpe seg en leilighet for noe tilsvarende 4 måneders lønn tror jeg er reinspikka tull.

Det er andre forhold som spiller inn også, hvor stor andel av disponibel inntekt går feks til mat, klær, transport osv, samt rentenivå, inntekt selvsagt osv.....men en statistikk som viser hvor mye av disponibel inntekt som brukes til bolig vil gi et greit bilde av hvor dyrt det er å bo i dag!

Mvh
OMF
Ja, la oss se på statistikken din - hvor er den?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
cybervision_ skrev:
Nei, liker å holde på med noe meningsfylt i grunn som utfordrer hodet litt. Har jobbet i industri av forskjellig slag og stort sett funker det jo best å "slå av hjernen" når man går på jobb.
Blir ikke noe mer glad av å være rik, men poenget var at for folk med normal inntekt er ikke akkurat et nytt hus innen rekkevidde.
Da har du nok vært i feil type industri. Mange av dagens industriarbeidere jobber med høyteknologisk utstyr. Det er ganske tilfredsstillende å operere en fabrikk med utstyr verd mange hundre millioner for å få ut et produkt som tilfredsstiller strenge kvalitetskrav, mest mulig kostnadseffektivt. Man må ikke sidestille industriarbeider med det å være visergutt på lageret på en brusfabrikk.

Beklager O.T. :-[

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF
Vel - hvis du mener det er motsatt - at unge generellt lever i mindre/dårligere boliger enn før, og at de bruker en større andel av disponibel inntekt til bolig i dag enn før...og vi her snakker om en tidshorisont på 25-50 år - så skal jeg heller se om jeg kan finne noen data for å motbevise det....

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
i 1968 kjøpte mine foreldre rekkehus i Trondheim og vi flyttet ut fra den borettslagsleiligheten ( tjenestebolig som var prisregulert både ved inn og utflytting ) vi hadde bodd i siden 1958 da familien kom til byen.

Faderen hadde vært inspektør på en ungdomsskole i byen før han fikk jobb som rektor på en ny skole samme år som vi kjøpte hus, mao ikke veldig høy lønn. Det var trangt om hus i byen, vanskelig å få tak i og banklån var rasjonert. I prinsippet måtte man nærmest bevise at man ikke trengte lån før det ble innvilget.

Huset kostet svimlende 172K, det var et dyrt hus i Trondheim på den tiden. Samme år kjøpte vi ny Volvo Stasjonsvogn Amazon, 1969 modell (levert høsten 68) til den svimlende sum av 32.500. Grunnen til at dette var gennomførbart var at mine foreldre hadde spart og spart fra den dagen de giftet seg i 44 med det mål for øye å få kjøpt eget hus. Saksbehandleren i banken sa at grunnlaget for å innvilge lånet IKKE var størrelsen på inntekten, men de månedlige innbetalingener til sparekontoen gjennom mange år. Og her er den største forskjellen på etablering den gangen og i dag. Min foreldre hadde som sitt første salongbord 4 stk melkekasser med en treplate på toppen. Med en stor duk på var dette helt brukbart. Er det en eneste ungdom i dag som ville finne på å akseptere noe slikt? NEI! Dagens unge (meg selv inkludert da jeg var nyetablert i 1976) hadde fullt ut utstyrt leilighet hva gjelder møbler. Hvor mange av dagens "nyetablerere" sparer i 25 år ( 1944 til 1969 ) for å få mulighet til å kjøpe eget hus? Antakelig ingen. Hvor mange av dagens etablerere får innvilget lån ut fra evne/vilje til å spare? Like få skulle jeg tro! De fleste innvilges lån med bakgrunn i dagens inntekt, og sikkert endel også ut fra forventet inntektsøkning!

