Mitt singelspeed prosjekt - work in progress...

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.332
Antall liker
3.866
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hvis du skal ut på stien, ville jeg satt på et riserstyre. Da får du mer kontroll og moment. Og så ser det mye tøffere ut.

Når man sykler SS med stiv gaffel, styrer man rundt hindringene og ikke over. Normalt sett da. Så med superlette dekk, får man flenger i sideveggene. Python er ut. Maxxis Ardent er et finfin dekk som ruller fra og har myk nok gummi til at det sitter godt også på våte steiner og røtter.


Sykkelen blir stilig den. :)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.725
Antall liker
6.416
Sted
Holmestrand
Anonym skrev:
xerxes skrev:
janb skrev:
...

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
Det er også mange sykler hvor vekt er prioritert altfor høyt over sikkerhet og funksjonalitet.
Hvilke?
Jeg har store problemer med å se hvorfor en hardtail ikke skal være lett, ved neste sykkelbytte skal jeg gå ned ytterligere en kg og regner ikke å gå ned på hverken sikerhet eller funskjonalitet. Det finnes flere sykkelrammer på markedet nå som veier ca 1 kg og er uten vektbegrensning.
Det er da ingen grunn til at en sykkel ikke skal være lett!
Problemet er at det blir filt bort gram for gram kun med vekt for øye. Enkeltkomponenten på en sykkel utsettes for ganske ekstreme krefter, og småting som et stem er det eneste som står mellom deg og nye tenner. Tyske Tour gjennomførte for noen år siden en test hvor de tok for seg en lang rekke av de mest eksklusive, kostbare og lette styrestemmene på markedet. Svært mange av de testede tålte ikke den belastningen de skulle. Under vårt klubbmesterskap, offroad for 2 år siden knakk 3 setepinner. Alle 3 var årsnye sykler. Det startet ca 30 ryttere. Et stem eller en setepinne som knekker kan skape svært farlige situasjoner. Et ensidig fokus på vekt går også utover holdbarhet og driftsikkerhet.

Når du skal "ned ytterligere en kilo" sier jo ikke det stort? Hva veier sykkelen din nå da?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
C. Alshus skrev:
Hvis du skal ut på stien, ville jeg satt på et riserstyre. Da får du mer kontroll og moment. Og så ser det mye tøffere ut.

Når man sykler SS med stiv gaffel, styrer man rundt hindringene og ikke over. Normalt sett da. Så med superlette dekk, får man flenger i sideveggene. Python er ut. Maxxis Ardent er et finfin dekk som ruller fra og har myk nok gummi til at det sitter godt også på våte steiner og røtter.


Sykkelen blir stilig den. :)
Takker CAlshus, må medgi at jeg gir deg et poeng for riserstyre...hadde tenkt på det, men så ble det en grei deal på styre/stem komboen montert...

Det blir nok med tiden et riserstyre ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Rett og slett en drit-tøff sykkel!

Lurer litt på motivasjonen her?

"Flashy" by-sykkel - eller milsluker og treningsmaskin?

Har selv to sykler. Begge med Miyata rammer. En i Titan og en i Karbon.

Min erfaring med titan, er at det er et lett og meget stivt materiale. Resultatet av en udempet titanramme, er en veldig "nærvøs" sykkel. Alt du kjører over av ujevnheter, selv småstein, grus og ruglete asfalt, får du rett opp i kroppen. Jeg endte opp med å sette på en gaffel med demper.

Karbon derimot, er stivt men har en viss "flex" og evne til å ta opp litt vibrasjon uten at det forplanter seg opp i kroppen. IMO et perfekt rammemateriale for en stiv sykkel.

Nok en gang - masse kred for en drit-tøff sykkel. Om formålet med bygget er som du beskriver, blir jeg ikke overrasket om vi ser denne med demper i løpet av sesongen....
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Erland skrev:
Rett og slett en drit-tøff sykkel!

Lurer litt på motivasjonen her?

"Flashy" by-sykkel - eller milsluker og treningsmaskin?

Har selv to sykler. Begge med Miyata rammer. En i Titan og en i Karbon.

Min erfaring med titan, er at det er et lett og meget stivt materiale. Resultatet av en udempet titanramme, er en veldig "nærvøs" sykkel. Alt du kjører over av ujevnheter, selv småstein, grus og ruglete asfalt, får du rett opp i kroppen. Jeg endte opp med å sette på en gaffel med demper.

