Mitt rom, og mine urfordringer

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Har gått fra svært potent oppsett til budsjett-kino i det siste pga oljekrisa, og har noen utfordringer som jeg vil lufte litt.

Så, per nå er oppsettet Yamaha RX-V767 som driver Klipsch RF82, dali C0.8 og fire Dali R1000. Veldig midlertidig en SVS PC2000, med Infinite baffle IB 318 på vei. Denne er plassert sentrert på framvegg, senter 70cm over gulvet.

Rommet er 6,5m langt, 2,35 høyt og 4m bredt i enden med anlegget, fram til ca halvveis i lengden, hvor bredden øker på venstre side til 4,5m.
Lerret er montert 110cm fra framvegg.

Noen begrensninger: Projektor og lerret skal nødig flyttes. Lytteposisjon bør ikke nærmere lerret enn 2,30m, da kona synes det blir ubehagelig nært. Ut over det er det mer eller mindre fritt fram med plassering osv.

Har akustikkplater skåret i trekanter i alle fire hjørner av rommet. 6cm akustikkplater i 1.refleks på sidevegg og sentrert på bakvegg.

Så, forslag til plassering av høyttalere, lytteposisjon og akustikktiltak? Kan poste målinger og mer nøyaktige mål og bilder om nødvendig.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Har gått fra svært potent oppsett til budsjett-kino i det siste pga oljekrisa, og har noen utfordringer som jeg vil lufte litt.

Så, per nå er oppsettet Yamaha RX-V767 som driver Klipsch RF82, dali C0.8 og fire Dali R1000. Veldig midlertidig en SVS PC2000, med Infinite baffle IB 318 på vei. Denne er plassert sentrert på framvegg, senter 70cm over gulvet.

Rommet er 6,5m langt, 2,35 høyt og 4m bredt i enden med anlegget, fram til ca halvveis i lengden, hvor bredden øker på venstre side til 4,5m.
Lerret er montert 110cm fra framvegg.

Noen begrensninger: Projektor og lerret skal nødig flyttes. Lytteposisjon bør ikke nærmere lerret enn 2,30m, da kona synes det blir ubehagelig nært. Ut over det er det mer eller mindre fritt fram med plassering osv.

Har akustikkplater skåret i trekanter i alle fire hjørner av rommet. 6cm akustikkplater i 1.refleks på sidevegg og sentrert på bakvegg.

Så, forslag til plassering av høyttalere, lytteposisjon og akustikktiltak? Kan poste målinger og mer nøyaktige mål og bilder om nødvendig.
Forslag fra meg vil være vesentlig tykkere (og antagelig større areal messig) i førsterefleksjoner. Det gjør en helt vesentlig forskjell som er vanskelig å beskrive mtp refleksjonskontroll.
Bassfeller bør være luftigere materiale om de er stive. Gjorde en del testing for en stund tilbake og stive plater reflekterer mye lyd tilbake igjen i stedet for å absorbere.
Med såpass god avstand til bakvegg, ville jeg vurdert en bredbåndet diffusor på bakveggen. Helst 1D Qrd diffusor.

Men aller først må det bestemmes plassering. For å optimalisere det, må det brukes måling. Trekker frem live rta som en topp funksjon i rew kombinert med pink pn til å gjøre både plassering og tidskorreksjon raskest og best mulig. Med denne funksjonen kan du se på kurven i rommet live mens du flytter rundt på ting.
Bare husk å bruke samme sekvenslengde på pink pn og live rta fanen.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Spennende! Har aldri brukt live rta i REW. Link til tutorials?

Planen i utgangsunktet er å dempe framvegg i 60cm tykkelse med lett glassull. 10cm "vanlig akustikkplate" aka Rockfon med 10cm luft mellom høyttaler og sidevegg. Beholde hjørnedemping bak og evnt andre tiltak på bakvegg. QRD er spennende. Hvor stor må denne være, og plassering? Hvor bredbåndet er "bredbåndet"? Tenker på design, hvilke grensefrekvenser bør jeg legge meg på, og hvor stort areal?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hvor bredbåndet diffusor du velger kommer litt an på hvor du plasserer deg. En fin tommelfingerregel er å plassere seg 3x laveste bølgelengde du diffuserer unna.

Ang live rta, vet ikke om noen guide, men kan liste kjapt opp for deg hva du skal gjøre.

1: åpne rew, gjør klar mic, juster til riktig volum etc.. og sett mic i sweetspot.
2: åpne rta fanen, gå på controls, velg høyeste sekvenslengde her.
3: la rta fanen være oppe, og velg generator i hovedvinduet til rew. Velg pink PN, sett samme sekvenslengde som du gjorde i rta vinduet. Start generatoren( her kan du velge spesifikke frekvensområder om du ikke er interessert i å se på toppen feks.
4: mens generatoren spiller, gå inn på rta fanen og trykk på den røde knappen oppe til høyre.

Nå kan du se kurven din live. Limits osv justerer du som vanlig.
 
Topp Bunn