Rammebetingelsene rundt dette med etablering er i dag så totalt forskjellig fra den gangen våre foreldre etablerte seg at det er vanskelig å foreta en nøktern sammenligning. Hva min fader tjente i 1969 er jeg i dag ikke sikker på men et ganske kostbart hus kostet den gangen ca 5,3X av prisen for en stor Volvo stasjonsbil. Dagens motstykke til Volvo Amazon stv koster vel i dag ca 600K det gir et normalstort rekkehus øvre prisleie i Trondheim en pris på ca 3,2 mill. og det er vel omtrent der rekkehus av denne typen i Trondheim ligger prismessig i dag. Så forholdet i pris mellom bil og hus virker å ha vært det samme. Hvordan det er med lønns og skatteutviklingen i samme periode vet jeg mindre om. Man fikk fullt fradrag for gjeldrenter på huslånet den gangen, og hvordan dette virker inn er også en merkbar faktor. Samtidig som jeg har en "magefølelse" av at de fleste er noe yngre når de etablerer seg med egen eid bolig enn det mine foreldre var den gangen i 1969. De var da 45 og 47 år gamle. Jeg eide min første bolig da jeg var 33. I dag har jeg fler kolleger som er midt i 20 årene og de kjøper egen bolig. Dette er forhold som også må vektlegges når man snakker om at det var enklere/værre før i tiden.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.555
Sted
Nøtterøy
Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn lå på 354 000 uten tillegg i 2008.

N

nb

Gjest
Pink_Panther skrev:
det er utleiebaronene og byggehaiene som bestemmer.
Tull, de aller fleste i Norge eier sin egen bolig. Norge er et av landene i verden hvor høyest andel av befolkningen er boligeiere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Pink_Panther skrev:
det er utleiebaronene og byggehaiene som bestemmer.
Tull, de aller fleste i Norge eier sin egen bolig. Norge er et av landene i verden hvor høyest andel av befolkningen er boligeiere.
Uten å være 100% sikker mener jeg å ha hørt ( looong time ago ) at Australia kjører en politikk som går på at flest mulig skal eie sin egen bolig.
Begrunnelsen skulle være at boligeiere ikke lett blir revolusjonære! :D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ja - og det er en av årsakene (som selvsagt henger sammen med feks rentefradrag) at husholdningene er relativt høyt belånt, og at vi er gjerrige på mat og uteliv....

Spiralis skrev:
Uten å være 100% sikker mener jeg å ha hørt ( looong time ago ) at Australia kjører en politikk som går på at flest mulig skal eie sin egen bolig.
Begrunnelsen skulle være at boligeiere ikke lett blir revolusjonære! :D
Det er nok rett. Samtidig som det er vanskelig å se for seg en revolusjon i Australia med mindre de innfører norske ølavgifter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Deffe; ditt innlegg om boliger med universell utforming er bullshit. Du har tydligvis ikke satt deg inn i hva saken gjelder.
Det er tragisk at friske unge mennesker skal måtte betale store summer for funksjoner de overhodet ikke trenger eller etterspør. Disse nye reglene gjør det mye dyrere å bygge små boliger eget for dem som skal inn på markedet. For mange kan det føre til at de rett og slett ikke får råd til boligene etter at disse unødvendige kostnadene blir pålagt av staten. Her har en eller annen luguber handicapplobby begått statskupp. :(

http://www.vvsaktuelt.no/xp/pub/hovedmeny/hovedside/499218

Mener nye regler gir prishopp på bolig

02.07.10: Selvaag Bolig har tidligere advart om at de nye reglene om universell tilgjengelighet vil gjøre nye, og da særlig de minste, leilighetene langt dyrere enn før. Nå gjentar de bekymringen.

Av Birgitte Henriksen

- Ekstremt prishopp på leiligheter, skriver Selvaag i en pressemelding i forbindelse med at den nye plan- og bygningsloven trådte i kraft i går.

- For økt tilgjengelighet
Grunnen er at loven stiller krav til universell tilgjengelighet med blant annet trinnfri adkomst til alle nybygg, plass til å snu en rullestol i alle rom og at alle bygg på over tre etasjer skal ha heis.

- Vi er for økt tilgjengelighet, men nå er det færre som får råd til egen bolig. Det er helt uforsvarlig at vi nå må tilrettelegge for rullestol i alle våre boliger. Dette vil gjøre våre rimeligste toromsleiligheter 264 000 kroner dyrere å bygge, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann.