Karbon derimot, er stivt men har en viss "flex" og evne til å ta opp litt vibrasjon uten at det forplanter seg opp i kroppen. IMO et perfekt rammemateriale for en stiv sykkel.

Nok en gang - masse kred for en drit-tøff sykkel. Om formålet med bygget er som du beskriver, blir jeg ikke overrasket om vi ser denne med demper i løpet av sesongen....
- takker for tilbakemeldingen Erland, har en fulldemper fra før og hadde en stiv aluminium Cannondale sykkel jeg hadde tenkt å gjøre om til noe alá dette prosjektet, men en dyktig sjåfør og halvgod sykkelmekker greide å rygge på den...så rammen ble sjevere enn tårnet i Piza... :eek:

- kjøpte derfor denne rammen brukt for å videreføre ideen. Titan fordi dette har en mykere karakter enn f.eks aluminium. Det skal således ifølge ryktene ligge litt demping her. Har i tillegg carbon styre & stem som demper noe vibrasjoner. Større dekk dimensjon vil også evt. kunne ta unna noe...

Motivasjonen er/var også å lage en back-to-basic sykkel i andre enden av skalaen fra fulldemper'n. Mindre vedlikehold, annen sykkelfølelse osv.

""Flashy" by-sykkel - eller milsluker og treningsmaskin" - utelukker ingen av delene i tillegg til å komme seg på jobb uten sykkelsko og skift...venter akkurat nå på et par brukte plattformpedaler som disse for å kunne tråkke med vanlige sko & store ben :)

 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Er det bare bildet eller er styrerøret ganske langt. Viktigste er jo at det er tilpasset kroppen som skal på sykkelen. Bredt styre gir jo noen fordeler, med armene mer ut til siden får man puste litt lettere da det blir mindre press på brystkassa og man får godt tak når man står og sykler. Samtidig kan styreresponsen bli litt treg og det kan bli vanskelig å finne riktig avstand fra sete til styre om styrerøret er for bredt igjen. Du er kanskje en lang bengel ;D.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
Anonym skrev:
xerxes skrev:
janb skrev:
...

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
Det er også mange sykler hvor vekt er prioritert altfor høyt over sikkerhet og funksjonalitet.
Hvilke?
Jeg har store problemer med å se hvorfor en hardtail ikke skal være lett, ved neste sykkelbytte skal jeg gå ned ytterligere en kg og regner ikke å gå ned på hverken sikerhet eller funskjonalitet. Det finnes flere sykkelrammer på markedet nå som veier ca 1 kg og er uten vektbegrensning.
Når du skal "ned ytterligere en kilo" sier jo ikke det stort? Hva veier sykkelen din nå da?
Nå veier den 10 kg med flaskeholdere og pedaler og i størrelse 21.
Merker forskjellen på den og den andre hardtailen min som veier 11.5 til 12.5kg avhengig av hjulsett og dekk.

Så ved neste bytte av hardtail ønsker jeg å kutte vekten såpass at jeg havner på maks 9kg med flaskeholdere og pedaler, ser ingen grunn til at det skulle bli for ekstremt heller.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Andreas skrev:
Er det bare bildet eller er styrerøret ganske langt. Viktigste er jo at det er tilpasset kroppen som skal på sykkelen. Bredt styre gir jo noen fordeler, med armene mer ut til siden får man puste litt lettere da det blir mindre press på brystkassa og man får godt tak når man står og sykler. Samtidig kan styreresponsen bli litt treg og det kan bli vanskelig å finne riktig avstand fra sete til styre om styrerøret er for bredt igjen. Du er kanskje en lang bengel ;D.
- barends ble oppfunnet pga av at grepet gir bedre pust om jeg ikke husker feil?

Styrerøret har perfekt lengde. Trenger kun en 5 mm spacer for en ganske perfekt avslutning. Er også en passe lang laban på 189 med lange armer, men det ligger sikkert noen utfordringer her et sted...har kjøpt alt på "øyemål" :eek:
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Anonym skrev:
xerxes skrev:
Anonym skrev:
xerxes skrev:
janb skrev:
...