Han mener lovendringen slår hardest ut på de minste leilighetene, i og med at de må bygges minst fem kvadratmeter større for å få plass til rullestolbruk i alle rom.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det er tragisk at friske unge mennesker skal måtte betale store summer for funksjoner de overhodet ikke trenger eller etterspør.
Jeg er helt enig. Det må tross alt tas høyde for at dette er funksjoner relativt få vil ha bruk for og at byggekostnadene i Norge allerede er dramatisk høye. Summen av mange gode ønsker (nye våtromsstandarder feks) gjør en allerede vanskelig situasjon enda mer umulig.

Edit: Det er også samfunnsøkonomisk høyst problematisk å legge lista så høyt når som sagt mange av de aktuelle leilighetene aldri vil ha beboere som har nytte av funksjonene. Å legge til rette busstopp (feks) hvor det passerer handicappede mange ganger daglig - ja selvsagt - men å tilrettelegge ALLE nye leiligheter for det - galskap.

Det blir omtrent som å kreve av alle bileiere at de bare fikk lov å kjøpe minibuss i tilfelle de fikk en handikappet passasjer. Ops: håper ingen leste det. Det er sikkert noen som ville synes dette var en god ide.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er da en kjennsgjerning at boligprisene gjorde et hopp i årene etter at pristaket på borettslagsleiligheter ble opphevet på åttitallet. På sekstitallet utgjorde boligutgiftene ca. 6 prosent tror jeg det var av utgiftene. I dag er vel tallet mer rundt tyve prosent (og mer for enkelte).

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF
Vel - hvis du mener det er motsatt - at unge generellt lever i mindre/dårligere boliger enn før, og at de bruker en større andel av disponibel inntekt til bolig i dag enn før...og vi her snakker om en tidshorisont på 25-50 år - så skal jeg heller se om jeg kan finne noen data for å motbevise det....

Mvh
OMF
Det var du som henviste til statistikk, så da antar jeg at du har lest denne, og vet hvor den finnes.
Min påstand - om en kan kalle det en påstand - er at foreldrene til en kamerat av meg (i følge kameraten) betalte et beløp tilsvarende en tredjedel av sin årsinntekt for sin leilighet. Han jobbet som bryggesjauer og jeg mener at hun var husmor. Nuvel - i dag får man IKKE kjøpt en bolig for en tredjedel av årsinntekten til en bryggesjauer. Det er mulig at denne leiligheten var en innskuddsleilighet den gangen, men i dag er de samme leilighetene i alle fall selveierleiligheter.

Det er selvfølgelig interessant å se på hvor mye man har disponibelt i dag kontra før i tiden, med tanke på hvor stor belastning boutgifter utgjør. Mat, klær hvitevarer har vel blitt billigere, relativt sett. På den andre siden har bensin, kjøp og leie av bolig og ikke minst strøm økt temmelig mye.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Gjestemedlem skrev:
Pink_Panther skrev:
Det er tragisk at friske unge mennesker skal måtte betale store summer for funksjoner de overhodet ikke trenger eller etterspør. Disse nye reglene gjør det mye dyrere å bygge små boliger eget for dem som skal inn på markedet. For mange kan det føre til at de rett og slett ikke får råd til boligene etter at disse unødvendige kostnadene blir pålagt av staten. Her har en eller annen luguber handicapplobby begått statskupp. :(

http://www.vvsaktuelt.no/xp/pub/hovedmeny/hovedside/499218

Mener nye regler gir prishopp på bolig

02.07.10: Selvaag Bolig har tidligere advart om at de nye reglene om universell tilgjengelighet vil gjøre nye, og da særlig de minste, leilighetene langt dyrere enn før. Nå gjentar de bekymringen.

Av Birgitte Henriksen

- Ekstremt prishopp på leiligheter, skriver Selvaag i en pressemelding i forbindelse med at den nye plan- og bygningsloven trådte i kraft i går.

- For økt tilgjengelighet
Grunnen er at loven stiller krav til universell tilgjengelighet med blant annet trinnfri adkomst til alle nybygg, plass til å snu en rullestol i alle rom og at alle bygg på over tre etasjer skal ha heis.

- Vi er for økt tilgjengelighet, men nå er det færre som får råd til egen bolig. Det er helt uforsvarlig at vi nå må tilrettelegge for rullestol i alle våre boliger. Dette vil gjøre våre rimeligste toromsleiligheter 264 000 kroner dyrere å bygge, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann.

Han mener lovendringen slår hardest ut på de minste leilighetene, i og med at de må bygges minst fem kvadratmeter større for å få plass til rullestolbruk i alle rom.
Som jeg har sagt tidligere, utbyggerhaiene skor seg godt.
Noe helt annet med ditt første innlegg, Deffe, det er slett ikke alle rullestolbrukere som er trygdet. Det er heller ikke alle funksjonshemmede som er rullestolbrukere.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF

Mvh
OMF
Det var du som henviste til statistikk, så da antar jeg at du har lest denne, og vet hvor den finnes.
Min påstand - om en kan kalle det en påstand - er at foreldrene til en kamerat av meg (i følge kameraten) betalte et beløp tilsvarende en tredjedel av sin årsinntekt for sin leilighet. Han jobbet som bryggesjauer og jeg mener at hun var husmor. Nuvel - i dag får man IKKE kjøpt en bolig for en tredjedel av årsinntekten til en bryggesjauer. Det er mulig at denne leiligheten var en innskuddsleilighet den gangen, men i dag er de samme leilighetene i alle fall selveierleiligheter.

Det er selvfølgelig interessant å se på hvor mye man har disponibelt i dag kontra før i tiden, med tanke på hvor stor belastning boutgifter utgjør. Mat, klær hvitevarer har vel blitt billigere, relativt sett. På den andre siden har bensin, kjøp og leie av bolig og ikke minst strøm økt temmelig mye.
Vel - statistikken finnes selvsagt. Men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke tid på å lete den frem for å motbevise en påstand som du har hørt av en kompis, om et særtilfelle som er så spesiellt at det overhodet ikke har noen almenn interesse! At man skal kunne kjøpe seg 6 leiligheter ved å bo 2 år hjemme hos mamma mens man jobber skjønner vel alle at blir for dumt!

Hvis du derimot sterk mener at det er blitt mye dyrere å bo og vanskeligere for ungdommen å komme inn på boligmarkedet - så skal jeg bruke litt tid på å se om jeg finner noe. FOr det er en generell påstand som sier noe om utviklingen i samfunnet. Sånn at hvis det for 50 år siden kun var 5% av unge mellom 25-30 som eide egen leilighet, mens det i dag er 10% så sier det ganske mye. Det samme om hvor stor prosentandel av disponibel inntekt som går til bolig.

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Noe helt annet med ditt første innlegg, Deffe, det er slett ikke alle rullestolbrukere som er trygdet. Det er heller ikke alle funksjonshemmede som er rullestolbrukere.
Tja.Årsaken til at det bygges for lite for tiden er at det koster mer å bygge ut enn man er i stand til å skaffe betalende kunder til. Alle som har pusset opp et bad eller kjøkken skjønner at det ikke skal mye til av arealøkning og standardheving før ett par hundre tusen kroner er gått, og det med normale norske håndverkerlønninger, uten at det står noe ågerkarer bak og skummer fløten. Dermed ikke sagt at det ikke historisk har vært mye spekulasjon i eiendom, det har det. Og mange har tjent seg grunnrike på bolignød. Men jeg tror ikke det har relevans for diskusjonen her.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
erato skrev:
Dermed ikke sagt at det ikke historisk har vært mye spekulasjon i eiendom, det har det. Og mange har tjent seg grunnrike på bolignød. Men jeg tror ikke det har relevans for diskusjonen her.
Hvorda da forklare at en enkel leilighet i sentrum av en småby i Telemark koster like mye som en tre ganger så stor enebolig i nbokommunen? Da snakker jeg om nybygg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Utbyggerne bygger boliger, det er deres funksjon. Men det er kjøperne som må betale prisen for denne galskapen. Og ikke de brukerne som faktisk har nytte av disse outrerte byggestandardene.

Nei det er jo ikke det. Men det finnes mange og solide økonomiske krykker for funksjonshemmende. Så hvis en rullestobruker, en som faktisk har nytte av at boligen skal utformes spesielt for dem skal kjøpe en slik bolig så er det generøse støtteordninger:

http://www.ungefunksjonshemmede.no/rettighetsportalen/bolig/stoetteordninger

Men vanlige friske mennesker som nå blir tvunget til å kjøpe en handicappbolig i stedet for en vanlig leilighet, må ta hele kostnaden selv. Eller bli forvist til leiemarkedet fordi boligene nå er blitt for dyre for dem.