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
Det er også mange sykler hvor vekt er prioritert altfor høyt over sikkerhet og funksjonalitet.
Hvilke?
Jeg har store problemer med å se hvorfor en hardtail ikke skal være lett, ved neste sykkelbytte skal jeg gå ned ytterligere en kg og regner ikke å gå ned på hverken sikerhet eller funskjonalitet. Det finnes flere sykkelrammer på markedet nå som veier ca 1 kg og er uten vektbegrensning.
Når du skal "ned ytterligere en kilo" sier jo ikke det stort? Hva veier sykkelen din nå da?
Nå veier den 10 kg med flaskeholdere og pedaler og i størrelse 21.
Merker forskjellen på den og den andre hardtailen min som veier 11.5 til 12.5kg avhengig av hjulsett og dekk.

Så ved neste bytte av hardtail ønsker jeg å kutte vekten såpass at jeg havner på maks 9kg med flaskeholdere og pedaler, ser ingen grunn til at det skulle bli for ekstremt heller.
For ekstremt er ofte synonymt med dårlig holdbarhet og vektbegrensninger, men akselerere gjør det. Spørs bare hvor lenge :)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
janb skrev:
Styrerøret har perfekt lengde. Trenger kun en 5 mm spacer for en ganske perfekt avslutning. Er også en passe lang laban på 189 med lange armer, men det ligger sikkert noen utfordringer her et sted...har kjøpt alt på "øyemål" :eek:
Om du ikke kommer for langt ned med overkroppen når sittestillingen er justert jfr sete/krank/pedaler så går det vel helt fint. Med løse pedaler bør du vel ta utg.pkt med tåballer over pedalakselen når du skal stille inn.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Jeg tror jeg kjøpe SS i gave til meg selv for at jeg er "ferdig" med skolen. Står mellom Cannondale Bad Boy til 8495.- og Specialized Langster New York til 6995.- Lengter etter å prøve SS.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Mute skrev:
Jeg tror jeg kjøpe SS i gave til meg selv for at jeg er "ferdig" med skolen. Står mellom Cannondale Bad Boy til 8495.- og Specialized Langster New York til 6995.- Lengter etter å prøve SS.
- mulig jeg tar feil nå, men de virker på meg litt ulikt orientert. Cannondale = marka/"terreng" mens Specialized'en er mer by. Kan sikkert arresteres her ;D

- ellers har Posten jobbet på spreng og fraktet disse halve norge rundt ila natten. Det skal de ha.

 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Drivverket har nå gått herfra


til hit:



en liten studie:

 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Bad Boy har middels brede slicks-dekk. Noe som passer brostein og trikkeskinner noe bedre.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kan man spørre hvor du handler deler fra?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Har kjøpt mesteparten brukt via ebay & forumet på terrengsykkel.no. Nye hjul, dekk, slanger, styrestem.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.332
Antall liker
3.866
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ser du har tittet på XTR kranken til Jeff Jones. ;)

Fint arbeid.


__________________________

Både stål, titan og karbon er vibrasjonsdempende.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
C. Alshus skrev:
Ser du har tittet på XTR kranken til Jeff Jones. ;)

Fint arbeid.


__________________________

Både stål, titan og karbon er vibrasjonsdempende.
- og da er mitt spm. hvem er Jeff Jones?

Kjenner Hans Ray type ting http://www.hansrey.com/, ellers lite bevandret i siste skrik. Konseptet er egen kokt, men om andre har gjort det tidligere betyr bare at det ikke er - far out - og det er jo bra :)

Har nå søkt på Jeff Jones: http://www.jonesbikes.com/ sikkert noe å lære ;)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
C. Alshus skrev:
Ser du har tittet på XTR kranken til Jeff Jones. ;)

Fint arbeid.


__________________________

Både stål, titan og karbon er vibrasjonsdempende.
- hva er essensen i dette?

Lærer nå ;D
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hey-hey-hey, har nå fått en første prøvetur på bygget. Utveksling 34/16. Funker relativt bra. Ihvertfall relativt bratt oppover på asfalt...