Ironien er allerede mangedoblet, og jeg frykter av vi bare har sett begynnelsen.

Igjen, klientsosialisme på sitt mest begredelige. :'(

Noen må rydde opp i dette snart.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
erato skrev:
Dermed ikke sagt at det ikke historisk har vært mye spekulasjon i eiendom, det har det. Og mange har tjent seg grunnrike på bolignød. Men jeg tror ikke det har relevans for diskusjonen her.
Hvorda da forklare at en enkel leilighet i sentrum av en småby i Telemark koster like mye som en tre ganger så stor enebolig i nbokommunen? Da snakker jeg om nybygg.
Tomtepriser og beliggenhet er nok de viktigste variablene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.546
Gjestemedlem skrev:
Utbyggerne bygger boliger, det er deres funksjon. Men det er kjøperne som må betale prisen for denne galskapen. Og ikke de brukerne som faktisk har nytte av disse outrerte byggestandardene.

Igjen, klientsosialisme på sitt mest begredelige. :'(

Noen må rydde opp i dette snart.
Pisspreik at boligene blr mye dyrere med de tilpassningene som må til. Dette er snakk om likestilling, det at en funksjonshemmet skal ha samme valgmuligheter til å anskaffe en bolig han/hun liker som alle andre. Tilpassninger som går på plassering av brytere, kontakter, adkomst, m.a.o. ting som koster svært lite å utføre under byggeprosessen.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:
toriamos skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF

Mvh
OMF

Vel - statistikken finnes selvsagt. Men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke tid på å lete den frem for å motbevise en påstand som du har hørt av en kompis, om et særtilfelle som er så spesiellt at det overhodet ikke har noen almenn interesse! At man skal kunne kjøpe seg 6 leiligheter ved å bo 2 år hjemme hos mamma mens man jobber skjønner vel alle at blir for dumt!

Hvis du derimot sterk mener at det er blitt mye dyrere å bo og vanskeligere for ungdommen å komme inn på boligmarkedet - så skal jeg bruke litt tid på å se om jeg finner noe. FOr det er en generell påstand som sier noe om utviklingen i samfunnet. Sånn at hvis det for 50 år siden kun var 5% av unge mellom 25-30 som eide egen leilighet, mens det i dag er 10% så sier det ganske mye. Det samme om hvor stor prosentandel av disponibel inntekt som går til bolig.

Mvh
OMF
Da synes jeg du burde la være å henvise til statistikk som du ikke kjenner. Om du ikke "gidder" å finne den så kan du jo la være å referere til den, spesiellt siden du sannsynligvis ikke har kunnskaper om den, gitt at den i det hele tatt finnes. Noe du tydeligvis ikke aner noe om. Men synse, det kan du. Og DET skjønner jo alle blir for dumt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Pisspreik at boligene blr mye dyrere med de tilpassningene som må til. Dette er snakk om likestilling, det at en funksjonshemmet skal ha samme valgmuligheter til å anskaffe en bolig han/hun liker som alle andre. Tilpassninger som går på plassering av brytere, kontakter, adkomst, m.a.o. ting som koster svært lite å utføre under byggeprosessen.
I tillegg til at boligene blir alvorlig mye dyrere vil de også medføre påtvungne planløsninger som ikke er tilpasset dem som skal bo der. Skal alle boliger utformes med handicappløsninger så vil det måtte føre til dårlige planløsninger i små leiligheter for å tilfredsstille kravene. Man får altså ikke bare dyrere men også dårligere boliger, med mindre man er rullestolbruker. Å skulle utforme alle nye boliger som handicappboliger, for at handicappede skal få like mye å velge i på boligmarkedet som normale mennesker er en kortsluttet logikk. Det er en skam med ryggradsløse femisosialister som så lett lar seg dupere av interesseorganisasjoner at de innfører dette makkverket av en lov. Men som alltid med denne gjengen, det er lett å være snill og fjottete så lenge man kan sende regningen til noen andre.

Topp Bunn