Bilder av tråkkbart resultat kommer. Skal få den på vekta' også :)
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Gleder meg til å se bilder av vidunderet ;D

Mvh Theodor
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Theodor skrev:
Gleder meg til å se bilder av vidunderet ;D

Mvh Theodor
- mye seig tråkking oppover med "vidunderet" er første observasjon. Merket dette i beina som tidligere har vært forskånet med gir...muskelbyggende på litt lenger sikt ;D
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Riser styre er nå innkjøpt for enda noe bedre kontroll...som foreslått av Herr Alshus tidligere i tråden :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Skal du selge det flate WCS Carbon styret ditt så får du gi meg en beskjed.
Ser flott ut den sykkelen din.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Anonym skrev:
Skal du selge det flate WCS Carbon styret ditt så får du gi meg en beskjed.
Ser flott ut den sykkelen din.
- det kan jo tenkes jeg skal...må først få montert det nye... ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.137
Antall liker
8.765
Torget vurderinger
1
janb skrev:
Riser styre er nå innkjøpt for enda noe bedre kontroll...som foreslått av Herr Alshus tidligere i tråden :)
Hvor kjøpte du det styret? -prisen på det??
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
http://www.wiggle.co.uk/

Bildet er i alle fall hentet derfra.. hehe

Eller så kan du se her:
www.cyclecomponents.com

Svensk nettsted som har veldig gode priser. Velger du NOK som valuta er prisene som vises det du faktisk betaler, du må kun legge til frakt, sier de fra terrengsykkel.no, som henviste meg dit for en stund siden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Du kan jo alternativt også handle hos www.fast-bikes.no
Ikke alltid verdens mest oppdaterte nettbutikk men de har også fine priser.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
bjornh skrev:
janb skrev:
Riser styre er nå innkjøpt for enda noe bedre kontroll...som foreslått av Herr Alshus tidligere i tråden :)
Hvor kjøpte du det styret? -prisen på det??
- hei, har bestillt det fra en kar på ebay. Har foreløpig betalt 450,- inkludert frakt. Kanskje/kanskje ikke kommer det noe mva i tillegg...wiggle var kun et illustrasjonsfoto :)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Rokken på bytur. Her i Grønlandsparken ;D


 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Musikkens dag er en vinner. Ingen over ingen ved siden ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.137
Antall liker
8.765
Torget vurderinger
1
Er det det samme Ritchey styret som du viste bilde av tidligere?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Det er ikke noe riserstyre på de siste bildene.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
bjornh skrev:
Er det det samme Ritchey styret som du viste bilde av tidligere?
- riser styret er på vei i posten sier ryktene. håper å ha det montert ila neste uke. ellers må jeg si meg godt fornøyd. sykkelen er lett og akselererer som en kule. store pedaler var en bra sak. bena sitter som støpt. ok, ikke som med spd, men uansett veldig bra. flere burde forsøke dette. min cannondale scalpel er en slapp sak i forhold.
 
A

AK27

Gjest
janb skrev:
bjornh skrev:
Er det det samme Ritchey styret som du viste bilde av tidligere?
- riser styret er på vei i posten sier ryktene. håper å ha det montert ila neste uke. ellers må jeg si meg godt fornøyd. sykkelen er lett og akselererer som en kule. store pedaler var en bra sak. bena sitter som støpt. ok, ikke som med spd, men uansett veldig bra. flere burde forsøke dette. min cannondale scalpel er en slapp sak i forhold.
Flott sak. Mulig å få et "oversiktsbilde"?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
En liten ting jeg lurer på, hvorfor valgte du de "tunge" Ritchey holkene istedenfor de lette skumholkene deres?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Anonym skrev:
En liten ting jeg lurer på, hvorfor valgte du de "tunge" Ritchey holkene istedenfor de lette skumholkene deres?
- fordi dette var de eneste hvite-holkene jeg fant...ellers har du et poeng seff. Bra å vite at det er et "forbedrings" potensiale ;D

Er nok f.eks mulig å spare en ytterligere 600-700 gram på lettere gaffel & hjul.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Har nå fått tak i en brukt Thomson Masterpiece setepinne. Den markerer sammen med det kommende raiser styret slutten på prosjektet - og tråden...sikkert til glede for noen ;D

 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Posten jobber, henter riser styret på posten i morgen. Taiwan - Oslo på kort tid. Ikke noe mva eller toll - perfect. Så er vel ting foreløpig komplett. Skal dokumentere...litt :)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Nå også på tur i skogen. Er nok på tide å sløyfe work in progress...å tråkke videre... :)



 
Topp Bunn